Mijn vriendin op Sharonne

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sabbientje

Mijn vriendin op Sharonne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 08:13

Vorige week is er een vriendin van mij komen logeren en die heeft op Sharonne gereden.
Ze rijd nog niet zo heel lang, maar ik heb wel het gevoel dat ze het heel snel leert.

Als ze rijd rijd ze aan de longe, ze stuurt wel zelf, maar voor het geval dat Sharonne een typisch geval van Oostindische doofheid krijgt (wat gebeurd als Aline het net niet 100% goed genoeg naar Sharonne haar zin aangeeft) dan hebben we een safetyline en hoef ik niet opeen door de bak te hollen om in te grijpen Clown

Eerst wat ochtendgymnastiek:
Afbeelding

En even laten zien dat je nog kan tuigeren:
Afbeelding

nog even crossen:
Afbeelding

en dan is het tijd om aan het werk te gaan:
De knopjes waren snel gevonden. Alleen had aline nog geen idee hoe ze het deed. Hoezo ruitergevoel... Paardje loopt hier knorrend ontspannen.
En dan te bedenken dat ik hier altijd een 15/20 minuten hard voor moet werken
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En na het werk ontspannen buiten uitstappen:
Het feestgezicht:
Afbeelding

nog even een totaalplaatje:
Afbeelding

deze is ook schattig:
Afbeelding

Mooie kont van Ronnie Tong uitsteken
Afbeelding

Dit was het.
Commentaar van mijn kant was in iedergeval: Hakken uitdrukken, beugel proberen meer onder de bal van haar voet te houden, benen niet optrekken en handen niet naar beneden drukken.

Voor mensen die vallen over mijn elatsieke bijzet:
Die heeft ze om zodat ze haar hoofd niet in de lucht kan gooien.
Op het moment dat zij "normaal" loopt werkt hij niet in.
en ik heb voor elastiek gekozen omdat deze niet voor een ruk zorgt maar meerekt en zo gewoon een beetje de druk vermeerderd.

Dus over de bijzet wil ik NIETS horen.
alvast bedankt voor jullie medewerking.

Suzanne_18

Re: Mijn vriendin op Sharonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 09:26

Als je geen commentaar wil over je manier van doen, kan je beter geen foto´s plaatsen Clown .

Ik vind de foto´s in je profiel er plezieriger uit zien als ik eerlijk ben. Als je haar dan toch zo wil rijden met elastiek, zorg er dan in ieder geval voor dat de achterhand er wat meer onder komt en dat ze wat actiever gaat lopen. Vraag iets meer geslotenheid van het lichaam. Dan valt ze minder op de voorhand en zal ze minder in het elastiek gaan hangen(wat ze op sommige foto´s wel lijkt te doen) . Dat geeft al een heel ander beeld. Het ziet er nu namelijk niet echt confortabel uit voor je paardje.

Veel plezier samen en succes met oefenen Knipoog .

Groetjes,

Suzanne

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 09:33

leuk paard, dat is zeker Ja

alleen ben het wel mee eens wat hier boven word gezegt Lachen
suc6 verder

groetjes

_Elsjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 09:50

Leuk paardje! Ik ga niet herhalen wat al (door jou) gezegd is, dus: succes! Haha!

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 16:48

Of je leest gewoon wat er gezegt word, dan zou je ook weten dat er een beginnende ruiter op zit.

Sharonne Doet het heel erg goed en sabrina ook, ik ken sharnone vanaf haar 2de jaar (ze is nu 8) en verzorg haar ook al zo lang, Het heeft Sabbientje erg veel moeite en tijd gekocht om dit paard goed te krijgen na wat voor een wrak ze was (Ik deed toen het rijdwerk niet maar poetste en verzorgte haar alleen) Ik vnid dat het commetaar wel ERG overdreven is, en als wij het zo met die elastiekjes Die er normaal dus NIET om zitte maar deze EEEEEENEE keer voor die BEGINNENDE RUITER WEL op zitten, is het weer lekker met modder gestrooit zout.

@Sabbientje ziet r goed uit hoor, Alleen ronnei had geloof ik ook andere plannen dan jou en aline Haha!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 16:57

Als je alleen aah en ooh reacties wilt dan moet je geen foto's plaatsen.

Misschien een idee voor de volgende keer;
Koop van die clipteugels en maak die vast aan het halster. Dan kan de beginnende ruiter niet per ongeluk in de mond van het paard zitten. Want die mond is 1 van je kostbaarste dingen aan je paard. Het bijzetten heeft geen enkele zin zo. Als ze haar hoofd omhoog gooit zul je eerst achter die oorzaak moeten komen en daar mee aan de slag gaan. Dit is symptoombestrijding die ook nog eens averechts werkt want paard belast nu meer de voorhand dan achterhand.

Op de foto waar jij het paard knorrend ontspannen ziet lopen zie ik een gespannen paard met een gekanteld hoofd.

Verder; leuk paard en goed aan de veiligheid gedacht (cap en longe)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 18:17

Wij weten de oorzaak van het omhoog gaan van het hoofd. Ik hang niet zomaar iets aan mijn paard, vandaar de uitleg onderin mijn topic Koe

Daarnaast trekt mijn vriendin niet per ongeluk aan de teugels. ze heeft namelijk eerst ZONDER teugels op Sharonne moeten leren draven voor ze de teugels mocht zitten. Clown

@ PinkyBubble: bedankt voor je lieve reactie en nette uileg Lachen

ik verwacht geen ohhhh en ahhhhh opmerkingen, maar mensen vallen hier schijnbaar liever aan, dan normaal te reageren of te lezen Koe

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:46

evita_ schreef:
Als je alleen aah en ooh reacties wilt dan moet je geen foto's plaatsen.

Misschien een idee voor de volgende keer;
Koop van die clipteugels en maak die vast aan het halster. Dan kan de beginnende ruiter niet per ongeluk in de mond van het paard zitten. Want die mond is 1 van je kostbaarste dingen aan je paard. Het bijzetten heeft geen enkele zin zo. Als ze haar hoofd omhoog gooit zul je eerst achter die oorzaak moeten komen en daar mee aan de slag gaan. Dit is symptoombestrijding die ook nog eens averechts werkt want paard belast nu meer de voorhand dan achterhand.

Op de foto waar jij het paard knorrend ontspannen ziet lopen zie ik een gespannen paard met een gekanteld hoofd.

Verder; leuk paard en goed aan de veiligheid gedacht (cap en longe)

Dit is wel erg ver gegrepen, Als ze niet eens meer kan laten zien dat haar vriendin aan het leren rijden is, en dat er modder word gegooit van hier tot en met jezus aan toe, vind ik gewoon weg DOM . Als je al niet eens meer normaal een topic zonder enig prutsmuts over hoe je paard loopt waar jullie GEEN BARST van weten kan zetten, Dan weet ik het ook niet meer hoor. Dit zijn FOTOS geen filmpjes, en je kent dat paard niet, ik daarintegen ken dit paard letterlijk DOOR EN DOOR en dit Dier is gewoon af en toe heftig, en vooral voor iemand die nog niet zo lang rijd vind ik eht best knap hoor! En van die elastiekjes, Als sharonne daar echt last van heeft, Nou dan merk je ECHT wel aan haar dat ze er last van heeft want dit is niet zomaar een dier waar je opstapt en alles mak doet wat je vraagt, ze laat graag merken dat ze er is en best heftig ook als ze het niet leuk vind, Maar dat qweten jullie NIET want jullie kennen haar dus NIET.
Als je wat te modderen hebm, open een modderbad discussie op het forum discussies. Of reageer dan liever helemaal niet meer want ze probeert hier alleen een leuk topic te openen.

Om dit soort dingen kan ikm e gewoon echt te erg opwinden he, dit vind ik zulek domme reacties.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 08:03

Dat jij reacties voor dom uitmaakt zegt meer over jou dan over de reacties.

Horses at Work is bedoeld voor rijtechnische tips en aanwijzingen en hierbij mogen ook eigen meningen worden gegeven. Ik denk dat je de regels van HAW nog even door moet lezen. Ik heb de belangrijke delen even voor je gequote.

Citaat:
HAW is bedoeld om foto's te tonen aan andere bokkers waarbij je paard getraind wordt of op een wedstrijd uitgebracht wordt. Dus eigenlijk een verslag van je training (rekening houdend met de diverse disciplines). Anderen kunnen hier opbouwende kritiek geven en tips en aanwijzingen delen.

Citaat:
Bokt is een discussieforum. Als je van te voren al aangeeft geen commentaar te willen over je cap of gebrek daaraan, de ligging van je zadel, je houding, of wat dan ook, geef je daarmee aan dat je de discussie niet aan wilt gaan. Dat is niet de bedoeling, daarom worden topics met zulke zinsnedes gesloten.

Ik vind je reactie erg onvolwassen. In plaats van vol in de verdediging te schieten kun je je misschien open stellen voor andere ideeën.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 09:52

Ik zeg alleen dat ik een reden heb en er wel degelijk overna gedacht heb, alvorens ik een hulpmiddel gebruik.
Ik weet namelijk waarom mijn paard dingen doet.
Ik kan hier pagina's vol gaan schrijven met uitleg waarom ik iets gebruik, maar dat doe ik lekker niet.
Dat is iets tussen mij en mijn paardje waaraan hard gewerkt word.

Daarnaast vallen mensen erover dat mijn paard in mijn profiel netter loopt dan onder deze ruiter.
Vind je het gek, In mijn profiel zit er namelijk een andere ruiter op. Clown (het scheelt zeker 20 cm in lengte Clown ) Het topic heet dan ook "Mijn vriendin op Sharonne"
Ik vind dat zij het heel goed doet, voor de tijd die zij rijd. (in totaal heeft ze zo'n 20 keer op Sharonne gereden en enkele prive lessen op een manege en ze stuurt zonder dat ze het paard echt hinderd de bak door)

Daarnaast zou ik het leuk vinden om tips te geven over de ruiter die erop zit. Zodat zij er misschien iets mee kan.
Want er is werkelijk geen 1 persoon geweest die iets heeft gezegd over het rijden van degene die erop zit.
Iedereen bijt meteen mijn hoofd eraf hoe ik in godsnaam een elastiekje om mijn paard durf te hangen.
vind je het gek dat ik dan in de verdediging schiet????

Zeggen dat ze de achterhand er meer onder moet rijden vind dan ook ik geen terechte opmerking.
Dit hebben jullie ook niet geleerd in jullie eerste lessen Knipoog

Volgende keer zal ik hem wel bij ITP plaatsen, als er een volgende keer komt tenminste....

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:10

Ziet er leuk uit Lachen De ruiter mag de beugels nog even op de juiste wijze onder de voetjes doen Schijnheilig en iets rechterop in draf, het lijkt alsof ze een beetje naar voren kiept Lachen Enne, let even op de pianohandjes Tong uitsteken (doe het zelf ook altijd hoor!)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 10:14

Thanks Lachen
Ik zag inderdaad dat ze af en toe naar voren wil kieperen. (nu moet ik zeggen dat Sharonne het ook leuk vind om je naar voren te trekken als je niet oplet Clown)
En haar handen gaan we volgende keer zeker aan werken.

Heb ik weer extra dingen om op te letten Tong uitsteken Haha!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:17

lief van je dat je je vriendin op je paard laat rijden,
ik hoop dat ze het wel leuk vond, want ze kijkt zo enorm angstig op alle foto's

zoals iemand al zei, volgende keer een touw om de nek doen, nu trekt de ruiter (uit angst wss) teveel aan de teugels.

ik vind het kinderachtig dat je erbij zegt dat je geen commentaar wil,want daar is , zoals al eerder gezegt, HAW voor.

over het rijden van het paard mogen we niks zeggen, maar ja laat duidelijk zijn dat het paard niet goed gereden word,
ook al zit er een beginner op, geef die dan aanwijzingen de teugels wat losser te laten , en veel meer te drijven, of zelf met de longeerzweep het paard wat meer door te laten lopen.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:26

Ten eerste: Niemand wil je de grond in boren met wat je doet. Er word op een nette manier verteld dat het werk waar jullie mee bezig zijn nog niet optimaal is en wat daar aan verandert zou kunnen worden. Er is ook niemand die zegt dat je je paard niet goed behandeld. Misschien kunnen jullie hier wat meer mee:

De amazone zit er netjes op als je nagaat over hoe lang ze rijdt. Hier enkele puntjes waaraan ze kan werken:

- De beugel meer aan de bal van haar voet houden. Zo kan ze beter steun zoeken en raakt ze minder makkelijk uit ballans.
- Geen pianohandjes. Zo heb je geen optimale veer vanuit je hand vandaan waardoor je het paard in de mond kan storen. Dus... duim hoogste punt en een soepele pols houden.
- Probeer wat minder geforceert licht te rijden. Ze komt namelijke erg ver uit het zadel. Het beetje wat het paard je er uit duwt is voldoende (ze moet een beetje het gevoel krijgen dat ze aan het zadel blijft kleven op het moment dat ze gaat staan). Zo kan ze ook makkelijker haar ballans bewaren waardoor haar voeten niet zo ver in de beugels schieten.
- Probeer haar het gevoel van zwaar zitten bij te brengen als voorbereiding op het vragen van meer geslotenheid van het paard.
- Laat haar veel schakelen zodat ze leert het tempo te bepalen van het paard en voelt wat het paard doet met zijn achterhand als er geschakelt wordt.
- Heeft ze dat onder de knie kan ze daadwerkelijk gaan proberen de achterhand er meer onder te rijden en meer geslotenheid vragen met gevolg dat het elastiek dan een correcte inwerking gaat krijgen want op dit moment valt het paard te veel op de voorhand en gebruikt ze de achterhand onvoldoende door de inwerking van het elastiek in combinatie van het tekort aan ervaring van de amazone.

Nogmaals succes met oefenen en vooral veel plezier Knipoog .

Groetjes,

Suzanne

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 11:00

crossmonster schreef:
lief van je dat je je vriendin op je paard laat rijden,
ik hoop dat ze het wel leuk vond, want ze kijkt zo enorm angstig op alle foto's

zoals iemand al zei, volgende keer een touw om de nek doen, nu trekt de ruiter (uit angst wss) teveel aan de teugels.

ik vind het kinderachtig dat je erbij zegt dat je geen commentaar wil,want daar is , zoals al eerder gezegt, HAW voor.

over het rijden van het paard mogen we niks zeggen, maar ja laat duidelijk zijn dat het paard niet goed gereden word,
ook al zit er een beginner op, geef die dan aanwijzingen de teugels wat losser te laten , en veel meer te drijven, of zelf met de longeerzweep het paard wat meer door te laten lopen.

Ze vind het zeker leuk, alleen is ze een beetje angstig geworden nadat een andere vriendin haar buiten los heeft gelaten en het paard (niet deze) aan de kletter is gegaan.
Ze heeft 3 maanden met haar hand in het gips gezeten en nu langzaam toch haar angsten weer aan het overwinnen, want ze wil het dol graag.
In draf geeft mijn paard nog wel eens hoog op, dus dat kan soms voor haar dus wel eens eng zijn.

Ik heb niet gezegd dat ik geen commentaar wilde. Ik wilde niet dat iedereen direct mijn hoofd eraf beet omdat ik zowel paard als ruiter help door middel van dat elastiekje Knipoog Dat is hetgeen wat er in mijn eerste post staat.

Daarnaast geef ik haar heus wel aanwijzingen. Als je kijkt hangt bij de helft van de foto's de teugels voor een groot deel los, de eerste rijfoto is in stap, dan heeft ze de teugels iets strakker zodat ze beter kan sturen.
BIj een van de andere foto's word ze uit het zadel getrokken omdat Sharonne aan hoofd opeens naar beneden trok.

Sharonne liep op sommige momenten wel even te sjokken, maar over het algemeen liep ze gewoon goed door. Ik heb namelijk een longeerzweep in mijn handen Knipoog En Aline kan haar heel goed naar voren rijden (iets te goed zelfs, dus ik heb haar gezegd dat ze niet zoveel mocht drijven.)
Alleen Aline voelt nog niet wanneer ze aan moet gaan drijven en wanneer niet, soms is ze dus te laat en is Sharonne al een heel stuk in tempo teruggevallen voor ze het door heeft. Ik zeg haar dan wel dat ze meer vooruit moet rijden.

Verder Suzanne_18 heel erg bedankt voor de tips. We gaan er zeker aan proberen te werken.
Dat zijn namelijk de tips waar ik wat mee kan Haha! Haha!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:20

Citaat:
HAW is bedoeld om foto's te tonen aan andere bokkers waarbij je paard getraind wordt of op een wedstrijd uitgebracht wordt. Dus eigenlijk een verslag van je training (rekening houdend met de diverse disciplines). Anderen kunnen hier opbouwende kritiek geven en tips en aanwijzingen delen.

Citaat:
Bokt is een discussieforum. Als je van te voren al aangeeft geen commentaar te willen over je cap of gebrek daaraan, de ligging van je zadel, je houding, of wat dan ook, geef je daarmee aan dat je de discussie niet aan wilt gaan. Dat is niet de bedoeling, daarom worden topics met zulke zinsnedes gesloten.

Citaat:
Dus over de bijzet wil ik NIETS horen.

Dit topic voldoet niet aan de regels van HAW, daarom hier dus een slotje.

PinkBubble, je taalgebruik is werkelijk beneden alle peil, dit wil ik echt niet meer zien.