Daraxo (Arabje) @ trainen dressuur L1 en springen B

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CherylDaraxo

Daraxo (Arabje) @ trainen dressuur L1 en springen B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 16:40

Vorige week had ik mijn laatste wedstrijd in de B. Ik had toen 189 en 193 punten.
Nu ben ik aan het trainen voor de L1. Verder lekker aan het springen want volgende
week weer een springwedstrijd. Hier is het filmpje:

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... &plindex=0

En nog een paar foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik was aan het springen met mijn dressuurzadel dus dat springt toch iets minder lekker.

Wat vinden jullie ervan?

Clairee

Re: Daraxo (Arabje) @ trainen dressuur L1 en springen B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 16:43

Ziet er goed uit! Je geeft hem in ieder geval genoeg de ruimte om de sprong te nemen. Mooi dier heb je onder je kont hoor! En wat een duik neemt hij bij de tweede foto Nagelbijten / Gniffelen
Veel (spring)plezier verder samen Haha!

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:10

hee daar is ie weer Lachen
Hij ziet er goed uit! ik ken hem van een aantal jaar geleden, En heb bij jou of je zusje?? Bij Annet gereden in de les van Linda! Met Donna een haflinger

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:12

Nog even aan e houding werken die kan no wel beter. Maar sucses verder leuke foto's Knipoog

CherylDaraxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 17:14

Hij is van ons samen maar mijn zusje rijd er maar 1 à 2 keer per week op. Ik rijd nog steeds bij Linda op de ponyclub. Alleen voor de lol, is altijd wel gezellig. Maar dan ken ik je nog wel.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:21

leuk paardje, alleen je houding idd. op het filmpje zie ik ook vooral dat je werkt aan je paard deze goed te laten lopen maar vergeet niet dan veel kleine (en soms ook grotere) dingen te maken hebben met je houding. zo zie ik ook duidelijk 1 teugel los vast, maar tegelijk zet je je handen vast. Je doet je best hem na te laten geven maar tegelijk werk je hem tegen. Is maar een voorbeeldje hoor.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:29

je zadel wipt omhoog bij het springen.. ik denk niet dat dat zo goed is. en hij mag wel wat lager met zn hoofd.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 18:30

zo lekker kortaf, dit is zeker de opbouwende commentaar van tegenwoordig.

Maar leg eens uit. "Het zadel gaat omhoog tijdens de sprong, wat is er dan niet goed aan het zadel. Te breed, te smal, iets anders? Een paard tijdens een sprong maakt zich bol, en een zadel dat door een goede zadelmaker aangemeten wordt, die houdt rekening met het bollen van de rug, maar ook de ruiter leunt erg voorover met gestrekte benen, dus echt helemaal op de voorkant van het zadel, ik denk dat dat ook verschil uitmaakt.

Dan het hoofd, het hoofd mag wel wat lager maar hoe, waarom, etc. Zo kan niemand wat met het commentaar.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:42

Ziet er wel goed uit maar volgens mij heb je een beetje last van een kloppend been, tenminste dat lijkt zo op het filmpje. Verder een leuk paard Lachen!

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:45

vind het grappig van iemand die zegt dat der houding anders moet terwijl die gene zelf helemaal een baggerhouding heb.

Nog bij linda in de les ? Rijden er nog veel van de zelfde mensen als toen?

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:47

Waarom slaat hij zo met zijn staart?

(filmpje)

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:06

MissDonna schreef:
vind het grappig van iemand die zegt dat der houding anders moet terwijl die gene zelf helemaal een baggerhouding heeft.

Pardon? Dus volgens jou mogen mensen alleen (goedbedoeld) commentaar leveren wanneer ze het zelf beter kunnen? Dromen

CherylDaraxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 21:14

Ik vind het moeilijk om iets te zeggen over het zadel. Ik heb er namelijk zelf niet zoveel verstand van dus heb ik mij altijd laten adviseren.
Verder wil ik zeggen dat ik 3 jaar geleden nog nooit op een paard heb gezeten dus ik nog niet superveel ervaring heb en vooral niet met springen.
Ik zit nu wel op springles.
Verder probeert mijn pony op vele manieren onder het werk uit te komen waardoor je heel allert moet zijn. Dit uit zich vooral in slomer worden waardoor ik al snel te veel drijf met mijn benen. In mijn les werk ik hier ook aan. Ik ben al supertrots dat ik nu al zo ver ben gekomen.

CherylDaraxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 21:18

Het eerste stukje in de binnenbak is van het stappen toen ik er nog maar net op zat. Dan is hij altijd helemaal nog niet soepel. Daar zie je dat ik dan veel los vast doe met mijn handen. Maar verder in het filmpje kan ik dat niet ontdekken.

MissDonna: er zijn er wel een paar uit de les gegaan ja. o.a. sijmen

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:25

je moet recht op zitten
naar voren kijken
hakken op je plaats
handen stiller
en niet zoveel aansporen met je sporen!!! bij draf doe je dat namenlijk bij elke pas en krijg je veel spanning van wat terug te zien is aan die zwiepende staart
verder heb je een leuke pony onder je kont

CherylDaraxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 21:30

Als het goed is zie je ook dat als ik drijf hij een zwiep geeft met zijn staart. Daar ben ik me van bewust.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:50

tja weten en kunnen zit een groot verschil tussen.

Ken iemand die een goede instructeur had, maar de beste man had zelf nog geen minuut gereden, maar die man kon vreselijk uitleggen dat wat in alle boeken geschreven staat. En daarnaast heb ik zelf ervaren hoeveel verschil het maakt om kleine dingen te veranderen, mijn paarden zijn zoveel beter gaan lopen. Ik kan me nu eindelijk naar veel bloed en zweet gaan concentreren op hogere oefeningen, dan hebben we het over een fjord die bezig is de piaffe te leren tijdens clinics en tussentijds oefenen we in de les en in de lessen met mijn eigen instructrice oefen ik nu de travers, er is een wereld voor me open gegaan.

Daarnaast, wanneer heb je me voor het laatst zien rijden? ik vind dat als mijn moeder foto's maakt het beeld heel anders is dan als een meisje van stal dat doet, zij weten altijd de timen als je net staat, net even je rug bolt of holt, je paard net naar voren schiet etc hahah, foto's maken is echt een vak apart.

Nogmaals, ik heb er lang ook net tegenaan gezeten, en nu eigelijk net gaat het lekker, nog maar een maand of 2 ofzo sinds de eerste behandeling van mijn paardje door de osteopaat, sinds hij los is is het voor mij makkelijker net dat punt te vinden in mijn zit hoe het moet, iets wat me daarvoor telkens net niet lukt ivm geblokkeerde achterhand paardje en knellend zadel (ach ja zoveelste zadel dat volgens... goed zou liggen Clown )

edit wat betreft los vast, idd in het begin, maar was gewoon het 1e voorbeeld wat ik tegenkwan, niet aanvallend ofzo.
Kan je wel vertellen hoe ik dat heb geleerd.

Je wilt dat een paard voorwaarts/neerwaarts gaat. Dit heeft te maken met een heel leuk systeem van moeder natuur. Als een paard zijn hoofd laat zakken zal de band die voor en achter met elkaar verbind dus van oren tot achterhand de doornuitsteeksels van de voorste wervels naar voren trekken en zal je paard zijn rug bollen. Als je dan ook nog zorgt voor een actieve en iets meer ondertreden de achterhand (iets minder stuwend dus) dan heb je voorwaarts neerwaarts, de makkelijkste houding om je paard het rugbollen te leren en vanuit daar ga je naar meer oprichting en meer gewicht naar achter. Als je paard achter vast zit is er dus geen voorwaarts neerwaarts en kun je ook niet verder, zorgt dus dat je paard los is en je kunt hem eventueel laten behandelen. Dan wil je dat een paard gaat nageven, daarvoor is een een voorwaarts paard nodig en een ruiterhand die opgezocht kan worden. Je kan een paard helpen door hem links en recht in te buigen, doe dit met kneepjes/vibraties, trekken=spanning, als het paard achter zijn oren iets inknikt, laat hij daar los, en dan kun je de andere kant al doen, zakt hij moet er een goed eerlijk gelijk contact zijn. In stilstand zou je je paard wat verder naar links en rechts kunnen laten kijken, denk daarbij ook aan het meedraaien van je lichaam en aanleggen binnenbeen en je buitenhand moet ook contact houden en indien nodig een kneepje kun nen geven. Hierbij leert je paard al en beetje het nageven en het is een lekkere stretch oefening, het gaat niet om ver maar om goed, het hoofd mag niet gaan kantelen. Met rijden kun je ook oefenen met buiging, is ondertredden met binnenachter en dus binnenachter trainen. Verder gebeurt er natuurlijk meer in zijn lijf zoals strekken een kant.
Wat betreft het drijven, als je drijft wil je daarmee meestal binnenachter activeren, die moet meer onder de massa, in draf moet je dan dus drijven op het moment dat je staat, als je zit is binnenachter op de grond en heeft drijven geen nut.

Nouja al een heel verhaal, mijn ogen vallen bijna dicht, mocht je meer willen weten hoor ik het wel, vind je het allemaal onzin even goede vrienden. Mocht je meer willen weten over osteopathie, dan kun je me pben, binnenkort is er een demo dag osteopathie en gebitsverzorging.

yorin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 04:50

vind de springfotos nog niet echt geweldig je paard drukt de schoft weg en heeft een hangend voorbeen.. verder zie ik in het fimpje protest met de staart..

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 07:04

Je hebt een leuk paardje, wil graag voor je werken zo te zien. Ik vind je 'kloppend' been alleen erg vervelend. Je moet een duidelijke druk geven met je been, want als je van die kleine tikjes altijd maar gaat geven staat je paardje binnenkort niet goed meer aan je been. Je mag nog wat aan je houding werken, en misschien is een grondbalkje op de training een goed idee Lachen Krijg je les met hem?

CherylDaraxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 11:13

Bedankt voor de tips. lailapri de uitleg is heel helder.

Ja ik heb 2 keer in de week les. 1 keer clubles en 1 keer privéles en sinds kort ook om de week springles.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 11:22

Nou met les moet het zeker goedkomen, arabiertjes steken nu eenmaal graag hun billen in de lucht, maar kunnen dan evengoed aan de teugel lopen, net weer iets moeilijker dus om die goed bij elkaar te rijden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 11:30

Ik zou je sporen naar de hak van je laarzen trekken, zodat je niet onnodig steeds zit te prikken maar ze alleen gebruikt als je ze nodig hebt. Dus niet constant ipv gewone beenhulpen.
Verder mag je wat minder hard met je handen inkomen.
En boven de sprong verplaats je je gewicht te ver naar voren. Je gewicht (zijn evenwicht en balans) moet op zijn schoft zitten...
Hij loopt wel lekker maar dat zwiepen met de staart zou ik toch wegwerken dmv je sporen anders te dragen en gebruiken Ja

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 12:33

niet vervelend bedoelt.. maar op die foto;s lijkt het net of jij voor je paard uit over de hindernis wilt duiken Schijnheilig

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 15:55

doet me denken aan meisje die bij mij verzorgt heeft, nou mijn pony liet haar vaak ook zelf springen, maar dat zag er wel even anders uit als dit... Heb het op film, geïntereseerde kunnen pben.

CherylDaraxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 15:09

SuperLiesje: Dat merk ik nu ook op ja.

Verder waren mijn beugels denk ik te lang dus krijg je al een andere houding.