3-jarige Zerobanta (Numero Uno) in training op het land!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lin87

3-jarige Zerobanta (Numero Uno) in training op het land!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 13:42

Hallo,

Gisteravond heeft Marion foto's gemaakt van m'n 3-jarige en mij. (Nouja er is niks van mij bij Knipoog Ik heb hem voor mensen zadelmak gemaakt en ben em nu verder door aan het rijden.. Ook gaan we starten op concours).
Het is dus een 3-jarige ruin (Numero uno x Furore) en is nu 3 á 4 maanden onder het zadel.

Eerst even lief poseren:
Afbeelding

Stappen en beetje buigen:
Afbeelding

Draven:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Galopje:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Klaar:
Afbeelding

Eigen commentaar:
Benen lang houden/ hakken laag.
Dat ik iets voorover/ verlicht zit, doe ik omdat hij jong is en om zo dus z'n rug een beetje te ontlasten..

Brandt los Cool

Vala

Re: 3-jarige Zerobanta (Numero Uno) in training op het land!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:51

Mooi paard! En al heel compleet voor een 3-jarige!
Die zit begrijp ik volkomen, het balanspunt op een jong paard ligt heel anders dan op een doorgereden, ouder paard.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:56

Wow, het ziet er ontzettend netjes uit en ook bevestigd! Misschien zie ik het verkeerd, maar op sommige foto's lijkt het alsof je je binnenhand iets te gespannen hebt. Probeer wat meer los te laten. Succes met de wedstrijden!

chamleona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:58

Ziet er goed uit! Mooi paardje!

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:02

Netjes hoor, hij loopt al erg lekker compleet voor een 3-jarige! Mooi beestje ook. Wat betreft je zit, dat zeg je zelf al Knipoog Maar waarom rijd je 'm nu al met sporen?

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:03

Mooi paard ziet er netjes uit.. leuk shirt heb je trouwens aan Lachen
Alleen de spoortjes zouden niet mijn keus zijn.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:05

Leuke paard Linda! Lachen Ziet der netjes uit. Ja

marionnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:12

Pipo Haha!
Wat is het toch een leukerd en je rijdt hem erg netjes. Met de wedstrijden gaat het ook helemaal goed komen als hij er een beetje gewend is.. Moet je wel het halsstrekken erop zien te krijgen Knipoog

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:17

Hoi,
leuk paardje heb je hoor Knipoog
vind alleen het verhaal van *ontlasten* een beetje vreemd.
Ik begrijp je bedoeling ervan wel maar hij is nu zeg je ongeveer 3.5 maand onder het zadel.
je belast hem niet meer of minder als je wat rechter op gaat zitten hoor .
door zo voor over te vallen (wat dus duidelijk een reden heb en je dus normaal gesproken nooit doet zeg je zelf) haal je je zelf uit balans zit je waarschijnlijk ook wat scheef en ben je je paard scheef aan het rijden. en heb je de kans dat je paard ook scheef word Knipoog
Wat je bijv kan doen is sneller lichtrijden zodat je zo min mogelijk in het zadel zit. en natuurlijk nog niet gaan doorzitten.
Jij rijd hem wel aan de teugel maar wil hem nog niet teveel belasten op zijn rug, maar je gaat wel in galop waardoor je dus in het zadel zit vind het een beetje tegenstrijdig Knipoog
doordat je ook niet in het zadel zit tijdens de galop ben je best streng in je handen waardoor je paard langzamer gaat MAAr je heb dan wel weer je sporen tegen ze buik.

Ik zou zeggen kijk zelf eens goed naar je foto's je leert hier een hoop van ! Knipoog
mag ik vragen waarom je met zweep EN sporen rijd. vind je dat niet een beetje dubbel voor zo'n jong ding .? Knipoog

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:31

Ik ben dat van die zit niet met je eens @doom. Ga maar eens staan in je beugels terwijl je draaft en voel dan eens waar je je bovenlichaam moet houden om balans te krijgen. Je zal zien dat dat bij een jong paard die meer op de voorhand loopt dan een doorgereden paard meer naar voren zal zijn. Op het moment dat je dan super recht of zelfs wat achterover gaat zitten zul je zien dat je het paard werkelijk tegenzit. Een beetje voorover zitten staat niet gelijk aan je paard scheef rijden.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:37

Tiessie schreef:
Ik ben dat van die zit niet met je eens @doom. Ga maar eens staan in je beugels terwijl je draaft en voel dan eens waar je je bovenlichaam moet houden om balans te krijgen. Je zal zien dat dat bij een jong paard die meer op de voorhand loopt dan een doorgereden paard meer naar voren zal zijn. Op het moment dat je dan super recht of zelfs wat achterover gaat zitten zul je zien dat je het paard werkelijk tegenzit. Een beetje voorover zitten staat niet gelijk aan je paard scheef rijden.

Ik begrijp het verder ook wel hoor Knipoog maar het is allemaal een beetje tegendraads bij de ts.
paardje is 3.5 maand gewend aan iemand in het zadel ze mag nu best wat rechter gaan zitten hoor dat kan heus geen kwaad . en als ze dat wel kwaad vind hoezo rijd ze dan ook aan de teugel , heeft ze sporen en een zweep bij zich etc .
doordat ze in galop niet in het zadel zit is ze streng in der handen (zo lijkt het iid geval wel )
hierdoor gaat haar paardje langzamer maar dan wel denk ik *onbewust de sporen* er tegen aan houden om hem in galop te houden.
ook doordat ze dus naar voren zit trek je je been onbewust op en leg je hem wat meer naar achter ook hierdoor dus onbewust constant de sporen tegen de buik.
Tis verder geen aanval hoor ts maar wel dingen waar je echt op zou moeten letten Knipoog
Ik ben zelf wel van mening dat als je zelf te lang en te veel uit je balans zit (dus niet het paard ) je steeds schever wordt. om een VB hiervan te geven heb ik dit zelf mee gemaakt en heb hierdoor een hele scheve pony gekregen ( ik reed altijd op het zelfde been) ik zou dit bij mijn nieuwe paard wat nu 5 maanden onder het zadel is nooit meer doen Knipoog
Laatst bijgewerkt door doom op 16-10-07 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:39

De foto's geven al een heel constant beeld. Lachen Netjes, hoor.
Die eerste foto blijft zo ontzettend leuk!

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:41

@ doom: ik weet zeker dat Linda erg goed weet wat ze doet, ze heeft al verschillende paarden en pony's ingereden waaronder haar eigen pony in onderschrift en deze naar de Z dressuur bij de paarden gereden. Dit krijg je niet voor elkaar met een scheef paard!

Lin het ziet er super uit, zit een lekker bekkie op zeg!!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:45

Sodera schreef:
@ doom: ik weet zeker dat Linda erg goed weet wat ze doet, ze heeft al verschillende paarden en pony's ingereden waaronder haar eigen pony in onderschrift en deze naar de Z dressuur bij de paarden gereden. Dit krijg je niet voor elkaar met een scheef paard!

Lin het ziet er super uit, zit een lekker bekkie op zeg!!

Ik weet vast en zeker dat ze het ook goed doet Knipoog
het is verder geen aanval daar zou ik het al helemaal niet op willen laten lijken absoluut niet .
ben ook best benieuwd naar de ts wat voor antwoord ze op mijn reactie kan geven .
we zetten hier dingen neer op bokt om van elkaar te leren toch .? Bloos

Lin87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 14:46

Om gelijk even terug te komen over de zweep en sporen.
Het zweepje heb ik er bij om hem af en toe iets meer te activeren, verder hangt die dus gewoon rustig in m'n hand.
Over het commentaar op de sporen kan ik iets meer in komen, maar als je je been er gewoon stil aan hebt, raak je het paard niet met je sporen, wat dan ook bij de meeste foto's te zien is. Waarom ik ze dan om heb is om soms net even iets duidelijker te zijn, al kan ik hem ook prima zonder sporen rijden. Maar zolang je ze gebruikt op het moment wanneer het nodig is en verder gewoon je benen stil zijn zie ik het probleem niet.

Verder snap ik niet precies wat voorover/ verlicht zitten te maken heeft met scheef zitten..
Ik vind verlicht zitten bij een jong paard wel belangrijk, hierdoor kan hij makkelijker ontspannen in de bovenlijn.
Wat hier ook mee te maken heeft is dat een jong paard het nog wel eens moeilijk vind om in een constant tempo te blijven lopen, dan kun je beter iets voorover zitten, dan dat je achter de beweging komt en hem dus stoord.

Verder heel erg bedankt voor de leuke reactie's Haha!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:52

Citaat:
Verder snap ik niet precies wat voorover/ verlicht zitten te maken heeft met scheef zitten..

Uit MIJN ervaring was het dus zo omdat ik dus zelf volkomen uit mijn balans was ik scheef ben gaan zitten .
Naar mate ik dit meer ben gaan doen (ja vraag me niet waarom heb dit toen moeten doen van me instrutrice omdat ik teveel naar beneden keek Boos! ) ben ik er gewend aan geraakt.
Hierdoor ben ik dus mijn pony helemaal scheef gaan rijden en is hij nu hardstikke scheef Ach gut

Vandaar dat ik dat dus schreef omdat je dus eigenlijk voor je zelf niet lekker zit en uit je balans bent.
hoeft niet zo te zijn dat JIJ hierdoor ook scheef zit dat oordeel je zelf Clown

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:57

Ik vroeg me af, waarom je hem al zo snel aan de teugel rijdt, ik zou met een jong paard eerst vooral lang en laag rijden. En niet meteen zo. Maar goed het ziet er wel netjes uit hoor Haha! Vroeg me dat alleen af.

Lin87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 14:58

doom schreef:
Citaat:

Uit MIJN ervaring was het dus zo omdat ik dus zelf volkomen uit mijn balans was ik scheef ben gaan zitten .
Naar mate ik dit meer ben gaan doen (ja vraag me niet waarom heb dit toen moeten doen van me instrutrice omdat ik teveel naar beneden keek Boos! ) ben ik er gewend aan geraakt.
Hierdoor ben ik dus mijn pony helemaal scheef gaan rijden en is hij nu hardstikke scheef Ach gut

Vandaar dat ik dat dus schreef omdat je dus eigenlijk voor je zelf niet lekker zit en uit je balans bent.
hoeft niet zo te zijn dat JIJ hierdoor ook scheef zit dat oordeel je zelf Clown

Oke, dan snappen we elkaar denk ik Lachen
Ik heb namelijk zelf niet het idee dat ik scheef zit, ik voel hem op deze manier juist fijner aan en kan makkelijker mee gaan met de beweging..
Succes met je nieuwe paard iniedergeval!

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:14

Erg mooi dier
de laatste foto is echt prachtig.. mooi koppie Pling

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:42

Ziet er lekker uit Lin, heb je al zin in zondag??

Groetjes, Pauline, vanaf een nieuwe laptop

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:43

Lekker beestje Lin, Succes op concourse alvast. Haha!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:47

Prachtig paard, ik las eerste instantie zebrabonte.. dus was wel eens benieuwd hoe dát uitzag..
Succes met wedstrijden

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:59

Tja...ik ben een zeurpiet, ik weet het, maar ik zou hem veel liever naar beneden zien met lengte en zonder spoor EN zweep.
Prachtig dier, maar ik hoop dat het niet allemaal te snel gaat als hij nu al zo loopt als op de foto's en het over een jaar nog goed gaat. Maar nogmaals...ik ben een zeurpiet en rij mijn paarden pas op hogere leeftijd op deze manier.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:03

leuk paard!

ik begrijp doom's punt ook! en ik zie in beiden verhalen wel iets van logica en waarheid Tong uitsteken

verder laat ik me er niet over uit, behalve dat ik het een leuk plaatje vind!

Lin87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 16:13

aerdenhout1 schreef:
Tja...ik ben een zeurpiet, ik weet het, maar ik zou hem veel liever naar beneden zien met lengte en zonder spoor EN zweep.
Prachtig dier, maar ik hoop dat het niet allemaal te snel gaat als hij nu al zo loopt als op de foto's en het over een jaar nog goed gaat. Maar nogmaals...ik ben een zeurpiet en rij mijn paarden pas op hogere leeftijd op deze manier.

Geeft niet Knipoog Het is ook niet mijn doel om hem zo snel mogelijk ergens naar toe te rijden hoor, begrijp dat niet verkeerd.
Ik heb gewoon een lichte verbinding en hij zakt er zelf makkelijk in. Hij is mooi stil in de aanleuning en die lengte komt vanzelf, als ik em nu helemaal los ga laten van voor word ie alleen maar zoekerig enz. Daarbij loopt hij ongeveer 4x in de week, waarvan een keer aan de longe en zo nu en dan lekker in het bos.. Ook staat ie gewoon heel de dag buiten. Dus ik hou zeker rekening met zijn leeftijd en hij loopt absoluut niet alle dagen in zware training!