Coordinatie achterbenen verbeteren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Coordinatie achterbenen verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 11:47

Mijn moeders paard heeft wat coordinatie problemen met de achterbenen, niet ontzettend erg, maar ze blijven wel eens hangen (ook wanneer ze goed aan het werk is).

Hoe kun je dit optimaal verbeteren?

Ik heb gehoord van TTEAM, Werkt dit optimaal?

Balkjes lopen ben ik al mee bezig, heb niet echt het idee dat ze er veel baat van heeft. Tijdens de balkjes loopt ze prima gecoordineert, na de balkjes is het probleem deels terug (wel minder, maar niet optimaal, ze blijft er niet in).

Mahitri

Re: Coordinatie achterbenen verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:39

Balkjes lopen is prima. Ook het rijden van veel overgangen maakt het achterbeen sterk en verhoogt de coördinatie.
Wel vraag ik me af of het geen medisch probleem is? Is er al eens naar gekeken?
Hoe oud is het paard? Een jong paard heeft eerder problemen met de coördinatie dan een ouder paard.
En vergeet ook niet dat het ontzettend veel tijd gaat kosten om dit probleem op te lossen. Je moet hier denken aan maanden tot jaren en niet in weken.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 14:06

Mahitri schreef:
Balkjes lopen is prima. Ook het rijden van veel overgangen maakt het achterbeen sterk en verhoogt de coördinatie.
Wel vraag ik me af of het geen medisch probleem is? Is er al eens naar gekeken?
Hoe oud is het paard? Een jong paard heeft eerder problemen met de coördinatie dan een ouder paard.
En vergeet ook niet dat het ontzettend veel tijd gaat kosten om dit probleem op te lossen. Je moet hier denken aan maanden tot jaren en niet in weken.

De tijd heb ik, paard is 21 en heeft heel lang stil gestaan (we hebben haar niet zo lang nog), dat is volgens mijn instructie ook de oorzaak.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:35

Aan de lange teugel leren werken waardoor je na een tijd in stap rustig zijwaartse oefeningen kunt gaan vragen. Achterhand naar binnen, zijwaarts instappen, achterhand naar buiten, schouder voor, renvers noem maar op. Zaak is dat je weinig tempo vraagt maar in een laag ritme het paard de kans geeft zijn eigen lichaam te ontdekken, sterker te worden en in balans kan blijven.

Het klassieke lange teugel werk dus!

Jolijnn_Oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:37

Je kan van een paard van 21, dat een lange tijd heeft stilgestaan ook niet verw8e dat alles zo soepel gaat volgens mij. Alles komt heel langzaam los, heeft vast geen goede bespiering meer, en er is miss. ook al wel slijtage. Gwn heel goed losrijden! en miss. naar laten kijken door de dierenarts? suc6! Lachen

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:43

TTeam heb ik een paar keer gedaan met mijn paard, omdat hij volgens mij nieteens wist dat hij achterbenen had (bleef bij wijze van spreken nog achter de strepen op de weg hangen Haha!). Na een kwartier stapte hij keurig en voorzichtig over een bups kriskras over elkaar gelegde balkjes heen (leek wel mikado), ik stond er echt van te kijken. Je zag de concentratie bij hem gewoon, dat hij over zijn pootjes na aan het denken was. Sindsdien is zijn coordinatie echt enorm verbeterd, geeneen keer meer ergens over gestruikeld, ook niet als we buiten over bv. een tak over de weg o.i.d. heen stappen (ook met rijden in het algemeen merk ik dat hij zijn benen beter gebruikt). Ik kan het je echt alleen maar aanraden Ja!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 14:45

Jolijnn schreef:
Je kan van een paard van 21, dat een lange tijd heeft stilgestaan ook niet verw8e dat alles zo soepel gaat volgens mij. Alles komt heel langzaam los, heeft vast geen goede bespiering meer, en er is miss. ook al wel slijtage. Gwn heel goed losrijden! en miss. naar laten kijken door de dierenarts? suc6! Lachen

Bespiering heeft ze zat, ze is onder het zadel niet aan het werk geweest maar wel in de longeerbak. (wat ik hoorde dan).

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 14:45

Speedster schreef:
TTeam heb ik een paar keer gedaan met mijn paard, omdat hij volgens mij nieteens wist dat hij achterbenen had (bleef bij wijze van spreken nog achter de strepen op de weg hangen Haha!). Na een kwartier stapte hij keurig en voorzichtig over een bups kriskras over elkaar gelegde balkjes heen (leek wel mikado), ik stond er echt van te kijken. Je zag de concentratie bij hem gewoon, dat hij over zijn pootjes na aan het denken was. Sindsdien is zijn coordinatie echt enorm verbeterd, geeneen keer meer ergens over gestruikeld, ook niet als we buiten over bv. een tak over de weg o.i.d. heen stappen (ook met rijden in het algemeen merk ik dat hij zijn benen beter gebruikt). Ik kan het je echt alleen maar aanraden Ja!

Oke bedankt! Ik ga eens wat meer info zoeken over TTeam.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:50

succes!