'Leren' springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plotie

'Leren' springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 17:05

Hallo allemaal,
Ik heb drie weken geleden mijn eigen paard gekocht. (Hier loopt ergens een topic van ITP).
Ze is dressuurafstamming.
Naar het schijnt heeft ze parcours 90cm -1m gesprongen maar laaaaang geleden.
Heb ik met haar gesprongen... ze zigzagt naar de hindernis toe en vertraagt een beetje, ze springt er wel over. Ik spreek dus hier nog maar over een kruisje van 20 cm Clown
Heeft er iemand tips hoe ik haar vlot een hindernis kan laten springen?
Na een paar keer springen is het minder, maar toch niet hoe het moet.
Een balk op grond is geen probleem.
Zou ik dan gewoon beginnen met telkens balkjes draven en dan langzaamaan opbouwen of hoe zouden jullie het doen?

Bedankt
xxx

feliciaa

Re: 'Leren' springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 18:05

In iedergeval les nemen dat is het allerbeste wat je kunt doen. Verder kun je inderdaad gaan balkjes lopen maar ook een klein sprongetje kun je alwel maken, het paard kan immers al springen. Voor de sprong of de balkjes moet je haar goed opsluiten tussen beide handen en benen, en als ze slomer word geef haar maar eens een tikje.
En voor de rest blijft het gewoon een kwestie van heel veel oefenen, doorzetten, geduld hebben en er vooral plezier in houden Haha!

Succes!!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 19:09

feliciaa schreef:
In iedergeval les nemen dat is het allerbeste wat je kunt doen. Verder kun je inderdaad gaan balkjes lopen maar ook een klein sprongetje kun je alwel maken, het paard kan immers al springen. Voor de sprong of de balkjes moet je haar goed opsluiten tussen beide handen en benen, en als ze slomer word geef haar maar eens een tikje.
En voor de rest blijft het gewoon een kwestie van heel veel oefenen, doorzetten, geduld hebben en er vooral plezier in houden Haha!

Succes!!

Ben ik het mee eens, goed opsluiten, zodat het slingeren minder wordt en zodra ze vertraagd aandrijven (en bij niet reageren even een tikje), en natuurlijk goed de afzet aangeven, dan komt het vast helemaal goed Knipoog

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 19:12

Ik heb juist het andersomme patser gaat de hele tijd ontiegelijk snel op de hindernis af en ik maak dan elke keer ene volte en pas na ene stuk of 3 pogingen en volte's gfaat hij er rustig overheen?

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 19:19

Ja, als een paard 'debiel' gaat lopen doen als je naar een hindernis toe rijdt is het goed als je er vaak juist níet overheen springt, zodat hij leert dat hij gewoon normaal moet blijven lopen zodra je van de hoefslag af gaat (ik neem aan dat hij dan ook al versnelt) en pas springt als jij zegt dat hij moet gaan springen

Sterre2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:36

Het is dan belangrijk om veel grondwerk te doen.. Leg balkjes neer en ga balkjes draven.. Netjes recht en gehoorzaam eroverheen.. Je kan er naar toe rijden vanaf een volte of rechtuit, afwisselen! Als dat goed gaat zou ik balken gaan galoperen.. Met 1 balk beginnen en wachten tot ze daar netjes overheengalopeerd in verschillende tempo's.. (zo leer je het regelen van het tempo naar de sprong en na de sprong).. Daarna kan je wat meer balken achter elkaar neer gaan leggen.. Op in uitjes afstand of een gewonde dubbel.. Hier ook in verschillende tempo's overheen gaan!

Als je veel met het tempo sleutelt op de balkjes zal ze vanzelf gaan gehoorzamer en kan je langzaam omhoog gaan bouwen.. En dan ook weer veel tempowisselingen!

Succes ermee en hoop dat je er wat aan hebt Lachen

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 07:45

Hey bedankt allemaal voor de goede tips !
Een balkje op de grond, daar draaft en galoppeert ze heel vlotjes over, zonder te zigzaggen.
Ik zal inderdaad oefenen met die tempowisselingen.
Bedankt!
Groetjes
xx