Martingaal of Thiedemann voor dit probleem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Billy1970

Martingaal of Thiedemann voor dit probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 23:12

Mijn paard is een Paint van 6 jaar, en ik heb hem nu 4 maanden. Hij is van zijn vorige eigenaresse gewend om gewoon lekker zelf zijn tempo te bepalen en er dus behoorlijk hard vandoor te gaan in galop als hij daar zin in heeft. En nu heb ik daar niet zo veel zin in dus probeer ik hem telkens te corrigeren. Alleen onttrekt hij zich aan de hulpen door zijn hals extreem hoog te heffen en zijn hoofd zo te houden dat het bit niet veel meer doet. Dan kost het me natuurlijk een hoop moeite om hem weer terug te nemen. In de bak luistert hij overigens prima naar een lichte ophouding hoor, maar zodra we buiten zijn is het einde verhaal en aangezien ik afhankelijk ben van buitenrijden omdat hij niet te veel in de bak mag, moet ik het ook tijdens buitenritten zien op te lossen. Nu heb ik daarom van iemand een martingaal geleend, om te kijken of dat me kan helpen hem beter op het bit te laten reageren en ik moet zeggen, het werkt heel goed. Hij begint nu door te krijgen dat het niet meer helpt zijn hoofd omhoog te gooien en gaat zich steeds sneller erbij neerleggen dat ik het tempo bepaal en niet hij. Die Martingaal is alleen dus niet van mij en ik denk erover om er dan maar zelf een te kopen en hem er voorlopig mee te blijven rijden. Want hij probeert nu ook niet meer zo vaak om er echt vandoor te gaan dus ik heb wel het idee dat het goed helpt. Nu mijn vraag, zou een Thiedemann voor dit probleem misschien beter/vriendelijker werken? Op zich gaat het dus wel goed nu met de Martingaal en kan ik hem al veel losser rijden als voorheen, maar als ik toch iets moet aanschaffen, wil ik het naturlijk het liefst meteen goed doen! O ja, toen ik Silvio kocht, met zijn spullen erbij, had hij een Pessoa bit in maar dat heb ik nooit gebruikt, eerst een watertrens en nu heb ik een bustrens omdat die iets stabieler in zijn mond lijkt te liggen. Hebben jullie ook nog andere tips om hem dit gedrag af te leren?

horseman

Re: Martingaal of Thiedemann voor dit probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 23:23

Hoi Billy,

Als ik jou was zou ik het bij een martingaal houden. Die werkt alleen als het echt nodig is (mits goed afgesteld) De thiedeman werkt in op het moment dat je de teugels opneemt en dwingt toch meer een mooi halsje af. Uiteraard weer een beetje afhankelijk van hoe je hem afsteld maar toch.

Ik denk dat je op de goede weg bent dus wie weet kun je binnenkort wel weer zonder!

Succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 23:31

Ik zou het ook bij een martingaal houden, met een Thiedemann kan je paard leren op je handen te gaan hangen. Thiedemann werkt overigens sneller in dan een martingaal.

Martingaal goed afstellen, dus oog van de martingaal moet in rust bij de overgang hals/kaak komen, of bij het bovenste puntje van het schouderblad.

Een thiedemann werkt doorgaans, ook als je hem nog zo los hebt afgesteld, veel eerder in.

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 23:37

Dank jullie voor het snelle antwoord, ik houd het dan denk ik maar op de Martingaal want hij hoeft alleen gecorrigeerd te worden als hij zijn "giraffenek" op wil zetten. Was trouwens wel grappig de eerste keer met martingaal, hij trok zijn kont in, wilde zijn hoofd omhoog gooien, kwam maar 4 stappen ver omdat de ophouding nu wel doorkwam en stond toen echt heeeel beteuterd te kijken.......... Had helaas geen camera in de buurt Cheese!

TwistFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 20:18

hej,

ken dit probleem, ik heb hiervoor een elastiek gebruikt, begin lang en zet hem steeds korter als hij weer onozel doet. asl hij zich gedraagt beloon je hem door hem weer korter te zetten. op een elastiek zit er vanboven (achetr de oren een plastiekje waarmee je dat kunt verstellen, je hoeft niet af te stappen. na een weekje werken is dat probleeme helemaal van de baan.

LET WEL OP!!

verlies niet te snel je geduld, niet direct toe zetten twee stappen laten zetten en dan harder toetrekken. het is beter hem te laten vertrekken in de volle waan dat hij het wel WEER zal winnen, tot het lastig word om zijn nekspieren constant te gebruiken (als hij met zijn hoofd omhoog loopt is het lastig zijn nhoofd op te houden, loopt hij aan teugel is hetoook lastig) als hij niet moe schijnt te worden en hij is ook niet van plan om van spelletje te veranderen zet dan strakker

---

verder moet je miss is nadenken, ik j epaard niet dus kan zijn dat ik er volledig naast zit. misschien gata hij harder lopen omdat je hem miss te veel tegenhoud. het is wel 'jouw ' paard, maar hetis nog steeds een dier, soms moet je hem ook eens zijn zin geven (bv. als mijn paard effen heel goed gewerkt heeft, enhij loopt subtiel de kant van de andere paarden uit, laat hem bij wijze van beloning bij de ander paarden lopen voor even, bv. bent met iets bezig in stap juist na het inrijden, paard lang op stal gestaan laathem eerst eens effe los draven voor je weer aan al dat stap/wijk/enz. werk begint.) anders kun je je paard nooit gelukkig houden of er voor zorgen dat hij graag wil werken.

dat zijn de tips dat ik kan geven

hopelijk heb je er wat aan

xx
michelle

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 20:41

Martingaal is hier idd goed voor!
Het paardje van mij en mn moeder wil in draf en galop ook graag dr hoofd omhoo gooien en wij gaan dus morgen ook beginnen met een martingaal,, k heb dr ook eerder mee gereden en het is echt super uitvinding

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 22:24

Hij gaat te hard omdat hij denkt dat hij zelf kan bepalen wat zijn tempo is, ik probeer juist zo veel mogelijk met ontspannen teugel te rijden en alleen in te grijpen wanneer dat nodig is. En daar wil meneer zich dan aan onttrekken. Maar nu met de Martingaal gaat het al een heel stuk beter en kan ik er naartoe gaan werken dat hij gaat luisteren naar een lichte ophouding. Dat kost nog heel veel geduld en ook veel met de stem werken maar we gaan er zeker komen. En dan kan uiteindelijk de Martingaal weer de kast in denk ik, want hij is best leergierig en ook merk ik dat hij niet blijft doordrammen maar heel gewillig loslaat en ontspant op het moment dat hij merkt dat hij niet zomaar de controle van me kan overnemen. Zal vast gewoon een beetje een kwestie van opvoeden zijn, verder is het echt een schat, hij gaat nu zelfs al zonder moeilijk doen alleen mee het bos in, zonder ander paard erbij. En dat is iets wat in het begin ook heel moeilijk was met hem: omdat hij gewoon ook nog aan mij en zijn nieuwe omgeving moest wennen ging hij erg hangen aan de andere twee paardjes en raakte hij over zijn toeren als ik probeerde hem alleen mee te nemen. Maar door veel met hem te wandelen en te laten grazen aan de hand, en door gewoonweg veel ritjes te maken om de omgeving te leren kennen, heb ik hem nu al zo ver dat hij de vertrouwde route zonder stress alleen met me loopt. Ik heb hem natuurlijk ook nog niet zo lang, maar het leek me gewoon niet handig hem te vaak ermee te laten wegkomen dat hij er vandoor gaat dus vandaar de Martingaal. Thiedemann is al van de baan hoor...... Doei!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 22:52

Inconsequent zijn is geen beloning voor een paard maar een straf.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:03

zekers martingaal!!!

lovemontii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:20

ik zou ook voor de martingaal kiezen