hoe ontspannen op mijn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

hoe ontspannen op mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 19:28

help!
ik heb mijn nieuw paard nu al bijna een half jaar in bezit en nog steeds durf ik er eigenlijk niet alleen op te rijden, met dus het bijkomende gebeuren dat ik nu maar 1-2 keer in de week rijd, als ik les heb dus..
Ik probeer wel steeds zelf ook tussendoor nog te rijden, maar 99 van de 100 keer ben ik 30 minuten aan het longeren, dan een poos mijn paard aan het aaien, opstappen, hele kleine rondjes stappen en dan zit ik eerst vreselijk verkrampt, dan kán ik gewoon niet ontspannen. na een boel rondjes gaat het dan wel iets beter, en dan probeer ik vaak nog een stukje draf(nog steeds op een kleine volte). en vaak(zoals zojuist weer), stap ik haar dan uit en zet haar weer op stal. maar dan baal ik zóo van mijzelf!
Tijdens lessen durf ik alles met haar, en dat gaat ook echt súper, ze doet alles voor je en het gaat echt steeds beter! het zit echt gewoon tussen mijn oren, want als ze schrikt is ze goed terug te nemen en ze doet dan ook niet gek ofzo, ben overigens ook nog nooit van haar afgevallen. en dat wéét ik ook allemaal wel, maar ik krijg het op het moment supreme niet voor elkaar dat realistisch in beeld te nemen.. ik durf het eigenlijk alleen echt goed wanneer het snikheet is en ik haar moet aansporen aan de longeerlijn(dan longeer ik ook vaak maar 1 rondje, maar met dit weer is het soms echt wel lang..)

Maarja, alleen rijden tijdens lessen is natuurlijk ook niet ideaal, ik probeer wel 2x per week les te hebben zodat nog zoveel mogelijk beweging heeft, maar het liefste zou ik gewoon lekker haar zelf rijden.

ze staat bij mij thuis overigens, heb ook al gedacht haar een poosje op de manege te zetten, zodat er veel mensen zijn die me kunnen helpen, maarja, dan doe ik het nóg niet alleen, en wanneer ze dan weer thuis komt is het probleem er vast ook zo weer terug. dus ik hoopte van iemand dé tip te krijgen.. echt alle ideeën zijn welkom.. want verkopen wil ik haar echt niet, want ik vind haar super!

o ja, een bodyprotector enzo heb ik al.. zonder stap ik zowiezo al niet op.. en er komt ook een ander zadel(met een diepe zit), in dat zadel heb ik nu 1x tijdens de les gereden(zadel is van instructrice en die wil het kwijt), en op dat zadel heb ik wel meer het idee dat ik 'vast' zit door de diepe zit.

monya

Re: hoe ontspannen op mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:31

Wij kunnen je wel helpen met een training, je moet vooral werken aan je zelfvertrouwen. We gebruiken daarvoor verschillende methodieken en trainingen, allemaal gericht op het feit dat je straks alleen thuis ook verder moet kunnen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:13

Moeilijk.. is er thuis niet iemand die je kan helpen? Iemand die het paard kan longeren als jij erop zit?

Misschien is het een idee om in het begin de bak wat kleiner te maken, zoals een longeercirkel, zodat je niet bang hoeft te zijn dat ze er vandoor gaat..

Of heb je al eens gedacht aan (homeopatische) middeltjes voor jou zelf, om rustiger te worden..?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:17

Ga grondwerk met haar doen? Goed voor het vertrouwen!

Vraag een keer of er iemand met je mee wil..

laura

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:43

MysticTinker schreef:
Moeilijk.. is er thuis niet iemand die je kan helpen? Iemand die het paard kan longeren als jij erop zit?

Misschien is het een idee om in het begin de bak wat kleiner te maken, zoals een longeercirkel, zodat je niet bang hoeft te zijn dat ze er vandoor gaat..

Of heb je al eens gedacht aan (homeopatische) middeltjes voor jou zelf, om rustiger te worden..?

Dit vind ik wel fijne ideen, en vooral de bachbloesem druppels mits goed uitgezocht kunnen jou denk een heel boel verder helpen. En ook zitlessen zouden een boel kunnen doen zo dat je je meer thuis voelt op je paard. Maar als je zegd dat het met les wel goed gaat zou ik zeker eens gaan informeren of BBloesems niet iest voor jou zijn.
succes en sterkte want het lijkt me niet makkelijk en erg frusterend om jezelf tegen te werken.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 10:12

Heb je eraan gedacht om eens een bezoekje te brengen aan de sportpsycholoog? Die kan je helpen om weer vertrouwen te krijgen en stap voor stap weer leren om van je paard te genieten.

De volgende technieken heb ik in een workshop sportpsychologie geleerd. Misschien heb je er wat aan:
- Stel een langetermijndoel. Wat wil je uiteindelijk bereiken? Bijvoorbeeld: Ik wil kunnen ontspannen als ik op mijn paard aan het rijden ben.
- Stel daarna processgoals, dus kleine doelen om het grote doel te bereiken. Bijvoorbeeld: Vandaag ga ik twee rondjes ontspannen op m'n paard stappen. Morgen ga ik vijf rondjes ontspannen stappen.
- Doe ademhalingsoefeningen om je te helpen ontspannen als je op je paard zit. Dus adem in door je neus en uit door je mond. Concentreer je op je middenrif en de regelmaat wanneer je ademhaald.
- Praat positief tegen jezelf: 'ik kan het, heb het al vaker gedaan en mijn paard is superbraaf'.
- visualiseer: Als je op je paard zit, denk dan aan een kalme plek waar je rustig van wordt. Voordat je gaat rijden probeer je je voor te stellen dat het allemaal precies zo gaat als dat je wilt.

Ik hoop dat je wat aan deze dingen hebt. Ik ben geen sportpsycholoog, maar dit zijn wat algemene tips die ook op het internet te vinden zijn. Het is altijd beter om professionele hulp te halen.

tientess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:51

ik vind dit fijn om te lezen zeg maar.ik zelf heb een pony die behoorlijk schrikachtig is en er dus vandoor gaat. ik ben er ooit 3 keer vanaf gevallen waarbij 1 keer in de beugel blijven hangen.Sindsdien ben ik een behoorlijke schijtert geworden. ze kan heel erg lief zijn met rijden,maar je weet dat dus nooit van te voren hoe ze is. ik moet ook les nemen eigenlijk,maar ook ik rijd niet echt met plezier meer. ik heb ook een nieuwzadel met diepe zit en dikke kniewrongen en ik heb ook wel eens iets ingenomen zodat ik ontspannen raak.Ook rijd ik met bodyprotector en cap.ik was afgelopen zomer ermee gestopt met dat ding,maar nu met de winter moet ik hem wel weer dragen. maar zodra ze er toch weer vandoor gegaan is...helpt dat pillentje dus niet meer bij mij. kan je dus niet echt advies geven...want ik heb het zelf ook,maar wilde dat gewoon even kwijt Lachen:P.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:58

Je schrijft dat je niet bang bent als je les hebt. Je zou kunnen beginnen met op je paard stappen voor je instructrice er is. Gewoon een paar minuten van te voren. Dan hoef je alleen maar te stappen tot dat je instructrice komt. Ten eerste weet je dan al dat je maar heel eventjes alleen hoeft te zijn en ten tweede als je verkrampt kan je instructrice helpen je eruit te komen. Dit kun je telkens een beetje uitbreiden, ook met een stukje draf bijvoorbeeld. Je zou ook je instructrice kunnen vragen een paar minuten tijdens je les weg te gaan.

Verder denk ik dat het belangrijk is als je er alleen op gaat dat je een haalbaar doel stelt. Dus niet denken, ik ga stappen, draven en galoperen. Als dat niet lukt ben je heel teleurgesteld en baal je van jezelf en gaat je zelfvertrouwen achteruit (lijkt me). Ga gewoon je paard longeren en spreek met jezelf af dat je daarna 1 of 2 rondjes erop gaat stappen. Niet meer niet minder. En ook dit langzaam uitbouwen.

Suk6 hoor!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:03

Zeg, is hier niet al eens een topic over geweest? Volgens mij wel! *gaat zoeken*

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:23

Ir111 schreef:
Je schrijft dat je niet bang bent als je les hebt. Je zou kunnen beginnen met op je paard stappen voor je instructrice er is. Gewoon een paar minuten van te voren. Dan hoef je alleen maar te stappen tot dat je instructrice komt. Ten eerste weet je dan al dat je maar heel eventjes alleen hoeft te zijn en ten tweede als je verkrampt kan je instructrice helpen je eruit te komen. Dit kun je telkens een beetje uitbreiden, ook met een stukje draf bijvoorbeeld. Je zou ook je instructrice kunnen vragen een paar minuten tijdens je les weg te gaan.

Verder denk ik dat het belangrijk is als je er alleen op gaat dat je een haalbaar doel stelt. Dus niet denken, ik ga stappen, draven en galoperen. Als dat niet lukt ben je heel teleurgesteld en baal je van jezelf en gaat je zelfvertrouwen achteruit (lijkt me). Ga gewoon je paard longeren en spreek met jezelf af dat je daarna 1 of 2 rondjes erop gaat stappen. Niet meer niet minder. En ook dit langzaam uitbouwen.

Suk6 hoor!

Hier ben ik het wel mee eens! Probeer het langzaam op te bouwen, en praat er met je intructrice over. Probeer buiten het rijden ook veel dingen met je paard te doen, wandelen etc, zodat je meer vertrouwen in hem/haar krijgt.
Succes in ieder geval!

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:32

Wat bij mij heel erg helpt, als ik gespannen zit, om even een half uurtje zonder beugels te rijden. Daardoor ga ik véél ontspannener zitten, en dat merk ik meteen aan mijn pony. Maar ik weet niet of dat in dit geval werkt.

Misschien een idee, om als je geen les hebt, te gaan rijden terwijl er iemand bij is. Als het dan lekker gaat, dat hij/zij even 5 minuutjes de bak uit gaat, en dan probeer je dat ontspannen gevoel vast te houden. Of inderdaad wat Ir11 zegt, dat je instructrice tijdens de les even weg gaat. Dan ben je al even op gang zegmaar, lekker losgereden en ontspannen, en dan proberen om dat gevoel ook vast te houden als je alleen rijdt. En dan steeds iets uitbreiden.

Veel succes! Lachen

ubertha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:32

Ik weet niet hoelang je al paard rijdt en of je ook regelmatig op verschillende paarden hebt gereden maar er zijn een aantal dingen die je kunt doen.
Ten eerste zou ik eens een gesprekje aanvragen met jou instructrice en het probleem voorleggen.
Er zijn verschillende manieren om jouw zekerder te laten worden op het paard.
Vraag haar jou les te geven zonder zadel of zonder stijbeugels,hierdoor krijg je een zekerdere zit en leer je het paard beter aanvoelen.
Als je thuis wilt gaan rijden vraag dan of er iemand bij aanwezig is,een vriendin of iemand anders.
Misschien is er iemand bij jou in de buurt met een pony of paard zopdat jullie samen kunnen rijden.
Als je echt heel angstig bent kan je overleggen om van paard te wisselen,dus een meer ervaren ruiter op jouw paard en jij op een meer ervaren paard.
Blijft het echt een probleem dan zou ik toch lessen erbij nemen op een super rustig manegepaard om eerst je vertrouwen weer wat terug te krijgen.
Ik hoop dat het je gaat lukken.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 17:31

bedankt voor jullie reacties allemaal! echt heel fijn om zo al wat tips te krijgen!
ik vind de tip voor een sportpsycoholoog/bachbloesem wel iets om in mn hoofd te houden, nu vind ik een sportpsycholoog wel al héél drastisch klinken, maar aan de andere kant zou het misschien ook weer niet heel stom zijn..
verder ga ik ook is verder kijken bij balingehof, maar het 'probleem' is dat ik dit jaar geen vakantie meer kan opnemen dus dat is niet iets waar ik zo ff naar toe kan, of dat moet ook bv. in een weekend kunnen. maarja, het paard wil op het moment ook de trailer niet op dus heel makkelijk Tong uitsteken

verder had mn instructrice idd ook al de tip gegeven er al is op te gaan stappen voordat zij komt, zonder zadel of beugels rijden daar durf ik echt niet aan te beginnen.. daar zie ik achter mn computer al tegen op, laat staan wanneer ik op mn paard zit..

opzich is het rijden thuis alleen gemakkelijker wanneer er een vriendin bij staat, maarja, die kan ik moeilijk elke keer vragen. maar als zij komt klimt zij er vaak eerst op en daarna ik, en dan durf ik het wel.ook bij mijn zus durf ik er wel op. maar bijvoorbeeld bij mijn moeder/vader of vriend niet, ik rijd bijvoorbeeld wel eens samen met mijn vriend, maar de laatste keer kon ik mezelf er weer niet doorheen zetten gewoon lekker te gaan rijden en van die volte af te gaan, ondanks dat hij dan met mijn pony naast mij loopt ofzo..

@ ubertha;
ik rijd al 10 jaar paard waarvan ik zo'n 8 jaar op een manege heb gereden, en dus ook nog les thuis. overigens ben ik al 10 jaar een scheitert hoor, bij een nieuw vreemd paard moet ik altijd de kat even uit de boom kijken en vind ik ontspannen heel moeilijk, ik ben er vroeger echt héél vaak afgevallen en móest dan weer terug op die enge grote pony, waardoor ik toen ook zéér vaak riep ik stop ermee en liep de pony dan gewoon in de bak staan, met als gevolg dat ik huilend thuis kwam, maarja, paarden waren zo leuk dus de week erna toch maar weer naar les, met als gevolg dat ik echt áltijd op de enge pony's ingedeelt werd, mijn moeder was dit na een poosje zo spuug zat dat mijn instructrice zo flauw was dat ik privé les kreeg van een ander, op de liefste pony's, maarja, zij ging weg dus toen ben ik ook naar een andere manege gegaan, waar ik eerst op de pony's werd gezet die voor gehandicapten werden gebruikt, en zo overwon ik langzaam aan wel mn angst en durfde ik weer op vluggere pony's. maar bij paarden is het nog steeds niet helemaal over, op pony's durf ik ondertussen wel goed, ook al doen ze soms vaag.
ik heb vorige winter weer gelest op de manege maar ben daar mee gestopt omdat de manege dicht ging, tijdens die lessen heb ik mijn angsten wel weer meer overwonnen idd, maar ik merk wel dat ze weer iets meer terugkomen.
en verder heb ik ook nog een fjord, daar durf ik werkelijk alles mee, als die op hol slaat moet ik er hard om lachen, omdat ik weet dat er toch (wrs) niks zal gebeuren, maar dit relativeren wanneer ik op mijn paard zit kan ik dus niet zo gemakkelijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:38

weet je ......... echt het helpt, ga zingen Lachen ga een liedje zingen op je paard