aan de teugel rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carolovejebe

aan de teugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 16:52

hey,
ik vroeg me af waarom iedereen zijn paardje altijd "aan de teugel" wil rijden met spanning er op?
ik wil hier graag antwoord op maar geen rellen
antwoord aub onderbouwd en rustig je mag je mening zeggen maar doe dit op en "normale" manier

gr caroline
ik ben benieuwd naar hoe jullie hier over denken

ps. zelf rijd ik mijn paardjes "bijna" altijd zonder druk op de teugel en toch lopen zij ook "aan de teugel"

nog een vraagje wat verstaan jullie onder "aan de teugel"

lailapri

Re: aan de teugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:53

men wil een mooi plaatje en de jury ziet dat ook graag, paardgericht rijden is dan niet meer belangrijk. Verder leren veel mensen het ook zo, en als zij niet geremt/omgeschoolt worden zullen zij dit ook zo weer doorgeven.

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 18:46

ok bedankt
nog mensen?

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:24

Het is gewoon mooi, stoer. Volgens het boekje. Het geeft toch aanzien als je paard zoiets kan? De manier waarop maakt dan voor velen niet meer uit. Zolang hij maar op die wijze loopt. Wie zijn paard niet aan de teugel heeft lopen, loopt toch achter hoor!

Ik zelf vind het echter veel belangrijker dat het paard ontspannen is. Vervolgens vanuit de achterhand gereden wordt en dan komt het 'aan de teugel' vanzelf. 'Aan de teugel' is voor mij dat een paard, dat van achteren naar voor wordt gereden, zijn ontspanning gaat uiten in nageeflijkheid. Dat hoeft daarom niet in de krul te zijn. Wat heel erg jammer is, is dat juryleden vaak niet letten op de manier waarop het paard 'aan de teugel' loopt. Let maar eens op: de paarden die niet in de krul lopen staan vaak helemaal achteraan op het lijstje.

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 06:27

Dat de paarden die met hun hoofd in de lucht lopen onderaan staan lijkt me logisch het is gewoon een teken dat ze nog niet ontspannen en daardoor komen de oefeningen er ook een stuk minder uit. Maar de manier waarop sommige hun paard aan de teugel laten lopen is niet normaal. Ik vind dat het alleen maar goed is als je je paard aan de teugel wil laten lopen zolang je maar bij de achterhand begint.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:17

Tja, tegenwoordig is 'aan de teugel' een hype. Bij de term 'aan de teugel' wordt de houding van het paardenhoofd bedoeld.
Eigenlijk is het moderne 'aan de teugel' niks anders dan een paard nagevelijk rijden en dat het paard 'aan' de teugel is (en dus de hand volgt en heeft NIKS met houding te maken).
Het probleem is echter dat de meeste hun paard ''aan de teugel' rijden door spelen/sponzen/minikneepjes met de teugel waarop het paard zijn hoofd in de gewenste houding laat zakken. Helaas heeft dit niks te maken met nagevelijkheid en zijn er ook veel paarden die 'aan de teugel' lopen en toch met zeer veel spanning in de rug lopen. Hoe dit komt? Omdat het bijna nergens meer op de goede methode wordt aangeleerd. Zelf heb ik ook jaren op deze wijze gereden, omdat ik het altijd zo geleerd heb, niet anders wist en nergens anders zag. Dat is het probleem van de meeste ruiters. Hier spelen dus ook de instructeurs/trices een grote rol en ook de juryleden.
Er zijn namelijk genoeg juryleden die de paarden die 'aan de teugel' lopen met een gespannen rug maar veel voorbeengebruik bovenaan een rubriek zetten, omdat het voorbeen zo spectaculair is, terwijl het een totaal verkeerde basis is.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:15

Aan de teugel ziet er gewoon mooi en netjes uit

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:22

Ik vind 'aan de teugel' absoluut geen hype hoor Judje. Ik vond dat 25 jaar geleden op de manege al een utopie als paarden nagevelijk liepen. Prachtig vond ik dat, als ik dat toch eens kon...

Ik denk dat het voor het juiste ruggebruik belangrijk is dat je paard aan de teugel / nagevelijk loopt. Daardoor maak je zijn spieren ook sterker. Dat aan de teugel / nagevelijk rijden moet niet met geweld gebeuren. Het moet vanuit de achterhand komen en je moet ten alle tijden rijden met een zo'n licht mogelijke hand.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:28

fiekhe schreef:
Ik zelf vind het echter veel belangrijker dat het paard ontspannen is. Vervolgens vanuit de achterhand gereden wordt en dan komt het 'aan de teugel' vanzelf. 'Aan de teugel' is voor mij dat een paard, dat van achteren naar voor wordt gereden, zijn ontspanning gaat uiten in nageeflijkheid. Dat hoeft daarom niet in de krul te zijn. Wat heel erg jammer is, is dat juryleden vaak niet letten op de manier waarop het paard 'aan de teugel' loopt. Let maar eens op: de paarden die niet in de krul lopen staan vaak helemaal achteraan op het lijstje.

hier sluit ik me bij aan Knipoog

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 15:41

ok dit vind ik ook maar er zijn ook veel mensen die hun paard / pony aan de teugel sleuren dit vind ik jammer

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:45

Dat het bij veel mensen verkeerd wordt aangeleerd ben ik het zeker mee eens! Ik zie ook vaker een instructeur aan het werk die gewoon letterlijk het paard naar beneden trekt om te laten zien hoe het paard moet lopen..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:01

Rhodos schreef:
Ik vind 'aan de teugel' absoluut geen hype hoor Judje. Ik vond dat 25 jaar geleden op de manege al een utopie als paarden nagevelijk liepen. Prachtig vond ik dat, als ik dat toch eens kon...

Ik denk dat het voor het juiste ruggebruik belangrijk is dat je paard aan de teugel / nagevelijk loopt. Daardoor maak je zijn spieren ook sterker. Dat aan de teugel / nagevelijk rijden moet niet met geweld gebeuren. Het moet vanuit de achterhand komen en je moet ten alle tijden rijden met een zo'n licht mogelijke hand.

In mijn stukje bedoel ik dat het 'aan de teugel' zoals dat NU wordt gezien (sponzen/spelen met teugels totdat hij afbuigt) en niet het van achter naar voren een paard nagevelijk rijden. Dat verschil probeerde ik duidelijk te maken. Helaas misschien niet helemaal gelukt...
En ok, misschien niet echt een hype te noemen, maar het is tegenwoordig een term om 'aan de teugel' (houding) te rijden en niet meer het paard van achter naar voren nagevelijk rijden en daarbij 'aan' de teugel (dus de hand volgt) loopt. Volgens mij is de betekenis (en in dit geval ook klemtoon) van vele begrippen niet meer bekend bij velen en al helemaal de achterliggende theorie niet.

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 19:01

ok bendakt nog?
ik vind onspanning het belangrijkste

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:30

hej ik krijg mijn haflinger niet aan de teugel hoe doen jullie dat eigelijk?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:33

ladylisa schreef:
hej ik krijg mijn haflinger niet aan de teugel hoe doen jullie dat eigelijk?

Het gaat op de zit. Meegaan met de beweging van het paard, ritmisch en tactmatisch drijven en met een lichte contactteugel meegaan met de mond, niet frutselen of knijpen in de teugels. Je paard komt vanzelf Knipoog

Meerjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:46

Ik ben zelf niet zo bedreven in het aan de teugel laten lopen. Van mij hoeft het ook niet perse als je paard maar ontspannen loopt en je allebei plezier hebt in het "samen" rijden.
Ik doe het echt allemaal voor de lol en streef het ook echt niet na om een top dressuur ruiter te worden.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:23

Frustratie
Als je je paard niet 'aan de teugel' krijg als je dat zo graag wilt word je gefrusteerd omdat iets je niet lukt. En dan zie je dat het zo wel gaat *trekt verder

En verkeerde manier van aanleren
Zal wel doorgegeven zijn van iemand anders die het zelf verkeerd heeft aangeleerd. Of de ruiter begrijpt de intructeur niet goed.
Als je paard aan de teugel loopt ziet t er wel mooi uit mits het paard op de goede manier bereden word

En onder aan de teugel versta ik een nagevelijk paard dat ik de houding wilt lopen dat jij wilt, en du sje hand volgt, achterhand onderstreedt en rug goed gebruikt en natuurlijk aan het been is. En niet en uit elkaar gevallen paard met de neus op de borst getrokken

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:28

Even ter aanvulling, ik ben het met de TS niet eens dat zij zonder druk op de teugel een paard aan de teugel kan rijden. Ontspanning kan wel, maar om een paard aan de teugel te krijgen zul je dus wel contact moeten hebben, anders rij je nergens tegenaan. Ik ben het absoluut eens dat het niet met trekken moet en dwang, maar ontspanning is iets anders dan aan de teugel. Vaak als een paard wel in de krul loopt zonder teugelcontact, is er geen sprake van aan de teugel lopen maar van te diep lopen en het bit niet willen aannemen.
Onder aan de teugel lopen versta ik een ontspannen lichte aanleuning, waarbij het paard op de loodlijn blijft lopen met het hoofd.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:37

Een paard aan de teugel rijden is iets anders dan een paard in de "krul" rijden. Dit zijn twee verschillende zaken. Het aan de teugel rijden is niets anders dan een paard met constante aanleuning op beide handen weten te krijgen. De druk kan per paard en zelfs per uitgevoerde oefening verschillen. Voor het aan de teugel gaan is de mate van inbuiging dus niet belangrijk. Een renpaard gaat ook "aan de teugel" zij het met de neus recht vooruit en met erg veel druk. Voor een dressuurpaard is het juist prettig een lichtere teugeldruk te verkrijgen. Bij het aan de teugel gaan dient een paard onder alle omstandigheden de ruiterhand te willen volgen, zowel tijdens het inbuigen van de hals als bij het strekken ervan. Het aan de teugel rijden verkrijgt men uitsluitend nadat het paard goed aan het been is. Het been is de drijvende kracht en de teugel de begrensende. Deze laatste bepaalt tevens ook de mate van inbuiging.

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 11:51

hey,
bedankt
@horse_girl : je kan een paardje wel aan de teugel rijden zonder druk, ik ga straks fotos maken van men zusje ik zal ze hier op bokt zette

gr caroline

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:03

Tja wat is aan de teugel!!!!
Je kunt beter zeggen ik rijd mijn paard nageeflijk.
Vaak door met de goede ontspanning te rijden komt de rest vanzelf.
Alleen sommige mensen willen in 1 dag een z-proef kunnen rijden.
Dit moet je als ruiter niet eens willen.

Groetjes kim

Nikkaaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 13:12

Sommige ruiters, willen het paard aan de teugel omdat "iedereen" een paard heeft die aan de teugel loopt.
Ik vind dat je eerst alles uit de kast moet halen voordat je daarmee begint.
Een jong paard leer je eerst goed aan de hulpen en aan de overgangen.
Pas als je de basis op de knie hebt, kan je rustig eens kan froeten.
Mijn paard loopt automatisch aan de teugel, ook al heb ik de teugels los.
Maar ik vind wel dat als je paard aan de teugel loopt, dat het ook van zijn kant moet komen, en vooral dat hij ontspannen is.

SummerEnds

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:07

Ik rij mijn paarden nooit met druk aan de teugel. Vanaf het moment dat ik opstap gaat het hoofd naar beneden ter ontspanning. Als ze niet ontspannen zijn ga ik niet liggen trekken aan de teugels tot hun nek in een krul ligt. Ik train altijd in het belang van mijn paarden, niet in mijn eigen belang.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:12

Ligt er aan waar je voor kiest... In de dressuur zoals de meesten hier rijden is het niet wenselijk om te rijden met een loshangende teugel, dan wordt er gesproken van 'achter de teugel' ipv 'aan de teugel'. Ze volgen de hand op basis van aanleuning. Anders dan sommige klassieke dressuur of western, waarbij gereden wordt op het gewicht van de teugel.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:19

Kelly_ann schreef:
Ligt er aan waar je voor kiest... In de dressuur zoals de meesten hier rijden is het niet wenselijk om te rijden met een loshangende teugel, dan wordt er gesproken van 'achter de teugel' ipv 'aan de teugel'. Ze volgen de hand op basis van aanleuning. Anders dan sommige klassieke dressuur of western, waarbij gereden wordt op het gewicht van de teugel.

Inderdaad is een loshangende teugel in de dressuur niet gewenst: je teugel is 1 van je communicatiemiddelen (of hij moet vloeiende Nederlands spreken Haha! )...

Aanleuning of 'een fijne verbinding' is noodzakelijk om te communiceren. Soms kan de druk wel wat groter zijn dan je wil, vaak wordt dat veroorzaakt door een gebrek aan impuls (bedenk dan ook JIJ verantwoodelijk bent voor minstens de helft van de kilo's die je in je handen hebt).
Toch kan een paard ook wat meer druk 'nodig hebben', wanneer hij sterker wordt in zijn lijf, wordt de druk ook minder, maar de aanleuning blijft.

Het moeilijkste is die balans tussen je gaspedaal en je rem. Dat is het grote werk in de opleiding van je paard, en op den duur haast je enige werk...