...Dus open ik bij deze een nieuw topic.
Ik ben zelf actief als vrijwilliger bij een van de 22 stichtingen in Nederland die aan huifbedrijden doen (zie link in mijn voettekst).
Het is mooi en dankbaar werk. De mensen die bij ons komen rijden, zijn "onze kinderen". Gebruikers van het huifbed.
Zij zijn voor ons geen "gehandicapten of patiënten". Ze komen bij ons voor ontspanning. Het is vaak de enige manier van "sport" die deze mensen kunnen beoefenen.
De meest gebruikte pony's zijn tinkers, haflingers of fjorden. Shetlanders ook nog wel eens.
De pony's die wij gebruiken zijn hackney of kruising hackney/welsh.
Het zijn stuk voor stuk wedstrijdpaarden geweest, of ze komen nog uit op wedstrijden.
Maar ze kennen hun taak, en onder het huifbed zijn ze zo mak als een "lammetje". Paarden voelen zoiets zo perfect aan ... dat is gewoon echt geweldig.
Wat foto's van onze pony's en kinderen:

Ik heb ook een klein stukje film over hoe het huifbed "werkt" tijdens het rijden:
http://www.huifbedmaasland.nl/HUIFBED/U ... erking.wmv
Vragen ... brand maar los. Ik beantwoord ze graag, want vind het leuk dat er wat aandacht aan huifbedrijden besteed wordt.
ik vind het echt een heel goed initiatief!

Hoe span je die paarden nou in? Gaan ze achterwaarts onder de huif zeg maar, en dan de stang vanvoren dicht? En als je de nieuwe paarden beleerd, hoe vlot pakken zij dat op? Zo opgesloten als het ware zitten in / onder zo'n huifwagen en ook nog een bewegend mens op hun rug?