Meer variatie in het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Meer variatie in het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 18:54

Hallo,

Ik heb een 3 jarige nrps merrie die sinds april onder het zadel is (heb haar zelf beleerd).
Opsich gaat het heel goed alleen heb ik het idee dat ze zich af en toe gaat vervelen tijdens het rijden. Ze begint dan heel erg te klieren (ze komt ook in de puberteit dus dat zal er ook wel een beetje mee te maken hebben). Ik rij haar 2 keer in de week ongeveer een half uurtje. Voor de rest longeer ik haar nog ongeveer 2 á 3 keer per week.
Nou vroeg ik me af of jullie nog ideeën hadden om meer variatie in het rijden te brengen. Ik moet hier wel even bij zeggen dat ze een erg gevoelige rug heeft (ze heeft hierdoor ook al 2 maanden stil moeten staan maar ze heeft op het moment nergens last van). Daarom wil ik liever (nog) niet met haar springen of hooguit een heel klein sprongetje. Balkjes lopen ben ik al wel een beetje bezig maar heel af en toe. Verder rijd ik veel figuren en overgangen en probeer ik haar goed over haar rug te laten lopen.

Dus hebben jullie ideeën dan zou ik ze graag willen weten!

Alicia2u

Re: Meer variatie in het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:58

Vrijspringen kan niet veel kwaad en werkt toch ontspannend en motiverend voor sommige paarden. Wandelen langs de weg vinden de meeste paarden ook een leuke afwisseling (mits de weg niet te druk is natuurlijk) en kan ook helpen als je later buiten wilt gaan rijden.
Verder obstakeltraining aan de hand, dus een zeitje, een paraplu, pionetjes enz. Zodat ze daaraan kan wennen (niet dwingen, meestal werkt het het beste als je het paard gewoon loslaat en het ze zelf laat uitzoeken).
Ideeën genoeg lijkt me. Je moet gewoon een beetje creatief zijn.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 19:08

Wandelen aan de hand heb ik ook een hele tijd gedaan toen ze die 2 maand stil stond maar dat is een beetje verwaterd.. Dus dat kan ik wel weer een beetje oppakken. En die obstakeltraining lijkt me inderdaad ook wel een leuk idee (had ik nog niet aan gedacht). En vrijspringen zal ik ook weer eens proberen, heb het 1 keer met haar gedaan en dat vond ze toen heel leuk maar ik wou het niet te vaak doen (was bang dat ze weer last kreeg van haar rug..)
Maar in iedergeval bedankt hier kan ik wel wat mee Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:09

Vrijspringen kan weinig kwaad als je maar niet te hoog gaat en te lang door gaat. Let op de techniek van het paard: hooffd naar beneden en mooie gevouwen benen is goed, hoofd omhoog en hangende benen is slecht.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 19:14

Oke ik zal er op letten!! De enige keer dat ik haar vrij heb laten springen ben ik tot 70 cm gegaan (daar heb ik haar 1 keer over heen laten springen) En naar mijn idee was haar springtechniek toen wel aardig..

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:18

Sleep wat zeil, takken en bladeren je bak in en maak een natuurlijke schriktraining, dit kan je uitbreiden naar bijv. paraplu's en emmers.

Ga zelf wat gymnastiek oefeningen doen, teugels in de knoop en ja armen opzij, boven je hoofd, met rechterhand linkervoet aanraken, ect. Goed voor jou én voor je jonge paard, dan went hij aan rare bewegingen. Beugels uit is ook een lekkere afwisseling!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 15:29

Die tips zal ik ook zeker eens uitproberen.. Dankjewel!!

Steffiie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:06

Misschien kun je een keer samen met een vriendetje gaan rijden en dan paradoux rijden?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:17

Steffiie_ schreef:
Misschien kun je een keer samen met een vriendetje gaan rijden en dan paradoux rijden?

paradoux? Das de deux?

Lijkt me erg moeilijk voor een jonge pony.

Heb je uitrij mogelijkheden? Dan kun je misschien eens een buitenritje maken (al dan niet met iemand anders). Lekker rechtdoor lopen en vanalles om te bekijken. Ik rij met 'mijn' 3-jarige alleen maar buiten tot ze sterk genoeg is om dressuur te gaan oefenen.

Hindernisbaan (met zeil, pylonnen en balkjes) lijkt me ook erg leuk!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 17:55

Ja we hebben een heel veel mooie uitrij mogelijkheden.. Ik wandel wel soms met haar langs de weg en dan doet ze vrij weinig af en toe kijkt ze even op maar het valt me niks tegen en dan zijn we ook nog alleen. Ik kan wel een keer aan iemand op stal vragen met een braaf paard of die met me mee wil. Ik heb namelijk niet zo'n goede ervaring met alleen op buitenrit gaan. Ik heb het tot nu toe nog niet geprobeerd omdat ik pas sinds het begin van de zomervakantie weer rustig met haar aan het opbouwen ben (nadat ze spierpijn heeft gehad in haar rug en lendenen). En ik durfde het nog niet zo goed met haar aan. Ze is namelijk best wel druk en heeft soms haar uitspattingen maar ik heb haar nu al wel aardig in de hand.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:29

Doolhof van balkjes kan ook motiverend werken. De paarden moeten hier echt overna denken. Idem met obstakel training. Mss vd beginselen?

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:35

Alicia2u schreef:
Vrijspringen kan niet veel kwaad en werkt toch ontspannend en motiverend voor sommige paarden. Wandelen langs de weg vinden de meeste paarden ook een leuke afwisseling (mits de weg niet te druk is natuurlijk) en kan ook helpen als je later buiten wilt gaan rijden.
Verder obstakeltraining aan de hand, dus een zeitje, een paraplu, pionetjes enz. Zodat ze daaraan kan wennen (niet dwingen, meestal werkt het het beste als je het paard gewoon loslaat en het ze zelf laat uitzoeken).
Ideeën genoeg lijkt me. Je moet gewoon een beetje creatief zijn.

vrijspringen daar moet je mee oppassen want als ze dat vaker doen en ze kun nen goed springen kunnen ze wel eens over hekken heen gaan springen uit de bak enzo...

dat heeft mijn paard namelijk wwel eens gedaan Bloos Clown

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:36

gewoon gekke dingetjes doen met hem pionnetjes enzo, ook heel veel figuren rijden en overgangen/tempowisselingen helpt ook Knipoog

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:06

pansor schreef:
, ook heel veel figuren rijden

Met jonge paarden nmoet je hier juist voorzichtig mee zijn, figuren zijn behoorlijk belastend.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:32

Qimm schreef:
pansor schreef:
, ook heel veel figuren rijden

Met jonge paarden nmoet je hier juist voorzichtig mee zijn, figuren zijn behoorlijk belastend.

sorry over het 3 jaar heb ik heen gelezen Bloos

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:45

he tstaat in de eerste zien van de openings post Nagelbijten / Gniffelen

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:39

Grondwerk: tussen balken door, achterwaarts tussen oxer, tussen twee kruiwagens door, onder vliegengordijn door, over zeil, door banden, klein kruisje beheerst stappen.
Loswerken is een goede oefening, alleen dan max 2 x per week.
Wandelen, en daar dan soms ook bij grazen, heel belangrijk als ze niet op de wei komen.
Dubbelelangeleinen, kan je ook mee naar buiten.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 17:26

genoeg ideeën zie ik wel Haha! Hier kan ik zeker wel wat mee ik ga morgen metteen wat uitproberen.. Ben nog aan het bedenken wat..

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:36

weet ik ik lees altijd even snel Bloos