Hoeveel gewicht kan een paard tillen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

Hoeveel gewicht kan een paard tillen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 11:03

Hoi,

Geen idee of ik deze topic hier goed plaats,

Ik heb een nieuw paard en iedereen wil komen kijken e.d. nu kwam mijn oom gisteren ermee dat hij graag ook een keertje erop wil rijden (lees;uitstappen) nou reageerde ik eerst heel enthousiast van Ja haha! Natuurlijk Duivel Knipoog

Maar.. Later bedacht ik me; mijn oom is best wel groot en gezet, denk dat hij zeker 100 kilo weegt.
Nou is mijn paard een kleine 1,70 maar heeft ook lichte rugproblemen; drukplekken. Nou is dat al verminderd door behandeling en nieuw zadel enzo maar ik ben heel bang dat het weer erger word als hij erop gaat zitten Boos!

Heb hem gisteren dus later erop gewezen dat ik het even ga uitzoeken of het schadelijk is en hij anders pech heeft...

Wat denken jullie?

Ik dacht dat het gewicht wat en paard kan dragen zonder dat het kwaad kan tot 80 kilo is?

Alsjeblieft zo veel mogelijk reacties!!

garny95

Re: Hoeveel gewicht kan een paard tillen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:13

buiten dat ligt het ook aan de bespiering van je paard.
Wanneer je een goed passend zadel hebt en je paard geen ieltje is en je besluit je oom er even op te laten stappen, wat opzich natuurlijk heel leuk is, laat hem dan opstappen via een opstapkrukje of iets.
De belasting van het opstappen ( = x 3 x ruitergewicht) lijkt mij het zwaartste voor je paard, dat rondje overleeft hij verder wel.
Oefen wel even met opstappen via een krukje.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 15:11

@garny95; hij overleeft het ook wel ja, maar als het mis gaat met zn rug gaat het ook goed mis. Ben nogal zuinig op mijn paard wat vrij logisch is. Anderen kunnen makkelijker zeggen van ach doe dat gewoon maar als het je eigen paard is en je twijfelt is dat toch heel anders..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 18:00

Erg lastig.
Een ruggengraat is niet geschikt om ´lateraal´te belasten. Een paardenruggengraat ligt horizontaal en het verticaal daarop belastende ruitergewicht is ´lateraal´t.o.v. die ruggengraat.

De stelregel van 20% van het eigen gewicht is incorrect. Niet alleen omdat een kortere rug naar verhouding meer kan hebben dan een langere, maar ook omdat belasting zo niet ´werkt´.

De ruggengraat is opgebouwd uit wervels en daartussen wervelschijven. Die wervelschijven zijn van kraakbeen. Dit kraakbeen is enigzins veerkrachtig. Hierdoor kan het tijdelijke overbelasting tot op zeker hoogte opvangen.
Het kraakbeen echter heeft én een drempelwaarde waarboven het in één keer onherstelbaar beschadigd én is het onderhevig aan materiaalmoeheid = hoe vaker het een schok te verwerken krijgt hoe eerder het zal begeven.

Een zeer goed zittende en rijdende ruiter zal minder ten opzichte van diens gewicht varieërende schokken doorgeven dan een ruiter die in het zadel stuitert. Die laatste kan bij een veel geringer gewicht toch een grotere belasting geven.
Een onervaren zware ruiter is.... euh... vlek op vlek Knipoog

hc

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 18:19

deniece schreef:
@garny95; hij overleeft het ook wel ja, maar als het mis gaat met zn rug gaat het ook goed mis. Ben nogal zuinig op mijn paard wat vrij logisch is. Anderen kunnen makkelijker zeggen van ach doe dat gewoon maar als het je eigen paard is en je twijfelt is dat toch heel anders..

volgens mij heb je zelf al het antwoord op je vraag gegeven
verder veel plezier met je nieuwe paard !

Sjon65

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 18:30

Dat vraag ik mij ook af. Ik zelf ben bijna 95 kg, ik vind het wel eens zielig voor t paard waar ik op zit. Bij de manege waar ik gereden heb, hanteerden ze een maximum gewicht van 100 kg. Maar als ik sommige klein gebouwde paarden zie dan denk ik, is dit wel verstandig om mij daar op te zetten?

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 18:42

Wat de anderen zeggen is een goed antwoord!
Even op je oom op je paard laten stappen geef niet zo veel.
Als je het maar niet heel intensief doet.
Het opstappen is zwaader.. dan komt al het gewicht aan één kant!
Dus daarom kan je beter een krukje gebruiken voor de overlast.
Succes der mee! Knipoog

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 19:43

Ligt eraan om hoe lang het gaat denk ik. Ik laat mijn man ook wel eens een stukje op mijn 1.65 mtr. paardje stappen. Dan wel met een krukje erop (dat doe ik zelf ook trouwens) en gewoon vijf minuten stappen. En met "beleid" er weer af. Hij weegt ook tegen de 100. Paardje heeft er geen last van, van die 2x per jaar dat hij er 5 minuten op zit. Maar als jij er zelf aan twijfelt, dan moet je het niet doen!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 09:03

Ik zou het natuurlijk heel leuk vinden voor mijn oom want die is er helemaal enthousiast over. Maar wat Huertecilla zegt.. Eenmaal beschadigd blijft onbeschadigd en gaat veel geld kosten. Wat is dan belangrijker, die 5 min dat mijn oom zijn pleziertje beleefd of een beschadigde ruggengraat van mn (eindelijk zelf) bij elkaargespaarde paardje met nieuwe kosten....
Ik denk dat mn oom gewoon even pech heeft.! Lachen

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 10:12

als je je er niet prettig bij voelt, gewoon niet doen. Ik weeg zelf 95 en hobbel iedere dag op mijn paardje en heb nou niet echt het idee dat hij er veel last van heeft, maar als jij je er niet prettig bij voelt dat je oom er op gaat, moet je het gewoon lekker niet doen.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 11:47

@barbara28;
als mijn paardje geen gevoelige rug had gehad dan had hij er van mij echt wel op gemogen. Maar het gaat me er juist om dat hij een gevoelige rug heeft, wat nu eindelijk weer wat stabieler word en de drukplekken verminderen langzaam. Dát wil ik niet in 1klap weer verpesten Knipoog
Maar ga het inderdaad niet doen Lachen

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:50

Het spontane is er toch al af, dus voor je oom zal het niet erg zijn als het niet mag denk ik! En anders geef je hem toch een rijles op de manege kado voor zijn verjaardag! Kan hij het proberen op een voor hem geschikt paard!!!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:11

mirm schreef:
Het spontane is er toch al af, dus voor je oom zal het niet erg zijn als het niet mag denk ik! En anders geef je hem toch een rijles op de manege kado voor zijn verjaardag! Kan hij het proberen op een voor hem geschikt paard!!!

ja inderdaad, een rijlesje is altijd leuk, mijn moeder heeft het ook gedaan, en die vond het ook leuk. Zomaar voor 1 keertje, zodat ze weet hoe het voelt. Want ze zegt altijd wel mij en m'n zusje wat we moeten doen, maar zelf had ze nog nooit gedraafd.
Binnenkort mag ze weer een keer, en dan moet ze natuurlijk wel in galop XD
Vind het trouwens heel knap, want toen ik net ree vond ze paarden nog best eng, inmiddels heeft ze al een aantal keer uitgestapt, een prive les gehad, en gepoestst enzo.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:19

ik zou het risico niet nemen. Als ik het pleziertje van je oom afweeg op de kans dat z'n rug achteruit gaat weer dan zou ik dat het niet waard vinden. Als het een paard is zonder rugproblemen zou hij er zo op kunnen stappen maar het blijft een paard met een zwakke rug waar je gewoon voorzichtig mee moet zijn. De kans is er misschien wel dat het gewoon goed gaat maar ik zou die niet nemen Lachen