Ik heb sinds kort een paardje.. Ik rij met haar buiten in het weiland.. Met stappen gaat alles goed.. En als ik dan in draf wil gaat ze opeens stilstaan en wil ze niet meer vooruit.. En de teugel heb ik niet te strak.. Ik heb haar wel een paar keer in draf gekregen.. Maar het gekke is dat ze aan de longeer lijn zo vlot is dan reageert ze veel beter..
Volgens mij licht dat wel goed hoor.. Er is nog een kennis van ons geweest om te kijken of het zadel goed was maar volgens haar was het goed.. Ze heeft wel verstand van paarden.. Maar zeker weet je het nooit..
Goed oefenen met stemhulpen! Als je tijdens het longeren duidelijke commando's geeft en ze daar goed op reageert kan je dat met rijden ook proberen. Zeg dan bijvoorbeeld het commando "drrrraaaf" en geef zachtjes been erbij. Het kost misschien wat tijd deze oefening, maar het is het proberen waard.
Heb geduld, ik heb het idee dat je paard het nog niet goed begrijpt. Uiteraard heel goed belonen als ze doet wat je vraagt.
Als ik jou was zou ik geen hulpmiddelen gaan gebruiken! Je moet echt bij de basis beginnen. Dus gebruik maken van stemhulpen, beenhulpen en leren rijden met je zit.
Overigens zijn sporen en zwepen NIET bedoeld om het paard voorwaarts mee te rijden. Ze zijn bedoeld om het paard te sturen. Helaas gebruiken de meeste mensen ze verkeerd.
Sigrid, liever een zweepje gebruiken om het paard bij te tikken als het niet voorwaarts wil op de hulpen voorwaarts dan beenhulpen blijven geven waar geen reactie op volgt.
Op één of andere manier communiceren paard en ruiter niet goed denk ik. Beste test is even een instructeur/ trice erbij halen. Die kan je op het juiste moment wijzen op wat jij fout doet en wanneer even wat meer overredingskracht richting je paard gewenst is.
halloo mijn 1e paardje deed het ook. we kwamen daar later achter dat hij hele erge pees blessure heb dus ben je al eens naar de dierenarts geweest. en het kan ook heel goed aan je zadel liggen dus laat s naar je zadel kijken. meestal ligt het probleem bij jezelf of een pijnlijke klacht van je paard
Ik heb vandaag met zweepje gereden en ze liep veel meer door.(Ze had dus wel door dat ik er een zweepje bij had gepakt) 1 keer een harde tik op de kont 1 bokje van der maar toen liep ze ineens heel keurig! En ik heb ook goed gedraafd vandaag.
Nu wou ze steeds niet door een hoek ze d8 dat het daar opeens heel eng was geworden want anders wou ze er altijd wel langs. Mijn vriendin was er en toen heeft zij hem dus gelongeerd en ik er op. En dan steeds meer naar die hoek en toen ging het gewoon goed.. Ik ben daarna opgehouden want het ging super!