(Onbewust) stijgbeugels uitschoppen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

(Onbewust) stijgbeugels uitschoppen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 14:03

Ik reed dinsdagavond op k3, en die gaat er nog al eens vandoor.
En toen ze dat dus op een gegeven moment deed, zat ik opeens zonder stijgbeugels?
Vraag me niet hoe ik het deed, maar later kreeg ik te horen dat ik ze echt gewoon zelf uitschopte.
Ik heb het bokken enz. gewoon uitgezeten, geen probleem.
Maar het is natuurlijk niet handig als ik dit iedere keer doe.
Aan de andere kant kan ik me best voorstellen dat ik dit deed, ik heb altijd wat me die dingen (te lang te kort ongelijk enz.) Ook rij ik ontzettend graag zonder, vind ik heel relaxt zitten. Maar ik vind het altijd zo'n gedoe met die dingen. (Tenen netjes naar voor, en in galop, als ik drijf, zitten ze soms tegen m'n hakken aan, omdat ik er dan simpelweg niet op steun. Vroeger ging ik dan altijd smokkelen, gooide ik ze gewoon uit, maar nu mag dat niet meer.) Wie kent dit? Hebben jullie mischien ook tips om te zorgen dat ik ze aanhoud?

Gypsy

Re: (Onbewust) stijgbeugels uitschoppen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 15:38

niemand? Verdrietig

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:19

Misschien moet je je voeten iets verder in de beugel doen zodat je met de bal van je voeten steunt op de beugel. Dan is je voet namelijk meer in balans.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:43

je zal toch moeten leren steunzoeken op je beugels...

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 19:16

Ik ken het probleem inderdaad, maar bij mij komt het door knieblessures. Hierdoor draai ik mijn knieën nogal naar binnen en ga mijn benen optrekken, waardoor ik vervolgens mijn beugel verlies. Je zou denken dat ik daarna, zonder beugel(s), nog meer ga knijpen, maar het tegenovergestelde is waar, vooral in de galop zit ik veel lekkerder zonder beugels en kan ik mijn benen lekker lang laten. Alleen als ik echt hard ga galopperen, steun ik echt op mijn beugels.
Ik heb het af en toe ook met opstappen, wanneer ik met beide handen op het zadel leun en mijn andere been er over heen wil slaan, komt er even een moment dat ik met mijn handen net iets meer op het zadel leun dan met mijn voet op de stijgbeugel en dan verlies ik hem ook nog wel eens, omdat ik dan gelijk mijn been intrek, met als gevolg dat ik er in één keer afglij Tong uitsteken
Oplossing heb ik zelf nog niet gevonden, nou vind ik het niet zo'n ramp als ik mijn beugels verlies, vaak rijd ik gewoon door en probeer ik 'm tijdens het rijden weer te pakken te krijgen en anders dan wacht ik totdat ik klaar ben met mijn oefening.
Dus ik volg dit topic ook even.

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:55

Probeer goed je hakken uit te drukken en je benen goed te klemmen. Probeer erop te letten dat je niet je benen optrekt Knipoog
Verder sluit ik me volledig aan bij wat er al is gzegt Lachen

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 18:11

ok, heel erg bedankt Lachen

Ik ga het eens proberen, jullie krijgen het te horen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 12:58

heb het geprobeerd, gaat best goed...
Alleen het paard waar ik op rij word hyper en onbestuurbaar als ik ga klemmen... Dus daar moet ik nog even mee oefenen, in welke mate enz.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:50

je moet ook niet klemmen, je been moet lang en los (aangesloten maar zonder druk) langs je paard hangen. Knie loslaten en vanuit je heup je been naar beneden lang maken.

Jitske_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:52

Vooral proberen je hakken uit te drukken!!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 11:25

Urielle schreef:
je moet ook niet klemmen, je been moet lang en los (aangesloten maar zonder druk) langs je paard hangen. Knie loslaten en vanuit je heup je been naar beneden lang maken.

Ik moet ook goed proberen mijn benen rond de buik te doen, en aangesloten houden...
Want als mejufrouw ervandoor knalt zit je dan tenminste een beetje stevig.
En dan hou ik mijn voeten stiller, en kan ik beter rechtop zitten (kan ik instructrice zeeer gelukkig mee maken)

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:11

Gewoon hakken verder uitdrukken! Als je goed uitgedrukte hakken hebt en de beugels op de goede maat kan je ze haast niet uittrappen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:04

Miss_Mustang schreef:
Urielle schreef:

Ik moet ook goed proberen mijn benen rond de buik te doen, en aangesloten houden...
Want als mejufrouw ervandoor knalt zit je dan tenminste een beetje stevig.
En dan hou ik mijn voeten stiller, en kan ik beter rechtop zitten (kan ik instructrice zeeer gelukkig mee maken)

Erom heen leggen is iets anders dan klemmen. Je moet geen luchtgaten zien maar ook niet drukken of met aangespannen spieren rijden Lachen
Als je gaat klemmen moet je al een braaf paard hebben dat hij niet aan de kletter gaat met je, zoals hierboven ook al ergens stond. En als je klemt in knieën of bovenbenen druk je jezelf ook nog uit het zadel.
Het stilhouden van de voeten moet voortkomen uit soepele verende enkels.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 14:29

thx voor de tips Lachen
tja... het is een dame met een eigen willetje..
Ze kan fantastisch lopen maar dan moet ik wel gigantisch mijn best doen. En ik wil ook heel graag beter worden, vooral omdat we dan in de les nog moeilijkere dingen mogen doen... Vorige keer gingen we een keertwending om de achterhand doen Lachen
Als ik goed zit doet ze het, dus de motivatie is er Haha!

Lacrima

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 02:17

het is toch best als jij de beugels uitschopt, indien je dit alleenmaar doet wanneer jouw paard ongehoorzam is? want je wilt toch zeker niet in de beugels gaan blijven hangen.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 03:32

maximee schreef:
Probeer goed je hakken uit te drukken en je benen goed te klemmen. Probeer erop te letten dat je niet je benen optrekt Knipoog
Verder sluit ik me volledig aan bij wat er al is gzegt Lachen

Klemmen lijkt me niet handig. Je been moet je af laten hangen..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 06:49

Je moet ook niet echt je hakken uitdrukken, dan ga je verkrampt zitten. Gerbuik je enkel als een veer.
Misschien je beugels een gaatje korter

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 20:20

korter vind ik zo onveilig voelen Lenneke_
Alsof je een paar veren aanspant, die je lanceren bij de eerste de beste bok. Bij lang ga je ook direct dieper zitten, en blijf je dus ook beter zitten.

En Lacrima, ja idd wel handig als je niet blijft hangen, maar met blijf ik makkelijker zitten. (Gewoon de 1e de beste hoek in sturen, is inmiddels mijn 2e natuur.)
Vreemd genoeg word ik ook helemaal niet bang meer als ze ervandoor gaat. Ik voel zelfs amper adrealine meer. Vroeger had ik dat heel erg, zat ik te hyperen op me paard. *Adrealine Junkie* Gestoord
Maar voor echte adrealine zal ik tog moeten gaan basejumpen (Hoogtevrees) want als er nu iets gebeurt, blijf ik op t dooie gemak zitten, ik denk "ow.... daar gaan we dan maar weer" en stuur haar maar de hoekk in. Heel raar eigenlijk. Vervolgens pers ik er met veel moeite een "Foei, niet meer doen" uit, ik meen het niet echt, als we eenmaal stilstaan en mijn publiek (waar rodeo k3 is is publiek) kan weer ademhalen en lachen, vind ik het wel grappig.... Daarom word ik ook nooit echt boos, ze is veels te lief en te grappig. Vork

Phoebesp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:22

Ik ken het probleem helemaal niet. Maar ik denk dat het goed is dat je regelmatig ook zonder beugels rijdt. Zo kun je je zit goed oefenen en dan zou ik ook alle bovenstaande tips tegelijkertijd toepassen.

Daarnaast denk ik dat het wijs is om K3 wel te laten weten dat een rodeo niet gewenst is. Jij vindt het dan wel leuk, maar het is volgens mij toch wel de bedoeling dat een paard naar JOU luistert en niet gaat racen wanneer hij daar zin in heeft.

miranda85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:25

ik heb het ook gehad en heb nu brede endurance beugels. daardoor blijven mijn voeten nu wel in de beugels...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 14:25

Phoebesp schreef:
Ik ken het probleem helemaal niet. Maar ik denk dat het goed is dat je regelmatig ook zonder beugels rijdt. Zo kun je je zit goed oefenen en dan zou ik ook alle bovenstaande tips tegelijkertijd toepassen.

Daarnaast denk ik dat het wijs is om K3 wel te laten weten dat een rodeo niet gewenst is. Jij vindt het dan wel leuk, maar het is volgens mij toch wel de bedoeling dat een paard naar JOU luistert en niet gaat racen wanneer hij daar zin in heeft.

Ik doe mijn best. Maar ik weet ook dat het mijn fout is... Doordat ik pheiffer heb gehad onlangs, is het niet zo best gesteld met mijn conditie en uithoudingsvermogen. Ik let dus af en toe niet goed op, en tja, dan gaat ze ervandoor, geef ik haar volkomen gelijk in. Het word wel afgestrafd, ik besteed er gewoon niet te veel aandacht aan. Overigens is het al een hele vooruitgang met hoe ze eerst was. Clown