conditie opbouwen 26 jarig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elmo1987

conditie opbouwen 26 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 21:12

Hallo,

Mijn verzorgpaard is 26 en heeft bijna twee maanden stil gestaan na kreupelheid. De kreupelheid is over, maar de conditie is slecht. Na 1 drafje hijgt ze al en na een stuk doorstappen ook. Hoe kan ik de conditie zo goed mogelijk opbouwen, zonder haar te overbelasten. Er is geen bak, wel een wei waarin gewerkt kan worden en mogelijkheid tot buitenrijden. Ook voertips zijn welkom.

Groetjes Ayla

VeerenAshley

Re: conditie opbouwen 26 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 21:15

Hoi Ayla,

Ik zag je topic en dacht: hé, toevallig, zo ken ik er nog één...maar dat is Cherly dus! De wereld is klein.
Ik zal dan maar niet verder reageren, want je weet al wat ik met haar zou doen. Knipoog

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 21:18

ik moet een 20 jarig paard de conditie weer van zien op te krikken die 8 (!!!) jaar niemand op zijn rug heeft gehad o.i.d.
kijk even mee, op ideetjes buiten longeren om.
ik kijk dus even mee voor meer ideetjes buiten longeren om.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 06:26

Meiden, kom op nou!!! "moet hem weer op conditie krijgen".....

Dt zijn geen paarden meer die in loop of sport conditie moeten komen! Deze paarden moeten vetroetelt worden en je moet er naast willen lopen!

Gewoon lekker voer instoppen dus, niet longeren, zo'n cirkel lijkt me veel te belastend! Als ze nog willen, stap ritje in het bos oid maken. Maar gan n niet praten over het weer op conditie brengen van ze oude besjes!

Je gaat een mens van boven de 80 toch ook niet meer op conditie training doen? Dat kan niet meer, die tijd is gewoon voorbij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 06:44

Eerst gewoon lekker een stuk stappen , maar niet te lang , hoogstends een kwartiertje . Daarna lekker opbouwen , Lachen

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 07:22

amondi schreef:

Dt zijn geen paarden meer die in loop of sport conditie moeten komen! Deze paarden moeten vetroetelt worden en je moet er naast willen lopen!

Gewoon lekker voer instoppen dus, niet longeren, zo'n cirkel lijkt me veel te belastend! Als ze nog willen, stap ritje in het bos oid maken. Maar gan n niet praten over het weer op conditie brengen van ze oude besjes!

Je gaat een mens van boven de 80 toch ook niet meer op conditie training doen? Dat kan niet meer, die tijd is gewoon voorbij!

Het gaat hier ook niet om sportconditie, maar gewoon een basisconditie om een lekker buitenritje te kunnen maken. En waarom zou een bejaard paard alleen maar moeten stappen, als het zich verder prima voelt? Natuurlijk moet je geen gekke dingen van zo'n paard verlangen, maar gedoseerde beweging is m.i. altijd gezond. En er zijn genoeg voorbeelden te vinden van bejaarde paarden die zelfs nog in de endurance mee hebben gelopen.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 07:28

Mijn hengst was 20. helaas een half jaar terug overleden. we hebben hem moeten laten inslapen. Toen ik hem kreeg, was ie er erg slecht aan toe. Hij was toen 17.Door een hobbyboer gechipt en dit was misgegaan. Vervolgens erg lang op stal en maar schoonmaken. Dit heeft een jaar geduurd waardoor hij vervolgens geen conditie meer had. Ik dacht dat ik dat nooit meer goed kreeg. Maar ik ben begonnen met longeren van 10 min. en langzaam opgebouwd tot een uur. Dit deed ik de eerste 3 weken. Met stukjes ertussen dat ik erop ging stappen. Dat stappen deed ik langs de weg om plezier in het werk te houden.
Na een half jaar trainen, kon ik weer een half uur rijden. Dit heb ik na het half jaar geleidelijk opgebouwd. En ja hoor het laatste jaar hebben we nog een paar concoursjes gereden. waaronder de laatste zijn we geeindigt met 222 pnt. Het is een kwestie van goed luisteren naar je paard. Zie je dat ie niet zoveel zin heeft, ga dan wat anders doen b.v. langs de wegstappen enz.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. groetjes

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 07:37

amondi schreef:

ik rijdt er ook een bij, (val in voor iemand met een hernia) die 26 is. deze loopt nog wekelijks een voltigeles en ook geregelt een wedstrijd. alleen deze conditie is constant, maar een 26 jarig paard vind het ook nog heerlijk z´n beweging te krijgen.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:01

als je met meerdere mensen bent, of je hebt zelf heel veel tijd, zou je kunnen proberen om hem 2-3 keer per dag beweging te geven.
en dan bedoel ik niet hard aan het werk en draven of longeren zo vaak, maar 2 keer 10-15 min naar buiten stappen, misschien klein drafje, en 1 keer in de bak "aan het werk" aangepast op zijn leeftijd en conditie

natuurlijk moet je dat net als alles rustig opbouwen, dus niet meteen 3 keer op een dag... maar op die manier krijg het paard niet teveel inspanning in 1 keer, maar toch wel 20-45 min (afhankelijk van 2 of 3 keer en 10 of 15 min) beweging per dag, ipv 10-15 min.

het kost jou wel een boel tijd, maar zo bouw je zijn conditie langzaam op, en kun je hopelijk na een tijdje 15-20 min rustig rijden, met een iets langer drafje.

als je het zo doet, zou ik dan wel hooguit 1 keer per dag in de bak, en 1 drafje per dag in het begin. de rest is basis conditie opbouwen, zorgen dat hij weer iets losser word etc.

ik denk niet dat het slecht is om een beetje conditie op de bouwen bij een 26 jarig paard, omdat het paard daar ook in de wei profeit van zal hebben. als hij in de wei meer conditie heeft zal hij zit daar makkelijker kunnen voortbewegen, en dus lekkerder voelen, soepeler worden, en dus bv makkelijker kunnen rollen of die speciale grassprietjes bijna buiten berijk kunnen pakken.
ook samen in de groep lopen word er makkelijker van mochten er schermutselingen zijn of zou hij willen spelen.
+ doordat spieren "energie verbranden" zorgen ze ervoor dat hij zich makkelijker warm kan houden.
zolang je overdrijft, is het opbouwen van een basis conditie helemaal niet slecht imo dus, mits en tenzij het paard het leuk blijft vinden, en hij het lichamelijk (qua energie opname en gewrichten enzo) aan kan.

Elmo1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 09:56

In ieder geval bedankt voor de antwoorden tot nu toe. Het is inderdaad niet de bedoeling om haar in sportconditie te krijgen, gewoon genoeg conditie voor af en toe een lekker buitenritje. Ik heb helaas niet de tijd om haar meerdere keren per dag te laten lopen, want dat lijkt me wel een goed idee.

Groetjes Ayla

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:06

Stappen, heel veel stappen en dan rustig aan weer een drafje ertussen door. Dat beestje mag tenslotte wel van z'n oude dag genieten Lachen

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:12

ik vind het juist heel goed dat een paard nog altijd beweging krijgt, zolang hij het kan zeker doen.

Een mens is oud zo oud dat hij zichzelf voelt. Veel oudere mensen hebben steeds meer beweging en de dokters raden het zelfs aan om toch beweging te hebben. Hoeveel oude mensen zelfs van 80 jaar die het nog kunnen en die gaan fietsen. Ik ken er bij een aantal die op 75 jarig leeftijd nog zelfs gewichtheffen.

Ik zou het dus zeker doen en als het paard nog zin heeft om te galoperen op strand of bos moet je het ook maar doen maar overdrijf niet. Het opbouwende werk zal je zeker moeten goed doseren om dan later geen kreupelheden te krijgen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:05

amondi dat is ook de bedoeling met conditie opkrikken bedoel ik lekker knuffelen beetje longeren hij hoeft heus geen m proef meer te lopen!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 16:44

Citaat:
Hoeveel oude mensen zelfs van 80 jaar die het nog kunnen en die gaan fietsen. Ik ken er bij een aantal die op 75 jarig leeftijd nog zelfs gewichtheffen.

Toen mijn oma een jaar of 90 was ging ze nog naar gym Haha!

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:41

ik heb zelf een paard van 25. Daar rijd ik nog zeer regelmatig wat ontspannen buitenritjes mee.
Het is een beetje afhankelijk van hoe goed de conditie VOOR de kreupelheid was.
Mijn ervaring is nl. dat je bij zo'n ouder paard heel erg snel en makkelijk weer conditie opbouwt. Gewoon door regelmatig wat rustig te rijden en het steeds weer ietsje uit te breiden.
Beetje longeren is ook prima, mijn paard vindt dat toevallig heel leuk, als je maar met hem aan het werk bent.
Ook ben ik van mening dat het beter is voor een oud paard om hem wat beweging te blijven geven. Zolang ze zelf aangeven het nog te willen, gewoon lekker doen!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:50

Wij hebben een ponietje van 23 op stal. Toen ze kwam was ze errug dik met 0 conditie. Door het rustig op te bouwen, in het begin maar 10 minuten stappen met mijn dochter, is ze stukken opgeknapt. Ze is nu vele kilootjes lichter, glimt als een spiegel en kan weer gereden worden zonder gehijg en gehoest. En ze is happy, dat zie je aan alles. Dus gewoon beginnen met tien minuten per keer en langzaam opbouwen, je ziet wel aan het paard wat het aan kan. Voor oude mensen is het goed om in beweging te blijven, voor oude paarden ook (rekening houdende met wat de bejaarde aankan Tong uitsteken ) Succes!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:59

Symbeami schreef:
Mijn ervaring is nl. dat je bij zo'n ouder paard heel erg snel en makkelijk weer conditie opbouwt.

Juist niet.. Oude paarden kun je beter zoveel mogelijk in beweging houden ook bij kreupelheid e.d. Op conditie brengen wordt bij die oudjes steeds moeilijker.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:01

Ik zou gewoon lekker buitenritten gaan maken, eerst veel stappen en af en toe wat draven en misschien een klein galopje. En dan gewoon als je zo een aantal keer gereden hebt rustig aan wat meer gaan draven etc. Lachen
Ook beginnen met kleine rondjes buiten en die rondjes op den duur dan steeds groter maken.
Toch zou ik er niet al te veel meer van vragen, paardje is al 26 en dan zal die geen topconditie meer krijgen.
Laatst bijgewerkt door Ntlie_ op 14-10-07 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:11

wat is oud ? Knipoog

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:22

Ik zou het paard normaal blijven voeren en gewoon lekker veel mee stappen/drafen in het bos enzo , daar krijgt ze wel een betere conditie van maar heel veel meer moet je ook niet willen op zon leeftijs. Je gaat toch ook niet met je oma de marathon lopen ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:34

gewoon rustig aan opbouwen.
is al een ouder lichaam dus heeft waarschijnlijk ook nog wat meer tijd nodig daarvoor.?

begin met 10 minuten stappen...
en dan niet elke dag maar zo om de dag denk ik,?
na een week -10 dagen bouw je uit na 15 minuten plus een drafje.
houdt dit gewoon wel 2 weken vol en pas daarna verder uitbouwen..

gewoon echt beter te rustig aan gaan doen dan teveel vragen met riscio dat het dier misschien weer kreupel word Knipoog

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:33

Hallo naamgenoot Haha!

Idd rustig opbouwen, niet te zwaar, het paar is tenslotte niet jong meer Knipoog Gewoon lekker rustig beginnen en dan komt alles goed Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:35

het eerste wat ik dacht, geen last van haar luchtwegen?

cobaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:02

Veel stappen!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:38

amondi schreef:

Waar slaat dit op?
Rust roest zeggen ze weleens, en dat is zeker waar..
onze oude pony heeft ook een tijdje op rust gestaan, waar hij echt niet veel beter van werd.. hij werd oud, grijs.. en sloom.
Toen hij weer een beetje aan de arbeid mocht ging het meteen een stuk beter met hem, hij ging weer sprintjes trekken in de wei, werd vrolijker, en afgelopen wedstrijd heeft hij zijn 1e L1 wedstrijd weer gelopen na een lange tijd. En het belangrijkste is; hij heeft weer lol in zijn leven.
Met pensioen gaan is niet voor ieder paard leuk en goed..

nu even on topic; goed voeren is erg belangrijk, en dan gewoon rustig conditie opbouwen door in het begin wat lichter werk te doen, en dat kun je uitbouwen. succes! Lachen