Stelling: Iedere ruiter kan kampioen worden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sas00

Stelling: Iedere ruiter kan kampioen worden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 11:56

Wat vinden jullie van deze stelling?
Zelf denk ik aan de ene kant, dat als je een goed paard hebt die regelmatig goed gereden wordt je een eind kan komen en ook wel kampioen.
Maar tegelijkertijd heb ik dan een klein stemmetje in mn hoofd die zegt: misschien toch wel erg kort door de bocht.. Scheve mond
Ben er dus nog niet helemaal uit.
Wat denken jullie?

happy2014

Re: Stelling: Iedere ruiter kan kampioen worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:00

nou dat geloof ik niet...je kan een hoop bereiken met oefenen oefenen en nog eens oefenen..maar een beetje ruitergevoel en talent is toch wel goed meegenomen..Als ik naar mezelf kijk...ik rijd redelijk, maar echt een topruiter zal ik nooit worden, ondanks dat mijn paard en ik elke week priveles hebben en ik echt hard mijn best doe. De een heeft er gewoon iets meer feeling voor dan de ander..

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:06

ik ben het er ook niet mee eens. echt niet elk paard is geschikt voor wedstrijden. en ook niet elke ruiter Lachen

neem mijn paard, ding is een ontzettende stresskip die bij het minst of geringste in paniek raakt. zijn vorige eigenaresse heeft 1 onderlinge wedstrijd gereden. diertje is zo in paniek geraakt terwijl er niets gebeurde, heeft zijn ruiter eraf gegooid en paardlief heeft 15 km gerent voor ze hem konden inhalen.

het gaat alwel steeds beter, maar nog blijft hij onbetrouwbaar in onbekende situaties. dit soort paarden zal ik de stress van een wedstrijd echt niet aan doen.

ook veel ruiters kunnen de stress van een wedstrijd niet aan. en ook met veel trainen krijg je dat er niet uit!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:18

Ik ben het met je stelling eens, en ik heb gehoord dat dit in de westernsport ook gebeurt. Trainer traint en rijdt het paard, ruiter komt er net voor de uiteindelijk rit op te zitten, rijdt haar rondje voordat het paard door heeft wat er op zijn rug zit, en kat in het bakkie: ze wordt eerste.

Dus als je als ruiter niet helemaal achterstevoren op je paard zit, en het paard verder wordt getraind door iemand die kennis van zaken heeft, kun je een heel eind komen. En zelfs kampioen worden.

En verder zal het bij de dressuur net zo gaan als bij de westernsport: wie zijn je tegenstanders?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:20

Ik denk dat het voor een deel (weer) met geld te maken heeft. Hoe hoger je komt, hoe duurder wedstrijdrijden wordt.
Het andere deel bestaat uit ruitergevoel, talent en wil. Ik ben het dus niet met de stelling eens.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:22

dat is waar, als ik Olly's bijrijder hem laat losrijden voor een proef (wat natuurlijk niet mag en ik ook nooit zou doen omdat ik het zelf wil bereiken) scoor ik ongetwijfeld hoger, zij rijdt gewoon een stuk beter en heeft hem sneller en beter los. Maar ja..dan kan je wel fijn scoren, maar als je het thuis dan zelf moet doen, val je door de mand, om je paard zelf naar een bepaald niveau te krijgen moet je toch iets meer voor in huis hebben..

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:28

Ja, denk dat dat tot bepaalde hoogte zeker waar is.
Mits die ruiter maar voldoende geld achter zich heeft en wel een klein beetje de wil om te presteren uiteraard.
Maar je komt op een niveau waar naast geld, talent enz ook echt verschil gaat maken en dan kan zeker niet elke ruiter meer kampioen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:02

Ik ben het ook niet met de stelling eens.
Veel ruiters komen met moeite op M-niveau, terwijl ieder paard wat lichamelijk gezond is, Z kan lopen...

Niet iedere ruiter heeft het talent en het ruitergevoel, wat je na een zeker niveau toch nodig gaat hebben...

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:04

volgens mij hangt het af wat je onder kampioen verstaat. Ik vind mezelf al een beetje kampioen als ik een cross goed uitrijd met mijn paard.
Maar verder, ik geloof dat iedereen met hulp het beste uit zich kan halen (en dat kan erg veel zijn).

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:05

Met het goede paard onder je kont, en je kan het zelf aan zeg ik ja. En anders wel hoog, maar kampioen..

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:07

"Iedere ruiter kan kampioen worden".
Ligt aan de discipline, als het een jurysport is kunnen de meeste ruiters een eind komen. Ja Het is namelijk heel persoonlijk wie er kampioen wordt.

Bij springen of als het om tijd gaat (endurance) ligt het anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:13

Dressuur is een jurysport.
Maar ik denk dat je als ruiter toch een zeker talent en gevoel moet hebben wil je verder komen.
Er worden gewoon bepaalde dingen gevraagd en daar kijkt een jury naar.

Of iedere jury goed jureert, is een heel andere discussie, maar je mag er toch vanuit gaan dat een jury weet hoe het eruit hoort te zien.
Ik zou toch het grote publiek niet willen laten jureren, de meeste mensen kijken alleen maar naar die zwaaiende voorbenen, maar niet naar het achterbeen gebruik of het ruggebruik...
Lijkt me dat een jury toch niet onbelangrijk is.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:16

PeruaansePas schreef:
Bij springen of als het om tijd gaat (endurance) ligt het anders.

was het maar waar
ken er die rustig kampioen worden omdat ze godse goede paarden krijgen, ter beroerd zijn die dieren zelf uit de stal te halen en toch met springen ook dik bovenaan komen te staan.... (zelfs nationaal nog)
Dat die paarden na een half jaartje ofzo t niet meer doen is ook een feit, maar dan koop je gewoon een ander die het nog wel doet voor je...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:52

Hier wordt op het moment een onderzoek naar gedaan door Inga Wolfram (momenteel Wageningen Universiteit). Wat een Elite-rider nu voor persoonlijke eigenschappen heeft die hem zo goed maken. Erg interessant, maar nog weinig over bekend.

In mijn aantekeningen staat:
- Talent
- Ervaring
- Fysieke attributen
- Vaardigheid
- Equipment (weet et NL woord niet. Valt ook Paard en Doping onder)

Over de persoonlijkheid van de ruiter:
- Zelf dicipline
- Zelfvertrouwen <> Lage angst
- Ambitie -> Ego en vastberadenheid

Natuurlijk heb ik hier een hele uitgebreide ppt van liggen en de les zelf duurde 2 dagen van half 9 tot half 5, dus dit is echt heel kort door de bocht samengevat.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:51

Ik denk dat theoretisch gezien iedereen kampioen kan worden, al kost het de een meer moeite dan de ander. Als je maar wil.

Maar helaas speelt geld een grote rol binnen de paardensport. Goede paarden zijn duur, wedstrijden zijn duur (zeker op internationaal niveau) en het vinden van een sponsor is niet altijd even makkelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:11

Ik denk het niet. Er zijn mensen die van nature 100x meer gevoel met paarden hebben dan andere mensen.

YoYo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:14

nou ik denk dat je zeker een redelijk paars of pony moet hebben om kans te kunnen maken op het kampioenschap
vooral bij de hogere klasses als daar de naam van de vader van je pony niet bekend is en jijzelf hierdoor ook niet maar je rijd best een redelijke proef dan kan je het wel schudden!!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:17

Fellor schreef:
Ik denk het niet. Er zijn mensen die van nature 100x meer gevoel met paarden hebben dan andere mensen.

Idd, sommige mensen hebben gewoon het gevoel totaal niet!
Als je nog niet eens kunt voelen op welk been je lichtrijdt, of dat je paard nageeflijk loopt, dan kan je nog zo`n goed paard hebben, maar zul je geen kampioen worden.

Gelukkig is met geld niet alles te koop. (helaas wel veel)

Wat voor kampioen hebben we het eigenlijk over?
Kringkampioen klasse B, of Nederland kampioen Zware toer?

YoYo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:20

ja idd welke klasse want als het over de B gaat dan is het wel een ander verhaal

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:20

YoYo_ schreef:
nou ik denk dat je zeker een redelijk paars of pony moet hebben om kans te kunnen maken op het kampioenschap
vooral bij de hogere klasses als daar de naam van de vader van je pony niet bekend is en jijzelf hierdoor ook niet maar je rijd best een redelijke proef dan kan je het wel schudden!!

Dat vind ik dan weer grote onzin!

En wie wordt er nou kampioen met een redelijke proef?
Natuurlijk kun je het dan schudden, je zult de sterren van de hemel moeten rijden!

YoYo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:21

nou dit bovenstaande is echt geen onzin ten 1ste heb ik het zelf een paar keer meegemaakt en ik weet vaneen paar andere mensen dat zij het mee hebben gemaakt

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:24

Dus de jury denkt volgens jou: Wauw wat een geweldige uitgestrekte draf!! Die zou eigenlijk wel een 9 mogen krijgen, maar ja, de vader van de pony is niet bekent dus laten we maar een 6je doen. ??
Als je echt super rijdt krijg je echt je punten wel.

YoYo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:26

asjemenou schreef:
Dus de jury denkt volgens jou: Wauw wat een geweldige uitgestrekte draf!! Die zou eigenlijk wel een 9 mogen krijgen, maar ja, de vader van de pony is niet bekent dus laten we maar een 6je doen. ??
Als je echt super rijdt krijg je echt je punten wel.

dit heb ik dus echt niet gezegd maar kijk nou even naar een power and paint dan noem ik er wel eentje maar alsnog als die een matige proef neer zet wordt ze alsnog nederlands kampioen en dat bedoel ik ermee en dat gebeurt niet alleen bij power and paint!!

YoYo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:27

en we hebben het ten 2de ook nog eens over een kampieonschap he en niet over een gewone wedstrij dom aan je puntjes te komen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:29

Dat komt omdat als power en paint een matige proef neerzet, deze toch nog beter is dan de rest!
Die pony is zo goed at die zich foutjes kan permiteren.
Zo is het ook met Salinero, en zo kan ik er nog wel een stel opnoemen.

Als je een heel goed paard hebt dan mag je nu eenmaal een foutje meer maken om toch nog kampioen te worden.