Verkeerde galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linnnh

Verkeerde galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 16:30

Ik heb een vriendin met een pony van ong. 5 jaar.. die kan op de linkerhand maar steeds niet in de goeie galop..
heeft iemand tips wat ze kan doen om de pony in de goeie galop te laten lopen..? Haha!
alvast bedankt,
Lynn_x

feliciaa

Re: Verkeerde galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 16:38

Ik had dit ook met mijn pony.. Mijn instructrise zei toen dat ik mijn zweep in mijn buiten hand moest doen en meer moest drukken met mijn buiten been (dan duw je ze als het ware in de goede galop) Bij mij werkte het heel goed dus misschien dat het bij de pony van jou vriendin ook werkt..

Havanna__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 17:57

Stelling naar buiten Lachen

_Ismay__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 17:58

Ja idd, goed stelling houden Lachen.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 17:58

Idd stelling naar buiten nemen en aanspringen in de bocht, werkt bij mij goed! Haha!

Souplesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:19

of expres op het verkeerde been ligtrijden op om die manier het paard een beetje uit balans te krijgen en te verwarren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:26

Zit je wel rechtop?
én heeft de pony er ook moeite mee aan de longe?
Als die dan geen moeite heeft met die galop, ligt het zeker aan de ruiter Knipoog

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:30

lichtrijden op het buitenbeen. Volte sluiten in draf (niet te klein maken) daarna openen en de pony laten aanspringen.

Het allerbeste is om les te nemen bij een goede instructeur, die kan zien wat er mis is en de ruiter ermee helpen.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:32

Bekend probleem. Bij mij wil het ook echt niet lukken. Ook geprobeerd met volte te sluiten en openen en aanspringen krijgt ze het nog voor elkaar om verkeerd aan te springen. En dan heeft ze echt goede stelling. Dus ik kijk even mee hier, ik wil graag wat tips verzamelen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:33

allerseerst eens kijken of de pony wel recht is. Buigt hij beide kanten even makkelijk?? Wat doet hij aan de longe, springt hij dan ook verkeerd aan of niet?
Doet de pony het aan de longe wel goed, dan ligt het probleem dus bij de ruiter, hetzij doordat de ruiter niet goed zit, of doordat het gewicht van de ruiter het paard uit balans brengt. Controleer dan eerst of ze zelf recht zit. Veel ruiters hangen een beetje een kant op. Controleer of ze dus goed het gewicht in het midden tot iets op de binnenkant heeft. Probeer het dan weer.

Om te helpen zijn er een aantal trucjes, zoals inderdaad buitenstelling nemen, op het buitenbeen gaan lichtrijden (wat overigens niet is om het paard uit balans en in de war te krijgen, maar om te zorgen dat jijzelf op een ander moment been geeft) in de tweede hoek aangelopperen zodat het paard al wat evenwicht in de hoek heeft gevonden, een balkje neerlerggen waarover hij aanspringt en binnenhand iets meer naar voren. verder korte stukjes galopperen.

Gebruik alleen niet alle tips tegelijk, word beetje teveel van het goede Haha!

Maar begin bij het controleren van de ruiter, want als die scheef zit kan het paard nooit goed aanspringen. Tot slot kan krachttraining ook wonderen doen om de galop te verbeteren

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:35

eerst buitenstelling, omstellen naar binnen en dan aanspringen. Laat je hem zegmaar in de goede gallop vallen. Maar dit is natuurlijk alleen een marnier als het stijfheid is en werkt goed omdat er u it te rijden.

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:47

op de volte draven en dan als je naar de bakrand rijd ga je doorzitten en dan als je bij de bakrand aankomt doe je je binnenhand naar voren steken en dan doe je meteen je galop hulp geven. werkt dit de eerste keer niet, probeer het nog een keer. maar niet vijf keer want dan helpt dit niet

Souplesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:37

johanne schreef:
op de volte draven en dan als je naar de bakrand rijd ga je doorzitten en dan als je bij de bakrand aankomt doe je je binnenhand naar voren steken en dan doe je meteen je galop hulp geven. werkt dit de eerste keer niet, probeer het nog een keer. maar niet vijf keer want dan helpt dit niet

dit lijkt me niet echt een veilige en goede oplossing Vork .

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:53

wel mischien niet duidelijk uitgelegd als je dit op het open stuk doet van de volte heeft hij rijheid om de verkeerde galop te pakken. je moet natuurlijk niet tegen de bakrand aanrijden, maar als je op de volte langs de bakrand komt heb je steun. kan die niet die kant op weg. je moet dus als je bij de bakrand in de buurt komt aan de buiten kant van je pony. dan geef je je galop hulp en doe je je binnenhand navoren dit werkt meestal wel.
ik weet niet of het nu duidelijk is. niet tegen de bakrand aanrijden dat nooit.

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:55

wij gebruiken dit ook. je geeft het binnenbeen vrijheid en kan zo makkelijker in de goede galop en de bakrand zorgt dat hij dan niet makkelijk weg kan voor het goede been. dus is makkelijker om goed aan te springen.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 10:00

als ik goeie stelling neem, en dan aanspring in de galop gooit ie stiekem zn hoofd omhoog en gaat ie weer vverkeerd.. aan de longe is dit ook een probleem,, en ik heb les van een instructrise op Z niveau.. dus daar kan het ook niet aan liggen..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 10:05

Citaat:
ik heb les van een instructrise op Z niveau.. dus daar kan het ook niet aan liggen..

Dit zegt mij niks. Ik ken mensen die super kunnen rijden, en absoluut niet les kunnen geven (al lijkt het soms in wel zo) en mensen die minder rijden, maar super les geven! Mijn vriendin had ook les van een Z amazone, en die reed mooi haar paard scheef de kreukels is!! De instructie heeft nooit wat gezien of gezegd!! Dus dat zegt mij echt helemaal niks.

Het feit dat hij het aan de longeerlijn ook doet, geeft aan dat je paard scheef is. Waaruit dus weer blijkt dat je instructie eigenlijk toch niet goed is, want die zou dit moeten herkennen en op kunnen lossen.

Ik zou je adviseren eens op http://www.paardenrecht.org te kijken. Daar staan instructeurs die les geven volgens de methode van AdB.Deze methode heeft veel voor en tegenstanders, maar als rechtrichten je probleem is zit je daar goed.

succes er mee!

yvette92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 10:37

dat deed mijn pony ook..als die fout zit gelijk terug nemen en als die goed zit wat langer door gaan..en als die niet goed wil aan springen vanuit een kleine volte en heel goed stelling houden..tot dat je al meer dan 5 passen in gelop zit en dan 't hoofd weer recht stellen.. bij mij pony hielp dit goed Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:21

Lynn_x schreef:
als ik goeie stelling neem, en dan aanspring in de galop gooit ie stiekem zn hoofd omhoog en gaat ie weer vverkeerd.. aan de longe is dit ook een probleem,, en ik heb les van een instructrise op Z niveau.. dus daar kan het ook niet aan liggen..

Een osteopaat is ook een goed idee dan.
Je paard heeft last van iets lichamelijks.
kan goed dat het alleen scheefheid is en dat is makkelijker op te lossen met een osteopaat erbij.
Verder vind ik een niveau Z ook geen graatmeter voor en goede instructeur Knipoog

Ik zou zelf ook nog wat vaker longeren om 'm zo sterker te maken en zonder ruiter is het vaak makkelijker voor het paard. Wel goed longeren, wat dat is ook en kunst Tong uitsteken

Quillemette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:05

heb je al is gerpbeerd om je zweer dan aan de buitenkant te leggen en je moet heel erg goed doordrukken met je buiten been dan druk je je paard in de goede gallop! Lachen

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:41

Of vanuit wijken aanspringen, dan hebben paarden vaak al een goede lengtebuiging waardoor ze goed aanspringe, bij mijn paard heeft dat heel goed geholpen. of een volte verkleine totdat je op een volte 7, 8 meter zit en dan aanspringen (dus echt zo klein mogelijk een volte rijden) en goed doorzitten een lekker lang stuk