Een vriendin van me zit met een probleem (zit niet op bokt) en ik ben erg benieuwd of iemand het herkend.
Ze heeft namelijk een probleem wat bij mij niet bekend is, maar wellicht bij 1 van jullie wel?
Ze heeft een ruin van 1.76 (flinke jongen dus), die ze flink moet rijden en aan de gang moet houden anders trekt hij zijn eigen plan.
Het ging een tijd heel voorspoedig, maar de laatste tijd stond ze stil en had behoefte aan ondersteuning. Ik heb haar aangeraden een instructrice in te schakelen. Ze heeft mijn raad opgevolgd.
Nu is het volgende aan de hand:
Wanneer ze heel intensief aan het rijden is en dan met name in de draf en de gallop, ademt ze niet meer goed door. Wat resulteert in een rood hoofd naar verloop van tijd. Ze heeft dit zelf niet in de gaten maar ze gaat heel kort ademen. Uiteindelijk wordt ze daardoor ook duizelig en moet ze wel gaan stappen. Ik heb een paar keer gekeken en roep dan naar haar “door ademen”, dat doet ze dan ook. Haar instructrice doet dit niet.
Het is ook echt iets van de afgelopen maanden, sinds ze instructie heeft.
Ik vraag me af of iemand dit herkend? Zo ja, wat doe je er aan? Het is dus een teken van inspanning en misschien wel verkramping?
Hopelijk heeft iemand de welbekende wijze raad

Alvast bedankt!