Paard 'weigert' buitenrit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard 'weigert' buitenrit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:22

Okey, een vrij lang verhaal!
Ik rijd sinds anderhalf jaar een friese merrie, Veerle!
Ze was zadelmak toen ik kwam, en ik heb haar zelf doorgereden.
Dressuurmatig compleet geen problemen, gaat super, maar die buitenritten....

Zolang ik met iemand anders ga, is er geen probleem... Ja, ze durft niet voorop. Probeer dit toch kleine stukjes te doen zodat haar zelfvertrouwen wat groter wordt!

De 1e keer dat ik alleen buiten ging rijden, kwamen we 200 meter ver, en daarna heeft er iemand mee moeten lopen, omdat ze het vertikte om nog een pas te nemen (ondanks best hevig gebruik van de zweep Bloos )... Ze bewoog gewoon HELEMAAL niet! Heeel vreemd!
Keer daarna, op het zelfde punt hetzelfde probleem! Toen is iemand mijn sporen komen brengen, en vanaf toen hebben we eigenlijk geen probleem meer gehad...

Tot vorige week... Ging met een vriendin van een andere stal rijden, dus moest eerst een stuk alleen!

Opeens stopt mevrouw en weigert gewoon te bewegen (dus niet alleen naar voren, alle richtingen!).
Ik afgestapt, stukje gelopen, weer opgestapt, en verder gereden!
Dit is later nog een keer gebeurd...

Vandaag ging ik weer rijden... Ben goed 1 km van huis af, weer precies hetzelfde!
Afgestapt, stuk gelopen, weer opgestapt... En weer geen beweging Clown
NIKS!

Zo een half uur bezig geweest toen ik er genoeg van had...
Paard omgedraaid, en 200 meter achterwaarts verder gegaan.
Vooruit kon daarna nog steeds niet!

Uiteindelijk vriendlief maar gebeld, dat hij met longeerzweep moest komen...
Eerst gaf ze daar ook echt NIETS om, maar op een gegeven moment stapte ze dan toch eindelijk aan!
Onderweg nog 1 keer gehad (zeer klein rondje gereden maar), vriend er weer achter met zweep, niets aan de hand!

Ze is zeker niet ziek, en heeft ook geen pijn! Dit weet ik zeer zeker!

Mijn probleem lijkt me duidelijk... Wie heeft de oplossing Clown

nanett35

Re: Paard 'weigert' buitenrit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:57

Als ze dan een stap zet, of vooruit gaat, haar belonen.
Want je wilde dat ze vooruit ging en dan doet ze dat, dus moet je haar goed belonen.
Misschien helpt het?
Veel succes nog!
Laatst bijgewerkt door nanett35 op 14-10-07 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:57

Daar ben ik al mee bezig! Zit er dan echt op als een idioot, druk van de teugels, voorover, aaien, en blijven zeggen hoe braaf ze wel niet is!

nanett35

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:59

Is ze aan de hand ook zo?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:01

Fietst er wel eens iemand naast,bij mij gaat mijn dochter er voor fietsen en ze gaat dan ook een paar keer achter hem fietsen.Dat gaat steeds beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:02

Hier nog zo'n Friese merrie! Haha!

Omdraaien, achteruitlopen en haar sterkste punt.. Steigeren. Lachen

Gelukkig doet ze het bij mij nu niet meer. Maar zodra er iemand anders opstapt doet ze het dus wel weer.

En voor de kar heeft ze helemaal geen problemen met alleen weg gaan? Verward

Met een ander paard erbij heeft ze ook nooit problemen gehad.

Ik ben in ieder geval blij dat ik haar erdoorheen heb gekregen. Meestal bleef het zo dat ik op de heenweg wel alsnog de hele tijd mijn been eraan moest houden, maar wonderwel kon ik vanmorgen mijn been er gewoon afhouden!! Lachen *trots Bloos *

Hoe ik het gedaan heb? Geen idee. Ik denk dat ze nog niet genoeg vertrouwen in mij had. Dat heeft ze nu wel, alleen dus weer niet in andere mensen..

Ik ben er in ieder geval heel blij mee, heb geen zin om met haar achterover te klappen, en heb ook al bijna met haar in de sloot gelegen tijdens een achteruitloop-steiger actie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-10-07 20:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:03

Mijn paard deed dit in het begin ook. Hij ging wel achteruit, niet vooruit. Dus reed ik achterwaarts, soms 100 meter normaal en dan 200 meter achterwaarts, dan weer stukje normaal dan weer achterwaarts. Werd langzamerhand steeds beter en kan nu prima alleen buitenrijden. Deze manier was het minst stressvol voor ons beiden.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:05

ong. hetzelfde probleem. Zolang er iemand naast fiets, geen probleem. Zodra ik alleen ga is het stoppen en terug willen. en stil staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:08

nanett35 schreef:
Is ze aan de hand ook zo?

Aan de hand loopt ze gewoon achter me aan!
Steigeren doet ze niet, ze dreigt er alleen mee!

Achteruit gaan heb ik dus geprobeerd, maar, daarna vooruit was nog steeds geen optie!

Als het om vertrouwen zou gaan, vind ik het vreemd dat ze het heel lang wel gewoon voor me gedaan heeft....

Iemand zei tegen mij dat het misschien kon komen omdat ze drachtig is?

Met de fiets ga ik volgende week proberen!

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:11

Ir111 schreef:
Mijn paard deed dit in het begin ook. Hij ging wel achteruit, niet vooruit. Dus reed ik achterwaarts, soms 100 meter normaal en dan 200 meter achterwaarts, dan weer stukje normaal dan weer achterwaarts. Werd langzamerhand steeds beter en kan nu prima alleen buitenrijden. Deze manier was het minst stressvol voor ons beiden.

Vind ik dan toch ergens wel knap dat je 200m met je paard achterwaarts loopt... Lijkt me toch ook verre van prettig voor beiden Clown

Heb je voor jezelf een beeld waar het aan zou kunnen liggen? Vind ze het eng, is het puur dwarsliggen, is ze echt gewoon ertegen om alleen te gaan (dat herken ik wel namelijk), of vertrouwt ze jou misschien nog niet helemaal, heeft ze ooit een nare ervaring gehad tijdens een buitenrit?

Dwarsliggen en bang zijn pak je natuurlijk op heel verschillende manieren aan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:15

Het is echt dwarsliggen!
Gewoonweg niet weg willen!

Nare ervaringen iig niet met buitenritten!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:19

Jana_en_Ik schreef:
Vind ik dan toch ergens wel knap dat je 200m met je paard achterwaarts loopt... Lijkt me toch ook verre van prettig voor beiden Clown

Nee, was ook niet handig. Mijn buitenritjes waren ook vrij kort in het begin. Maar op deze manier bleven we wel allebei kalm. Geen gestress en zo kon ik al vrij snel normaal rijden. (Wellicht is 200m ook wat overdreven Bloos Het voelde wel als 200m...)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:22

samen met iemand anders gaan buitenrijden. en dan steeds verder een stuk voorop. ook ander paard door laten rijden en zelf halthouden en daarna rustig erachteraan stappen of omgedraaid. mn fries wou in het begin ook niet bleef hij achter mn pony plakken. dit een paar keer gedaan en nu loopt hij overal voorop. (ligt misschien eraan dat het bijna allemaal friezen zijn:P)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:25

Voorop rijden probeer ik al zoveel mogelijk te doen als ik met anderen rijd! Dit gaat opzich best wel, alleen wat twijfelig! Ze is niet echt bang, maar gewoon stresserig!

Met het stilstaan is ze zeker NIET bang, want ze blijft gerust een half uur heel ontspannen op dezelfde plek STIL staan Clown

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:30

Ze lijkt inderdaad niet bang als ze een half uur stil gaat staan, maar het punt is dat de oplossing altijd weer van jou komt en niet van haar. Ik zou gewoon nog langer nemen om te kijken of ze uiteindelijk niet zelf voor het goede kiest!

Daarnaast wil ik je ook wat tips geven die je wellicht kunt proberen:

1. Ga met een ander paard naar het bos en rij soms stukken van elkaar af. Dus echt uit elkaar en uiteindelijk ook even uit het zicht. Neem in eerste instantie met een kleine afstand genoegen, maar bouw het op tot vele meters en totaal uit het zicht. Zaak hierbij is dat je niet netjes op het pad blijft maar echt met haar aan het werk blijft, dus zoek een stuk ruw terrein en blijf rijden, hierdoor vraag je telkens haar aandacht bij jou te houden.

2. Longeersingel erom en mennen maar! Voor je uit. Zo kun je haar zelfstandiger maken, want achter je aan lopen dat doet ze wel, maar voor je uit, dan moet ze het dus TOCH zelf doen en dat was ze nu net niet van plan. Bij het mennen hoort een zweepje en zo kun je haar aanmoedigen door te lopen. Vooral de goede dingen belonen!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:32

Robijntjah schreef:
Voorop rijden probeer ik al zoveel mogelijk te doen als ik met anderen rijd! Dit gaat opzich best wel, alleen wat twijfelig! Ze is niet echt bang, maar gewoon stresserig!

Met het stilstaan is ze zeker NIET bang, want ze blijft gerust een half uur heel ontspannen op dezelfde plek STIL staan Clown

als ze stresserig gaat worden gewoon teugels wat langer laten worden zodat ze het zelf moet uitzoeken lekker door laten stappen. desnoods ga je wat stelling vragen ofzo zodat ze niet teveel op de omgeving let. en geruststellen door klopje op der hals af en toe als bevesteging dat ze het goed doet

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:33

Citaat:
Iemand zei tegen mij dat het misschien kon komen omdat ze drachtig is?

Dit kan goed kloppen!
Een vriendin van mij had dit probleem ook toen haar merrie drachtig was,
deze wilde niet alleen het erf verlaten voor een buitenrit..
Nu is dat over..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:36

monya schreef:
Ze lijkt inderdaad niet bang als ze een half uur stil gaat staan, maar het punt is dat de oplossing altijd weer van jou komt en niet van haar. Ik zou gewoon nog langer nemen om te kijken of ze uiteindelijk niet zelf voor het goede kiest!

1. Ga met een ander paard naar het bos en rij soms stukken van elkaar af. Dus echt uit elkaar en uiteindelijk ook even uit het zicht. Neem in eerste instantie met een kleine afstand genoegen, maar bouw het op tot vele meters en totaal uit het zicht. Zaak hierbij is dat je niet netjes op het pad blijft maar echt met haar aan het werk blijft, dus zoek een stuk ruw terrein en blijf rijden, hierdoor vraag je telkens haar aandacht bij jou te houden.

2. Longeersingel erom en mennen maar! Voor je uit. Zo kun je haar zelfstandiger maken, want achter je aan lopen dat doet ze wel, maar voor je uit, dan moet ze het dus TOCH zelf doen en dat was ze nu net niet van plan. Bij het mennen hoort een zweepje en zo kun je haar aanmoedigen door te lopen. Vooral de goede dingen belonen!

Dit wordt bij ons vrij moeilijk Clown Hebben geen bos, maar een open stuk ( de Peel).

Het mennen ga ik proberen op te pakken, hebben alleen een tijdje geleden een ongeluk gehad met de kar, dus weet niet hoe dit gaat lukken nu!

Super bedankt voor de tips, hier ga ik mee aan de slag!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:39

Robijntjah schreef:
monya schreef:

Dit wordt bij ons vrij moeilijk Clown Hebben geen bos, maar een open stuk ( de Peel).

Het mennen ga ik proberen op te pakken, hebben alleen een tijdje geleden een ongeluk gehad met de kar, dus weet niet hoe dit gaat lukken nu!

Super bedankt voor de tips, hier ga ik mee aan de slag!

Mmm, wel mooi, die Peel, (ben Brabo in hart en nieren Knipoog), maarre het van elkaar af rijden kun je dus wel oefenen al vergt het dan wat meer van jou als ruiter. Ze zal namelijk onrustig gaan worden omdat ze liever plakt!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:41

ik ken ook een fries die van die "blokkeer-nukken" heeft. Ook met dressuur kan die dan dwars liggen. Hij is 1 keer met mij en me paard meegeweest op een buitenrit en de amazone waarschuwde me al vantevoren dat haar paard wel eens onverwacht kon blijven staan. Tis echter tijdens die rit niet voorgevallen. Is dit een typisch Friezen probleem??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:41

Dat had ik niet anders verwacht Clown

Donderdag staat er een rit met een stalgenootje gepland, dus ga het meteen uitproberen!
(die ken je trouwens wel Knipoog)

Frankiej: Aan de reacties in dit topic te lezen begin ik te denken van wel Clown

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:51

Het is toch een kwestie van vertrouwen denk ik, er zal iets gebeurd zijn, of idd haar dracht heeft er mee te maken, slaan helpt echt niet , vaak zo jammer dat ,mensen dat doen, gewoon idd langszaam weer opbouwen en als ze echt niet verder wil gewoon afstappen en ervoor gaan lopen en dan wer opstappen, dat geeft haar vertrouwen en dan zal ze uiteindelijk wel weer zelf gaan ,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:56

Afstappen heb ik zoals je misschien wel gelezen hebt al geprobeerd, en helpt dus niet meer!

Opbouwen wil ik best, maar wij zitten niet meteen in de bossen, maar midden op de weg, dus zal toch iets moeten!

Slaan geeft ze niets om, dus daar houd ik dan ook mee op! Longeerzweep gaat ook niet om het slaan, maar omdat ze die bedoeling snapt! (been normaal ook, maar in deze situatie dus niet Clown)
En een steigerend paard op straat, sorry, dan sla ik liever ja!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:02

Een steigerend paard op straat is idd erg gevaarlijk, maar met slaan maak je het alleen maar erger, het vertrouwen in jou gaat dan ook nog eens over, en doet ze het dadelijk alleen nog maar voor de zweeo, steigeren heeft een oorzaak, zie die te vinden en dan is het probleem opgelost!!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:13

frankiej schreef:
ik ken ook een fries die van die "blokkeer-nukken" heeft. Ook met dressuur kan die dan dwars liggen. Hij is 1 keer met mij en me paard meegeweest op een buitenrit en de amazone waarschuwde me al vantevoren dat haar paard wel eens onverwacht kon blijven staan. Tis echter tijdens die rit niet voorgevallen. Is dit een typisch Friezen probleem??

Uh neej, het is 1 van de meest voorkomende problemen bij het buiten rijden... ongeacht het ras...

Enneh de oorzaak is over het algemeen onzelfstandigheid en onzekerheid. Hoeven niet perse nerveuze bange dieren te zijn, ze willen gewoon liever niet ALLEEN van huis, nemen het zekere voor het onzekere. Het keywoord zit hem in moediger maken, meer zelfstandig op laten lossen, minder ervoor lopen, tijd nemen om het paard zelf zijn oplossingen te laten zoeken. Schrik- & Obstakeltraining is bijvoorbeeld ook een goede.

Rijtechniek is de volgende: als je paard alleen maar staakt en stil staat moet je hem van plaats laten veranderen zodat de actie weer van jou wordt. Daar bedoel ik mee: inbuigen aan 1 teugel en het paard daarmee uit balans brengen zodat het draait oid. Niet rukken en plukken maar gewoon handig zijn. Helpt ook bij de notoire achteruit lopers. Wat een ruiter direct moet afleren is met de benen etc. het paard proberen te dwingen voorwaarts te gaan. Die kracht krijg je in 3-voud terug. De kunst zit hem in handig zijn, veel meer met 1 teugel werken, veel halsbuiging, aanmoedigen, trainen om zelfstandiger te worden, samen werken, het lijkt zo eenvoudig maar het gros kampt er mee en dat is jammer.

En het maakt echt niet uit wat voor paard je hebt hoor, er komen er hier van allerlei rassen, maar het probleem is hetzelfde!

Afijn, lang verhaal en ik kan nog wel even doorgaan: voor meer info zie de recente stukken over Buiten Spelen gepubliceerd in BIT en Amazone, ze staan op onze site bij publicaties, je vindt er tips en trucs en meer info!