Zelf inrijden of naar een traininsstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HedwigO

Zelf inrijden of naar een traininsstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 14:28

Het leek mij interessant om een discussie te starten over of je je paard zelf zadelmak gaat maken (al dan niet met hulp) of dat je hem/ haar naar een trainingsstal brengt.
Ik zal zelf de discussie starten: Ik vind het allebei zijn voordelen en nadelen hebben. Als je het zelf doet moet je natuurlijk wel bekwaam genoeg daarvoor zijn en niet alleen denken dat je dat bent. Ik denk dat als je het zelf doet dat je je paard wel beter naar je eigen hand kan zetten. Op een trainningsstal zijn de mensen ervaren en weten ze (meestal) wat ze doen. Hier komt dus wel bij dat een paard met de manier van rijden van de desbetreffende amazone bekend wordt. Misschien strookt die manier wel helemaal niet van die van jou?
Ik ga als alles goed gaat in 2009 de eigenaresse worden van een arabisch veulen. Ik zou dat paard (over vier jaar dan) niet zelf gaan inrijden. Ik vind dat mijn houding niet goed genoeg is en ik zo misscihen hulpen verkeerd aanleer aan het paard. Ik vind trouwens niet dat je persé z moet rijden om een paard te kunnen inrijden.

Ben erg benieuwd wat jullie mening hierover is

magda_90

Re: Zelf inrijden of naar een traininsstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 16:43

Stel dat ik een eigen paard zou ik krijgen, dan heb ik liever dat ik hem thuis met behulp van andere mensen ga inrijden.
Vind ik op de een of andere manier toch iets vetrouwelijker.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 16:56

wanneer je het zelf doet kan je er in alle rust de tijd voor nemen, een stal vraagt geld en staat het daardoor vaak onder een tijdsdruk, 1 maand/ 2 maanden.
Ik stap niet meer op een onbeleerd jong paard. Wij hebben ons paard hier thuis in alle rust zadelmak etc. gemaakt, de eerste paar keer ging er iemand anders op en ook daarin hebben we alle tijd genomen, dat was prima. Ik stap er nu zo op en het rijden gaat prima. Ik vind het ook heerlijk om alle voor de eerste keer mee te maken met mijn paard.
Wanneer ze op een proffesionele stal bereden worden dan leren ze daar in een korte tijd en onder goede begeleiding weer veel meer. Binnenbak, andere paarden, spuitplaats etc.
Ik denk dat het er ook aan ligt waarvoor je je paard gaat gebruiken, wil jij veel wedstrijden gaan rijden dan zijn deze eerste ervaringen mooi meegenomen.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 16:59

tja.. ik heb nog nooit wedstrijden gereden ofzo, maar ik rij wel vanaf mn 8ste, dus nu alweer euhhhh ruim 15 jaar!

Ik heb al meerdere paarden ingereden en nu recent ook nog een friese merrie. Ik denk als je je er wat in verdiept en gewoon rustig en verstandig aan begint met een paard en je er verstand genoeg van hebt, dan kan je het best zelf doen.

Ik heb zelf een 2 jarige fries, en ook die ga ik zelf doen. Ik zou m niet naar een inrijstal willen doen, omdat ik daar veel te veel een controle freak voor ben Bloos Ik wil precies weten hoe en wat er gebeurd met mijn paard, daarom kies ik voor zelf doen, mits je de ervaring en kennis ervoor hebt.

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 17:00

Dit vind ik wel een leuke discussie! Ik vind dat als je zelf niet in staat bent om een paard in te rijden, je het ook zeker niet moet doen. Je moet er natuurlijk wel ervaren voor zijn en er een beetje handig in zijn. Ik heb een grappig voorbeeld:

Ik heb mn paard gekocht als veulentje en als driejarige zouden we haar zadelmak laten maken. OP stal zouden ze het gaan proberen. Het was zelfs zo erg dat ze er niet eens opkwamen, ze sprong gewoon over hen heen. 'levensgevaarlijk' noemde ze dr, terwijl ik dr zelf ook weleens gewoon op had gezeten( ik vond het dus wel meevallen)

We hebben er toen naar een stal gebracht, waar het wel moest gaan lukken. M'n vader vroeg nog: ,, Nooit een paar niet zadelmak gekregen''? ,, Nee'', zeiden ze, dus wij dachten dit komt wel goed. Na 3 maanden waren ze nog amper verder. Ik kreeg het advies om het maar te gaan proberen met een ander paard, want ze konder er wel een jaar daar houden, maar dan konden ze nog niet de garantie geven dat het wat zou gaan worden. Wij d'r opgehaald en zouden er maar mee gaan fokken of er proberen te verkopen.

Na ong 2weken was ze zo braaf met poetsen dat ik dacht ik ga er gewoon opzitten. Ik ben toen in het gangpad gaan stappen en dit ging goed. Ik ben toen eigenwijs in mn 1tje (er was wel 1meisje aan het rijden in de bak) er op gaan rijden, ze was wel heel angstig, maar het ging best redelijk. De mensen van stal verklaarde me voor gek, maar ik ben achteraf heel blij geweest dat ik het gedaan heb, wie weet had ik er anders niet eens meer gehad Scheve mond

Dan zie je dus maar weer dat een paard soms zo'n vertrouwen heeft in iemand, dat je het in sommige gevallen dus echt alleen zelf kan doen Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 17:01

Thuis Knipoog het paard vertrouwt je al , en je ka alels op je eigen manier doen Lachen..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 17:01

Bij twijfel nooit zelf doen.
Zo simpel kan het zijn Haha!

Elina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 17:08

Ik heb een 2,5 jarige, die we vanaf 6 maanden hebben. Die ga ik zelf alles leren. Als je er te weinig verstand van heb, kan dit natuurlijk fout gaan, dan zal ik ook zeggen breng hem naar een professionele stal.
het nadeel van deze trainingsstallen is dat er inderdaad tijdsdruk achter staat. Thuis kan je alles op je gemak doen en stapje voor stapje werken. Dit lijkt mij voor het paard ook het beste!
Dus als je er het verstand en tijd voor heb, doe het lekker zelf!

_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:49

Jorine_ilysm schreef:
Thuis Knipoog het paard vertrouwt je al , en je ka alels op je eigen manier doen Lachen..

mee eens Knipoog

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:00

Toevallig heb ik het daar vanmorgen met mijn trainer over gehad..

Ik heb namelijk een jonge merrie staan die volgend voorjaar 3 jaar word. Ik ben me nu al aan het orienteren over wat ik met haar wil, waar en door wie.

Ik wil absoluut hulp bij het beleren van mijn merrie, ze is niet de gemakkelijkste en ik heb wel eens een paard ingereden, maar nog nooit zo'n pittig ding als deze dus ik ga voor save.. Knipoog

We zijn er over uit gekomen dat hij mij op thuislocatie helpt om zadelmak te maken, de eerste stapjes ed te doen en ook dat ik haar een beetje kan sturen. Om door te rijden zou ze dan een aantal weken/maanden naar hem gaan zodat hij er elke dag mee aan de slag kan gaan en ik ook met regelmaat les zou kunnen komen volgen met haar. En na een tijd ze weer naar huis mag en ik een (hopelijk) netjes ingereden paard thuis krijg waar ik nog vele jaren van kan genieten.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 20:29

wat leuk om nu al zoveel reacties te zien! Ik vind het ook een moeilijke kwestie. Maar denken jullie dat iemand die wel consequent en verstandig is toch een paard zelf zou kunen inrijden met goede hulp ondanks dat diegene niet heel goed rijdt?

LouLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:34

Ik heb mijn beide pony's zelf ingereden met hulp maar ik als er nu nog een paard zou bijkomen dan zou ik het laten doen. Je bent er dan toch zekerder van dat alles juist gebeurd en ze kunnen beter ingrijpen als er iets niet zo gemakkelijk gaat.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:37

Ik denk niet dat het uitmaakt dat je ervaren bent of niet om een paard in te rijden.. Er zijn ook ervaren ruiters die hun paard wegbrengen naar een trainingsstal omdat ze het zelf niet aandurven..

Ik denk dat een wat minder ervaren ruiter mits hij goed begeleid word door een goed (profesioneel) iemand het net zo goed kan gaan als een ervaren ruiter. Je hebt immers hulp erbij en leert het zo ook, en het is dan goed voor je ervaring uit te breiden..

Maar ja.. Op welk niveau/kunnen word er dan weer onderscheid gemaakt in ervaren/minder ervaren..
Vraag ik me dan weer af..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 14:49

Hedwig18 schreef:
Het leek mij interessant om een discussie te starten over of je je paard zelf zadelmak gaat maken (al dan niet met hulp) of dat je hem/ haar naar een trainingsstal brengt.
Ik zal zelf de discussie starten: Ik vind het allebei zijn voordelen en nadelen hebben. Als je het zelf doet moet je natuurlijk wel bekwaam genoeg daarvoor zijn en niet alleen denken dat je dat bent. Ik denk dat als je het zelf doet dat je je paard wel beter naar je eigen hand kan zetten. Op een trainningsstal zijn de mensen ervaren en weten ze (meestal) wat ze doen. Hier komt dus wel bij dat een paard met de manier van rijden van de desbetreffende amazone bekend wordt. Misschien strookt die manier wel helemaal niet van die van jou?
Ik ga als alles goed gaat in 2009 de eigenaresse worden van een arabisch veulen. Ik zou dat paard (over vier jaar dan) niet zelf gaan inrijden. Ik vind dat mijn houding niet goed genoeg is en ik zo misscihen hulpen verkeerd aanleer aan het paard. Ik vind trouwens niet dat je persé z moet rijden om een paard te kunnen inrijden.

Ben erg benieuwd wat jullie mening hierover is

zelf heb ik nu een driejarige die volgend jaar ingereden gaat worden, maar kies er voor om dit elf te doen
zal ook niet mijn eerste keer inrijden worden Lachen
maar persoonlijk breng ik niet graag een paard naar een grotere trainingstal toe , vaak word er zodra het werk word en er commerciele belangen mespelen heel vaak mer naar de tijd en het schema gekeken dan het paard , oftewel , eigenaar brengt paard, paard moet binnen 1 a 2 maanden een bepaald niveau bereikt hebben
er staan er 10 die onder de man moeten
het word dan vaak lopende band werk , en ik wil juist dat er bij het inrijden gekeken word naar de mogelijkheden en onmogelijkheden van het betreffende paard .
en naar wat dat dier aan kan ,
als ik al een ander een dier van mij zou laten inrijden, dan is dat een hobbyist die er een paar trainingspaarden bijdoet, maar geen grotere stal

zonder ervaring met jonge paaren een dier inrijden gaat ook prima, als je het beestje de eerste tijd in ieder geval niet in de weg zit en goede begeleiding hebt
en een persoon die jonge dieren geweldig inrijd/doorrijd hoeft absoluut niet hoog in de dressuur te zitten oid, gaat meer om handigheid, gevoel en ervaring et jong spul

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:11

Zijn er geen mensen die dit aan huis komen doen? Dat lijkt mij de beste oplossing: vertouwde omgeving én professionele ruiter.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:27

er zijn ook vast voldoende mensen die het aan huis willen komen doen
ook die geen proff ruiter zijn trouwens

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:39

ik zou het zelf doen, je hebt dan meestal een betere band met je paard opgebouwd.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:59

SteffiiY schreef:
ik zou het zelf doen, je hebt dan meestal een betere band met je paard opgebouwd.

alleen als de eigenaar voldoende ervaring met jong spul heft of als er goede begeleiding is
anders zou ik zelf inrijden niet aanraden

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:44

Mijn haflinger heb ik zelf ingereden maar mijn KWPN-er heb ik laten inrijden. Beide zijn eigenlijk super braaf geweest bij het inrijden. Door een zware val van dat haflingertje heb ik met een enorm grote angst gezeten en het was helemaal niet ideaal om dan een paard in te rijden. Vandaar dat ik haar heb laten inrijden. Dat is thuis gebeurt door iemand die daar o.a. zijn werk van heeft gemaakt. Ik werd er veel bij betrokken en de 4de keer dat hij thuis was ben ik er telkens nadat hij had gereden zelf even opgekropen. Dit was echt ideaal. Het paard was in haar vertrouwde omgeving, werd ingereden door iemand met super veel ervaring die het echt heel goed heeft aangepakt en ik werd er bij betrokken. Moest ik er nog eens eentje hebben die ingereden moet worden zou ik hier terug voor kiezen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:49

Heb meerdere paarden staan en loop niet graag het risico om iets te breken of te beschadigen. Ik longeer, wen hem aan het zadel, hang een beetje. Het allereerste rijden doet mijn instructeur. Dan ga ik er zelf op.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:56

Het inrijden van mijn paard bij een trainer was voor hem niet de juiste aanpak. Het ging met teveel druk, waardoor hij onzeker werd en ging bokken. Hij kon het tempo niet aan. Geen drama trouwens, maar hij gaf duidelijk aan dat hij het niet leuk vond. Toen ik hem kocht had hij alweer een paar maanden in de wei gestaan om wat bij te komen. Ik heb hem eerst rustig laten wennen aan onze stal en ben daarna weer overnieuw begonnen met inrijden. Heb rustig de tijd genomen voor alles waarbij hij aangaf dat het eng was en heb twee maanden gewacht voordat ik erop ging zitten. Inmiddels zijn we een flinke stap verder en heb ik er 4x op gereden. Hij doet het heel netjes, geen rare sprongen oid. Zolang je hem maar genoeg vertrouwen geeft (held op sokken...). Voorlopig gaat het goed, maar mocht ik tegen problemen aanlopen dan ga ik niet eindeloos doormodderen, dan gaat hij gewoon weer naar een (andere) trainer. Ja

De keuze tussen wegbrengen of zelf inrijden is niet zo eenvoudig te stellen. Dat ligt aan een hoop omstandigheden, waaronder jouw eigen ervaring, het karakter van het paard, beschikbare hulp(middelen) etc.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 22:13

Zelf rijd ik paarden in voor anderen. Ik heb nu 2 ijslanders onder mijn hoede waarvan 1 nog volledig groen is en 1 doorgereden moet worden.
Ik ben zelf pas 17 en ik doe het omdat ik het leuk vind, omdat ik er veel van leer en toch ook omdat je er een goed zakcentje mee kan verdienen.
Ik kan van mezelf zeker niet zeggen dat ik een top ruiter ben, ik heb zelfs nog nooit officieele wedstrijden gereden. Maar ik doe het inrijden met gevoel en ik probeer rustig de tijd te nemen.
Ik vraag er een stuk minder voor dan menigtrainingsstal maar ik voel me dan ook minder tijd gebonden. Doordat het bij mij zo kleinschalig is kan ik echt de tijd voor paarden nemen en is het niet erg als het een maandje langer duurt.

Mijn eigen merrie is nu 4 maanden drachtig en ik hoop in Mei het veulen te krijgen. Tot noch toe ben ik van plan alles zelf te gaan doen, wel met hulp, maar thuis. Ik wil zelf graag alles weten wat er met mijn paard gebeurt.
Vandaar dat ik mensen die bij mij een paard brengen ook zoveel mogelijk op de hoogte stel.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 22:16

Ik laat het doen omdat ik bang ben dat ik hem verpest op een een of andere manier.
Ik heb liever dat het in 1 keer goed gebeurt, dan dat ik er eerst aan ga klooien en hij dingen verkeert aanleert, dat hij het weer moet afleren en opnieuw goed moet leren.

Vind het dan teveel verwarring voor zo'n jong paard + wat nooit fout is gegaan hoeft ook niet verbetert te worden.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 22:28

Ik doe het altijd zelf, dan weet ik zeker dat het goed gebeurd
Vertrouw eigenlijk aan niemand anders mijn paarden toe
en als ik het wel zou doen, gingen ze naar het balingehof!

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 00:12

ik rijd mijn eigen paard in..Toen wij hem kochten kon die alleen maar stappen met een ruiter op zich..nu zijn we een tijdje verder en kan die draven en galloperen..mijn zusjes en ik helpen elkaar en kunnen elkaar tips geven..natuurlijk ben ik ook bang geweest dat ik het zou verpesten maar om eerlijk te zijn gaat het heel goed. Mijn moeder dacht in het begin dat dit wel eens een flop kan worden..maar het gaat geweldig..het is een leuke ervaring..maar het is waar je zelf voor kiest.