Mijn paard is een Paint van 6 jaar, en ik heb hem nu 4 maanden. Hij is van zijn vorige eigenaresse gewend om gewoon lekker zelf zijn tempo te bepalen en er dus behoorlijk hard vandoor te gaan in galop als hij daar zin in heeft. En nu heb ik daar niet zo veel zin in dus probeer ik hem telkens te corrigeren. Alleen onttrekt hij zich aan de hulpen door zijn hals extreem hoog te heffen en zijn hoofd zo te houden dat het bit niet veel meer doet. Dan kost het me natuurlijk een hoop moeite om hem weer terug te nemen. In de bak luistert hij overigens prima naar een lichte ophouding hoor, maar zodra we buiten zijn is het einde verhaal en aangezien ik afhankelijk ben van buitenrijden omdat hij niet te veel in de bak mag, moet ik het ook tijdens buitenritten zien op te lossen. Nu heb ik daarom van iemand een martingaal geleend, om te kijken of dat me kan helpen hem beter op het bit te laten reageren en ik moet zeggen, het werkt heel goed. Hij begint nu door te krijgen dat het niet meer helpt zijn hoofd omhoog te gooien en gaat zich steeds sneller erbij neerleggen dat ik het tempo bepaal en niet hij. Die Martingaal is alleen dus niet van mij en ik denk erover om er dan maar zelf een te kopen en hem er voorlopig mee te blijven rijden. Want hij probeert nu ook niet meer zo vaak om er echt vandoor te gaan dus ik heb wel het idee dat het goed helpt. Nu mijn vraag, zou een Thiedemann voor dit probleem misschien beter/vriendelijker werken? Op zich gaat het dus wel goed nu met de Martingaal en kan ik hem al veel losser rijden als voorheen, maar als ik toch iets moet aanschaffen, wil ik het naturlijk het liefst meteen goed doen! O ja, toen ik Silvio kocht, met zijn spullen erbij, had hij een Pessoa bit in maar dat heb ik nooit gebruikt, eerst een watertrens en nu heb ik een bustrens omdat die iets stabieler in zijn mond lijkt te liggen. Hebben jullie ook nog andere tips om hem dit gedrag af te leren?