Faram voor het eerst bitloos!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Katie1989

Faram voor het eerst bitloos!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 18:56

Ik heb De Faram een week voor Paula gereden toen ze op vakantie was, nu is ze een weekend weg en ik heb in de tussentijd veel paarden bitloos gereden. Nu met De Faram dacht ik, waarom ook niet. Onheilspellend is ie soms toch wel, maar met of zonder bit maakt dan ook niet meer uit.

Ik ga niet bij elke foto m'n eigen verbeterpunten zetten. Ik weet wat er fout en goed is. Iedereen mag natuurlijk zijn of haar mening geven over de ruiter (ik dus), het paard of de rijstijl!

Het was Faram's eerste keer en ik vond dat hij er best goed op reageerde. Hij is nogal gevoelig, vooral wat z'n hoofd betreft, dus reageerde soms wat geirriteerd. Zowel voor mij als hem samen gewoon nog een beetje vreemd. Desalniettemin was ik zeer te spreken over hem en heb ik in het begin (in de binnenbak dus helaas geen foto's van) nog smakelijk gelachen om de scheve bekken die hij trok bij het missen van het bit.

Ik heb in de binnenbak losgereden en ben voor de foto's naar buiten gegaan dus geen losrij foto's. Verder staan de foto's in niet chronologische volgorde.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

CM_

Re: Faram voor het eerst bitloos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:59

mm ik vind het een erg onrustig beeld geven, op geen enkele foto loopt ie hetzelfde als op de andere foto's
dat bewijst dus dat ie van voor alles behalve stabiel is.

Katie1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 19:11

crossmonster schreef:
mm ik vind het een erg onrustig beeld geven, op geen enkele foto loopt ie hetzelfde als op de andere foto's
dat bewijst dus dat ie van voor alles behalve stabiel is.

Klopt, zowel hij als ik moeten nog erg wennen. Want net zoals een bit reageerd elk paard op een bitloos hoofdstel anders.

Katie1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 19:12

Buiten dat was voelde hij wel constant lekker door z'n lijf, op een enkel moment na.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:14

Op foto 4 en 9 komt je paard er redelijk lekker doorheen. Voor de rest vind ik het ook een onrustig beeld geven )sluit me daarbij aan bij crossmonster).
verder vind ik het wel heel knap van je dat je je paard zo roond kan rijden Knipoog succes!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:42

Ik heb dit hoofdstel ook en weet dat het wennen is. Je kunt er zo opstappen en wegrijden, maar toch is aanleuning veel moeilijker. Bij mij is linkerteugel trekken ook echt naar links gaan en twee teugels trekken ook écht stilstaan. Ze loopt veel gevoeliger op het bitloze en hierdoor krijg ik haar vaak niet nagevelijk.
Ik vind het er netjes uitzien, hoewel je je neusstuk veel te hoog hebt hangen. Het moet twee centimeter boven de mondhoek zitten, anders werkt het meganisme verkeerd in.
Ook zie ik constant zijn kaken ingedeukt, wat erop wijst dat jij toch stiekem wel veel druk op je teugels hebt en hier ben ikzelf niet zo voor. Maar ieder zijn meug natuurlijk.

Ga je het nu vaker bitloos proberen?

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:45

Waarschijnlijk hoort mijn reactie hier niet thuis.Maar is het bitloos rijden een wereld van verschil als wanneer je met bit rijd?

Katie1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 19:49

Annetje schreef:
Ik heb dit hoofdstel ook en weet dat het wennen is. Je kunt er zo opstappen en wegrijden, maar toch is aanleuning veel moeilijker. Bij mij is linkerteugel trekken ook echt naar links gaan en twee teugels trekken ook écht stilstaan. Ze loopt veel gevoeliger op het bitloze en hierdoor krijg ik haar vaak niet nagevelijk.
Ik vind het er netjes uitzien, hoewel je je neusstuk veel te hoog hebt hangen. Het moet twee centimeter boven de mondhoek zitten, anders werkt het meganisme verkeerd in.
Ook zie ik constant zijn kaken ingedeukt, wat erop wijst dat jij toch stiekem wel veel druk op je teugels hebt en hier ben ikzelf niet zo voor. Maar ieder zijn meug natuurlijk.

Ga je het nu vaker bitloos proberen?

Vind sowieso bitloos erg fijn en rijd er vrij vaak mee.
Qua druk viel het naar mijn idee erg mee, kan ook niet echt zien wat jij zegt, zie namelijk vrij weinig verschil met de foto's waar de teugels af en toe in een boogje hangen.
Eerlijk gezegd had ik ook werkelijk geen idee dat de neusriem zoveel lager moest hangen, heb ehm liever iets te hoog, als dat ik hem laag en op het gevoelige deel heb hangen.
Ben een ander bitloos hoofdstel gewend die wel hoger moest dus morgen 2de poging met de neusriem lager, kijken hoe hij dan reageerd!

Katie1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 19:50

marlies85 schreef:
Waarschijnlijk hoort mijn reactie hier niet thuis.Maar is het bitloos rijden een wereld van verschil als wanneer je met bit rijd?

Nee vind ik niet, ik heb paarden gereden die ik er veel fijner op vind, en voor sommige is het wennen, zoals bij Faram dus.

Hitchcock word bijvoorbeeld meestal met stang en trens gereden en maakt zich dan erg sterk, terwijl ik met het bitloze hoofdstel veren in m'n handen heb.

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:56

Annetje schreef:

Ik heb dit hoofdstel ook, maar de hoogte van de neusriem heeft te maken met het neusbot en neusvleugels. De hoogte is dus voor ieder paard verschillend (hoewel het voor de meeste wel 2 cm zal zijn), maar de neusriem moet boven het zachte deel van de neus zitten. Mijn paard heeft bv een heel lang hoofd en daarom zit de neusriem echt ruim boven die 2 cm.

@Ts: gewoon blijven oefenen en niks forceren. Het kan voor het paardje best even een kwestie van wennen zijn, er zitten toch al lekker momenten tussen.

@marlies85: ik vind het verschil ook niet zo groot, het rijden blijft in principe hetzelfde maar ik merk dat mijn paard minder verzet geeft en sneller ontspant dan wanneer ik met bit rijd.