Vorig jaar toen ze net zadelmak was, heeft ze een ernstig ongeluk gehad, waarbij ze rechtomhoog ging en recht achter over viel, hierbij is ze op haar hoofd gevallen en heeft hierbij een enorm gat in haar hoofd gekregen,( gelukkig zat er op dat moment niemand op) met als gevolg dat er operatief een groot stuk bot uit haar hoofd is gehaald. De revalidatie heeft bijna een jaar geduurt. Sinds een aantal weken zijn we weer met haar bezig en dit gaat redelijk goed. Wij hebben haar zelf gefokt, en overal aan de vreemste dingen laten wennen. We kunnen zelfs een stuk landbouwplastic over haar heen trekken.
Eigenlijk is het de bedoeling dat ze ook gewoon buiten kan rijden, maar ik vind het toch redelijk eng om met haar langs de weg te gaan.( ook gezien dat ze vorig jaar recht achterover is gevallen met alle gevolgen van dien)
Wie heeft er nog goede tips. We hebben al een keer geprobeert om met haar moeder voorop een stukje te rijden, en dit was niet zo'n succes. Aan de hand over straat lopen wil wel, maar het is een erg sterk paard van 1.74m.

Kan me goed voorstellen dat het paard het nu eng vindt, en jij daar ook wat onzeker door wordt. Zelf heb ik een rustige Haflinger die geen traumatische ervaringen heeft met het verkeer, maar vooral vroeger als de dood was voor tractors en grote vrachtwagens.
Dan was hij ontzettend aan het dribbelen en ging achteruit lopen, en je merkte duidelijk aan hem dat hij het maar niks vond. Dat is natuurlijk niks vergeleken bij wat jij vertelt, maar ik heb het grotendeels op weten te lossen door het te negeren als er een tractor of vrachtwagen langs kwam, en gewoon rustig bleef rijden alsof er niks aan de hand was.
Daardoor gaf ik mijn paard ook niet de indruk dat er iets engs was en hij vertrouwt mij, dus werd hij langzaam aan ook steeds rustiger als er een tractor of vrachtwagen passeerde. Evt. kun je je paard rustig toespreken in het voorbijgaan, zodat je paard ook aan jouw stem kan horen dat je niet bang of gestresst bent. Als alles goed gegaan is, je paard natuurlijk uitgebreid belonen zodat ie weet dat ie het goed gedaan heeft.