Ik heb mijn pony nu ongeveer 3,5 jaar en ik ben echt vanaf het begin met haar begonnen. Ik kon zelf ook nog niet als de beste rijden (nu nog steeds niet natuurlijk hoor) maar mn pony is gewoon echt een luilak. Ik heb er echt heel veel aan gedaan om het te laten verbeteren, door middel van andere soorten voer en dergelijk. Sinds ik haar draversbrok voer gaat het ook al een stuk beter hoor, ze is veel energieker.. Maar nu heb ik dus met haar dat ze mijn been regelmatig gewoon negeerd.. Ik vind het opzich behoorlijk vervelend, maar kan nou niet zeggen dat het echt heel erg storend is. Meestal als ze mijn been negeert ga ik wat simpeler wat door de bak rijden en veel figuren rijden. Dit helpt meestal niet zo heel erg, maar dan heb ik in ieder geval het idee dat ze lekker loopt.
Wat ik ook regelmatig heb is dat ze heel erg gaat hangen in de teugels. Ik heb daarna een poosje gereden met een leren bit.. Ik heb geen idee wat het precies voor bit is hoor, maar een heel zacht bitje.. Zelf rij ik met een bustrens die in principe veel harder is. Maar toch liep ze echt heel ontspannen op dat andere bitje.. In het bos heb ik ook regelmatig dat ze zich hard maakt in haar mond.. Zodra ik het andere bit in haar mond had, kon ik haar met mijn pink nog rijden. Ik hoefde niet eens een beetje druk te zetten om haar langzamer te laten gaan.
Waar wij ook nog wel eens moeite mee hebben is de achterhand er lekker bij te rijden. Kitty komt heel gemakkelijk terug in het tempo, wat het moeilijk maakt om haar iets te leren want ik moet haar er steeds weer bijzetten.
Daar komt ook nog eens bij dat ze op de linkerhand altijd heel lekker ontstpannen loopt en ook veel gemakkelijker nageeft..
Ik heb geen vaste instructeur en les in principe ook niet vast, maar ik heb wel af en toe les van iemand die zelf in de jonge paarden zit en ook op ponyclubs lesgeeft. Zij heeft me natuurlijk al wel veel geholpen hoor, maar ik ben benieuwd of jullie ook nog tips hebben om haar nog wat lekkerder los te krijgen door het lichaam.
Gewoon wat oefeningen enzo.. Ik hoef niet perse heel veel hulp ofzo..
(Nog een vraagje.. mijn pony is in principe wel een heel voorzichtig beestje, soms wel wat lomp, maar dat zijn alle paarden wel eens. Maar ik heb soms echt het gevoel dat ze dingen niet wil leren. Dan kijkt ze me echt dom aan alsof ze zegt van doe het lekker zelf!! Vooral ook met het rijden. Zodra ik ook maar iets doe wat moeilijker is dan normaal zoals wijken, dan gaat ze heel snel in verzet tijdens het normale rijden, maar zet ik op zulke momenten even door en ik heb wat hulp, dan kan ze het ineens wel en zodra ze de oefening beheerst dan verzet ze zich ineens ook niet meer. Ze heeft ook tijden dat haar echt niet iets te leren valt, maar andere tijden neemt ze het echt binnen noodtime op.. heeft iemand enig idee of dit te maken kan hebben met haar luie gedrag?)
Ik hoop op onderbouwde informatie, aan reacties van zoek een goede instructrice heb ik natuurlijk niets aan. Ik vraag me alleen af wat jullie hiermee zouden doen!!
Is niet zielig, het is zielig voor jou als ze niet luistert!