Bijzetteugel in de bergen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

francescalex

Bijzetteugel in de bergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 19:56

Hi,

Wij wonen in ITalie en het paard komt uit Nederland.Het is altijd in Nederland getraind en sinds 1 maand in ITalie.

In Nederland heb je geen bergen en waar wij wonen in ITalie zijn er veel bergen.

Soms gebruiken wij de bijzetteugel als hulpmiddel om het paard meer op de loodlijn te krijgen.

Wij doen veel buitenritten. Normaal doe ik dat zonder bijzetteugel.

Vandaag voor het eerst met de bijzetteugel gedaan en het paard reageerde op een manier dat hij moeilijk te rijden was.

Veel mensen zeggen, dat kun je niet doen want zijn balans is dat heel moeilijk te bewaren metname bij een steile daling van een berg of een steile opwaardse berg.

Wie kan mij hier iets over zeggen wat wijs en en wie heeft hier ervaring mee?

Groetjes

francescalex

midgie

Re: Bijzetteugel in de bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:17

IK zou zeker in de bergen geen bijzet eraan doen, vaak laat je een paard zijn eigen weg zoeken . als hij dan belemmert word door een bijzet is dat niet eerlijk en kan denk ik ook misschien wel gevaarlijk zijn.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:21

Als je een buitenrit maakt door de bergen hoeft het paard toch niet met zijn hoofd op de loodlijn te lopen? Lijkt mij erg ongemakkelijk voor het paard.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 20:23

Beste IT is ME,

Heb jij ooit wel eens een buitenrit gemaakt en nooit een paard met een bijzet teugel gezien?

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 20:25

In ITalie houden ze er andere trainingsmethoden op na daar het landschap anders is dan in ons land. Of ik het met alles eens ben is een tweede.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:28

Waarom moet het paard eigenlijk een bijzet??
Je kan een paard beter goed leren rijden zonder bijzet ! Ook in Italie lijkt me,
of heb je geen vlak stukje daar waar je kan trainen??

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 20:33

Beste Midge.

Dat is verschillend voor elk paard. Voor mij is een bijzet een tijdelijk iets. Soms een tijd niet en dan weer om hem die prikkel te geven voor een goed aanleuning. Metname met longeren doe ik dat.

Veel mensen gebruiken een bijzetteuge. Eveneens ruiters die op een erg hoog niveau rijden.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:36

Als ik naar de paarden kijk bij ons in de duinen (en die kunnen best steil zijn, vooral de strandopgangen!) Dan zitten die zeker weten niet te wachten op een bijzet teugel. Om hoog lopend doen ze hun hoofd naar beneden. Als we omlaag gaan gaat het hoofd omhoog, puur om het balans te bewaren en hun gewicht goed over de benen te verdelen.
Dus mijn mening, bijzet in de bergen; niet doen.
Trainen kan toch in de bak?

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:39

Ik zou zelf absoluut geen bijzetteugel gebruiken bij een buitenrit in de bergen. Een paard heeft dan zijn hals nodig om zijn balans te kunnen bewaren. Hoe meer vrijheid aan de voorkant, hoe makkelijker voor het paard. Longeren met bijzet is natuurlijk een ander verhaal, maar ik neem aan dat je dat in een bak doet en niet op een berg.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 20:41

Hi Germatje,

Ik kan me vinden in de argumenten die je aangeeft. Normaals vandaag voor de 1e keer gedaan en het was geen prettig gevoel

De paarden die het gewend zijn in Italie hebben er geen problemen mee. Andere instructeurs met andere visie.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:44

francescalex schreef:
Beste Midge.

Dat is verschillend voor elk paard. Voor mij is een bijzet een tijdelijk iets. Soms een tijd niet en dan weer om hem die prikkel te geven voor een goed aanleuning. Metname met longeren doe ik dat.

Veel mensen gebruiken een bijzetteugel. Eveneens ruiters die op een erg hoog niveau rijden.

Denk zelf dat het niet aan het paard ligt, maar aan de ruiter, een bijzet geeft een ruiter zekerheid dat het dan moet lukken , is het geen uitdaging voor je om je paard te rijden zonder bijzet??
Hebben ze geen goeie instructrices daar??

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 21:01

Beste Midgie,

Veel paarden die niet gewend zijn om op de loodlijn te lopen moeten nog veel spieren ontwikkelen om dit te bereiken.

Er zijn twee methoden dit te doen :
1)Je kan zelf continue het gevecht met het paard aangaan om hem op de loodlijn te krijgen
2)Een deel door de bijzet laten regelen en zelf verder onwikkelen en daarna de bijzet afschaffen als het doel is bereikt

De ruiter is de belangrijkste speler in het spel. Soms zie je ruiters die alles uithalen om hem laag en rond te krijgen. Zagen, erg veel trekken geven met zeer veel been, bijzetteugel tot een maximale spanning. Ik ben geen voorstander van deze methodes.

Laatst was er een artikel over Albert Voorn. Die krijgt zijn paarden laag en rond door alleen een beetje tegengas te geven aan de teugel als het paard trekt. Langzaam laat hij los als het paard zich ontspant. Hij geeft geen been om dit te bereiken. Volgens dit principe bouwt hij het verder uit. Vondt het erg interessant hoe hij dat doet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:17

Ik gebruik ook geen bijzet en ook mijn benen niet en kan mijn paard rond een laag rijden zonder te vechten, er zijn daar hele simpelen manieren voor.

Denk zelf dat je er niets mee opschiet om bijzet te gebruiken, je komt toch steeds weer op een punt waar je toch zelf doorheen moet zonder de bijzet , ik bedoel te zeggen dan is het toch heel mooi als je dat samen met je paard hebt gedaan en niet met dwang/hulp middelen??
Heb je haast??

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 21:19

Hi Midgie

Doe je dit ook bij een paard wat jong is (net 5 geworden) en niet gewend is om op de loodlijn te rijden?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:27

Ik ben nu met een 3.5 jarige bezig

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 21:29

Hi Midgie,

Vertel jij mij eens wat jouw manieren zijn om hem laag en rond te rijden?

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:30

francescalex schreef:
Hi Midgie

Doe je dit ook bij een paard wat jong is (net 5 geworden) en niet gewend is om op de loodlijn te rijden?

Juist bij een jong paard doe je zonder. Een paard hoort te zakken door ontspanning, doordat die goed vanuit het achterbeen wordt gereden. Door ze vast te zetten worden ze alleen maar gespannen en sterk.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 21:43

Hi Twinklebel,

Zag net je mooie foto's bij de profile. Zag eveneens dat je paard geboren 2002 aan de bijzetteugel loopt?

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:48

francescalex schreef:
Hi Twinklebel,

Zag net je mooie foto's bij de profile. Zag eveneens dat je paard geboren 2002 aan de bijzetteugel loopt?

Aan de gogueteugel, die werkt iets anders in dan een bijzet. Een paard wordt daardoor gemotiveerd om voorwaarts neerwaarts te gaan lopen, zeg maar naar het halsstrekken toe, terwijl een bijzet hem meer in de krul laat lopen. Een gogue werkt ook met katrolletjes, waardoor het paard niet op 1 plek gedwongen wordt. Nou longeerde ik ook wel eens met touwtjes, en ben ook niet tegen het bijzetten van een jong paard aan de longe, als het maar met mate gebeurd en zeker niet te strak.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 21:50

bedankt voor je reactie Twinklebel, ik ga nu slapen want het is de hoogste tijd, Morgen zal ik weer reageren.

Slaap goed.

Franlex.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:05

francescalex schreef:
Hi,

Wij wonen in ITalie en het paard komt uit Nederland.Het is altijd in Nederland getraind en sinds 1 maand in ITalie.

In Nederland heb je geen bergen en waar wij wonen in ITalie zijn er veel bergen.

Soms gebruiken wij de bijzetteugel als hulpmiddel om het paard meer op de loodlijn te krijgen.

Wij doen veel buitenritten. Normaal doe ik dat zonder bijzetteugel.

Vandaag voor het eerst met de bijzetteugel gedaan en het paard reageerde op een manier dat hij moeilijk te rijden was.

Veel mensen zeggen, dat kun je niet doen want zijn balans is dat heel moeilijk te bewaren metname bij een steile daling van een berg of een steile opwaardse berg.

Wie kan mij hier iets over zeggen wat wijs en en wie heeft hier ervaring mee?

Groetjes

francescalex

Juist met hellingen heb je een gouden gelegenid om het paard zelf te laten ontdekken hoe het met het eigen
zwaartepunt om kan gaan.

Ik rij extreme klimritten door het zwaarts mogelijke terrein en dat kan het beste zonder optoming: het woord zegt het al: beperking.

Ik weet niet wat jij wil bereiken maar een paard in een houding gedwóngen lastige evenwichtsituaties laten ervaren is geen´léérervaring.

Je woont nu in Italië. Dat is de bakermat van een geweldige manier van rijden. De school van Federico Caprilli = ´Het beste wat de ruiter kan hopen te reiken is het paard niet te hinderen.´

Doe zo in de bergen zo snel mogelijk de dwangmiddelen af als je jouw paard geen lichamelijke schade wil aandoen.

Stap 2. is jouw paard het evenwicht laten hervinden.

Veel succes,

hc

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 23:04

francescalex schreef:
Hi Midgie,

Vertel jij mij eens wat jouw manieren zijn om hem laag en rond te rijden?

Denk dat dat nog te vroeg gevraagd is voor zo`n jong dier, we zijn er spelenderwijs aan bezig aan de hand ben ik bezig met rechtrichten en onder het zadel minimaal, omdat ik vind dat ze eerst spiertechnisch ok moet zijn, zeker aangezien haar leeftijd,
Maar ik ben ook met een 12 jarige bezig en train dus veel aan de hand met al mijn paarden ,dus leg ze eerst uit wat de bedoeling en ik merk dat ze met rijden ook veel mooier en beter en meer ontspannen gaan lopen gaan lopen dan. zeker als je dezelfde aanwijzingen geeft als dat je er naast loopt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:00

Een bijzetteugel in de bergen vind ik geen goed idee. Allereerst dient de hals van het paard als balansstok, die extra hulp ontneem jij hem, met alle risico's van dien. Bovendien geef je zelf al aan dat het niet fijn reed. Niet doen dus.
Dan wat betreft bijzetteugel bij trainingen. Als jij denkt dat je een paard alleen op de loodlijn krijgt door hem te dwingen, hetzij door het zelf te doen (zagen, trekken, schoppen ed) of door een bijzetteugel, dan zou ik nog maar eens even een paar lesjes nemen. Zeker als je een jong paard hebt!!!

Het op de loodlijn lopen komt niet van voren, maar van achteren, aangevuld door een goede conditie, genoeg kracht en ontspannenheid. Rijden met bijzetteugel laat hem misschien wel met zijn neus op de loodlijn lopen, maar dat is uiterlijke schijn die bedriegt. De trainingswaarde van zo op de loodlijn lopen is 0,0, bovendien zal het paard er eerder door op de voorhand vallen en dat willen we dus juist niet.

Bijzet aan de longe vind ik nog weer wat anders, hoewel ik dan liever een pessoa of gogue zie. Maar dan wel juist afgesteld, dus niet strak waarmee je het paard naar beneden dwingt.

Het jonge paard op de loodlijn rijden gebeurt hier bij mij bijna automatisch, daar doe ik helemaal niks voor. Ik leer ze eerst aan de longe in evenwicht lopen, vervolgens krijgen ze alle tijd om zelf hun evenwicht te vinden met mij erop en maak ik ze aan het been. Door bovendien veel te belonen, ontspannen ze op een gegeven moment. In no time loopt het paard met een mooie, ontspannen hoofd halshouding mét een ontspannen rug. Ik heb het dus nog niet over verzameld gaan of het gewicht op de achterhand overnemen, maar door een ontspannen houding van rug en nek komt het hoofdje vanzelf op de loodlijn.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:22

Bij klimmen en dalen heeft een paard lengte nodig in zijn hals. Als een paard rond gereden wordt, ontneem je het de lengte die het nodig heeft.
Ik woon op de veluwe met wat heuvels (zijn dan wel geen bergen, maar het principe is hetzelfde) en vooral als we een helling op of af gaan met de kar, merk ik vooral dat het dier lengte nodig heeft om naast zichzelf ook de last van de kar te kunnen beheersen.
datzelfde geldt als ik er op zit: het paard zoekt zelf de lengte op in de hals om met balans te kunnen dalen en stijgen.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 19:24

Bedankt voor allle tips en adviezen.

gr.

Franlex