Ongevoelig voor de zweep..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Honeys

Ongevoelig voor de zweep..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 08:15

We zijn bezig met het inrijden van mijn paard, maar ze is nogal lui. Echt lui..

Ze is nog te jong voor sporen (3,5 jaar), dus proberen we t met een zweep. Mevrouw is daar totaal ongevoelig voor! Een normale tik voelt ze niet / reageert ze niet op, en een echt hele harde tik beweegt ze net even d'r staart en dat was t dan weer. Ik weet dat dwingen niet de manier is, maar ze laat zich ook niet dwingen hoor. Als t haar teveel word gaat ze gewoon stil staan: Ja doe t zelf maar

Ze is lichamelijk helemaal gezond en heeft tot een jaar terug alleen maar in de wei gestaan.

Heeft iemand een goede tip / advies voor mij?

SophievdV

Re: Ongevoelig voor de zweep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:17

Heb ook een paard gereden wat zo deed. Een klein bokje op een beste tik en verder niets. Niet harder, niet zachter, gewoon hetzelfde slooome tempo..

Wat krijgt het paard te eten? Is ze in de wei tussen andere paarden wel lekker actief?

chamleona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:18

En lukt het ook niet, als je been geeft en ze reageerd niet gelijk een tik. Zodat ze weet: ohja been is doorlopen anders krijg ik een tik..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:21

Hoe weet je zeker dat ze lichamelijk helemaal gezond is? En op wat voor niveau wordt ze nu getraind?

Chamleona: snap je oplossing niet helemaal aangezien die tik geen effect heeft. Verkeerde topic misschien?

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:22

Grondwerken misschien? Een zweep is in principe een verlengstuk van je arm, dus als ze er niet op reageert, ben jij niet dominant genoeg ten op zichte van haar.

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 11:14

@pletje123, ze krijgt gewoon biks en kuil/hooi. In de wei draait om gras, de rest scheelt haar niet zoveel.

@katja, Ze is van top tot teen doorgelicht toen ik haar kocht een jaar terug, vandaar dat ik t weet. Ze word alleen dressuurmatig ingereden en gelongeerd, dus nog niet op niveau.

@dniesjjj, grondwerken gaat naar mijn mening prima. T is alleen als je erop zit.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:16

Wat is in jou ogen een tik? Misschien moet je is 1 keer het dier wakker maken dat je de zweep 1 keer goed gebruikt, vaak hoef je het vervolgens niet meer te gebruiken.... Klikt grof maar je moet haar vooruit zien te krijgen en sporen lossen echt niet alles op....

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:17

Een klinische en röntgenologische keuring? Of echt een onderzoek om te kijken of er iets mis is?
En ook in het begin heb je niveau. Kun je goed sturen? Kan ze stap, draf, galop op commando?

Priscilllla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:21

Ik vind het een beetje raar om bij een 3.5 jarige die het in mijn ogen niet snapt steeds harder te gaan slaan met de zweep! Wat als dat niet helpt? Gaan schreeuwen, schoppen?

Ik denk dat je gewoon aan de hand je paard moet leren te luisteren naar stem commando's, gewoon aan de hand. Als ze dit snapt aan de hand, ga je werken onder het zadel met iemand ernaast. Jij geeft weer het stemcommando en degene ernaast loopt mee. Beloon hem/haar als hij het goed doet!

Dit werkt beter dan gewoon gaan slaan met de zweep!

Succes!

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 07:30

@Katja, ze is zowel rontgenlogisch als klinisch gekeurd. Op en top gezond, geen aanmerking. Qua rijden is ze zover dat ze stap en draf kan, stilstaan, ze is stuurbaar en begint nu net een beetje naar de teugel te komen.

@Priscilllla, Natuurlijk begint iedereen met het stemcomando, en een zweep gebruik je alleen als het echt nodig is. Schreeuwen en schoppen doen alleen idioten, en daar vallen wij gelukkig niet onder. By the way, t paard is totaal niet onder de indruk van de zweep, dat zie je duidelijk aan haar lichaamstaal.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 07:37

Het kan de moeite waard zijn om een keer te laten kijken of er geen blokkades in de rug zijn dat is is waar met een standaardkeuring niet naar gekeken wordt en waar ze nog wel eens op kunnen afsluiten.
Mocht daar niets aan de hand zijn dan zou ik voorlopig nog rijden met iemand op de grond erbij die helpt met voorwaarts houden. Vaak worden ze wat gevoeliger voor de zweep als ze een stukje verder in de africhting zijn en tot die tijd wil je dan voorkomen dat ze afstompt.

Priscilllla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 08:17

Citaat:
Wat is in jou ogen een tik? Misschien moet je is 1 keer het dier wakker maken dat je de zweep 1 keer goed gebruikt, vaak hoef je het vervolgens niet meer te gebruiken....

Ik reageerde vooral op dit stukje tekst. Daar schrok ik nogal van.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:02

Hoe gaat het met longeren? Loopt ze dan wel goed door op commando? Dan kun je misschien eens iemand in het midden van de bak laten staan met de longeerzweep als jij aan t rijden bent, dat diegene haar een beetje wakker schud, en dan moet jij natuurlijk heel uitbundig belonen als ze goed loopt.