zijwaarts, hoe meer scharen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

zijwaarts, hoe meer scharen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 20:40

Ik zit sinds kort in het L1 met mijn Tinkermerrie en we beleven hier veel plezier aan.
We zijn nu uiteraard ook bezig met het zogenoemde 5 meter wijken en in de proeven heb ik hier meestal netjes een 6 voor.
maar... eigenlijk wil ik van die 6 graag een 7 maken omdat we op andere onderdelen zwak zijn ivm haar bouw en ras en ze juist het zijwaarts denk ik goed zou kunnen.

op zich zit de basis er goed in.
ik kan haar netjes aanrijden, rechtrichten, zijwaarts gaan waarbij ik haar recht kan blijven houden ( ze loopt eigenlijk haast niet over de schouder weg/ scheef) en ze gaat min of meer opzij tot die 5 meter.
Daarna kan ik haar goed opvangen en weer rechtrichten.
Maar het probleem, ze schaart niet tot nauwelijks en lijkt dit ook niet door te hebben Clown
ik heb regelmatig op de coupons staan, mag meer scharen.

Zodra ik een zweep in de hand neem in de training thuis om haar wat strenger opzij te zetten ( klein tikje of alleen wijzen), dan is alles weg en rent ze gewoon naar voren.
dit doet ze bij alles wat ze moeilijk vind, maar meestal heb je daar wel alternatieve oplossingen voor.
bij zijwaarts zou ik niet weten hoe ik haar kan leren laten scharen zonder zweep.
alleen de beenhulpen of op de 2de hoefslag gaat ze dus wel braaf opzij, maar niet genoeg scharen. meer been geven of extra teugelhulp helpt niet, ze gaat onverstoorbaar verder Clown
Volgens mijn instructrice moet ik nu iets strenger optreden, in de zin van, actiever rijden, toch de zweep als hulp erbij ( niet in elkaar slaan hoor Clown ) en misschien voltes verkleinen/vergroten.

Hoe hebben jullie dit aangepakt en wat zou een goede oefening kunnen zijn om mijn paard het licht te laten zien dat ze meer kan scharen?

CaWa

Re: zijwaarts, hoe meer scharen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:44

Hoi! Misschien dat dit helpt: ik heb van mn instructrice eerst op een kleine volte de achterhand om leren zetten, toen de pony dat goed door had (goed schaarde) zijn we op rechte stukken gaan wijken. Dit pakt ze nu ook erg goed op! Ik weet niet of je het al geprobeerd had.. maar het kan wellicht helpen. Succes er mee!

chamleona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:14

Zorg goed dat ze actief loopt, dus zorg dat ze voor het werken goed is los gewerkt. En veel overgangen rijden. Probeer idd voltes te verkleinen en te vergroten weer. Hopelijk lukt het wel!

90_Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:12

werk aan de stelling en dan stelling door het hele lijf en niet alleen in dr hals. hou dr ook over de rug als je dr opzij duwt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:22

Ik liep hier tegenaan met een fries. Ik was dat ook niet gewend omdat mijn eigen paard minimaal schaart voor een 8 van zichzelf. Ik heb het een en ender uitgeprobeert en nu snapt hij het. Wat het hem uiteindelijk deed begrijpen was het wijken langs de hoefslag. Ik zette hem vanuit de hoek (in stap) met zijn hoofd naar het beschot of hek. Dan vraag ik een pas opzij met mijn been, als daar een trage reactie op kwam tik ik met een lange zweep op het been dat hij moet overstappen. In eerste instantie begreep hij dit niet en wilde naar voren weg en liep steeds tegen het beschot op. Door hem consequent dan weer terug te zetten en opnieuw te proberen (HEEEEEEEL VEEEEL belonen) is hij het na een aantal keer goed gaan begrijpen. Hij moest leren te wachten en niet weg te lopen. Verder moest ik hard werken aan het begrenzen van de schouder. Pas na een tijd kan ik nu ook een pasje vanaf de AC lijn zonder dat hij wegloopt over de schouder of harder gaat. Het principe 'altijd voorwaards oplossen' was voor deze fries gewoon even niet de oplossing, hij moest juist leren wachten en denken.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:27

Ik ken dit probeem, mijn paard schaart ook niet genoeg. Sizzle wat stel je voor als het paard met zweep niet te rijden is. (waarschijnlijk ooit een nare ervaring gehad) en zodra je de zweep er bij pakt alleen maar begint te rennen en te strijgeren? en niet meer te houden is. want dan werkt deze methode niet

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:31

Geloof me of niet, dit paard was 6 maanden geleden nog doodsbang voor zowel de hand, het been als de zweep. Als er 1 doodsbang was voor alles van de ruiter was het deze wel. Door heel veel geduld is hij opgeklommen van een doodsbange levensgevaarlijke bitvastpakkende tank naar een paard dat nu zelfs gisteren accepteerde dat mijn jas op zijn rug viel. Je kunt ieder paard aan de zweep laten wennen. Heb geduld en leef je in in je paard. Zo laat ik elk paard altijd de zweep bekijken en aai ik ermee over het hele lichaam. Mijn eigen paard accepteert dat ik ik een vlieg bij haar oog weg haal met het puntje van de zweep als ik erop zit. Deze fries sprong een paar maanden geleden nog 6 meter naar achteren toen ik er eentje van de bakkrand pakte, nu accepteerd hij het als de normaalste zaak van de wereld.

Je kunt het trouwens ook gewoon met je been doen natuurlijk als je paard goed aan de hulp is. Het zweepje bied gewoon net even wat extra's. Ook aan de hand kun je het ze goed leren (keertwending om de voorhand) en kun je het bovendien zelf beter zien.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:25

De manier die Sizzle gebruikt, gebruik ik ook en dat werkt absoluut.
Je hebt haar nu nog niet goed genoeg aan het been om haar meer zijwaarts te rijden, zodra je met zweepje aankomt denkt je paard 'te moeilijk, ik ga harder' en loopt ie door je hand. Dat kun je bijna niet tegenhouden, dus moet je 'm op een andere manier aan zn verstand brengen dat die eenzijdige beenhulp écht opzij betekent. Een muur/hek kan daarvoor een heel handig hulpmiddel zijn. En niet vergeten heel goed te belonen als ze een stap goed zet, dit moeten ze echt even door krijgen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 16:45

@ sizzle: jij verteld PRECIES waar ik ook tegenaan loop Ja
rij ook een jonge E pony bij die ik het aan het aanleren ben, en die schaart als een kanon al Nagelbijten / Gniffelen
maar mijn Tinker niet, en ik snapte gewoonweg niet wat het verschil was. met jouw oefening kan ik zeker iets,ik snap ook wat je bedoeld en zo kan ik inderdaad Lowara tegenhouden door de muur of het hek omdat ze er niet doorheen kan.

ik ga er vanavond gelijk mee aan de slag Ja

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 17:10

succes!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 17:27

misschien helpt het om het te oefenen bij grondwerk.
Dan kan je hem zelf echt opzij duwen en zodra hij meer schaart gelijk goed belonen. Lachen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 17:29

daar zat ik eerst ook aan te denken, maar probleem is, ik doe redelijk veel vrijheids dressur met haar, dus grondwerk kan alleen met een clicker. en als ze eenmaal een oefening kent hierbij, reageert ze niet meer zonder clicker Nagelbijten / Gniffelen
zie je het al voor je in de proef?
klik... opzij.... geen klik.... niet opzij Clown

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:01

ik heb het aangeleerd om vanuit een volte te gaan wijken. dus eerst op de volte je paard naar buiten drukken, als dat goed gaat kan je in een volte beginnen en dan een stukje rechtdoor wijken. als ze dat fijn oppakken steeds een stukje meer.