[HAW] IJslander Skessa @ 2e keer dressuurwork!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coconut

[HAW] IJslander Skessa @ 2e keer dressuurwork!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 18:14

Na een lange tijd, heb ik toch maar besloten om les te nemen op Skessa. Dit omdat ik wil dat haar gangen beter worden, met name de draf en de galop. Skessa is een 4-ganger en vindt draven in de bak erg lastig. Ze gaat dan rommelen en schweinepassen. Dit zit bovendien erg onaangenaam.

Dingen waar ik de volgende keer op moet letten:

* Hakken laag
* Tenen naar binnen draaien
* Handen lager

Dit was mijn 2e les na 2.5 jaar geen les te hebben gehad, dus wees een beetje lief voor ons Lachen

Genoeg gekletst, hier de foto's!

Afbeelding
overgang middenstap

Afbeelding
poging tot aandraven, madam zat hier haar gangen door elkaar te husselen Koe

Afbeelding
ja daar is de draf dan eindelijk! Lachen

Afbeelding
drafje

Afbeelding
inzet gebroken lijn

Afbeelding
inzet om te tolten

Afbeelding
stapje

Afbeelding
nog een keer Lachen

Afbeelding
galopje

Afbeelding

Afbeelding
Uitstappen, moe maar zeker voldaan! Lachen

Commentaar mag, maar houd het vriendelijk, we zijn pas net begonnen en ik heb dus 2.5 jaar geen les meer gehad. Voor mij dus weer even wennen!

Virginia123

Re: [HAW] IJslander Skessa @ 2e keer dressuurwork!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:15

Leuk paardje. Mooie foto's!
Rijd je ook wel eens aan de teugel?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 18:17

Aan de teugel zijn we nog niet mee bezig, aangezien ze heel gespannen door de bak loopt. We richten ons eerst puur op de ontspanning. In draf komt mede door de ontspanning haar koppie omlaag en gaat ze zelf nageven. Eerst daar mee oefenen en dan komt het aan de teugel rijden vanzelf Lachen

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:18

Ziet er allemaal best ontspannen uit voor de eerste keer les na 2,5 jaar. Buiten het commentaar wat je zelf over je benen geeft... probeer iets meer je onderbenen op de plaatst te houden en volgens mij kan 1 van je twee stijbeugels wel een paar gaten langer, lijkt nammelijk net alsof ze beetje scheef zitten, maar kan het fout gezien hebben Lachen
Verder ziet het er af en toe wat rommelig uit, maar dat komt waarschijnlijk doordat je geen bak hebt en dit dus de eerste keer is na 2,5 jaar (en je daarbij, naar mijn mening, een beetje te lang bent voor je pony) Maar het ziet er verder wel redelijk relaxed uit! Ga zo door Lachen

Drifandi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:19

Hee dorieke!
Toch maar het zadel op de fiets gesjouwd? Haha!
Leuke foto's joh!:)

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:20

Virginia123 schreef:

Meisje is bezig met de gangen er deftig in te rijden, laat staan dat ze dan al aan de teugel moet.
Paardje is nog op zoek naar evenwicht en balans.

Vind het er heel vriendelijk uitzien , en goed dat je terug les neemt!
Komt zeker helemaal in orde

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:20

Heey Dorieke!
Leuke foto's! Ziet er netjes uit voor 2,5 jaar geen les meer te hebben gehad!
Let alleen wel op je tenen, maar dat zei je zelf ook al.
Succes verder! Haha!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 18:21

@ Lovelucky

klopt, heb geen bak tot mijn beschikking. De instructrice wel, maar dan moet ze de trailer in wat ze absoluut niet wilt.

Mijn beugels zitten overigens gelijk, had af en toe 1 voet naar achter om haar in stelling te drijven.

Tja, te lang...daar zijn de meningen over verschilt. Het is wel een IJslander he Knipoog

@ Drifandi

Dank je wel! Ja, toch maar mijn zadel op mijn fiets gesjouwd. Fietst echt niet makkelijk hoor Tong uitsteken

@ Wispherramse

Fijn dat je me even verduidelijkt! Zo is het namelijk precies Knipoog

@ Mikkiej

Dank je wel, ja mijn tenen, moet ik echt op gaan letten, schrok ervan Nagelbijten / Gniffelen

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:24

Hallo!
leuke ijslander! Ze ziet er al wat ouder uit, klopt dat?

Als ik jou was zou ik haar iets meer voorwaarts rijden, zodat ze wat meer op haar eigen benen gaat lopen. IJslanders ontspannen ook sneller door ze lekker te laten rennen, liefst op een lang recht stuk.
De foto's zien er goed uit, je begint er niet aan te trekken ofzo. Maar let goed op dat ze niet jou steunpunt (hand) gaat misbruiken. Het is een steunpunt, geen hangplek Knipoog

Krijg je les van iemand met dressurpaarden ervaring of met ijslander ervaring? Je moet ermee oppassen dat een dressuur instructeur je niet te langzaam moet gaan. Kracht bij ijslanders is grotendeels voorwaartse kracht, terwijl grote paarden meer opwaardse kracht hebben.

Succes en nog heel veel plezier met je ijsje!

PS wel eens in ijsland wezen kijken naar de paarden daar en het land? Een echt aanrader!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:25

Leuk dat je besloten hebt om te gaan lessen, dat kan nooit kwaad! Heb je les van iemand die ervaring heeft met gangenpaarden? Ik zie dat je bij je aandraaf-foto's een beetje naar achter leunt. Het is voor Skessa makkelijker als je wat naar voren gaat zitten bij het aandraven. Als je je gewicht zo achterin houdt, dan zal ze meer de neiging hebben om te gaan tölten/schweinen. Lachen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 18:26

@Miek140

klopt, Skessa is 20 jaar en rennen werkt alleen averecht bij haar. Ze heeft steun in mijn hand nodig en ik moet haar best inhouden omdat ze anders in een hoog schweinepas tempo de bak door dendert...

Ik krijg les van iemand met zowel dressuur als ijslanderpaarden ervaring. Ze laat mij inderdaad een tikkeltje harder draven, zo valt ze sneller in draf.

Voor de rest heel erg bedankt hoor! Haha! Ben nog niet in IJsland geweest, maar ben dat zeker wel van plan in de toekomst Lachen

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:31

Haha ja ik ken ze, schweinen als een idioot. Maar probeer, als ze gaat rennen, niet te gaan trekken, maar ophoudingen te geven of op de volte te sturen. Dan kan ze echt niet schweinen. Dat is ook een goede manier om aan te draven, door ze een beetje gebogen te houden.
Voor de rest kan je balkjes neer leggen, en net een stap voor de balkjes haar aan laten draven.
En, zoals Wind al zei, voorover leunen! Is makkelijker om een diagonale gang aan te nemen. Als je achterover gaat zitten, zijn ze geneigd een laterale gang aan te nemen.

Maar heel goed dat je iemand hebt met gangen ervaring! Het komt wel goed Lachen niet op het hoogste niveau, maar dat was je streefpunt toch al niet Knipoog

veel plezier!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 18:34

Klopt, balkjes draven werkt ook erg goed! Heb alleen geen beschikking tot balken helaas, daar baal ik wel van.

Nu ik de foto's nog eens bekijk zie ik inderdaad dat ik wel iets meer naar voren mag zitten in draf.

Het lijkt misschien zo, maar ik trek niet, maak ophouding en ontspan weer met mijn hand.

Op hoog niveau dressuur rijden zit er niet in hoor Clown Paard is na een half uur al drijfnat en is het dan ook flink zat Tong uitsteken

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:58

miek140 schreef:
Haha ja ik ken ze, schweinen als een idioot. Maar probeer, als ze gaat rennen, niet te gaan trekken, maar ophoudingen te geven of op de volte te sturen. Dan kan ze echt niet schweinen. Dat is ook een goede manier om aan te draven, door ze een beetje gebogen te houden.

Ik weet niet wat voor zweinepassers jij gereden hebt Clown maar als een paard een zweinepasser is of snel in zweinepas valt of snel gaat rommelen moet je het paard eerst leren om zuiver te laten lopen op een rechte lijn. Als hij op een rechte lijn niet eens zuiver kan lopen en je zet hem op een volte zal het juist meer gaan rommelen omdat het paard moeite met de balans heeft. Ook als je een ophouding geeft zal het eerder in zweinepas vallen.|

Leuk dat je weer les hebt Skessa Lachen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 19:02

Buiten oefen ik heel vaak met lange stukken draven en we hebben eerst ook op rechte stukken gedraafd hoor Knipoog

Skessa heeft steun nodig in mijn hand, dat zoekt ze ook op en dan gaat ze juist draven en niet schweinen Knipoog

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 19:27

Ik reageerde meer op Miek140 waaruit ik dacht te lezen dat Skessa een zweinepasser was. Maar dan snapte ik het verhaaltje van haar niet helemaal Lachen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 19:33

hahaha oke Knipoog

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 19:38

Leuke pony, vind de les ook een fijn beeld geven. Vraag me alleen wel één dingetje af: is ze echt een vierganger..? Mijn vierganger draaft bij voorkeur in de bak, en schweinepassen komen sowieso niet in zijn gebruiksaanwijzing voor... Lachen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 19:39

Skessa is een echte vierganger en heeft veel aanleg voor de tolt Lachen

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 22:14

Ik heb veel verschillende ijslanders gereden, waaronder 4 gangers, 5 gangers ook 3 gangers, en mijn ervaring is dat je met voltes ze laat ontspannen. Ook is mijn ervaring dat als ze wegrennen in schweinepass, dat ze het moeilijk vinden en onder het werk uit willen komen. Ik zie nu dat mijn berichtje er een beetje raar uit komt, en ik wil dan ook niet zeggen dat als je paard schweint, dat je hem dan op de volte moet trekken, zodat hij gaat draven. Maar als je eraan gaat trekken om hem stil te zetten (ik zeg niet dat de TSer dit doet hoor! dat valt nl niet af te leiden aan een paar foto's!) Dan gaan ze juist meer spannen. Daaruit heb ik opgemaakt om (met sommige paarden) op de volte te gaan draven om te ontspannen.
Van nature moet een paard ietske meer spanning opbouwen om te kunnen tölten, en het is altijd makkelijker om spanning op te bouwen dan af te bouwen, maar met voltes rijden bouw je spanning af, mits je het op de juiste manier doet.
Natuurlijk altijd luisteren naar je paard want ik heb er ook veel gereden die daar juist gespannen van worden en gaan ontspannen van lange rechte stukken. Dat is helemaal afhankelijk van op welk paard je zit.

De meeste ijslanders die ik reed die al wat verder waren in de training, deden het het beste op de volte. Ook erg handig om eventuele galoprollen eruit te halen. Daarbij doet voltes rijden spieren opbouwen, die ze nodig hebben om recht te kunnen gaan! En dan bedoel ik recht in het lijf, niet zomaar recht over een pad. Maar dat is altijd al een beetje kip-ei verhaal geweest en zal het altijd blijven. Ieder zijn eigen mening Knipoog

Ik wil er even bij zeggen dat ik hiermee niet bedoel dat de TSer of Glossi iets fout doet, ik wil alleen even mijn berichtje verduidelijken met een korte uitleg Lachen

PS ik ken ook een ijsco die Glossi heet Haha!

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:19

Oh dat komt vast wel goed allemaal! Het is altijd lastig om na 2 en een halve jaar geen les te hebben gehad weer te beginnen....moet je weer aan je houding werken etc. Commentaar is al door jezelf gegeven, maar ik ben zeer benieuwd om vooruitgang te gaan zien!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:29

Heel nuttig om dressuurles te nemen! En aan de teugel etc. komt dan op een gegeven moment vanzelf wel goed.
Verder sluit ik me aan bij Miek140 wat betreft de training van laterale paarden. Glossi, ik weet niet hoe veel ervaring je hiermee hebt, maar met laterale paarden/schweinepassers moet je heel veel soepel makende (buigings)oefeningen doen. Daar reageren ze in het begin misschien op door zich nog meer vast te zetten, maar dat betekent alleen dat ze die losmakende oefeningen heel hard nodig hebben! Ze moeten hun rug loslaten. De buigingsoefeningen wissel je af met lekker voorwaarts rijden op lichte hulpen. Die afwisseling is heel belangrijk; laterale paarden zitten vaak niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk vast.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 16:19

@ Askja

Klopt helemaal wat je zegt. We zijn ook grotendeels bezig in stap met buigen, voltes, gebroken lijnen en slangenvoltes rijden. Eerst goed soepel in de hals, ze moet "loslaten" en buigen. Als dat goed is gaan we aandraven en verder daarmee in draf. Dit vindt ze alleen nog wel erg lastig, maar het gaat steeds beter Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 17:08

Virginia123 schreef:

Wat is dit nou weer voor vraag? Ze zeggen weleens dat stomme vragen niet bestaan, maar begin er nu behoorlijk aan te twijfelen.
"aan de teugel" is geen doel an sich, is geen kunstje. Het is het resultaat wat je krijgt als je je paard correct rijdt...
Pff, sorry hoor...

ok: Ontopic:
Leuke ijsco.
Ik heb het idee dat je erg ver achter in je zadel zit? (ondanks dat het een ijsco zadel is) In de galop niet je hand op je been zetten. Handen meer dragen en bij elkaar, maar verder, met les... komt wel goed Ja

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 18:33

hey doriek
ziet er supr uit joh
komt helemaal goed met skess:D

xxx