Stemhulpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WildChild

Stemhulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 10:58

Ik heb mijn paard zelf ingereden, en heb hierbij erg veel gebruik gemaakt van stemhulpen. Ik vind het heerlijk als ik mijn paard iets kan laten doen waarbij ik een geringe beenhulp geef en een woord zeg. Maar ik zat laatst te denken, als ik ooit nog met hem op wedstrijd wil, gaat dit een probleem worden volgens mij. Het is toch niet toegestaan om tegen je paard te praten in de proef? Moet ik hem nu gaan afleren om te reageren op stemhulpen? Mijn paard is nu zo gevoelig dat hij alleen aandraaft als je daarbij de hulp 'draf' geeft. Of je moet natuurlijk heel hard aansporen, maar dat ziet men liever niet, en doe ik natuurlijk ook liever niet.. help!

Trieske_

Re: Stemhulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:08

langzaam afbouwen..dus been geven en draf zeggen...dit een aantal keer doen en steeds zachter praten..totdat hij reageerd op je been..
Dit zal niet in 1 keer gaan, gewoon veel geduld en consequent zijn.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:20

Je mag idd eigelijk niet praten in een proef. Wel zou je je paard heel makkelijk moeten kunnen aanleren op een lichte kuitdruk weg te gaan.
Geef kuitdruk - zeg draf en beloon wanneer ze weg gaat. Als je het maar vaak genoeg herhaald dan gaat ze waarschijnlijk op je lichte kuitdruk al in draf. (Als je verder niet te veel met je benen klopt iig)
Maar goed, tijdens een proef zitten jury's vaak toch in een hokje of een auto, dus waarschijnlijk horen ze jou niet praten.
Hopelijk reageert ze niet op draf wanneer iemand anders dat zegt- dan kan ze wel eens te vroeg gaan als je voorlezer tijdens de proef een beetje duidelijk voorleest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:24

Je zult hem nu idd de stemhulpen af moeten leren, en hem leren dat de beenhulp of zit hulp hetzelfde betekend.
Zoals mijn voorgangers dus ook al uitgebreid uitleggen.

Uiteindelijk kan ook niet alles op de stem, als je wilt dat hij bijv op 1 zijdige beenhulpen gaat reageren kun je dat ook niet met je stem doen Lachen

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:54

voor de overgang terug zeg ik altijd (zonder mijn mond te bewegen) hoooooo.... Tong uitsteken werkt altijd en de jury hoort het niet Clown

voor de overgang bv. stap naar draf moet je idd iets anders proberen.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 12:03

Hmm ok. Ik denk niet dat het afleren een heel groot probleem gaat geven, paardje leert snel en is ook niet een al te moeilijke oefening. Maar ik vind het wel jammer, want het is in mijn ogen juist fijn om te trainen op stemhulpen dan zit of beenhulpen..

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 12:06

Ik heb mijn Haflinger ook ingereden met oa het gebruik van mijn stem. Gewoon weer langzaam afbouwen.

Zalvador

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 08:27

Hmmm.. Hoe wilde je hem binnenkort leren wijken enz. als hij niet op je benen reageert maar alleen op je stemhulpen?
Hoe je het nu moet aanpakken wordt al verschillende malen verteld, dus ik zal het niet nog een keer herhalen Knipoog.

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:28

hulpen geven en dan nog een klein beetje met de stem, en daarna zonder, hij zal steeds beter gaan reageren

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 11:58

Ho, hij reageerd wel op beenhulpen hoor, als ik met het binnenbeen drijf snapt hij wat ik bedoel. Maar overgangen (echt dus stap - draf, draf - galop, niet arbeidsdraf naar middendraf) doet hij op commando. Maar ik vind het eigenlijk best zonde om af te leren.. maar als jullie je paarden longeren, reageren ze dan wel op stemhulpen, of stemhulp en zweep? En als je rijd, reageert je paard dan alleen op beenhulp, of ook op stemhulp?

Steffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:19

Inderdaad afbouwen met de stemhulpen.
Je zou in de proef met achterwaards of zo nog wel heel zachtjes 'hooo' kunnen zeggen.
Dat doen heel veel mensen Knipoog
Maar het kan ook niet Clown
Succes ermee!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:21

je doet het goed Lachen heel goed, en inderdaad is het nu een kwestie van waffel houden Lachen gewoon steeds minder stemhulp Lachen

succes!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:28

WildChild schreef:
Maar overgangen (echt dus stap - draf, draf - galop, niet arbeidsdraf naar middendraf) doet hij op commando. Maar ik vind het eigenlijk best zonde om af te leren..

WildChild: het paard hoeft de stemhulpen niet af te leren, het hoeft alleen maar te leren om ook op alleen beenhulpen te reageren. Maar als jij de stemhulpen in andere situaties gewoon blijft gebruiken, dan leert het paard gewoon 2 manieren voor dezelfde vraag, namelijk stem en been. Dit kan prima, zeker bij het basiswerk.
Misschien dat het duidelijker is voor je paard om de 2 manieren ook in 2 verschillende situaties te gebruiken (dus in de bak aan het werk met dressuur = alleen beenhulp, niet in de bak of niet met ruiter = alleen stemhulp, of stemhulp met ondersteuning), maar zelfs dat is misschien helemaal niet nodig.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 17:29

Nee inderdaad je hoeft het niet af te leren die van mij luisterd ook erg goed naar de stemhulpen maar de rest ook dus het kan ook beide!
Dan kun je in je proef lekker je mond houden en met trainen/rijden wle je stem erbij gebruiken
Een beetje combineren dus, gaat je best lukken denk ik zo

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 21:05

Oke, dus het is niet onduidelijk voor een paard als je beide manieren gebruikt. Lachen Misschien kom ik wat dom over enzo, maar ik vraag maar gewoon naar dingen die in mijn hoofd rondspoken. Ik zal het morgen eens proberen, of hij ook zonder of met minder stemhulp goed te rijden is Lachen.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:52

Helemaal niet dom lijkt mij zo Haha!
Beter advies inwinnen kun je altijd kijken wat goed bij jou manier van werken past toch.
En soms heb je alleen wat bevestiging nodig. Haha!