Voegt grondwerk iets toe aan het rijden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Voegt grondwerk iets toe aan het rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 00:48

Over grondwerk ja of nee valt veel te zeggen. Sommigen volgen een bepaalde stroming en anderen gebruiken grondwerk als afstemming met het paard in combinatie met de mens. Vanaf de grond overzie je een paard en leer je elkaar beter kennen.

Nou ben ik nieuwsgierg of men grondwerk, het werken met een los paard, ook gebruikt als je ment, of rijdt?

lailapri

Re: Voegt grondwerk iets toe aan het rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 08:43

Ik doe het met jonge dieren zo af en toe is. Verder gebruik ik wel veel werk aan de hand, lange teugel en longeren als werk vanaf de grond

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:50

Ik vind dat grondwerk zeker iets toevoegt bij het rijden, ten eerste leer je je paard beter kennen al je met hem lostwerkt en grondwerk doet, ten tweede kun je heel veel uitleggen aan je paard als je ernaast loopt en dat weer gebruiken als je gaat rijden, je kan heel veel met je lichaamshouding op de gornd, daar leer je van en dat werkt dan ook weer heel erg door met rijden,
Ik zelf doe altidj voor het rijden eerst de oefeningen op de grond, dan is je paard gelijk mooi los en zijn spiertjes vast warmgedraait zeg maar en dat is denk ik vor sommige paarden die wat gespannen zijn ook weer erg fijn om lekker los te zijn voor dat er een ruiter op zijn rug gaat zitten.

Nylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:24

Helaas heb ik zelf geen ervaring met grondwerk. De paarden die ik verzorg staan op een traditionele stal waar niemand hier voor open staat. Maar ik denk zeker wel dat het iets kan toevoegen. Ik kan mij goed vinden in de gedachten van midgie

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 09:00

Vind je dat je een paard in zijn geheel dan beter kan bekijken dan vanuit het zadel, en zou dat je informatie kunnen oplevere de je in de training weer ged kan gebruiken?
Onder grondwerk kun je ook het werken aan de hand zetten, dat is een ' discipline' die al eeuwen in Europa gebruikt wordt.
Grondwerk is dan meer dan het bekende, de stromingen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 09:41

sja , wat versta je onder grondwerk Lachen

ik denk wel dat je naast je paard ook gewoon een goede verstandhouding moet hebben met je paard ...

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 09:44

Ja absoluut dat het iets toevoegt, zo begrijp ik zelf mijn paard beter en andersom vertrouwd mijn paard me sneller.
Ze zoekt aanleuning bij mij als er iets engs is ipv aan de kletter slaan.
Ik grondwerk nog niet zo heel lang, maar baat heeft het zeker al gehad, ook met het oplossen van kleinere probleempjes (zoals omver gelopen worden of zijgangen, iets wat voor haar echt raar was voorheen).

Ettesil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 10:14

Ik denk ook dat het wel degelijk een goede invloed kan hebben. Ook om dingen aan te leren. Het paard wat ik rij is zeer gefocused op eten. Kan dan niet normaal de stal inlopen zonder aangevlogen te worden. Ik heb haar geleerd een trucje te doen voordat ze wat krijgt. Dat werkt goed. Commando Terug is één daarvan. Nu moest ze achterwaarts leren gaan onder de man. Dat wilde ze eerder echt niet. Mbv het commando en daarbij de juiste hulpen begreep ze het wel, en nu kan ze het zonder het commando erbij Haha! . En ik geloof ook best dat je zo andere dingen aan kunt leren.

juno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:40

Grondwerk hoeft helemaal geen los onderdeel van je training te zijn. Sterker nog, als jij je paard uit de wei haalt, hem laat stoppen om het hek open te doen, ben je al bezig met grondwerk.

Ikzelf vind het fijn als mijn paard, aan de hand en onder het zadel, naar me luistert. En niet over me heen loopt. Een stukje op mij letten hoort daarbij. Dus dat train ik.

Fuidelijke verhoudingen aan de hand komen het rijden alleen maar ten goede. En inderdaad een paard stelling leren/wijken/schouder binnenwaarts leren kan ook goed aan de hand!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 13:41

Staan grondwerk en sportmatig trainen zeg maar dan eigenlijk zo ver uit elkaar als soms wordt gezegd ?
Ik bedoel ermee dat als ik het tot nu toe lees veel mensen grondwerk niet alleen het volgen van een bepaalde stroming vinden. Grondwerk heeft dus eigenlijk een bredere betekenis kunnen hebben?
Zoals Juno schrijft, het uit de wei halen is ook al grondwerk, al was het maar om te zorgen dat je niet op de grond valt ! (ha,ha)
Klopt dat?

juno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:59

Ik denk dat grondwerk inderdaad los staat van een bepaalde stroming, maar voor veel verschillende stromingen wel wat kan betekenen.

Immers bijvoorbeeld:
-vertrouwen
-duidelijke verhoudingen
- stelling en buiging

zijn dingen die je met grondwerk kunt oefenen en in ALLE diciplines handig zijn.

Ik vind dat grondwerk een aanvullling kan zijn op 'sportmatig' trainen. Aan de andere kan snap ik ook dat veel traditionele paardenmensen niet bewust aan grondwerk doen. Omdat deze mensen vaak duidelijkheid en rust al in hun normale omgang met paarden meenemen. (Ze doen dan eigenlijk al onbewust aan grondwerk)

Dus gericht aan grondwerk doen is niet perse een voorwaarde, maar kan denk ik wel een aanvulling bieden op het rijden onder het zadel.

Voor mij zelf: grondwerk hoort er voor mij gewoon bij, omdat ik onder het zadel nog niet altijd even handig ben. Dit is handig om even de verhoudingen goed af te stemmen, en als prettige ontspannende afwisseling in de training.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:17

Ik doe weleens grondwerk met mijn paard, bijv. achterwaarts lopen op de woord 'terug'. Toen heb ik onder het zadel weer met achterwaarts geoefend, ik zei 'terug' en hij liep in een keer keurig en ongedwongen achterwaarts. Daarvoor had ik moeite met netjes en ongedwongen achterwaarts lopen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:45

Ik doe hier met alle paarden juist grondwerk. Vooral met de jonge dieren als voorbereiding op het eventuele rijden.
Ik moet zeggen dat ik dit zelfs leuker vind om te doen dan het rijden zelf Clown
Ook een fijne manier om je band met je paard te versterken en meer vertrouwen te krijgen.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:52

ik ben nu bezig met spaanse pas Clown

het begint aardig te lukken Ja

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 18:55

Ik vind dat grondwerk echt helpt ook bij het rijden,
- Je krijgt meer vertrouwen in je paard en misschien een betere band.
- Het paard reageert dan goed op je stem of hulp.
- Stellingen en buigingen
Maar zeker voor het vertrouwen en de band lijkt het mij heel goed!