Pony bokt naar de het zweepje.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorieeen

Pony bokt naar de het zweepje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 18:06

Ik weet niet of het goed staat hier, anders mag iemand het wel verplaatsen Tong uitsteken

Maar nu dus mijn verhaal, want ik probeer dus dat mijn pony sneller reageerd op been, dat ging dus aardig goed, nou ik met een langere zweep ging rijden.
Maar nou is ze dat ding zat en begint ze er naar te bokken Verdrietig . Als ze dat doet geef ik haar wel nog een tik en zo gaat het dan een beetje door maar ik geloof niet dat dat nou de juiste manier is. Boos! (dat is nu 1x gebeurt)
Nou kan ik wel weer met een springzweepje gaan rijden, maar dan moet ik eerst weer mijn teugels anders vast pakken om paar een tikje op de kont te geven, zodat ze reageerd, dan ben ik haar dus weer een beetje kwijt, omdat ik de teugels weer over moet pakken.
Dus iemand ideën? mischien een andere manier om haar voor het been te maken?
En ze loopt soms nageefelijk en lekker ontspannen, en af en toe, kleine stukjes dan loopt ze echt mooi aan de teugel. maar soms is ze een beetje druk en ontspant ze niet lekker, weet iemand mischien wat ik dan moet doen, of moet ik dat maar zo laten?

Afbeelding
Lief he!! Kwijl

InekeH87

Re: Pony bokt naar de het zweepje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:14

en een licht tikje op de hals? Waarvoor gebruik je het zweepje eigenlijk?

LaUrOssssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:17

ik tik altijd op de schouder

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 18:19

ik gebruik het zweepje als ze niet op mijn been reageerd, ik tik altijd op de kont als ze vooruit moet, en anders op de hals,, Bloos

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:07

als ze niet tegen een zweepje kan, kan je misschien gebruik maken van een klein spoortje...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 23:20

en zweep is niet om te slaan of tikken , zou les nemen en wat meeer respect voor je paard tonen, als een paard mept naar de zweep dan doe je hem pijn en daarom reageert hij zo,
Heb je zelf wel een een tik met zo`n zweep gevoelt???????
Zou je eens moeten doen, laat iemand je eens flink meppen en dan als je je er tegen verzet nog een keer en vertel dan hier hoe dat voelt???

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:55

Ik heb hetzelfde gehad. maar je kan je paard niet altijd de zin geven. Als je paard bokt naar de zweep geef je nog een tik weeer een bok ? weer een tik ! zo heb je mischien een keer of drie een kleine machtsstrijd maar jij bepaald met welke zweep je erijd als je paard niet reageert op het been! Als je gewoon volhoud zal het welgoed komen en je paard meer reageren op het been.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:47

Wat kimG zegt ben ik mee eens.
Sommige paarden zijn gewoon miemels die niet aan het werk willen en dus in protest komen niet omdat ze pijn hebben van de zweep, maar omdat ze gewoon geen zin hebben om te werken. Het is wel belangrijk om lichamelijke klachten van het paard uit te sluiten voordat je je paard bestraft.
Het beste vind ik dan ook door wel deze reactie te bestraffen met nog een tik. Zodra het paard stopt met bokken op de zweep natuurlijk zelf ook stoppen.
Probeer natuurlijk niet te hard te slaan en elke keer dat je je paard harder wil laten lopen eerst zachtjes je kuiten aanspannen. Geen reactie? Dan wat harder aanknijpen. Nog geen reactie? Een goede schop en een tik.
De volgende keer weer beginnen met het zachte aanknijpen van je kuiten. Als je steeds weer bij dat zachte aanknijpen begint dan gaat je paard op een gegeven moment denken: He! Als ik nou naar de hardere kuitdruk luister komt die schop + zweep er niet en dan heb je dus alleen nog maar je kuiten nodig. Daarna is het de bedoeling dat je paard denkt: he, als ik naar die zachte kuitdruk luister komt die harde niet. Zo kan je dus je paard steeds op kleinere hulpen laten reageren, maar het belangrijkste daarbij is elke keer weer met een kleine hulp beginnen.

Daarnaast weet ik niet of je privéles hebt, mocht je dat niet hebben, dan zou ik je wel aanraden dat wel te nemen! Groepslessen zijn leuk en goedkoper, maar als je kijkt hoeveel je per les leert is een privéles VEEL leerzamer. Als je het geld niet hebt voor elke week kan je natuurlijk ook elke 2 of 3 weken les nemen. Begeleiding vanaf de grond is namelijk ERG belangrijk als je een paard rijdt/traint.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 15:13

Ik heb geen groeps lessen, maar wel een keer per week prive les,, en @ midgie, ik SLA mijn pony niet, maar ik geef haar een klein tikje, zodat ze reageerd Bloos . Ze is ook klinisch gekeurt, en dat was ook allemaal goed, dus ze is lichamelijk ook goed. En zoals Judje zecht, doe ik het ook, eerst kuiten zachtjes aan knijpen dan wat harder als ze niet reageerd, en als ze dan nog steeds niet reageerd,, geef ik haar een schopje en een tikje, vaak reageerd ze dan wel, of ze geeft een bok. Dus zoals Judje zecht, moet ik haar als ze bokt gewoon nog een tikje geven, tot dat ze niet meer bokt? Bedankt voor jullie reacties, Maar,, meer zijn altijd welkom!! Cool

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 15:45

@ midgie, als iemand mij met een zweepje een tikje geef op de zelfd manier als ik dat bij Hanna doe, dan doet dat ook geen pijn.
Ik doe haar echt geen pijn, maar gewoon als waarschuwing. Ik geloof dat je gewoon helemaal tegen zweepjes bent, dus heeft het geen nut om hierop te reageren. Knipoog

Soraydaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:18

halloo
mijn paard had hetzelfde probleem
en toen s mij gezegd om met sporen te gaan rijden maar als je in de m komt heb je er helemaal niks meer aan.
k ben toen naar mijn prive instructeur gegaan en het hem uitgelegd.
hij zei dt je 2 WEKEN TOT 3 WEKEN ALLEEN MAAR OVERGANGEN MOET MAKEN. zodat je paard weer voor je been komt.
dat was mij oplossing en ze luisterd er heel goed door
et heeft egt goed gewerkt!

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:23

kimG schreef:
Ik heb hetzelfde gehad. maar je kan je paard niet altijd de zin geven. Als je paard bokt naar de zweep geef je nog een tik weeer een bok ? weer een tik ! zo heb je mischien een keer of drie een kleine machtsstrijd maar jij bepaald met welke zweep je erijd als je paard niet reageert op het been! Als je gewoon volhoud zal het welgoed komen en je paard meer reageren op het been.

sorry hoor, maar dit vind ik dus niet kunnen en dus ook niet de oplossing
het paard zal niet voor niks doen, wat hij doet Knipoog
als hij niet op het been reageerd moet je door middel van overgangen rijden je paard meer aan het been rijden..

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 16:39

Overgangen rijden doe ik! maar,, als ze dan dus niet snel genoeg op been reageerd, geef ik haar een tikje. Vork

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:34

dorieeen schreef:
@ midgie, als iemand mij met een zweepje een tikje geef op de zelfd manier als ik dat bij Hanna doe, dan doet dat ook geen pijn.
Ik doe haar echt geen pijn, maar gewoon als waarschuwing. Ik geloof dat je gewoon helemaal tegen zweepjes bent, dus heeft het geen nut om hierop te reageren. Knipoog

Ik ben niet helemaal tegen de zweep , sterker nog ik rij zelf met een zweep , maar zal er nooit mee tikken of slaan, ook niet als waarschuwing.
Als waarschuwing klinkt ofdat het paard ontzag moet hebben voor de zweep, ik vind dat een paard en ruiter respect voor elkaar moeten hebben en niet voor de zweep!!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:39

kimG schreef:

Er ooit aan gedacht dat het ook aan je zelf kan liggen als een paard niet doet wat jij wil, ooit aan communiseren gedacht??
Maar ja je kan ook de weg van de minste weerstand kiezen, zolang doormeppen dat ze het doen voor de zweep en niet voor jou, vind dat een erg stoere manier , lekker diervriendelijk ook Ach gut

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 14:39

Soraydaa schreef:
halloo
mijn paard had hetzelfde probleem
en toen s mij gezegd om met sporen te gaan rijden maar als je in de m komt heb je er helemaal niks meer aan.
k ben toen naar mijn prive instructeur gegaan en het hem uitgelegd.
hij zei dt je 2 WEKEN TOT 3 WEKEN ALLEEN MAAR OVERGANGEN MOET MAKEN. zodat je paard weer voor je been komt.
dat was mij oplossing en ze luisterd er heel goed door
et heeft egt goed gewerkt!

Maar,, in de M moet je toch met sporen rijden? En mijn pony is trouwens niet echt een pony om mee naar de M te rijden trouwens Tong uitsteken Maar goed, ik weet het ook niet,,
en @ Midgie,, even een vraagje, waarom rijd je met zweep als je hem niet gebruikt? Clown

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:43

Zorg er in ieder geval voor dat je pony ook kán reageren! Als jij de teugels strak houdt terwijl je een tikje geeft, dan kán de pony niet eens vooruit en dat resulteert vaak in bokken. Open dus je hand en je zit als je een wat stevigere hulp geeft. Het geeft niet dat je pony dan in rengalop ervandoor schiet: hij reageert toch? En in de bak kunnen ze toch niet weg Knipoog

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 14:59

Hihi dat zecht mijn lesgeefster ook altijd, beter dat ze weg rennen als dat ze niet reageren, Hehe eindelijk eens leuk commentaar Tong uitsteken Dankje Cool

Steffiie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:06

ik krijg de volgende zin altijd van mijn instructrice als souv bokt: doorgaan met slaantotdat hij stopt!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:28

Steffiie_ schreef:
ik krijg de volgende zin altijd van mijn instructrice als souv bokt: doorgaan met slaantotdat hij stopt!

Dit heeft dus geen zin als je geen ruimte van voren geeft. Dan blijft het paard bokken! Dus eerst ruimte van voren geven, dan pas een tikje bij.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:10

Ik ben niet helemaal tegen de zweep , sterker nog ik rij zelf met een zweep , maar zal er nooit mee tikken of slaan, ook niet als waarschuwing.Als waarschuwing klinkt ofdat het paard ontzag moet hebben voor de zweep, ik vind dat een paard en ruiter respect voor elkaar moeten hebben en niet voor de zweep!![/quote]

Waarom heb je dan in die zweep in je handen???
kan je toch net zo goed zonder rijden...

Als een paard totaal niet aan je been is, is het in het begin fout gegaan..

Maar alle paarden die in moet inrijden rijd ik op een gegeven moment met een kort zweepje.. als ze niet op mn been reageren, geef ik een tikje achter mn been...

niks mis mee volgens mij??

Jorisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:48

Inderdaad zoals al eerder is gezegd corrigeren op de hals en anders bij een bok nog een tikje om aan te geven dat dat niet de gewenste reactie is..

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 19:06

Het gaat al veel beter, knijpje met mijn kuit, en dan als ze niet reageerd wat harder, en anders duw ik even met mijn hakken, verder hoef ik al niets meer te doen Clown
Maar verder iemand nog ideeen over dat andere? Koe

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:10

gebruik je je stem als hulp?
kan goed zijn!
stem + been, reageert ze niet, dan tikje met zweep.
en bokken tegen zweep mag niet Clown
dus proberen door te rijden, voorwaarts houden.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:51

Als het paard bokt naar de zweep terwijl je de zweep op een eerlijke manier gebruikt, dan los je dit soort reacties of vormen van verzet meestal op, op een plek waar op dat moment het verzet niet zit ....., dus aan de voorkant. Je kan zachtjes de schouder aantikken, dus alleen maar duidelijk maken dat het zweepje ook van voren zit. Als je dat snel doet, denkt het paard niet meer aan bokken.... Cool Je kan ook je stem gebruiken, maar dan moet het paard ook merken en voelen dat jij degene met overwicht bent. Je kan het paard ook in stelling recht vooruit rijden, of op een volte gaan rijden, dan kan het hoofd niet tussen de voorbenen..... je hoeft dan ook niet te trekken, echt bokken kan dan niet.

Je drukt niet met de hakken, alleen met de kuit.
Als je de kuit gebruikt, dan het liefst de binnenkuit, niet de achterkant van de kuit.
Als je de kuit een fractie naar voren haalt (niet te zien) dan reageert een paard al sterker op de kuithulp. (tenminste als het paard geleerd heeft: been of kuit is naar voren).
Overgangen, schijnovergangen, tempowisselingen rijden.