M1 proef actief laten lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Valentijn

M1 proef actief laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 16:55

Ik had laatst al een topic over de oprichting en die tips zijn goed uitgepakt!

Nu heb ik vandaag weer wedstrijd gehad, in het M1.
Ik train hem de laatste tijd echt heel scherp; niet weg = tik.
Daar loopt hij echt heel goed mee, althans, in de training.

Nu moest ik vandaag met alleen mijn sporen en zonder zweep, het rondje om de ring ging nog wel, maar daarna liet hij mij gewoon werken en de middendraf+ galop kreeg ik er echt niet uit.

Wie heeft er tips, zodat hij ook tijdens mijn proef doorloopt?

Hanmar

Re: M1 proef actief laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:28

Ik zou ten eerste denken; als je op wedstrijden niet met zweep mag rijden, zou ik dat thuis niet of in ieder geval lang niet altijd doen; stelregel is toch altijd dat je op wedstrijd niet anders moet rijden dan thuis?
Dus ga in de training steeds vaker even zonder zweep, wel streng blijven, maar bouw het mét-zweep-rijden langzaam af. Anders blijf je dit probleem denk ik houden...

Rathina_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:04

Ik heb dat probleem ook gehad. Knipoog
En dat is echt niet leuk want dan rijd je eigenlijk een slechte proef
terwijl je veel beter kunt. En ik zou net als de vorige reactie minder
proberen te rijden met zweep. Of je houdt de zweep wel vast maar
probeer het zo weinig mogelijk te gebruiken. Als hij niet direct weg
is geef dan direct een tik met je sporen (als je daarmee rijdt Knipoog )
En gebruik je zweep echt alleen in noodgevallen. Altijd eerst been
en daarna pas de zweep! Veel succes x ..

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 18:12

Bedankt voor jullie reacties!
Ik denk dat ik dat maar eens ga proberen, een stuk minder met zweep en thuis de proefjes ook zonder zweep oefenen.
Ik heb over 2 weken weer een wedstrijd, dus dan meld ik wel even of het uitwerking heeft gehad Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 06:55

Ik zou voiortaan het zelfde trainen thuis , anders lukt het misschien niet Lachen . gewoon jíj bent de baas spelen , en niet o hij wil het niet dus ik doe het niet Lachen

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:49

Ik rij thuis ook niet met zweep..... scheelt denk ik al een hele hoop.
paarden zijn slim, en weten dus echt wel wanneer jij je zweepje aan de kant gooit! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:50

Keertje HC starten met zweep is ook toegestaan dacht ik, kan ook goed helpen.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:56

Dat probleem heb ik ook gehad, ik ging thuis minder vaak met zweep rijden en als hij niet snel genoeg reageert dan krijgt hij een schop van mij.

het heeft wel goed geholpen. Knipoog

Ranovich

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:00

Ik zou inderdaad ook vaker zonder zweep proberen te rijden, reageerd die niet dan krijgt die een schop in plaats van een tikje met de zweep.
Werkt dit niet zou ik eventueel iemand in het middel zetten met een longeerzweep zodat als je paard niet reageerd degene in het midden heb een klein tikje bij kan geven

kobus84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:45

Hoi!

Ik heb dit ook gehad met mijn paard. wat ik eraan heb gedaan (weetniet of het bij jou ook helpt!)
ik reed ook geen reactie tik! met als resultaat dat mijn paard aan de zweep was en niet aan het been. Ik rijd hem nu geen reactie schop! en als hij echt vervelend is dan tik ik hem wel even bij. als je dit even volhoudt merk je ook gelijk veel meer reactie op je zweep!
Wat mijn paard ook deed was zodra ik mijn zweep weglegde 1 rondje heel hard (op de voorhand duiken) en daarna niet meer vooruit te branden! als jou paard dit ook doet: (in het begin) onder zijn tempo laten lopen en goed bijdrijven. dan blijft hij actiever en dan merk je op een gegeven moment dat hij bij je blijft en dat je minder hoeft te drijven. Dan loopt hij als het ware een beetje vanzelf.Knipoog

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:25

Ik herken dit probleem! =P had precies hetzelfde met mijn pony.
Mijn instructeur heeft me toen een tip gegeven, 1x een proefje 'verpesten' om het beter te maken. Op het moment dat je de ring in rijdt wil je natuurlijk netjes stil zitten en je paard weet dat hij nu de kantjes eraf kan lopen, want je zal hem toch niet hard aanpakken. Eén proef gewoon steeds als hij vertraagd (oke het klinkt misschien niet vriendelijk) een 'schop' geven als hij niet weg wil of voorwaarts is. als je dat één proef concequent doet weet hij dat ook in de proef het meenes is. Bij mijne heeft het heel goed geholpen =)

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:27

Liek_ schreef:
Keertje HC starten met zweep is ook toegestaan dacht ik, kan ook goed helpen.

Ook goed idee Bloos dan laat je hem idd ook merken dat hij ook in de ring aan het werk moet..