Imago (ZZ) @ clinic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Imago (ZZ) @ clinic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 15:08

Vandaag had ik met Imago een clinic van Nico Verwer. Ik heb de mazzel op dezelfde stal te staan dus we hadden een soort 'thuiswedstrijd'.
Ik had als 2 vragen het volgende meegenomen: a: de schouder binnenwaarts ging de laatste tijd niet lekker --> wat doe ik fout? en b: de (werk)pirouettes gaan zó goed dat er vást iets níet goed gaat (Imago is namelijk een langgelijnd paard dat makkelijk buigt maar lastiger te sluiten is).

Nou ja, kort gezegd: ik zat gewoon scheef in de schouder binnenwaarts. Zodra ik weer recht op mijn paard zat, was het probleem verholpen en reden we weer een keurig exemplaar.

(Werk)pirouettes gaan dus wél gewoon goed en Nico was er zéér tevreden over.

Imago is een 17 jarig paard, die tot maart dit jaar een half jaar niets gedaan heeft vanwege een knieblessure van ondergetekende. Sinds maart dit jaar staan we op een nieuwe (zeer luxueuze) stal (foto's in profiel), doet mijn knie het weer zoals het hoort en ben ik hem weer rustig aan gaan oppakken. Bij het oppakken kwam opeens een zeer vervelend probleem naar voren: tong steeds buitenboord. Wát ik ook deed, hoe stil of zacht ik ook in mijn hand was. Hij is behandeld door een fysio/osteo (heleenxx op bokt) en door een tandarts, ik heb de stang & trens aan de wilgen gehangen en sindsdien gaat alles weer in stijgende lijn.

Nou ja, wil je meer achtergrond wezen, neem de tijd en duik in mijn profiel zou ik zo zeggen want Imago en ik hebben samen al een flink verleden!

Zelf ben ik best blij met de foto's. Vandaar dat ik ze ook wel op bokt durf te plaatsen.

Kritiek mag hoor want niets gaat ooit perfect. Wel graag onderbouwd want ik reed natuurlijk geen clinic bij de eerste de beste...

Losrijden:
Afbeelding

Lachen kán ik wel:
Afbeelding

Overgangen rijden tijdens het losrijden om achterbenen wakker te schudden:
Afbeelding

En netjes vierkant hè dát moeten we nu wel kunnen:
Afbeelding

En dán voor het eggie: veel foto's nu van de werkpirouettes:
Afbeelding

Keertwending om de achterhand:
Afbeelding

Galopje, mooi hoog ingesteld en totale losgelatenheid:
Afbeelding

Inzet werkpirouetje:
Afbeelding

Werkpirouetje:
Afbeelding

Afbeelding

Leuk plaatje zo:
Afbeelding

Travers in draf op linkerhand (kijk dat voorbeen lekker ruim grijpen):
Afbeelding

Afbeelding

Voltetje 8 m (onderdeel uit nieuwe proeven jan/feb)
Afbeelding

Einde van diagonaal verruimen (en kijk mij eens knap zitten eindelijk): zie maar hoe ontspannen en totaal losgelassen Imago is:
Afbeelding

Voltetje 8 m andere kant op:
Afbeelding

Afbeelding

Even sluiten:
Afbeelding

Nog wat lekkers aan boord?
Afbeelding

en een foto waar ik zelf eens een keer niet als een halve mongool op sta:
Afbeelding

Mar_Nimbus

Re: Imago (ZZ) @ clinic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:11

gaaf paard
maar is hij nou zo groot of een beetje dik? Tong uitsteken
vind het wel super dat je hem op een trensje rijd i.p.v. stang en trens er in te hangen
de meeste ruiters doen dat zodra de de Z in zicht hebben

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 15:14

Hij ís best groot (en ik ben best klein) --> paard is 1.74 m en ik ben 1.63 m en we mogen allebei idd wel een beetje afvallen...maar bij Imago is het vooral omdat hij eigenlijk eerst ff te schraal was en zonder beetje volume, geen mogelijkheid tot wederopbouw van de spieren, dus vandaar.

Zie hem eerlijk gezegd liever zó dan zó (febr. dit jaar):
Afbeelding

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:16

maakt je paard zich erg sterk oid? Vind het er nl soms een beetje te gespannen en te ''vast'' uitzien. Alsof je dan net te hard in je hand bent waardoor hij even aanspant ? Kan er ook gigantisch naast zitten hoor, ben maar ''gewoon'' een ruiter.

Verder, complimenten voor de travers, heb hem lage tijd niet zo goed gezien!

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:24

ik vind dat ook dat beeld wat je zegt sisco4life, zitten fijne plaatjes tussen maar ook een paar dat hij net niet loslaat voor mijn idee, vind dat er gespannen en beetje trekkerig uitzien.. maar verder leuke combi

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:28

Ziet der goed uit zeg!
Suc6 in de toekomst! Knipoog

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 15:41

Echt waar? Nou ik kan je vertellen, in het verleden heb ik weleens complete proeven zowat eraan moeten hángen om mijn paard (in toom) te kunnen houden...(okay zwaar overdreven) maar heb nog nooit een zo licht in de hand paard gehad als de laatste tijd.

nee, hij was niet gespannen, totaal niet, geen enkel moment. Dus denk meer dat het zo uitziet dan het echt zo is.

Het zou kunnen zijn dat het afgeleid is van de 2e travers foto? moet toegeven dat ik er op dat moment niet bepaald makkelijk op zit, maar is echt even een momentopname. (Imago zit namelijk niet bepaald lekker ofzo, dus vandaar dat je mijn hoofd nog weleens ziet vertrekken hihihi.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:44

Wanneer ben je voor het laatst ZZ gestart met dat paard?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 15:45

luxket schreef:
ik vind dat ook dat beeld wat je zegt sisco4life, zitten fijne plaatjes tussen maar ook een paar dat hij net niet loslaat voor mijn idee, vind dat er gespannen en beetje trekkerig uitzien.. maar verder leuke combi

Trekkerig? Misschien heb jij een andere definitie van trekkerig als ik maar ik zit geenszins waar dan ook te trekken (mocht ik dat willen doen, word ik door mijn paard meteen afgestraft dus hoef het niet eens te proberen hihihi).

Weerstand biedende hand zou ik dan een betere omschrijving vinden en dan eigenlijk zelfs alleen nog bij die 2e travers, ook al doe ik het vaker, maar die staan hier niet op de foto's getoond. Weerstand biedende hand is dan ook een echte hulp 'volgens het boekje' en in de praktijk dus dat moet gewoon mogen toch?

Nico had zelfs complimenten voor mijn lichte en ontspannen aanleuning!

Oeps, klinkt als een excuus, maar is het niet hoor, ben het er alleen niet geheel mee eens...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 15:46

Pipo schreef:

Hoezo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:49

Randy01 schreef:
Pipo schreef:

Hoezo?

Dat vraag ik mij af nav de fotos!

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:50

Newbievraag Lachen
wat zijn eigenlijk werkpirouettes?
Ik vind het er beestig goed uitzien maar veel kan ik niet zeggen want het ZZ niveau ligt wel heel ver boven het mijne Lachen

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:52

Ziet er goed uit hoor!! Leuk paard heb je , oogt wel heel groot! Maar 1.74 vind ik ook groot Lachen Vooral vergeleken wat ik gewend ben (1.47 Clown )

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:54

ik vind die travers foto's echt leuk, het lijkt net of hij met zijn voorbenen op de rand van de bak stapt. ziet er af en toe wat gespannen uit of hij niet los wil laten, maar goed het is ook moeilijk zien vanaf foto's succes met hem!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 15:55

Werkpirouettes zijn een soort pirouettes, maar dan niet zo verzameld en klein 'gesprongen'.

Werkpirouette is een goede oefening om je paard beter op het achterbeen te krijgen (mits goed uitgevoerd, maar goed, dat heb je met alles) en meer naar verzameling te krijgen.
Verder een goede voorbereiding voor de echte pirouettes.

Je doet als het ware een travers op een volte die je steeds kleiner maakt zodat uiteindelijk de achterbenen meer en meer op dezelfde plek blijven. De achterbenen moeten nog wel een galopbeweging maken, mogen dus niet stilstaan, waarbij dus de meeste zwaarte op het binnen achterbeen komt. Paard moet een kleinere galopsprong maken met de achterbenen en daarbij wel erg actief blijven zodat hij goed gaat buigen en alle gewrichten. En dát is nou het lastigste en zwaarste voor het paard (en ruiter).

Zo goed uitgelegd?

bonma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:56

mooi paard(groot zeg) en ik had effe in je profiel gekeken en zag dat jou paard tuigerbloed in zich heeft,erg knap dat je dan in de zz met hem loop(heb zelf ook een tuiger)

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:58

Ziet er netjes uit Lachen
hij ziet er nu idd wel beter uit dan op die foto van in februari Ja

Doe zo verder Lachen

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 16:00

bonma schreef:
mooi paard(groot zeg) en ik had effe in je profiel gekeken en zag dat jou paard tuigerbloed in zich heeft,erg knap dat je dan in de zz met hem loop(heb zelf ook een tuiger)

Kom dan eens een kijkje nemen in ons tuigerrijderstopic...erg leuk! Delen we lief en leed met elkaar! Allemaal (ex)tuiger-bezitters of -berijders

Eva_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:00

wat een heerlijk paard zeg, lekkere kont, lekkere nek! lijkt me ook echt een fijn dier om mee te werken.
Ziet er ook lekker ontspannen en plezierig uit.
zelfde vraag als Spaqunel Bloos

xxmiszlizzxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:00

vind t echt een mooi paard !~ en vind t er super goed uitzien. Niks trekkerigs aan hoor.. Veel succes nog !

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:04

Voor het ZZ-licht/ ZZ-zwaar zou imo de achterhand er wat beter onder mogen komen, en moet het paard met meer afdruk lopen.
Vind hem er verder wel goed uitzien, en niet te dik. Het zou misschien allemaal wat strakker mogen, maar dat komt wel weer met het trainen.

Felisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:05

Ziet er erg goed uit! Lachen
Jullie zijn ook allebei erg ontspannen en hij is echt niet te dik hoor (of dat mag aan mij liggen).

Dat van die werkpirouettes is trouwens ook nieuw voor mij, had ik nog nooit van gehoord. Knipoog

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 16:08

asjemenou schreef:
Voor het ZZ-licht/ ZZ-zwaar zou imo de achterhand er wat beter onder mogen komen, en moet het paard met meer afdruk lopen.
Vind hem er verder wel goed uitzien, en niet te dik. Het zou misschien allemaal wat strakker mogen, maar dat komt wel weer met het trainen.

Hij is 17...dat strakkere begint al iets lastiger te worden.

Net zoals zijn bovenhals- en schouderbespiering...is gewoon een stuk lastiger om weer terug te krijgen. Ik waag het zelfs te betwijfelen of het sowieso nog terugkomt aangezien hij zijn bouw wat dat betreft niet echt mee heeft.

lovely82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:09

Ik vind het een stoer paard! Erg leuk om naar te kijken.

bonma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:10

randy01 mag ik vragen waar ik die toppic kan vinden Haha! .