Helling op/af rijden: welke inwerking heeft het op je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myke

Helling op/af rijden: welke inwerking heeft het op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 16:42

Hoi,

Ik vroeg mij het volgende af en wellicht kan iemand het verduidelijken. Ik lees in diverse boeken dat het heuvelopwaarts rijden met het paard (verlichte zit evt) ervoor zorgt dat het paard zich lang maakt en met zijn achterhand stuwt. Heuvelafwaarts draagt het paard meer gewicht met de achterhand om zijn voorbenen te ontlasten. Dit begrijp ik, maar ik vroeg mij verder af welke inwerking dit precies heeft op je paard als je gericht helling op/af rijdt? Ook qua spieropbouw.

Gebruiken jullie dit ook in jullie training (rijtechnisch gezien) en waarvoor maakt je hier gebruik van? Wat brengt het je/je paard? Behalve dat het een leuke afwisseling voor je paard kan zijn. Welke spieren bouw je ermee op? Heeft het voordelen/nadelen om gericht heuvelop/afwaartse training mee te nemen in het rijden?

Iemand die mij dit kan verduidelijken of voorbeelden heeft of advies hoe jij dit zelf meeneemt in je training?

Alvast dank.

Myke

Hanmar

Re: Helling op/af rijden: welke inwerking heeft het op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:32

Wat ik altijd lees is dat hierdoor met name de rug- en bilspieren van je paard getraind worden. Weet ik niet zeker hoor, correct me if I'm wrong Vork
Ik neem het zelf niet bewust mee, ook omdat er weinig heuvels hier in de omgeving zijn Clown

Havanna__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:15

Het lijkt me dat vooral met heuvelopwaarts de achterhand spieren wel goed worden getraind.

Van heuvelafwaarts heb ik altijd het idee dat het heel erg belastend voor de voorhand is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 06:57

Havanna__ schreef:
Het lijkt me dat vooral met heuvelopwaarts de achterhand spieren wel goed worden getraind.

Van heuvelafwaarts heb ik altijd het idee dat het heel erg belastend voor de voorhand is...

Inderdaad;)

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:13

Jorine_ilysm schreef:
Havanna__ schreef:

Inderdaad;)

klopt Lachen, en als je je achterhand van je paard echt goed sterk wilt maken, moet je kleine heuveltjes nemen waardoor het niet te belastend is met de voorhand als je naar beneden gaat maar dat het wel de achterhand stimuleerd * veel heuveltjes achter elkaar van kleine groootte Knipoog *

sandra1986Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:39

en wat is dan de beste gang?
mijn paard galopeert het liefst omhoog en naar beneden. (tot mijn ergenis hihi)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:43

juist in stap omhoog is goed voor achterhand

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:46

De achterhand van m'n paard train ik door in stap een helling op te lopen halverwege stil zetten en dan verder stappen ( moet je wel opbouwen hoor )

sandra1986Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 13:42

ok. ik was al een tijdje bezig met haar te laten stappen. op verharde wegen doet ze dit keurig. in zwaar zand laat ik haar toch galoperen. merk echt dat ze dit zwaar vind.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 13:43

Misschien is het ook het handigst als je eens kijkt of er geen heuveltjes in de buurt zijn die langs de ene kant overwegend steiler zijn dan de andere kant, hoef je de voorhand niet zoveel te belasten als je naar beneden gaat omdat het gewoonweg zo steil niet is Tong uitsteken (hiersow is er eentje in de buurt, fietspad wel maar kom Tong uitsteken)

Floob

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 15:28

de heuveltjes waar jullie het over hebben zijn echt zo belastend voor de voorhand niet. Daar heb je serieuze heuvels voor nodig

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:21

Floob schreef:
de heuveltjes waar jullie het over hebben zijn echt zo belastend voor de voorhand niet. Daar heb je serieuze heuvels voor nodig

Daar heb je zeker gelijk in, als je normaal van de helling afstapt naar achter leunt is er niks aan de hand.
Kijk bij jullie is het andere koek in schotland Haha!

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:24

sandra1986 schreef:
ok. ik was al een tijdje bezig met haar te laten stappen. op verharde wegen doet ze dit keurig. in zwaar zand laat ik haar toch galoperen. merk echt dat ze dit zwaar vind.

Om echt de achterhand en bilspieren te trainen moet je in stap de helling op ook in "los zand"
Als ze dit zwaar vindt ga je schuin omhoog in plaats van stijl, kun je rustig aan opbouwen, en ze kan meer als je denkt hoor er is niet gauw iets te zwaar.

sandra1986Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:57

schuin gaat nie altijd. maar als ze net heel hard door het zwaare zand heeft gescheurd (is ze even helemaal bekaf. dan laat ik haar maar galoperen. anders moet ze vaak stappen. naar beneden ok stapvoets. al werkt dat ook niet altijd ga niet voor elke verhoging stappen in hert bos

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:00

snap je verhaal nu niet zo Knipoog

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:01

berg op en af is altijd goed voor je paard wordt ie lekker sterk van!!

sandra1986Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:20

Midasje schreef:
snap je verhaal nu niet zo Knipoog

die van mij?
sorry....
ik bedoelde dat ik niet altijd ga stappen voor heuveltjes. de meeste nemen we in galop omdat we dan toch veel galoperen. naar beneden dus ook. steile hellingen ga ik wel stappen.
ga nu eens oefenen om ze in stap te nemen vooral bergop.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:04

Heuveltjes af in galop is niet zo erg Tong uitsteken , maar echt steile hellingen moet je echt in stap doen want dat is wel belastend.
En een steile helling berg op stappen worden ze echt kei sterk van tussen door een keer stil staan dan moeten ze weer de achterhand goed gebruiken om verder te stappen. Haha!

sandra1986Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:23

ok wist ik niet.
mooie oefening dus:D
steil naar beneden doen we zigzaggend dan wel heel langzaam of scheef. ik ben niet zoon held mijn pony wel die gaat het liefst loeihard naar beneden. zie ik niet zitten mij te veel uitglijgevaar met die bladeren. en heeeeel steil doe ik niet eens. hihi