trainen van een jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pam1989

trainen van een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 11:02

Ik ben benieuwd hoe andere mensen hun jonge paard trainen.
Wat voor oefeningen doen jullie
Hoe vaak rijden jullie
Hoe vaak krijgt je paard vrij enz.

Denise

Re: trainen van een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 11:03

Met mijn 3jarige vzpony (nog neit ingereden) doe ik aan grondwerk, een beetje licht vd en we wandelen vaak in het bos. Hij krijgt vrij als ik geen tijd heb om te komen, het gaat erom dat we het beiden naar ons zin hebben en neit dat er een strak trainingsplan is.
edit: bij eht inrijden zelf komt er natuurlijk el een plan, maar dan nog moeten we kijken hoe ze reageert op alles enzo.
Laatst bijgewerkt door Denise op 13-10-07 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

sik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 11:06

mijn 3,5 jarige kwpn merrie longeer ik 3 x in de week 20 min. in december ga ik er voor het eerst op. tot die tyd mag ze lekker sterker worden aan de longe

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 16:35

Ik heb een 3 jarige nrps pony. Ik longeer haar 2 á 3 keer in de week (1 keer daarvan met pessoa) en ik rijd haar 2 keer in de week ongeveer een half uurtje. De resterende 2 of 3 dagen heeft ze vrij. Je moet met een jong paard geen moeilijk figuren rijden zoals slange voltes met heel veel bogen ofzo. Gewoon simpele dingen zoals grote volte van hand veranderen en gebroken lijnen. Figuren zijn namelijk erg belastend voor een jong paard. Ook kan je een klein beginnetje maken met balkjes lopen. Eerst 1 en als dat goed gaat 2 balkjes enz. Meer moet je met een jong paard nog niet doen onder het zadel.. Je kan ze ook een keer vrij laten springen en wandelen is ook een hele leuke afwisseling.

_D_exter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:03

hej,

ik rijd op een 4 jarige fjord.
maar hij is nogal voorwaarts. ik heb hem zelf zadelmak
gemaakt en doorgereden. dat gaat tot nu toe heel goed.
maar er is 1 probleempje, hij springt niet echt aan in galop
hij gaat eerst snel draven en dan springt hij aan. ik wil hem
graag uit een rustig drafje laten aangalloperen. wie kan mij
daarmee helpen?

xxx annika

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:12

Als ik jou was zou ik heel veel overgangen en schijnovergangen gaan rijden. Daar maak je de achterhand sterker mee en kunnen ze dus makkelijker aanspringen vanuit een rustig drafje. Ook kun je aan de longeerlijn proberen hem zo aan te laten springen. En het is gewoon een kwestie van oefenen. Probeer aan te springen in de galop doet ie het niet metteen laat je hem wel aan galoperen op zijn manier, maar neem je hem na een paar passen weer terug. Dan probeer je het in de volgende hoek nog een keer enz. Hij moet gewoon zijn achterhand verder ontwikkelen. Ik heb dit ook gehad met de haflinger waar ik op rijd. En die reageert heel goed op deze aanpak.
Het is trouwens ook belangrijk dat je ze voorbereid op de galop zonder dat ze al harder gaan. Ik heb die haflinger van mij aangeleerd dat als ik zeg let op dat ze dan al weet dat ze zometeen in de galop moet aanspringen.

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 07:35

Mijn paard is nu 4 1/2 en een jaar onder het zadel.
Het afgelopen jaar en nu nog ben ik alleen maar bezig om hem recht in balans te laten lopen, dus veel rechtuit, grote voltes, gebroken lijnen, A-C lijnen en veel schakelen.
Het enige wat ik wil is reactie op hulp vooruit en terug en dat hij recht op 2 teugels loopt.
Het eerste half jaar reed ik 3 a 4 x per week en nu 4 a 5 x per week. (half uur tot 3 kwartier)
Longeren doe ik niet zo vaak omdat al die rondjes niet zo goed zijn voor een jong paard, je kan dan beter een keertje extra rijden en lekker rechtuit gaan.
Af en toe een bosrit en verder staat hij de hele dag met nog 3 jonge paarden buiten. (goed voor zijn spieren en botten, al dat buiten spelen)

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 08:04

Mijn paard is 4 en nu bijna 3 maanden o.h.z.
Op dit moment rij ik veel voorwaarts neerwaarts en dat wissel ik dan af met wat meer oprichting. Ook rij ik veel tempowisselingen, ben ik bezig met voltes sluiten en openen en rij ik natuurlijk heel veel voltes, slangenvoltes, gebrokenlijntjes etc.
Ik rij hem nu 4 keer in de week een halfuur en voor de rest staat hij iedere dag in het land met andere paarden.

_D_exter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 10:31

feliciaa schreef:
Als ik jou was zou ik heel veel overgangen en schijnovergangen gaan rijden. Daar maak je de achterhand sterker mee en kunnen ze dus makkelijker aanspringen vanuit een rustig drafje. Ook kun je aan de longeerlijn proberen hem zo aan te laten springen. En het is gewoon een kwestie van oefenen. Probeer aan te springen in de galop doet ie het niet metteen laat je hem wel aan galoperen op zijn manier, maar neem je hem na een paar passen weer terug. Dan probeer je het in de volgende hoek nog een keer enz. Hij moet gewoon zijn achterhand verder ontwikkelen. Ik heb dit ook gehad met de haflinger waar ik op rijd. En die reageert heel goed op deze aanpak.
Het is trouwens ook belangrijk dat je ze voorbereid op de galop zonder dat ze al harder gaan. Ik heb die haflinger van mij aangeleerd dat als ik zeg let op dat ze dan al weet dat ze zometeen in de galop moet aanspringen.

okee. dankjewel, daar gaa ik meteen mee oefenen/trainen. Pling

yvette92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 10:34

Ik zelf heb ook mijn paardje in gereden ze is nu 4 jaar. Maar ik rij der veel voorwaarts en daarna past aan de teugel..
nu langzaam gaan we het doorzitten oefenen en de moeilijkere dingen. Ze leert er snel en vind het heel leuk..normaal rij ik nu iedere dag alleen in de weekenden 1 dagje niet en door de weeks als ik andere paardjes rij of met school zit.

yvette92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 10:34

voorwaarts rijden is belangerijker dan aan de teugel. daarnaast moet je veel tempo wisselingen rijden vanaf het begin.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 10:59

Met mijn 4 jarige ruin (1.74m. groot Bloos) rijd ik veel tempowisselingen en overgangen (om hem sterk te maken en goed aan de hulpen te krijgen) ook neem ik oefeningen zoals schouderbinnenwaarts en wijken mee omdat dat goed is voor de activiteit van het binnenachterbeen. Omdat mijn paard de overgang stap-galop en galop-stap makkelijk vind pak ik dat ook vaak mee, hier worden ze lekker vlug van. Ik vind het belangrijk dat mijn paarden licht in de hand zijn en goed aan mijn been. Ze hoeven niet persé aan de teugel te lopen, als ze maar niet in mijn handen gaan hangen of de teugels uit mijn handen trekken. Ik rijd veel lang en laag en wissel af en toe wat af met oprichting. Ook vraag ik af en toe al wat meer activiteit in de achterhand door in de overgang van stap naar draf hem iets te laten "zitten" van achter.

Groetjes,
Simone

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:05

Met mijn 3.5 tinker train ik veel aan de hand met de teugels eraan, om haar recht te richten en we zijn aan het stappen op een bareback padje, zijn ook bezig haar de hulpen van draf te leren onder de man en dat gaat ook erg goed, ik doe alles stapje voor stapje en op ons gemakje, vooral zo ook dat zij het leuk blijft vinden en het echt samen met mij wil doen.

nanett35

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:37

Hoi Bokkers!
Ik ben pas begonnen met het inrijden van een tinker.
Het is nog niet echt inrijden.
Maar zie hier:
viewtopic.php?f=105&t=845374
Groetjes Nanet

Sim0nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:45

Ik heb twee verzorgpony's van 1 en 3. Als ik tijd heb ga ik iedere dag, om te mesten enzo.. Knipoog Ik doe niet veel met ze omdat ik wijnig tijd heb.. Een dagje rust mag altijd wel, als ik ga trainen stap, draaf of galopeer ik met de oudste, als hij vol energie zit van de dag ervoor ga ik bakjes lopen. Op het begin begon ik gelijk met springen, maar ik ben fout geweest en zal het dus niet meer doen op deze leeftijd. Bloos

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:53

mijn 4 jarige fries loopt 3 x per week. waarvan 1 x het bos 1 keer prive les van een half uurtje maar wel half uur heen en terug stappen. en dan vaak nog 1 x dat ik zelf op de wei rij. meestal rij ik om de dag en het weekeind is vrij tenzei we wedstrijd hebben. dan loopt hij ook 1 xtje vaker voor de rest doe ik hem wat losgooien en longeren.

Lorri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 01:53

Ik heb een NRPS pony van drie. Ik begonnen met longeren. Nu longeer ik haar zo'n twee keer per week en rij ik haar zo drie dagen. Ze heeft meestal twee dagen rust.

En ik doe haar een keer per week in de stapmolen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 02:29

Mijn arabier is nu 4,5 en ik denk zo'n 2 maanden onder het zadel. Ik rijd hem wanneer het uit komt met mn werk, meestal zo'n 4 a 5 dagen in de week. De rest van de tijd staat ie lekker dag en nacht op de wei met mn veulen.
Longeren doe ik zo weinig mogelijk, slecht voor zn benen. Ik ga dr altijd gelijk op.
In het rijden werk ik vooral aan de verbinding en het versterken van de achterhand.Hiervoor gebruik ik voornamelijk overgangen, tempowisselingen, wijken en schouderbinnenwaarts. Hij heeft nog moeite met gedragen te galoperen dus werk nu aan de stap-galop overgangen zodat hij leert onder te springen.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 04:06

hoi,
sinds july heb ik een 3 jarige merrie. is in mei 3 geworden. heb haar begin augustus zadelmak gemaakt. rijd haar nu dus ongeveer 2,5 maand. ongeveer 3 a 4 keer per week ongeveer 30 to 40 minuten per dag. omdat ze verschrikkelijk leergierig is rij ik zowel makkelijke als moelijke oefeningen. de moeilijke hoeft ze natuurlijk nog niet vlekkenloos te doen maar zo krijgt ze wel telkens nieuwe prikkels zodat ze het rijden leuk blijft vinden. en indien mogelijk iedere week ff lekker buitenritje!!
vanaf januari ga ik met haar starten!
is toch per paard erg verschillend.. succes

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 08:15

Mijn merrie van 4 1/2 is sinds deze zomer onder het zadel. Ik rijd haar meestal 3 keer per week, waarbij ik eerst een 10 minuutjes longeer (vanwege een lichte singeldwang die ze heeft). Ik rijd gewoon stap en draf, voltes, gebroken lijnen, van hand veranderen etc. Is ze die dag in goede doen (oftewel, zitten er geen bakkabouters in de bomen... Haha! ), dan doe ik wat galopwerk, iets nieuws , bv. eens een pasje wijken of middendraf of zo. Ziet ze wel overal kaboutertjes, dan werk ik vooral aan ontspanning Tong uitsteken . Verder doen we regelmatig grondwerk (met dank aan Marloes... Haha! ) en af en toe laten we haar vrij springen omdat ze dit superleuk vind. Verder staat ze de hele dag met haar vriendje in de wei Clown .