Galop ging niet lekker vanavond...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Musicjohn

Galop ging niet lekker vanavond...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 00:34

Hoi allemaal,

We rijden op de mange in een 60 x 20 bak, met pionnen op de 40 meter lijn. De galop doen we altijd in wee groepen, waarbij de helft van de groep moet wachten in het achterste gedeelte achter de pionnen.

Vanavond tijdens de manegeles reed ik op een jonge onstuimige frisse merrie. Het begon al in stap. Ze wilde constant zelf aandraven en ik had de grootste moeite om haar terug te rijden naar stap. Ik had mezelf echt heel zwaar en lang gemaakt en toch moest ik enorm trekken aan de teugels. Dan krijg ik meteen al een schuldgevoel want ik denk dan dat ik haar zeer doe in haar mond. Maar goed, na een minuut of 10 ging het lekker. Draf ging ook heel goed, en middendraf ging super. Zelfs wijken voor het rechterbeen deed ze keurig. Daarna weer terug naar stap en vervolgens halthouden ging ook prima. Een paar passen achterwaards zat er vooralsnog niet in, en ik vraag ma dan ook af of zij dat al kan.

Maar toen gingen we een galopje doen. Het aanspringen ging al niet lekker, ondanks de goede beenhulpen en zit. Eerst ging ze enorm hard (echt ontzettend hard) draven, en pas na enige tijd sprong ze aan in een boed-tempo galop. Dat was het ergste nog niet. We reden een rechter-galop en in de bocht F-A-K dook ze vlak voor K ineens scherp naar links om vervolgens het achterste stuk van de bak in te duiken waar op dat moment nog 5 paarden stonden te wachten op hun beurt voor de galop. Wat ik ook deed, ze was niet bij te sturen. Buitenbeen stevig aandrukken, rukken aan de binnenteugel tot ik het gevoel had dat ik haar kiezen eruit zou trekken of haar mondhoeken zou scheuren, zo hard. Boos!

Dus daarna nog een keer opnieuw geprobeerd, en wederom hetzelfde verhaal; zowel met aanspringen als het afwenden voor K.

Aangezien ik nog steeds meer van het dier hou alsdat ik m'n eigen rijkunsten zo graag wil verbeteren had ik toen besloten om in het achterste gedeelte van de bak te blijven in stap zodat de andere ruiters hun galop gewoon konden afmaken zonder dat ik ze daarbij in de weg zat. Ook vond ik het zielig voor m'n paard om het nog een 3e keer te proberen.

Heb ik hier goed aan gedaan in jullie ogen? Of wat zouden jullie gedaan hebben? En waarom zou ze nu per-sé naar links willen op het einde van de korte zijde F-A-K terwijl we in een rechter galop zitten en ik alle hulpen / houding / stelling geef om rechts-om te gaan?

Graag hoor ik jullie mening.

Oamaru

Re: Galop ging niet lekker vanavond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 04:08

Het gaat duidelijk allemaal te snel voor de Friese merrie. Je had al helemaal niet moeten proberen om te gaan galloperen als de stap eigenlijk al niet goed gaat. Rukken aan de teugels is het LAATSTE wat je moet doen, daar los je het probleem niet mee op, het word er alleen maar erger van. (ze wordt NOG harder in de mond) Leer haar in stap te stoppen, en laat de druk direct los als ze stil staat. Doe dit in draf, en pas als dat goed gaat doe je de galop. Dit was absoluut geen goed idee, probeer de volgende keer niet te rukken en gewoon rustig in 1 tempo te stappen en te draven stoppen stappen draven stoppen draven stappen todat ze dat doorheeft dan paar pasjes middenstap weer stoppen etc dan pas de galop. Succes!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 05:19

nog een kleine toevoeging, dit paard heet idd nog niet goed leren galopperen of heeft andere hulpen geleerd dan dat jij haar kan geven.

Volgende keer eens( alleen) vanuit stap of stand galophulpen geven, niet laten doordenderen en in galop laten vallen. Gewoon heel rustig en consequent been geven. En idd in geen enkele gang: moest ik enorm trekken aan de teugels doen, niks trekken, hogstens een ophouding en de volte opsturen.
Met trekken doe je haar zeer en zal ze nog meer trachten te vluchten!

Wat ik mis in je relaas is de hulp van de instructeur.....

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 10:42

amondi schreef:

Dank voor de reacties tot dusver.

Ja, uiteraard vroeg ik aan m'n instructrice hoe ik dit probleem moets opvangen, en die zei dus dat ik aan de teugels moet trekken. Verward

Dus inderdaad de tweede keer weer geprobeerd, en op het moment dat het mis ging riep ze: "Trekken John, trekken, trekken, trekken...."

Tsja, dan weet ik dus niet beter. Huilen
Laatst bijgewerkt door Musicjohn op 04-10-07 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 10:45

Oamaru schreef:
Het gaat duidelijk allemaal te snel voor de Friese merrie

Uhm... het was geen Friese merrie maar ze was "fris". Dus ik schreef "frisse merrie". Haha!

Klein detail, maar maakt op het hele verhaal geen verschil. Clown

maya1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:49

vanuit een harde draf kun je ook niet in galop aanspringen (en zeker niet op de goede manier) het enige wat dan mogelijk is is dat ze er toevallig in valt. de volgende keer kun je haar misschien beter aan de andere kant van de bak rustig op de volte laten draven en haar stelling ed goed rijden. als dat goed gaan rustig gaan dorzitten en aan springen(op de volte dus!!) wil dat nog niet goed kun je haar een beetje opfokken maar van voren tegen houden zodat ze wat energie opkropt.dan netjes op jouw hulp laten aanspringen. en tegelijk met het aanspringen een tikje tegen het linker achterbeen geven. dan maak je extra duidelijk welk been je wilt.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 17:23

leuk ik dacht dus ook een friese merrie.... maar als ze fris zijn maakt dat ook niks uit, alleen dat hardlopen en in galop vallen, dat herken ik wel van Friese merries.

Jammer van je instructie, als je brutaal bent zou je eens naar de diploma's kunnen vragen!

Ik heb er geen 1, maar zelfs ik zou nooit adviseren om maar te gaan trekken.... arm dier!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 17:28

En alleen aanspringen vanuit een rustige draf.
Als ze niet meteen op je hulp reageerd door hard te gaan draven, dan weer terugrijden totdat je een rustige draf hebt en weer opnieuw proberen.
En idd, tegelijkertijd met je galophulp een tikje geven wil ook wel eens helpen.
Probeer klein aan te galoperen, en goed je buitenteugel en buitenbeen er bij te houden.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 18:07

Musicjohn schreef:
amondi schreef:

Dank voor de reacties tot dusver.

Ja, uiteraard vroeg ik aan m'n instructrice hoe ik dit probleem moets opvangen, en die zei dus dat ik aan de teugels moet trekken. Verward

Dus inderdaad de tweede keer weer geprobeerd, en op het moment dat het mis ging riep ze: "Trekken John, trekken, trekken, trekken...."

Tsja, dan weet ik dus niet beter. Huilen

Oei Ach gut

Misschien kun je eens een andere les (andere instructie) kunnen proberen, waarbij je wél fatsoenlijk leert rijden? Want zo vanaf bokt kunnen we je natuurlijk alleen tips geven, maar als je erbij staat, kun je het pas écht zien en verbeterende tips geven..
Wat een muts zeg, ik zou idd. ook naar haar diploma's of iets vragen, dit is gewoon schandelijk!!

En voor jou natuurlijk ook niet goed, want zo leer je ook niks..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 18:08

Als je instructrice gilt dat je aan de teugels moet trekken en trekken en trekken.. zou ik een andere rijschool zoeken, en dat is een serieus bedoeld advies.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 20:40

Ja idd andere rijschool zoeken,en wat betreft de merrie waarom ze dat deed? Simpel het is een jonge merrie ze moet alleen door de bak terwijl de rest allemaal in een hoekje staat.Ze wilde gewoon zo snel mogelijk terug naar de rest.
En wat de hulpen betreft,jullie zijn niet goed op elkaar afgestemd,trekken helpt inderdaad.Je kunt een ophouding geven en dan weer los laten,paard op een volte/kleine volte sturen.Maar nooit trekken.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 20:54

Aan allen die nu roepen dat ik misschien beter een andere rijschool kan zoeken...

Ik ga na het weekend met mijn instructrice praten om eerst even vast te stellen dat het niet om een misverstand gaat. Met "trekken" kan ze natuurlijk ook bedoelen: naar rechts (omdat het paard er naar links vandoor wilde). Ik zou het niet eerlijk tegenover haar vinden om zonder dit voorval eerst te bespreken een andere instructrice te gaan zoeken. Immers, ik ben hier de onervaren ruiter, en wellicht begreep ik haar bedoelingen gewoon verkeerd.

Maar ik ben in ieder geval wel blij om te lezen dat mijn eigen "gevoel" omtrent trekken juist is. Ik vond het niet verantwoord, en nu blijkt dat de ervaren "bokkers" dat ook vinden. Dat is toch een fijne bevestiging.

Gr. John Knipoog

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 20:58

Maar ook aan de rechterteugel trekken heeft niet veel nut Knipoog
Dan vallen ze nog erger over de buitenschouder weg.

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:32

Idd een vreemde ondersteuning van de instructrice, m.i. had ze jou apart moeten nemen op een volte in draf ( de rest in stap ) en vanuit daar jou moeten helpen naar een galop indien de merrie zover was.

Nu heb je meer verloren als gewonnen .......trekken, trekken.....hoe krijgt ze het verzonnen Clown Ik had nog meer begrip gehad bij de instructie : "laat maar even gaan John in verlichte zit en straks proberen terug te nemen op een volte ".

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 21:48

Uphill schreef:
Ik had nog meer begrip gehad bij de instructie : "laat maar even gaan John in verlichte zit en straks proberen terug te nemen op een volte ".

Dat was dus ook mijn idee. Ik heb dit eerder gehad met Morena (zie mijn profiel) die na een aantal dagen stil te hebben gestaan behoorlijk fris was. Tijdens het instappen kreeg ze de kolder in d'r kop en besloot met een bloedvaart te gaan galopperen. Niks aan de hand; ik raak daar niet van in paniek. Ik dus in verlichte zit de bak een paar keer rond zodat ze d'r energie kwijt kon. Roept m'n instructrice: "Zitten John, zitten, zitten, zitten in dat zadel.

Achteraf bleek dat ik helemaal niet in verlichte zit mocht van haar omdat ik nog te onervaren ben. Maar ik heb zelf meer het gevoel het paard en mezelf onder controle te hebben in verlichte zit dan dat ik in het zadel moet blijven zitten op zo'n moment. Nadat ik haar een paar rondjes had laten galloperen was ze haar energie kwijt en was ze zo mak als een lammetje voor de rest van de les. Clown

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 22:07

Musicjohn schreef:
Uphill schreef:
Ik had nog meer begrip gehad bij de instructie : "laat maar even gaan John in verlichte zit en straks proberen terug te nemen op een volte ".

Dat was dus ook mijn idee. Ik heb dit eerder gehad met Morena (zie mijn profiel) die na een aantal dagen stil te hebben gestaan behoorlijk fris was. Tijdens het instappen kreeg ze de kolder in d'r kop en besloot met een bloedvaart te gaan galopperen. Niks aan de hand; ik raak daar niet van in paniek. Ik dus in verlichte zit de bak een paar keer rond zodat ze d'r energie kwijt kon. Roept m'n instructrice: "Zitten John, zitten, zitten, zitten in dat zadel.

Achteraf bleek dat ik helemaal niet in verlichte zit mocht van haar omdat ik nog te onervaren ben. Maar ik heb zelf meer het gevoel het paard en mezelf onder controle te hebben in verlichte zit dan dat ik in het zadel moet blijven zitten op zo'n moment. Nadat ik haar een paar rondjes had laten galloperen was ze haar energie kwijt en was ze zo mak als een lammetje voor de rest van de les. Clown

Nou ik heb dezelfde ervaring met mijn jonge volbloed merrie toen ze net onder het zadel was. Gewoon even lekker doorgalopperen, rustig tegen haar praten en daarna was alles weer goed. Niks hengsten aan die teugels, na drie maanden was het stieren voorbij. Degene die haar zadelmak Clown had gemaakt had er ook een houtje van om maar continue te trekken daar werd ze juist helemaal gek van. Nu schiet ze nooit meer onder mij vandaan want ze weet dat het niet meer hoeft.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 06:10

met een fris paard zou het veel fijner zijn als iemand even de tijd neemt om het beest even ergens los in een paddock te laten rennen, ipv, met een leerling erop, in de groepsles.....

Kleine moeite, maar het paard kan even zijn energie kwijt en zal waarschijnlijk fris en braaf aan de les beginnen!

Misschien is dat een optie, even een half uur voor de les in een paddock of aan de longe, daarna coolingdown( borstelen opzadelen) en dan opstappen. Je bent een half uurtje bezig en je krijgt er een uur plezier voor terug!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:26

Ik begin met je laatste vraag; heb je hier goed aan gedaan.
JA omdat je gestopt bent met alleen maar aan die mond trekken. Dat heeft zowiezo al geen zin, en met deze foutieve danwel veel te onduidelijke aanwijzingen van je instructrice heeft het ook geen enkele zin om door te klooien.
NEE in de opvoedkundige zin van het probleem. Paard heeft nu de bevestiging dat het niet hoeft, netjes een rondje galopperen. Je mag ook in de hoek de andere kant op duiken, want als je dat een paar keer doet, ben je klaar en mag je met je vriendjes stappen in het afgezette stukje van de bak.

Waarschijnlijk heb je te veel gefocust op de verkeerde kant van je paard. Je kunt wel aan de binnenteugel trekken, maar je probleem zat aan de BUITENkant, want dáár brak je paard uit. En problemen moet je altijd oplossen aan de kant waar ze zitten. Dus niet focussen op wat 'ie NIET doet (rijrichting volgen), maar juist altijd op wat er WEL gebeurt (uitbreken aan de buitenkant) en dát oplossen.
Maw: waarschijnlijk was jouw begrenzing aan de buitenkant onvoldoende. Dus meer buitenbeen, buitenteugel en linkerzitbeenknobbel.

Laat je instructrice het nog maar een keer heel duidelijk uitleggen van 't weekeinde. Theorie is heel belangrijk. Je zal zien dat het de praktijk een stuk makkelijker en begrijpelijker maakt.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 16:41

Sonja schreef:
Laat je instructrice het nog maar een keer heel duidelijk uitleggen van 't weekeinde. Theorie is heel belangrijk. Je zal zien dat het de praktijk een stuk makkelijker en begrijpelijker maakt.

Bedankt Sonja. Bloos

Ik probeer het allemaal ook wel te begrijpen hoor. En ik begrijp de reactie van het paard ook wel. Theorie is één ding, maar soms valt het niet mee om op het juiste moment overal aan te denken en het gelijktijdig ten uitvoer te brengen. Zoiets komt alleen maar met ervaring. Het is op dat moment beslist mijn gebrek aan ervaring waarom het fout ging. En op zo´n moment kan een verkeerde interpretatie van de woorden van mijn instructrice natuurlijk fout uitpakken. Eén ding is zeker... mijn actie had in ieder geval niet het gewenste effect. Haha!

Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 13:04

Daarom zit je ook op les John Knipoog
Joh ik zit al 32 jaar minimaal een paar keer per week te paard, en ik doe het nog zooooo vaak fout... Heerlijk toch, zo'n sport waarbij je nooit uitgeleerd raakt? Kan het ook nooit saai worden! Lachen

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 13:09

Lijkt me geen paard voor een groepsles! Dan zorg je toch dat de paarden niet meer zo fris zijn dat ze eerst een paar rondjes moeten uitjakkeren.. Longeer ze dan van te voren of laat ze buiten lekker uitrennen. Ik vind trouwens dat je redelijk ervaren bent als je het voor elkaar krijgt om in zo'n situatie rustig in verlichte zit te wachten tot het paard gekalmeerd is! Sowieso is verlichte zit al een ding op zich maar je moet ook zelf maar kalm blijven terwijl je paardje z'n energie kwijt wil.
Dat je paard ineens de andere hoek induikt is een ongehoorzaamheid! Het paard moet wel degelijk aangepakt worden alleen moet je je afvragen of je dat moet doen door in de mond te trekken. Zo te horen is dit paard niet geschikt voor een les waarin zoveel (onervaren??) ruiters rijden.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 13:21

heb ook even het filmpje in je profiel bekeken, vind veel paarden in deze les scheef over de buitenschouder weglopen, doen jullie in de les wel eens iets aan rechtrichten en verzamelen? krijg vraagtekens bij de kwaliteit van de les. en idd niet trekken, hooguit ophouding maken, meer aan de teugel rijden (schieten ze ook wat minder snel de andere kant op) en voltes rijden. Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 13:47

mystery1980 schreef:
heb ook even het filmpje in je profiel bekeken, vind veel paarden in deze les scheef over de buitenschouder weglopen, doen jullie in de les wel eens iets aan rechtrichten en verzamelen? krijg vraagtekens bij de kwaliteit van de les. en idd niet trekken, hooguit ophouding maken, meer aan de teugel rijden (schieten ze ook wat minder snel de andere kant op) en voltes rijden. Succes

Tijdens iemands 14e les werken aan verzameling en rechtrichten? Nagelbijten / Gniffelen

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:06

oeps niet gezien dat het een 14e les was, vind het dan ook best knap voor een 14e les. Wij geven beginners niet zo'n fris, druk paard.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 18:19

mystery1980 schreef:

Zonder dat ik een oordeel wil (en kan) geven over de kwaliteit van de lessen op mijn manege wil ik daar toch even op inhaken.

Uiteraard ben ik te onervaren om te kunnen beoordelen of de juiste procedure's gevolgd worden voor het niveau waarop ik rijd. Mijn les bestaat uit een groep van ca. 10 volwassenen waarvan het niveau sterk variëert. Sommige rijden al jaren, en er zijn een aantal beginners, waaronder ikzelf.

Naar mijn weten word er niet ge-oefend op rechtrichten. Verzamelen is wel aan de orde geweest, maar zou eigenlijk een regelmatig terugkerend onderwerp moeten zijn.

Het kan mijn onwetendheid zijn hoor, maar ik heb soms het idee dat er aan veel manegepaarden wel wat mankeert. Wat ik bedoel... ze lijken allemaal wel een eigen gebruiksaanwijzing te hebben, allemaal met hun eigen specifieke afwijkingen of problemen. Maar misschien is dat wel kenmerkend voor deze sport. Zo had ik de week ervoor een paard wat een draver geweest is. Zij struikelt vrijwel 1x per 2 volle hoefslagen, in alle gangen. Ik heb die avond bewust niet aan de galop mee gedaan omdat ik de problemen niet bewust op ga zoeken. Nog vlak voor de zomervakantie heb ik datzelfde paard zien struikelen in volle galop met een andere ruiter erop. En dan sta je dus opeens stil, en het paard voorover bijna met haar knieën op de grond. De ruiter bleef gelukkig nog maar net zitten, maar het had ook anders af kunnen lopen. Het probleem zou volgens de instructrice ondervangen kunnen worden door haar goed voorwaards te houden; dan zou ze niet struikelen over haar eigen benen. Maar wat moet je dan als haar draf al sneller is dan de galop van menig ander paard? Nog sneller draven?

Zelf heb ik de indruk dat ik het best "leuk" doe in zo'n korte tijd, en ik probeer dan ook mijn uiterste best te doen om het technisch allemaal zo goed mogelijk te doen. Inmiddels heb ik bij manege Bakker in Noordwijkerhout al 3 buitenritten gemaakt (duinen / strand). Gisteren (zondag) overigens ook weer, en ik kreeg complimenten op m'n rijstijl van de groepsleider. Het paard was de gehele rit aan de teugel, in alle gangen. Toen mij gevraagd werd hoe lang ik al reed was er grote verbazing. Volgens de groepsleider was het paard waar ik op zat nu niet bepaald één van de makkelijkste. Nou, een mooier compliment kan ik toch niet krijgen.

Toch heb ik het idee dat er op onze eigen manege maar weinig paarden zijn die zo probleemloos lopen.

Maar nogmaals, het kan gewoon mijn onervarenheid zijn hoor. Ik wil hier verder echt geen kwaad woord spreken over mijn manege of mijn instructrice, en komt het allemaal vanzelf door ervaring.