Dragend paard "schopt" naar kuit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Dragend paard "schopt" naar kuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:08

Als ik dus op de fokmerrie zit, die 12 maart is uitgerekend, schopt hij naar mijn kuit als ik drijf. Net alsof ze ergens last van heeft. Ik had toen het zadel eraf gedaan en der maar even los gelaten in de bak omdat ik niet wist wat het was.
Ik had het erover met iemand en ik zei dus dat ze dat deed maar nu zei zij dat dat kon komen omdat de merrie dragend is en dat ze daarom dat doen. Ik weet niet wat het is maar weet een van jullie het hier op bokt? Ze liep niet kreupel oid en hoogdragend is ze ook niet.
Is het dan een teken van de merrie om er maar niet meer op te rijden? Of kan je dan gewoon door gaan?

Lynn_Nikita

Re: Dragend paard "schopt" naar kuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:09

geef eens paar dagen rust, en bekijk het dan weer, ook al is ze niet hoogdragend, kan wel ergens last van hebben

ff oftopic, leuk mijn verjaardag 12 maart

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:11

Ik zou ook over een paar dagen weer kijken. Kan wezen dat veulen net ff in de weg zat... (te bokken of zo Haha! ) en dat de merrie dat niet prettig vond. je merkt vanzelf wel als de merrie het niet meer prettig vind om bereden te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:12

Oke, ze vind het wel leuk ofzo alleen het kwam pas toen ik had losgedraaft. Met mijn dragende D pony reed ik nog gewoon nog vrij lang voor de dracht.

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:12

ik zou het paard niet meer rijden..mss lekkere stapritten maken en met de lange teugel lekker rondhobbelen...als ze er last van heeft en dat heeft ze dus wel anders slaat ze niet naar je been.... sommige merries kunnen daar erg gevoelig voor zijn.
Respecteer dat en ga lekker makkelijk dingen doen..hou dr wel in beweging maar inderdaad lekker los en relax.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:14

probeer anders eens op stemhulp alleen te rijden, ik hoef Nikita nooit te drijven, tongklikje is voldoende,. zijwaards gaan ed zal moeilijker worden, maar gewoon lekker wat rijden zal dan wel gaan

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:15

Ik denk dat de merrie gewoon 'last' heeft van het veulen. Een merrie verandert natuurlijk ook met de drachtigheid. Net als bij vrouwen heeft de ene merrie nu eenmaal meer last van de drachtigheid terwijl de ander merrie vrolijk doorhuppeld onder het zadel. Niks ernstigs dus, maar gewoon een teken van je merrie dat ze last heeft van haar buik en je haar daar nu even niet moet lastigvallen. Doe gewoon een paar daagjes wat andere dingen en bekijk het dan verder. Merk je nou dat je merrie echt last heeft met rijden en jou echt als vervelend ervaart dan moet je inderdaad even bekijken of je stopt met rijden totdat het veulen er is. Je kan natuurlijk ook even 'anders' rijden. Ga eens zonder zadel of een lekker buitenritje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:16

Dat is nou het probleem, ze reageert daar niet op. Ze is als 5 jarige "ingereden" en sinds dien heeft ze alleen maar veulens gekregen en op de wei gestaan, voor ze hier kwam had ze op z'n hoogst 10 keer ofzo weer gelopen. Dus ze moet nog echt alles vanaf het begin leren.
Ik denk dat ik der maar ga longeren met de dubbele longe of de stiek.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:17

mijn merrie deed dat ook. 2 da´s laten kijken, niets aan de hand bla bla, wacht maar tot ze kreupel wordt dan kunnen we iets doen, ik maar minder gaan rijden (ze vond het toch duidelijk niet leuk) en haar maar laten dekken, einde van de dracht liep ze erg moeilijk volgens da was dat omdat het zwaar voor haar was, en daardoor wat last van haar knie (achter). Nu Is ze bevallen en al, en weer opnieuw gedekt, maar blijft last hebben van die knie, kan er wel gewoon mee in de wei lopen, maar rijden niet meer. Ik zou erin kunnen investeren, maar heb ook zoiets van de houdt toch niet zo van rijden en zo is ze gelukkig, kan evengoed alles, alleen last van knie, maar rent evengoed de wei over.

Ook is ze altijd moeilijk geweest met bekappen, en nu dus nog veel erger, een voet kan niet gedaan worden(is ook een beetje een muts hoor, valt bijvoorbeeld ook aan in de wei enzo, dus denkt gewoon ff slaan en dan stopt het wel, en dat is helaas ook zo, maar ik kan niet zien in hoeverre het echte pijn is en welk deel overdreven is).

Ik zou gewoon even heel kritisch kijken naar haar lopen en iedere minimale onregelmatigheid proberen te vinden, en waar het vandaan komt. Zo kan rvoor kreupel komen iut l achter. Diagonaal dus, omdat ze het zere been proberen te ontlasten, overbelasten ze een ander been.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:19

Onregelmatig is ze niet. Ze loopt alleen lateraal maar dit doet een paard van nature. Ze moest wel weer naar de hoefsmid. Dus ik wacht dat ook maar even af. Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 06:32

oke. Maar het blijft natuurlijk een merrie, misschien vind ze het gewoon irritant, je zou zoveel mogelijk op je zit kunnen gaan rijden, en zo min mogelijk been, al ontkom je er natuurlijk niet aan.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:00

Er zijn ook hengsten en ruinen die dit gedrag vertonen. Pling
Het feit dat de merrie drachtig is zou er mee te maken kunnen hebbn, maar dat is niet zeker.
De kunst is er achter te komen waarom het paard - echt - zo reageert.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 01:08

Als ze 12 maart is uitgerekend kan het niet zo zijn dat het veulen in de weg zit, daarvoor is ze nog niet lang genoeg drachtig. Het kan wel zo zijn (en ik denk dat dat het probleem ook is) dat ze gewoon wat gevoeliger is nu ze drachtig is. Net als bij een mens verandert er bij een dier ook een heleboel als de zwanger/drachtig zijn en het kan heel goed dat haar buik gevoeliger is dan normaal of dat ze zich gewoon niet zo lekker voelt.
In princiepe hoef je daarom niet te stoppen met rijden, je moet er wel rekening mee houden. Veel merrie's verdragen bv geen sporen meer tijdens de dracht, misschien voor jou ook een idee om zonder sporen de gaan rijden? Verder opletten hoe je je hulpen geeft, rustig, niet te overdreven en als het paard ook reageert op stem is het een goed idee om dat erbij te gebruiken.
In princiepe kun je een paard gewoon doorrijden tot de dag voor de bevalling zolang je blijft opletten wat je paard aangeeft. Is ze bv erg snel moe en zit de buik duidelijk in de weg dan is dressuurwerk af te raden, ga dan gewoon lekker buitenrijden of alleen wat stappen. Springen is ivm ongevallen af te raden in de laatste 2/3 maanden.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 03:10

het kan daar idd door komen volgens mij, of je neemt een verkeerde manier van drijven, maar lijkt mij niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 08:04

Het is dezelfde manier van rijden net zoals ik eerst ook deed, toen er ze nog niet schopte.