het begon met steigeren om me flink op de proef te stellen, dit is eigenlijk zo goed als over. nu hooguit wat gespring als verzet. het rijden gaat eigenlijk altijd heel goed! en we beginnen samen echt een team te worden.
nu merk ik dat ze door meer conditie (ook al is ze drachtig) wat feller begint te worden, geef ik been van stap naar draf. schopt ze en zit ze al bijna in galop. ik heb dit niet afgestraft en heb haar gewoon doorgereden (heb liever een paard dat fel reageerd dan niet en ze was een tijdje zoooo traag) maar vandaag vond ze het helemaal feest, al drammerig tijdens het instappen om te willen draven. maar tijdens het aandraven begon het al, gaf ik been hup schop. en dan ook tot mijn voet! en tijdens het aanspringen lelijk bokken. heb haar soms ff een tik gegeven om naar voren te gaan, maar dit leek me geen goede oplossing. dus gwoon aantal keren opnieuw aangesprongen en lekker laten doorgaloperen. en als ze omdat ze zo schopte, verkeerd aansprong ook net zo lang aanspringen tot ze in de juiste galop zit. en heb haar ook doorgereden (zonder zweep) tot wanneer ik been geef dat zij daar naar dient te luisteren en niet denkt, 'wat jij! dat kan ik ook' het is nogal een merrie met een eigen willetje, en dat is helemaal niet verkeerd. maar ik denk dat ze wel dient te luisteren naar de hulpen die ik geef, en niet elke keer te protesteren. aan het zadel kan het overigens denk ik niet liggen. ze bokt niet naar het zadel. maar naar het feit dat ik iets van haar wil.
nu vroeg ik me af, moet ik haar hier écht op afstraffen, of gewoon ff flink been erbij en doorrijden tot ze zich gedraagt.
ik ben benieuwd!
ik denk ook omdat ze drachtig is het minder fijn word om in de buik worden geduwd.
zou ik zeker niet doen. Zeker als ze al op de helfd is
niet alle merries zijn anders dus reageren ook anders. Deze kan bijv. heel extreem reageren op die sporen.