Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
fiekhe schreef:Ik zelf vind het echter veel belangrijker dat het paard ontspannen is. Vervolgens vanuit de achterhand gereden wordt en dan komt het 'aan de teugel' vanzelf. 'Aan de teugel' is voor mij dat een paard, dat van achteren naar voor wordt gereden, zijn ontspanning gaat uiten in nageeflijkheid. Dat hoeft daarom niet in de krul te zijn. Wat heel erg jammer is, is dat juryleden vaak niet letten op de manier waarop het paard 'aan de teugel' loopt. Let maar eens op: de paarden die niet in de krul lopen staan vaak helemaal achteraan op het lijstje.
Rhodos schreef:Ik vind 'aan de teugel' absoluut geen hype hoor Judje. Ik vond dat 25 jaar geleden op de manege al een utopie als paarden nagevelijk liepen. Prachtig vond ik dat, als ik dat toch eens kon...
Ik denk dat het voor het juiste ruggebruik belangrijk is dat je paard aan de teugel / nagevelijk loopt. Daardoor maak je zijn spieren ook sterker. Dat aan de teugel / nagevelijk rijden moet niet met geweld gebeuren. Het moet vanuit de achterhand komen en je moet ten alle tijden rijden met een zo'n licht mogelijke hand.
ladylisa schreef:hej ik krijg mijn haflinger niet aan de teugel hoe doen jullie dat eigelijk?
Kelly_ann schreef:Ligt er aan waar je voor kiest... In de dressuur zoals de meesten hier rijden is het niet wenselijk om te rijden met een loshangende teugel, dan wordt er gesproken van 'achter de teugel' ipv 'aan de teugel'. Ze volgen de hand op basis van aanleuning. Anders dan sommige klassieke dressuur of western, waarbij gereden wordt op het gewicht van de teugel.
)...