Vervelen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Vervelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 11:00

Ik lees regelmatig mijn paard verveeld zich, maar vraag me af of een paard het begrip vervelen kent en hoe hij dat doet dan ??
Ook geloof ik niet dat een paard zich kan vervelen onder het zadel, dat ze dan perse meer moeten werken want anders gaat hij gek doen en zich vervelen.

Ik heb zelf paarden aan huis en er zijn er die dagelijks in de hand zijn , maar er zijn er ook die bijna nooit de wei afkomen
en heb eigenlijk nooit het idee dat ze zich vervelen, ook de paarden die dagelijks in handen zijn een week niet van de wei af komen, staan niet van O wat verveel ik me.

Ik denk wel dat een paard die 23 uur op een dag in de stal staat zijn energie gaat steken in een stalgebrek, zeker als hij maar 1 uur op een dag eruit mag en op zondag vrij heeft, omdat hij heel de week 1 uur pd er uit is geweest en dus erge rust verdient , kan me voorstellen dat die paarden afstompen en minder open zijn, maar is dat vervelen?? denk meer dat dat is dat ze in een kast staan en hun natuurlijke ei niet kwijt kunnen en daardoor dus dat stalgebrek gaan ontwikkelen.
Je ziet dus ook heel vaak op stallen waar de paarden nooit of zelde buiten komen, dat ze wel iets hebben , weven, gekke bewegingen met hun lippen , gapen enz enz

Dus ben benieuwd hoe jullie dat zien??

_Elsjuhh

Re: Vervelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 13:58

Tjaa.. Er was een manegepaard op onze manege, liep 3uur per dag met 1x rustdag per week en verveelde zich nooit. Toen werd hij verkocht maat bleef wel op de manege. Hij reed 1x per dag een half uurtje en begon te bijten, luchtzuigen, steeds draaien, zelfs tegen de randen van zijn box trappen! Ik denk dat het eraan ligt wat het paard is gewend. En ik vind dat paarden minstens 1x per week echt naar buiten moeten, op buitenrit! Alleen maar de bak lijkt me niks als ik een paard zou zijn.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 19:41

Macy verveeld zich wel eens in de wei. Anouar is altijd aan het eten, die eet langzaam, maar de hele dag door. Macy eet heel snel en veel en zit dan vol. Heel vaak als ik kom loopt ze doelloos door de wei, geeft ze Anouar eens een por, steekt ze d'r neus een keer in de waterbak zonder te drinken, graaft ze een keer, geeft ze Anouar weer een por...
Als ik dan kom komt ze direct naar me toe en kom ik ook niet meer van d'r af.

anytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 23:56

Hm, ik denk dat het voor een paard niet fijn is elke dag alleen maar op de wei te staan, of alleen maar in een box. Bij ons worden de paarden dagelijks getraind, maar wel afwisselend. Ik denk dat, dat ook belangrijk is. Ik denk niet dat een paard het begrip "vervelen" kent, maar meer "eentonig" en dat ze daar niet zo van houden. Ik denk dat een paard, zeker waarvan je "top" prestaties verwacht, veel afwisseling nodig heeft in het werk, maar ook buiten het werk om!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:06

Het verschild ook per paard. Anouar verveeld zich nooit in de wei. Die is de meest van tijd aan het eten. Die stuur ik elk jaar gerust een paar weken (week of 6) met vakantie. Ik kom hem dan wel elke dag even een aai geven, maar verder doe ik niks met hem en hij vind het heerlijk.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:56

ik denk wel zeker dat een paar zich kan vervelen, ook op de wei. Een paard zou 18 uur per dag moeten bewegen in een kudde, dat is een boel stimulans van de omgeving.
In een stal, of in een weiland met 1 ander paard, mist een heel heel groot deel van die stimulans.

Ik denk wel dat als je een wei hebt met een grotere groep paarden, en een plas erin, misschien wat schapen erbij ofzo, dat een paard zich bijna niet zal vervelen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:38

Ik denk dat paarden in een kudde zich prima bezig houden.

groetjes kim

gigelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:39

Ik weet eigenlijk zeker dat niet alle paarden zich goed bezig kunnen houden in een kudde.
Een van mijn paarden is namelijk heel erg op zichzelf.
Hij verveelt zich absoluut niet, maar zondert zich altijd af en staat het liefst alleen.Als ze hem komen vervelen, verveelt hij nooit terug, maar vlucht.... (beetje een bangerik voor andere paarden) maar voor de rest vindt ie niks eng.Gek he?