HELP!!! Plezier en vertrouwen kwijt met een bosrit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pepelien

HELP!!! Plezier en vertrouwen kwijt met een bosrit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 08:00

Als ik met mijn jonge paard (4) naar het bos ga kan ik niet fijn rijden.
Ik ga altijd met iemand met een heel braaf paard mee.
- Als ik erachter aan rijd loopt hij hard te drammen, waardoor ik aan z'n mond moet zitten
- als ik ernaast rijd gaat hij de dominantie verhoudingen uittesten door z'n achterhand naar dat paard toe te draaien en te trappen ( hoe leer ik hem dit in hemelsnaam af)
- als ik voorop rijd, blokkeert hij en krijg ik hem niet meer vooruit.

Hij is pas gelden ook nog aan de kletter gegaan wat eindigde in een flinke bokpartij omdat hij schrok,
als hij nu gespannen gaat lopen in het bos (in de sprinthouding) ben ik dus alweer bang dat hij er weer vandoor gaat en dat breng ik natuurlijk weer over op hem.

In de bak gaat het heel goed en is hij heel braaf en een super nuchter dier.
Alleen als hij op de linkerhand over de buitenschouder wegvalt kleeft hij naar een ander paard toe. (dat is nog wel lastig) maar verder vertrouw ik hem in de bak voor 300%

In de wei laat hij de andere paarden geen minuut met rust de hele tijd spelen en dominantie uittesten dit gaat echt de hele dag door.

Wie heeft er tips en zou dat kleven aan andere paarden ook nog een keer overgaan?

Tivara

Re: HELP!!! Plezier en vertrouwen kwijt met een bosrit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 08:03

Kan je niet eerst een paar keer met hem aan de hand het bos in. Dat hij meer op jou gaat vertrouwen, en dat jij op die manier ook weer met wat meer plezier naar buiten toe gaat. Als dat beter gaat zou je het ook weer onder het zadel kunnen proberen..

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 08:31

Dat heb ik al regelmatig gedaan en dan loopt hij braaf mee!
Alleen als ik een ander paard tegenkom dan heb ik halswerk nodig om hem mee te krijgen, want dan kleeft hij helemaal naar dat andere paard toe.

(Ik weet trouwens ook niet of het hier goed staat, want het kan bij paardengedrag, buitenrijden maar het is ook rijtechnisch)

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:29

Ik weet niet of je snel naar het bos kan, maar ga eerst gewoon in de bak rijden, en stap hem dan uit in het bos. Gewoon een kort rondje zonder draven of galloperen. Doe dit zo vaak mogelijk, en dan vraag je iemand die mee gaat. (met pony Knipoog ) Ook weer gewoon stappen en ontspannen. Bouw het zo steeds verder uit, en denk er wel aan, jij bepaalt het tempo!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:36

Lees bij ons op de site eens de stukken over Buiten Spelen, gepubliceerd in BIT en Amazone. Je kunt ze vinden onder publicaties. Fijn buiten rijden is goed te leren!! Je vindt er een hoop tips en info in!

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 21:45

monya schreef:
Lees bij ons op de site eens de stukken over Buiten Spelen, gepubliceerd in BIT en Amazone. Je kunt ze vinden onder publicaties. Fijn buiten rijden is goed te leren!! Je vindt er een hoop tips en info in!

Lijkt mij idd wel wat om te doen. Alleen de volgende training buiten spelen van jullie is pas in juni zag ik staan en wat kost zoiets?

Ik wil gaan proberen om stukken te wandelen door het bos met de dubbele longeerlijn, zodat ik erachter kan lopen en hij moediger wordt om door te lopen. (bij de vorige wandelingen liep ik er altijd naast, maar dit lijkt mij beter)

Heb je misschien ook een tip hoe ik dat trappen af kan leren als ik naast een ander paard zit?

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:18

In de caroussel wordt trappen altijd voorkomen door je paard in te stellen naar het andere paard toe; dus als hij een paard links van je wilt trappen, stel je 'm in naar links. Knap paard dat dan z'n achterbenen nog kan optillen op te trappen en het is niet zo'n hardhandige oplossing Clown
Verder moet je het niet accepteren áls hij trapt, dan mag je best even boos worden...
En zoals meer mensen al vroegen; als je nou eens een paar keer aan de hand met 'm het bos ingaat zodat hij meer op jou leert letten?

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:58

pepelien schreef:
monya schreef:

Lijkt mij idd wel wat om te doen. Alleen de volgende training buiten spelen van jullie is pas in juni zag ik staan en wat kost zoiets?

Ik wil gaan proberen om stukken te wandelen door het bos met de dubbele longeerlijn, zodat ik erachter kan lopen en hij moediger wordt om door te lopen. (bij de vorige wandelingen liep ik er altijd naast, maar dit lijkt mij beter)

Heb je misschien ook een tip hoe ik dat trappen af kan leren als ik naast een ander paard zit?

Precies, je maakt hem moediger door achter hem te lopen (of naast hem Knipoog ) en niet voor hem uit. Neem vooral de tijd he, wordt niet boos als ie eens een keertje stopt, moedig hem aan. Zorg er ook voor dat je het alvast in de bak hebt geoefend!

Als je het hebt over de cursus buiten spelen, daar heb je goed weer voor nodig en in de winter zijn de kansen nu eenmaal slechter vandaar het groepsgebeuren in juni. Wel is het altijd mogelijk om privesessies bij ons af te spreken, niet iedereen kan wachten namelijk. Je werkt dan in meerdere korte sessies, dus in de ochtend de voorbereidingen en in de middag naar buiten (met fikse pauzes he, je kunt niet 6 uur aan 1 stuk "werken" natuurlijk). Bovendien hoef je niet te wachten op anderen en je kunt tussen eventuele buien door naar buiten!

Prijzen zijn geen geheim: een individuele dagsessie kost 100 euro, een weekend Buiten Spelen kost 200 euro (max 5 personen).

Wat bedoel je met trappen, trapt ie gericht? In wat voor omstandigheden?

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 09:01

Hanmar schreef:
In de caroussel wordt trappen altijd voorkomen door je paard in te stellen naar het andere paard toe; dus als hij een paard links van je wilt trappen, stel je 'm in naar links. Knap paard dat dan z'n achterbenen nog kan optillen op te trappen en het is niet zo'n hardhandige oplossing Clown
Verder moet je het niet accepteren áls hij trapt, dan mag je best even boos worden...
En zoals meer mensen al vroegen; als je nou eens een paar keer aan de hand met 'm het bos ingaat zodat hij meer op jou leert letten?

Aan de hand werkt soms niet, dan lopen ze maar achter je aan, het is beter om een dier zelfstandiger te maken door er mengewijs achter te lopen, dan overwinnen ze zichzelf. Het verschil is dit: aan de hand lopen ze mee, eenmaal in het zadel zijn ze bijvoorbeeld amper van het erf af te krijgen. DIt zit hem in zelfstandigheid en zelfvertrouwen, hij kiest het zekere voor het onzekere. Achter je aan lopen betekent dat ie niet zelf hoeft te denken. Ook daarin zitten weer verschillen. Wij hebben het krupstrucken uitgevonden (watte?? Clown ), jawel, een soort grondwerk in het bos en geloof me, dat is niet achter je aan sukkelen Haha! , maar het is gericht op het zelfstandig laten functioneren van het paard. Dat ie ook een beetje voor jou gaat zorgen en niet bij elk probleem vlucht, staakt of stopt.

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 19:18

[quote="monya"]Wat bedoel je met trappen, trapt ie gericht? In wat voor omstandigheden?
[quote="monya"

Zodra ik naast een ander paard kom (vooral in draf) legt hij z'n oren in z'n nek, houdt in en draait z'n achterhand naar dat paard toe, stopt met lopen en trapt gericht. Ik krijg hem dan ook niet meer vooruit.
Op dat moment draai ik z'n hoofd naar dat paard en zorg ik dat ik er weer achter kom om ongelukken te voorkomen.

Dit doet hij altijd, ik heb nog nooit gewoon naast een ander paard kunnen draven in het bos, in het begin kreeg ik hem er niet naast omdat hij dan blokkeerde en er niet naast durfde (leek het wel) dus bleef ik er maar achter en als ik dan een keer per ongeluk er toch ineens naast zat ging hij dus trappen.

Ik heb het idee dat het met dominantie te maken heeft omdat hij ook de hele dag in de wei de dominantie verhoudingen aan het uittesten is.

Als ik z'n 1 daagse cursus wil doen is het dan de bedoeling dat ik naar jullie kom of komen jullie ook aan huis.
Is het ook mogelijk als er meerdere mensen bij mij op stal geíntresseerd zijn (ik zit nl. direkt aan het bos) dat het bij mij op stal kan.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:35

pepelien schreef:
monya schreef:
Wat bedoel je met trappen, trapt ie gericht? In wat voor omstandigheden?
[quote="monya"

Zodra ik naast een ander paard kom (vooral in draf) legt hij z'n oren in z'n nek, houdt in en draait z'n achterhand naar dat paard toe, stopt met lopen en trapt gericht. Ik krijg hem dan ook niet meer vooruit.
Op dat moment draai ik z'n hoofd naar dat paard en zorg ik dat ik er weer achter kom om ongelukken te voorkomen.

Dit doet hij altijd, ik heb nog nooit gewoon naast een ander paard kunnen draven in het bos, in het begin kreeg ik hem er niet naast omdat hij dan blokkeerde en er niet naast durfde (leek het wel) dus bleef ik er maar achter en als ik dan een keer per ongeluk er toch ineens naast zat ging hij dus trappen.

Ik heb het idee dat het met dominantie te maken heeft omdat hij ook de hele dag in de wei de dominantie verhoudingen aan het uittesten is.

Als ik z'n 1 daagse cursus wil doen is het dan de bedoeling dat ik naar jullie kom of komen jullie ook aan huis.
Is het ook mogelijk als er meerdere mensen bij mij op stal geíntresseerd zijn (ik zit nl. direkt aan het bos) dat het bij mij op stal kan.

Over het algemeen is trappen een uiting van het vergroten van persoonlijke ruimte. Een onzeker paard zal eerder trappen dan een zeker paard. Dat hij liever niet naast een ander dier liep kan daar al een aanwijzing voor zijn, als het dan toch gebeurt voelt hij zich direct geroepen om het andere paard uit zijn persoonlijke ruimte te weren. Voel je je zeker dan is een ander paard in de persoonlijke ruimte geen probleem. Soms is het aangeleerd gedrag: zichzelf willen verdedigen omdat ie ooit is geraakt door een ander, hij neemt dan het zekere voor het onzekere. Gezien de rest van het gedrag zou ik gokken op onzekerheid, de beruchte grote mond en klein hartje.

Pas als hij helemaal met jou bezig is en de ritten echt een samen gevoel geven zal hij het trappen stoppen, hij is nu in alles nog teveel met zichzelf bezig en vergeet jou op die momenten. Je kunt kiezen voor straf, de vraag is maar of het werkt, hij kan er nog onzekerder van worden. Straf helpt alleen als het ontzettend goed getimed is en dat is soms niet waar mensen erg goed in zijn Clown , dus kun je beter kiezen voor andere oplossingen. Hem beter aan de hulpen zetten, het gedrag afbreken met een kreet en daarna er weer echt aan rijden, je neemt hem dan "over", hem aan het werk houden voorlopig zodat zijn aandacht nergens heen kan gaan.

Ach in zo'n berichtje klinkt het allemaal zo simpel, maar dat is het niet!

Ik kom aan huis en je kunt naar mij toe komen, alles is bespreekbaar.

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 21:09

Heel erg bedankt voor je uitleg Monya, ik geloof inderdaad dat het best onzekerheid kan zijn, ik wist niet dat dat trappen er op zo'n manier mee te maken kon hebben. Het is mij een stuk duidelijker zo!

Dat hij buiten erg onzeker is blijkt idd ook wel uit dat hij vaak op slot schiet in niet meer verder wil lopen.

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:59

gewoon met halster het bos in nemen en dat een paar keer doen, daarna met hoofdstel en zadel, zodat je langzaam opbouwd