verkeersmak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ramona22

verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 19:35

Wij hebben een jong kwpn paard van 4 jaar.
Vorig jaar toen ze net zadelmak was, heeft ze een ernstig ongeluk gehad, waarbij ze rechtomhoog ging en recht achter over viel, hierbij is ze op haar hoofd gevallen en heeft hierbij een enorm gat in haar hoofd gekregen,( gelukkig zat er op dat moment niemand op) met als gevolg dat er operatief een groot stuk bot uit haar hoofd is gehaald. De revalidatie heeft bijna een jaar geduurt. Sinds een aantal weken zijn we weer met haar bezig en dit gaat redelijk goed. Wij hebben haar zelf gefokt, en overal aan de vreemste dingen laten wennen. We kunnen zelfs een stuk landbouwplastic over haar heen trekken.
Eigenlijk is het de bedoeling dat ze ook gewoon buiten kan rijden, maar ik vind het toch redelijk eng om met haar langs de weg te gaan.( ook gezien dat ze vorig jaar recht achterover is gevallen met alle gevolgen van dien)
Wie heeft er nog goede tips. We hebben al een keer geprobeert om met haar moeder voorop een stukje te rijden, en dit was niet zo'n succes. Aan de hand over straat lopen wil wel, maar het is een erg sterk paard van 1.74m.
Pling

Anya

Re: verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:38

waarom was het geen succes met haar moeder voorop?

Ik heb mijn jonge paard aan een touw meegenomen naast zijn moeder (als handpaard erbij dus). Dat werkte goed.
Ook in een groep met volkomen straatmakke paarden werkt goed. 1 voor, 1 achter en 1 ernaast aan de kant van het verkeer.

theire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:41

De makkelijkste manier om een paard verkeersmak te maken vind ik om het paard op een wei te zetten vlak naast een drukke weg ( wel met andere paarden erbij).
Ik weet echter niet of jullie die mogelijkheid hebben.
Anders zou ik er toch voor kiezen om een rustig paard voorop
te laten lopen en haar erachter en voor de zekerheid er ook nog iemand naast te voet laten lopen.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:46

Jeetje, dat is niet niks zeg, zo'n ongeluk !! Blauw oog Kan me goed voorstellen dat het paard het nu eng vindt, en jij daar ook wat onzeker door wordt. Zelf heb ik een rustige Haflinger die geen traumatische ervaringen heeft met het verkeer, maar vooral vroeger als de dood was voor tractors en grote vrachtwagens. Knipoog Dan was hij ontzettend aan het dribbelen en ging achteruit lopen, en je merkte duidelijk aan hem dat hij het maar niks vond. Dat is natuurlijk niks vergeleken bij wat jij vertelt, maar ik heb het grotendeels op weten te lossen door het te negeren als er een tractor of vrachtwagen langs kwam, en gewoon rustig bleef rijden alsof er niks aan de hand was. Ja Daardoor gaf ik mijn paard ook niet de indruk dat er iets engs was en hij vertrouwt mij, dus werd hij langzaam aan ook steeds rustiger als er een tractor of vrachtwagen passeerde. Evt. kun je je paard rustig toespreken in het voorbijgaan, zodat je paard ook aan jouw stem kan horen dat je niet bang of gestresst bent. Als alles goed gegaan is, je paard natuurlijk uitgebreid belonen zodat ie weet dat ie het goed gedaan heeft. Pling Verder zou ik veel met je paard gaan wandelen op straat, laat haar eerst maar eens rustig op die manier aan het verkeer wennen als ze dat prettiger vindt dan wanneer ze onder het zadel is. Als dat allemaal goed gaat en je paard rustig is, zou je een stapje verder kunnen wagen en eens te paard door het verkeer te gaan, maar het lijkt me dan wel verstandig om een ander rustig paard dat ze kent mee te nemen. Knipoog Veel succes met haar !!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:48

nou een van de belangrijkste dingen lijkt mij een rustige ruiter. Eentje die volkomen niet reageert om mogelijk 'enge' factoren. Dus als je dat niet zelf kunt, bijvoorbeeld als gevolg van het ongeluk, zoek dan iemand die dat wel kan Ja Je paard voelt die spanning nl. feilloos.

ramona22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 19:54

Het ongeluk is bij de manege gebeurd, maar heeft niks met het verkeer te maken. We stonden gewoon op de parkeerplaats( was nog maar haar 3e les) en echt uit het niets is ze ergens van geschrokken.
Ik heb wel met haar langs een rustige weg gelopen, aan de hand met een hoofdstel in. Want aan een halster is ze anders helemaal niet te houden. Maar als ze het hoofd goed omhoog heeft is ze slecht onder controle te houden vooral omdat het een groot paard is.
In het land kun je het zo gek niet bedenken, paraplu, plastic, water noem het maar op, ze vind het allemaal leuk, en nieuwschierig. Maar buiten lijkt ze dus toch een stuk onzekerder.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:06

zoek goede hulp, want ze moet met een halster ook gewoon relaxed meelopen voor je er weer op kunt gaan zitten.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:28

Wij kunnen je wel helpen!

We helpen veel paarden (en mensen) om verkeersmak te worden, hoort bij een goede basisopvoeding en geeft de minste kans op ongelukken!

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:00

Als je het niet alleen durft, indd. professionele hulp zoeken. ik ben er niet voor om een ander paard mee te nemen, volgens mij leren ze daar niets van. Ten eerste weerhoudt het een jong paard er nit van om te bokken als hij dat wil en als een ander paard echt zoveel zou oplossen, konden we alle jonge paarden beter naast een z-dressuurring zetten, voordat we op stapten, ze zouden dan al alles kennen van het voorbeeld? Het enige wat je krijgt is een paard dat zich zonder maatje nog onzekerder voelt en straks alleen het erf niet meer af wil.