Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Lalidan schreef:Misschien bij het hoger oprichten iets minder hand erbij?? Je zegt namelijk dat je na het lang en laag rijden de teugels korter pakt en dan met je been erbij komt om hem hoger in te stellen.
Ik zou die teugels eerst laten voor wat het is, eerst meer been erbij, achterhand actiever, en zodra zijn hoofd omhoog komt waardoor jij het contact verliest (of dus eigenlijk net voordat je het contact verliest) de teugels pas korter maken. Anders zit je namelijk met je been tegen je eigen hand te rijden, en gas geven met de rem erop is niet erg handig natuurlijk.
Als hij al te diep loopt, is het helemaal zaak om hem voor de ruimte te geven. Been geven om hem omhoog te krijgen is prima, super dat je het zo doet en niet door z'n kop omhoog te sjorren wat je ook weleens ziet gebeuren, maar op het moment dat je been geeft moet hij voor wel de ruimte hebben om omhoog te komen. Vang hem met je zit op dat hij niet harder gaat, en geef hem voor de ruimte die hij nodig heeft.
Hoop dat je het begrijpt, het is een beetje lastig uit te leggen. Verder niet te lang achter elkaar hoog instellen, het kost namelijk meer kracht en die moet rustig aan opgebouwd worden. Dus stel hem hoog in, rij je oefening, en zak weer naar de ontspanning. Om hem vervolgens weer hoger in te stellen.
Succes er mee!
Frederika schreef:ik kan hier niet echt een oplossing voor bedenken, maar mij is geleerd dat wanneer het paard goed draagt, dus achter vandaan komt en inderdaad "gaat zitten" hij/zij vanzelf bovenin komt. mijn paard doet dit dus ook, dus ik hoef ook niks met mijn handen te doen zodra ze er achter goed bij is komt ze automatisch in "oprichting". zonder er verder aan te sleutelen. zoals MyWishMax al vertelde