Huifbedrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Huifbedrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 13:12

Eindelijk een topic over "huifbedrijden" gevonden, mag ik niet meer reageren omdat het ouder dan 2 weken is Haha! ...

Dus open ik bij deze een nieuw topic.

Ik ben zelf actief als vrijwilliger bij een van de 22 stichtingen in Nederland die aan huifbedrijden doen (zie link in mijn voettekst).

Het is mooi en dankbaar werk. De mensen die bij ons komen rijden, zijn "onze kinderen". Gebruikers van het huifbed.
Zij zijn voor ons geen "gehandicapten of patiënten". Ze komen bij ons voor ontspanning. Het is vaak de enige manier van "sport" die deze mensen kunnen beoefenen.

De meest gebruikte pony's zijn tinkers, haflingers of fjorden. Shetlanders ook nog wel eens.
De pony's die wij gebruiken zijn hackney of kruising hackney/welsh.
Het zijn stuk voor stuk wedstrijdpaarden geweest, of ze komen nog uit op wedstrijden.
Maar ze kennen hun taak, en onder het huifbed zijn ze zo mak als een "lammetje". Paarden voelen zoiets zo perfect aan ... dat is gewoon echt geweldig.

Wat foto's van onze pony's en kinderen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ook een klein stukje film over hoe het huifbed "werkt" tijdens het rijden:

http://www.huifbedmaasland.nl/HUIFBED/U ... erking.wmv

Vragen ... brand maar los. Ik beantwoord ze graag, want vind het leuk dat er wat aandacht aan huifbedrijden besteed wordt.

starmixer

Re: Huifbedrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 13:14

heb zelf bij de prinses maxima manege in den dolder gereden daar werken ze ook veel met het huifbed. De oom van me vriend die is daar ook koetsier van! is echt een geweldig systeem.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 13:21

Geweldig voor die kinderen dat ze op deze manier ook kunnen genieten van paarden! Ik wist niet dat hackneys hier ook geschikt voor waren. Komen ze nu nog uit in de aangespannen sport, of worden ze ook OHZ gereden?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 13:34

Wij hebben 1 echte hackney, moeder van 2 andere huifbedpony's die als vader een welsh hebben.
Zij is echter alleen nog maar reserve, want ze is al 30 jaar Haha!

Onze stichting heeft 2 huifbedden en 4 pony's (en de oude pony dus als reserve).
2 pony's zijn zuiver welsh.
2 pony's zijn zoals gezegd kruising welsh/hackney.

We hebben 2 merries en 3 ruinen (eentje is pas sinds een jaar ruin. Hij liep als hengst onder het huifbed, maar omdat hij altijd alleen in de wei moest staan, is hij onlangs op 13 jarige leeftijd toch gecastreerd. Voor het huifbedwerk maakte het niets uit; want hij was echt een voorbeeld hengst).

Alle pony's worden nog wekelijks gebruikt zowel onder het zadel als voor de wagen. Twee er van lopen endurance wedstrijden voor de wagen.

Edit: dit span heeft in uitgave juni van de mensport gestaan tijdens een wedstrijd in Drenthe ergens.

starmixer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 13:42

bij ons waren het merensen, tinker, en friezen die in de span stonden

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 14:07

ik zie dat de foto's van de steegh uit komen Nagelbijten / Gniffelen ik vind het echt een heel goed initiatief! Ja

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 14:19

Ja klopt. Dat is onze rijlocatie.

Zelf ben ik naast bestuurslid en website beheerder ook een van de menners.
Het rare van "mennen op een huifbed" is dat je alleen de achterbenen, staart en kont van het paard ziet. Verder niets. Heel soms zie je een of twee oren boven het bed ergens vooraan te voorschijn komen, maar vaker zie je dit helemaal niet.

Voor de pony's is het zonder meer wat saai werk ... ze lopen de hele tijd hetzelfde rondje. Soms maken we wel eens figuren in de rijbak om het voor de beestjes "spannend" te maken. Maar aangezien ze dit werk niet dag in, dag uit hoeven te doen bij ons, en door de week allemaal op wei staan en verder genoeg variatie hebben, is het zeker geen "afstompend" werk voor hen.

Op dit moment zijn er 3 jonge pony's in training. Nog een zoon van de oude hackney en twee aangekochte welshruinen. Of ze allemaal geschikt zullen zijn ooit, zal nog moeten blijken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 14:21

gaaf zeg

bij mijn moeder op de stichting hebben ze sinds kort ook een huifbed en daar lopen twee shetjes onder

het heeft zoon geweldige invoed op de clienten echt super

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 14:25

In Breda reden we vaak buiten over het terrein van de kliniek heen, hier was ook geen binnenbak, maar maakte het ook minder saai.Ik heb er weleens op gelegen. (ik was de crash-test-dummie Haha! ) en het was heel speciaal. Het voelt anders dan je verwacht. Hier werden er 2 fjorden voor gebruikt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 14:45

bij mijn moeder worden de shetjes ook gewoon gereden door wat kinderen uit de buurt

verder hebben ze daar wat fjorden die gereden worden door clienten en de huifkar trekken

ook deze worden gereden door wat meiden uit de buurt en het personeel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 14:52

Ziet er mooi uit.. Lachen

Wat praktische vraagjes die me te binnen schieten Bloos Hoe span je die paarden nou in? Gaan ze achterwaarts onder de huif zeg maar, en dan de stang vanvoren dicht? En als je de nieuwe paarden beleerd, hoe vlot pakken zij dat op? Zo opgesloten als het ware zitten in / onder zo'n huifwagen en ook nog een bewegend mens op hun rug?

Moeten enorm brave dieren zijn...

CarpeDiem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:54

Bij ons doen ze dat ook op de club
stichting dupla Ja

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:55

Bij de Mennomaneezje in Burgum doen ze hier ook aan, samen met de Tjallingstichting.

JoJz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:59

Dit vind ik zo gaaf om te zien he!! Ook super dat je dit als vrijwilligerswerk doet hoor! Zoiets zou ik nou ook nog wel eens willen doen!!

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 16:01

Wat super voor die kinderen zeg Lachen goeie uitvinding Tong uitsteken
Maar een beetje dezelfde vraag als Maya, als die paarden nou in paniek raken om iets, brand ofso. Dan kunnen ze toch nergens heen?
Ik begrijp ook wel dat ze natuurlijk heel braaf moeten zijn, maar ieder paard raakt wel eens in paniek toch?

Ik heb een lichte vorm van claustrofobie, dus ik moest daar gelijk aan denken.. Bloos

CarpeDiem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 16:03

edit:

ik vind het top om die kinderen altijd zo zien genieten hiervan! Ja prachtige uitvinding

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 16:06

Bij ons zien die huifbedden er zo uit:
Afbeelding

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 19:13

Afbeelding

Een foto van tijdens het inspannen.

Ze gaan er dus inderdaad achterwaarts onder. Ze kennen dit precies en weten wat er komt. 1 Persoon blijft er voorstaan, maakt de riemen en leidsels vast, de ander de strengen. De menner controleert alles nog eens voordat hij aanstapt.
Bij het wisselen van gebruiker staat er altijd !! iemand voor de paardjes. Dit mede ook omdat de menner tijdens het wisselen de tillift bediend die in het huifbed zit. Je kunt niet altijd 2 dingen tegelijk in de gaten houden.

Bij het beleren gaan de pony's eerst zonder ligbed onder het huifbed. Ze staan dan eigenlijk alleen in de losse constructie:

Afbeelding

Hier mooi te zien op foto van ons tweede huifbed toen dat in aanbouw was en getest werd of het goed was voordat het gespoten werd. Overigens het schoftje gaat af uiteraard als het doek op de rug komt. Bij het beleren zijn ze getuigd als een normaal menpaard.

Onder dit nieuwe huifbed (is het gele) lopen de pony's inderdaad in een kooiconstructie met een geborgde stang voor hun borst. Onder de andere staan ze alleen vast met leren riemen als voor een gewone tweespan wagen.

Er zijn ook huifbedden waar je met 1 druk op de knop de strengen en stangen losmaakt zodat de paarden in geval van nood onder het huifbed uit kunnen. Maar ja wat dan ... dan lopen ze in blinde paniek los in de rijbak. Wij kiezen dus voor controle via bit/stem. De pony's zijn eigenlijk wel enorm veel gewend en schrikken niet zo maar. Doen ze dat toch eens dan zijn we allemaal ervaren genoeg om ze snel terug te hebben in stap.

volgende stap van het beleren is dus het doek erop. Dan gaat ook een van onze vrijwilligers erop als "crashtest dummy" zoals iemand het zo mooi omschreef (hoewel wij eerst nog eens een grote curverbox hadden geprobeerd). Onze vrijwilliger gaat eerst rustig liggen; rondjes stappen.
Gaat dat goed dan wat rek en strek oefeningen en bewegen met armen en benen (sommige gebruikers maken spastische bewegingen dus een plotselinge klap op de billen door een beweging van een been of arm, moeten ze wel kunnen verdragen).

Als ze deze "testen" met goed gevolg doorstaan, gaan ze definitief "meedraaien" met de ritten.

Voorals nog is geen van de 3 jonge pony's zover. Zij maken nog hun uren voor de gewone marathonwagen door het bos, de stad en overal waar herrie is, om aan van alles en nog wat te wennen.

Heel soms gaan we wel eens op reis met ons spul. Zoals vorig jaar naar het Land van Ooit waar bekende voetballers de dag "spieren voor spieren" hadden georganiseerd. Wij waren er te gast. Dat was voor de pony's wel even wennen dat ze buiten liepen, maar het ging goed. Zo zijn we vorig jaar ook op de motorrundag geweest als speciaal evenement voor de mensen met een lichamelijke beperking.

Afbeelding

Afbeelding

Veiligheidshalve lopen er dan wel wat mensen van ons mee langs de pony's en hadden ze bij de motorrun (veel muziek en herrie) ook oordoppen in Haha!
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 04-10-07 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 19:14

Geweldig is dit toch he Lachen Ik heb heel vaak gekeken en ook wel eens geholpen in Wageningen bij manege Zonder Drempels Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:30

Hartstikke bedankt voor de uitgebreide toelichting, erg mooi en duidelijk om te zien Lachen

Misschien is dit ook iets wat je zou kunnen aankaarten om een Bokt-Wiki artikel van te maken? Incl. wat begeleidende foto's Lachen

Vind het prachtig om te zien Lachen

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:59

Super hoor, je ziet ze helemaal genieten van dit soort momenten.
Wat dieren m.n. paarden en honden vaak te weeg kunnen brengen he...Geweldig hoor...

rooszszsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 22:05

Echt super fijn dat de pony's en kinderen zo genieten!!!!!!!

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 22:43

Ik vind het ook geweldig dat dit mogeliojk is voor mensen met een handicap.

Op een eerdere stage (een bank) kreeg een medewerker (steeds wisselend) vrij om te helpen op een dergelijke manege. Dat vond ik ook een goed initiatief.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 22:58

Erg leuk om te zien! Ja

Ik heb zelf vorig jaar stage gelopen bij Stichting HandiCAP, die o.a. huifbedrijden deden. Ik heb nooit met het huifbedrijden meegeholpen, maar vond het wel interessant wat voor uitwerking het heeft op het lichaam en vooral hoe de cliënten erop reageren - heel positief dus Haha!!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 22:58

Hartstikke leuk dat je hier een topic over opent! Het idee van Maya vind ik ook wel wat, om er een wiki-pagina over te maken Lachen

Het ziet er trouwens best comfortabel uit, zo op de tweede foto! Lekker tussen de kussens en dan de warmte van die ponylijven onder je.. lijkt me overigens wel leuk voor de menner om de kinderen zo goed te kunnen zien en dus hun reactie ook mee te krijgen.

Wat voor soort aandoeningen hebben de kinderen die hier gebruik van maken? Hele zware spieraandoeningen etc. of zijn er soms ook lichter gehandicapte kinderen?