Sterk paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Sanne

Sterk paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 22:33

Ik heb sinds vorige week een paard geleased. Ik heb er paar maanden geleden ook al een keer op gereden en was erg fijn paard. Daarna heeft een ander meisje erop gereden en sinds dien is zij echt heel sterk in de mond. Gaat erg hard lopen en dan krijg ik haar bijna niet stil.
't is nog steeds een fijn paard maar ik vind het gewoon wat minder dat ze nou zo sterk is geworden.
Hoe krijg ik haar weer gewoon wat rustiger?

Sigrid

Re: Sterk paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 22:36

Op je zit gaan rijden. Dat is echt heel belangrijk. De rem zit niet bij de teugels maar bij je zit. Veel overgangen rijden, stap naar draf en weer terug. Vanuit draf snel naar stap en halthouden. Maak alleen gebruik van kleine ophoudingen met je handen. De rest van het tempo moet je echt met je zit/houding regelen. Dat is de essentie van paardrijden. Maak ook gerust gebruik van je stem en beloon haar goed als ze braaf is geweest.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 22:38

Waarschijnlijk heeft de vorige ruiter vooral op de hand gereden en is dit voor het paard zijn vorm van protest hiertegen.

Probeer, als hij onder je uit rent, het niet met je hand, maar met je zit op te lossen. Dus juist loslaten van voor. Dat lukt wss niet gelijk omdat het paard zijn vertrouwen wat terug moet winnen, maar als je hier (samen met je instructeur) mee aan de slag gaat, moet dat lukken!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 08:41

Blijf idd uit zijn mond, hij vlucht voor het bit als het ware , hoe harder jij trekt hoe meer pijnprikkel en heo meer vluchtgedrag,

Probeer idd veel op je zit en als hij daar niet echt op reageert, kun je hem op een kleine volte sturen tot hij weer in tempo terug is en dan weer je volte vergrote, gebruik 1 teugel en ga nooit aan 2 teugels trekken, dat werkt alleen maar averechts,

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:30

Ik ben het met Midgie eens maar je moet geen 1 teugel gebruiken bij een volte rijden, zorg dat de buitenteugel goed begrensd anders gaat hij nooit op de volte, al helemaal niet als ze zo hard gaat. Ook goed je buitenbeen erbij houden.
Wanneer ze dan weer in een rustiger tempo loopt kan je je buitenteugel ietsje van de hals leggen en met je binnenbeen haar naar buiten 'duwen'. Wanneer ze weer sterk word en gaat versnellen opnieuw beginnen.
Kleinere volte tot ze rustig is en dan rustig de volte openen.
Succes

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:28

Je kunt ook, als ze zo hard gaat, echt heel diep in het zadel gaan zitten, je kont er gewoon indrukken. Ree paar weken terug nog op een paardje, die was precies zo, pakte gewoon het bit vast. Maar het helpt als je zelf rustig bent, rustig lichtrijd, en als ze te hard gaan, op je zit terugnemen. Op die manier kun je je paardje in principe aan de lange teugel allerlei overgangen laten maken. Maar ik zou inderdaag niet gaan vechten, dus zo veel mogelijk uit haar mond blijven.

Muts1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:28

Misschien dat longeren ook een mogelijkheid is. Aan de bijzet en lekker op eigen benen laten lopen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:03

Aan de bijzet lopen ze niet op eigen benen,

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 18:03

Bedankt voor de tips! Ik ga zometeen weer rijden en neem jullie tips zeker mee!

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 22:37

Ik heb toenstraks gereden en ik heb veel aan jullie tips gehad!
Heb veel overgangen met haar gereden en echt met m'n zit gereden. Ophoudingen met mijn handen gemaakt.
Ze deed het erg goed! In draf wou ze nog wel is hard gaan draven, maar daar had ze bijna de kans niet voor omdat ik op elke lange zijde een figuur maakte!
Alleen in de galop is het mis gegaan. Ik was op de volte aan het galoperen en dan vliegt ze van de ene kant naar de andere kant en draaid ze d'r eigen in 1 keer om.
Dat heeft ze 1 keer gedaan en de rest ging gewoon prima Lachen
Nog bedankt voor de tips! Meer tips zijn altijd welkom natuurlijk!

Oja, als ik wil aan galoperen dan valt ze als waren in de galop. Ze springt niet in 1 keer aan, nee ze valt er in.
Iemand daar goede tips voor?

Summertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 09:08

Mijn paard heeft dit ook heel lang gehad, ik heb het opgelost door als hij ging rennen vooral niet aan de teugels te zitten en door te laten gaan als hij terug in tempo wou, het spelletje was snel afgelopen!

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 21:38

Heb vandaag weer gereden!
Heb dezelfde volte als gisteren weer gegalopeerd, kijken hoe het nou ging.
Ging echt super! Ze bleef gewoon netjes op de volte galoperen, niet te hard en niet te zacht. Sprong gewoon gelijk aan in de galop.
Het ging vandaag echt super!