LB @work op film

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

LB @work op film

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 18:41

Voor school zijn we bezig met een onderzoek naar Visueel Leren (dus mbv film) voor de beginnende ruiter. Hiervoor ben ik met m'n vriend wat creatief geweest met de camera en hebben we onderstaand filmpje geschoten.
Nu moet ik zeggen dat ik de volgende keer de beweeg 'scenes' eerst opneem, want na ruim een half uur stilstaan voor het opstappen, afstappen en houding was LB nogal opgefokt (heb nog een leuk shot waarbij hij na een halve minuut doodstil te hebben gestaan het beeld uitvliegt :p). Het is ontzettend moeilijk om alles 'volgens het boekje' te doen en ik ben er van overtuigd dat het verre van perfect gaat.
Voor de duidelijkheid: ik ben hier niet aan het proberen m'n paard mooi te laten lopen! Enkel zelf correct zitten en het beestej voorwaarts houden. Dit is nog maar een probeerseltje en dus niet het echte filmpje voor het onderzoek!

http://www.youtube.com/watch?v=5IKp5IWUP8s

Graag netjes commentaar Lachen

Anoniem

Re: LB @work op film

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 15:57

Ik vind je houding in stap erg kwetsend , vooral in het begin ..
je trekt hem gelijk aan de teugel , wat zéker niet de bedoeling is bij 'rond lopen ' ! Een paard hoort het pas te doen bij echte ontspanning..

Sorry , daardoor vind ik het dus niet zo 'heel erg fijn beeld 'geven Knipoog

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:00

Jorine_ilysm schreef:
Ik vind je houding in stap erg kwetsend , vooral in het begin ..
je trekt hem gelijk aan de teugel , wat zéker niet de bedoeling is bij 'rond lopen ' ! Een paard hoort het pas te doen bij echte ontspanning..

Sorry , daardoor vind ik het dus niet zo 'heel erg fijn beeld 'geven Knipoog

ik ben het met jou eens;)
Alicia2u je handen storen mij heel erg in het filmpje

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:08

Ach, het laat wel zien dat je handen stil houden in de paardenwereld een relatief begrip is! Als je ze stilhoudt, zit je je paard het meest in de weg, want hij beweegt!

Leuk filmpje hoor! Leuk hoe je het gemaakt hebt en je zit heeeel mooi recht!

gypsymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:16

ja, maar als je je handen zo beweegt lijkt het meer om aan "de teugel" (in manege termen) proberen te trekken dan een beetje meegeven. echt ontspannen ziet het er niet uit maar voorderest zit je wel heeeel erg rechtop (respect:P).
Laatst bijgewerkt door gypsymyhorse op 20-10-07 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:16

Ik vind dat er verschil is tussen met de beweging mee gaan als dit. Hier is er gewoon geen contact.
Verder leuk filmpje! Alleen je zou je hakken meer mogen uitdrukken.

gypsymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:18

sorry kon hem niet wegkrijgen, verkeerd gelezen.
Laatst bijgewerkt door gypsymyhorse op 20-10-07 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:19

reden is bekend Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-10-07 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

gypsymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:20

mee eens, verkeerd gelezen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:28

Vind het er niet zo geweldig uitzien Bloos
Volgens "mijn" boekje moet je bij het opstappen niet je hand achterop het zadel zetten. zo trek je het zadel scheef.
Na de stap ben ik gestopt met kijken...... (moest denken aan Lee towers.) Haha!

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:40

Ik vindt je erg rechtop zitten, je zit soms zo rechtop dat je naar achter hangt.In de stap zijn je handen 'mee' maar ik vindt het er erg onrustigf en rommelig uitzien.Ook in de draf tijden het lichtrijden ben je erg onrustig met je onderbenen.Maar verder..leuk filmpje

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:46

Het spijt me hoor maar ik hoop dat niemand een voorbeeld neemt aan dit filmpje. Ik zou zelf maar is les gaan nemen en op m'n zit gaan oefenen voor dat je filmpjes gaat maken over hoe andere mensen op hun paard moeten zitten.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 23:25

Miss_R_Horse schreef:
Het spijt me hoor maar ik hoop dat niemand een voorbeeld neemt aan dit filmpje. Ik zou zelf maar is les gaan nemen en op m'n zit gaan oefenen voor dat je filmpjes gaat maken over hoe andere mensen op hun paard moeten zitten.

Lekker onderbouwd Vork

Maargoed. Ik vind het idee echt heel leuk!

Er zijn inderdaad nog wat dingetjes die je kan veranderen. Probeer iig een beter kwaliteit filmpje neer te zetten. Dus niet tegen de zon in, niet te ver weg en een heel stuk scherper. Daar wordt je filmpje alleen maar beter van.

Is het de bedoeling dat er alleen met beelden gewerkt wordt of dat er ook tekst bij mag? In ieder geval zou ik de houding heel anders presenteren. Heel leuk dat je een ruiter ziet die goed zit, maar laat de mensen gelijk zien waar je op moet letten en waar het vaak fout gaat. Hiermee bedoel ik:
- Laat eerst het beeld zien van de correct zittende ruiter
- laat dan een shot zien waarin de ruiter zijn hakken naar beneden drukt (en die beweging ook laten zien, ingezoomd op de laars)
- laat de ruiter de teugels oppakken en laat duidelijk zien hoe je je teugels vast moet houden (ook hierin de beweging laten zien, ingezoomd op de handen)
- laat ook een shot zien waarin de ruiter de ellebogen/armen in de juiste houding zet (ook hier de beweging!!)
- laat vervolgens een shot zien waarin de ruiter rechtop gaat zitten, dus bij wijze van spreken met een doorgezakte rug naar een rechte rug, zo maak je duidelijk wat de bedoeling is. (laat ook hierin de beweging zien, die het juist heel goed demonstreerd wat de bedoeling is)

Vervolgens laat je weer de gehele ruiter zien, dan is duidelijk hoe het moet en waar opgelet moet worden! Dus eigenlijk net zo'n stappenplan als met het opstappen. En laat vooral beweging zien! Niet statisch, want dan weet men nog niet wat men moet doen. En dan bedoel ik niet beweging in de vorm van een stappend paard, maar in beweging de juiste houding aannemen (hoop dat het een beetje duidelijk is).
Wat ook heel mooi is om te laten zien (weet niet of je dat kan) is een stilstaand shot laten zien waarin je een verticale lijn tekent, zodat duidelijk wordt dat schouders/heup/hak op één lijn hoort te liggen!

Vervolgens moet je in de stap en draf (het lichtrijden) zo'n zelfde stappenplan maken. Dus eerst een ruiter laten zien die het correct doet, dan het stappenplan en dan nogmaals een ruiter die het correct doet. Dan leer je mensen iets! Eerst de mensen laten observeren door het correcte plaatje (ze weten dan waar het overgaat), dan uitleggen hoe het moet (ze weten dan hoe het moet Tong uitsteken) en vervolgens nog eens het correcte plaatje (dan kan men het verwerken en toepassen op het beeld)

Dus het opstappen heb je goed uitgewerkt! Nu de rest net zo! Ook het halthouden, het drijven daarintegen leg je wel weer goed uit. Maar wat ophoudingen beteken, daar moeten we nu nog naar gissen.

oja, ik mis nog één ding! Het sturen Knipoog

Hopelijk kan je er iets mee Lachen

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 23:40

ik hoop toch inderdaad ook dat dit filmpje niet onder de beginnende ruiters getoond wordt. het paard word naar beneden getrokken en je handengebruik in de stap is diep treurend.

daarbij hem ik altijd geleerd, ook tijdens mijn paardenopleiding, dat je altijd beide beugels uit moet doen met afstijgen. mocht je paard er vandoor schieten als jij met beide benen aan 1 kant zit dan blijf je met je voet in de beugel hangen. en op die manier zet je ook veel druk op 1 kant van het zadel, wat mij nou ook niet echt fijn lijkt voor het paard.

en inderdaad je hakken uitdrukken.

maar je hebt een mooie rechte houding. alleen als je laat zien hoe je houding hoort te zijn, liggen je benen niet ver genoeg naar achteren, je hoort een lijn te kunnen trekken van schouder-heupen-kuiten.

en misschien is uitleggen met de stem een idee. nu is het niet helemaal duidelijk wat precies gedaan moet worden!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 11:18

paardje2005 schreef:
daarbij hem ik altijd geleerd, ook tijdens mijn paardenopleiding, dat je altijd beide beugels uit moet doen met afstijgen. mocht je paard er vandoor schieten als jij met beide benen aan 1 kant zit dan blijf je met je voet in de beugel hangen. en op die manier zet je ook veel druk op 1 kant van het zadel, wat mij nou ook niet echt fijn lijkt voor het paard.

Ja dat viel mij ook op, 'officieel' beide beugels uit met afstappen Knipoog

Verder heb ik het idee, dat je zo met je houding bezig bent, dat je daardoor vergeet te ontspannen, wat het geheel iets krampachtig maakt Knipoog

Maar het begin is er, en het idee is leuk!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 11:20

Je stapt idd al verkeerd op.
Kijk naar andere films/boeken waar ze het uitleggen dan kan je daar vb. aannemen.

Edit: Let ook op je pianohanden en houd je handen stil Knipoog

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:20

Het idee is leuk hoor!

Alleen zoals meerdere vermeld hebben ziet het er niet echt ideaal uit voor beginnende ruiters. Maar van fouten leer je!

Maar ik moet er wel bijzeggen iedereen rijd en doet het anders en hebben er andere meningen over!!

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:51

tja..heb het filmpje net nog eens bekeken en In bepaalde scene's lijkt alsof je zaagt met je handen! Boos! Maar het idee blijft leuk Vork

_nicole_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 17:05

nog even een toevoeging op zap: als het je niet lukt om een vertikale lijn te tekenen in een foto kun je ook altijd nog een 'helper' vragen die dan een rechte stok precies van je schouder-heup-hak, iets minder mooi, maar zo laat je ook goed zien wat je ermee bedoelt

verder: leuk idee, maar je ziet nog goed dat dit een probeerseltje is Tong uitsteken

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 17:12

Probeer bij je houding je bekken naar voren te kantelen. Daardoor krijg je niet zo'n holle rug en zit je netjes rechtop op je zitbeenknobbels Lachen

In het filmpje na het drijven (lichtrijden dacht ik) drijf je bijna elke pas, daarmee gaat wel het leereffect van het drijven tenonder want dat doe je dus niet elke pas Knipoog

Voor de rest ga ik met Zap mee!