Bespiering opbouwen na blessure. Hoe? (met foto)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Musicjohn

Bespiering opbouwen na blessure. Hoe? (met foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 23:29

Mijn verzorgpaard heeft n.a.v. een blessure aan het linker achterbeen een week of 6 stil gestaan. Zoals jullie op onderstaande foto kunnen zien is de kont nogal mager geworden. Hoe kan ik dit het beste weer opbouwen zonder haar te veel te belasten? Ze mag inmiddels ook al weer onder het zadel. Ze is 19 jaar oud.

Graag tips... Vork

Afbeelding

kaatje77

Re: Bespiering opbouwen na blessure. Hoe? (met foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 00:06

Ik zou het opbouwen dmv krachttraining.
Longeren met een chambon en dan vooral de galop.
Heel actief en draven daarbij de pessoateugel gebruiken.
Zodat je paard de achterhand moet gebruiken.
Weet je niet hoe een pessoa werkt, laat je dan even voorlichten door iemand die er verstand van heeft. Haha!

Maar je paard is al 19, dus verwacht er niet teveel van.
Succes.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 07:52

IK zou wat grond werk doen en gymoefeningen om haar spieren weer wat sterker te maken, ook lekker veel wandelen aan de hand en af en het rijden langszaam weer opbouwen.
Bij een ouder paard is het altijd wat moeilijker om ze weer in vorm te krijgen, zou er geen bijzet dingen aan hangen, dat verdient dit dier niet, gewoon lekker recreatief met haar bezig gaan en lekker samen gymmen, dan kan ze zeker nog 10 jaar meehobbelen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:00

Hoi John, wat heeft jouw verzorgpaard voor blessure gehad? En leg je een link naar haar tengere postuur?...
Wat je vooral kunt doen (paard staat niet op ijzers, he?) is de eerste weken veel stapwerk doen, bijvoorbeeld beginnen met een half uurtje en dat opbouwen naar 3 kwartier, als het dier verder dagelijks buitenkomt, kun je naar een paar weken de draf erbij oppakken. Rijd je veel rechtuit in de berm? of rij je in de bak?
Na een week of 4 kun je met een handgalopje beginnen bijvoorbeeld, maar let er wel op dat je met het dier wat al wat ouder is (heeft ze ook wat artrose?) niet teveel doet op een te harde grond.
Qua souplesse: Probeer wat voltes te rijden, stelling te vragen, schouderbinnenwaarts te rijden en op die manier kun je je dier al wat losser krijgen. Veel succes!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:43

ik heb afgelopen half jaar een 22 jaar oud paard van heel mager en uit conditie terug op gereden, en dat vooral met veeeeeeel gedult. Als ik meer tijd had gehad was het sneller gegaan waarschijnlijk, maar we kunnen nu weer een goeie buitenrit doen met veel galop, aangalopperen uit stap, beetje springen (mids niet te hoog).

wat ik gedaan heb, is in het begin heel heel veel stappen. Afentoe klein stukje draf er tussendoor.
Dit hebben we langzaam opgebouwt, de draf steeds wat actiever vragen, ietsje langer draven, ietsje vaker draven, afentoe klein galopje er tussendoor.

probeer vooral om het stappen ook leuk te houden. Ga zelf aan je houding werken, ga slalommen om pionnen, balkjes lopen, maar hou jezelf en het paard bezig, anders draaf je vaak al makkelijk aan, of valt je paard in slaap, wat ook niet de bedoeling is.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 10:51

Bedankt voor de adviezen tot dusver. OK dan!

Ja, bij mooi weer staat ze dagelijks buiten. We hebben ook een buitenbak (iets kleiner dan wedstrijdformaat) en de mogelijkheid tot buiten rijden (natuurgebied).

Over de oorzaak van de beenblessure is mij niet veel bekend. Ze stond al een aantal weken stil toen ik daar begon een week of 4 geleden, en als ik het goed begrepen heb dan had ze mok, wat zich uitgebreid had tot bloedvergiftiging. Ik ga er van uit dat de bil-partij voor de blessure behoorlijk steviger was, gezien de rest van haar bouw. Ook heeft ze vroeger Grand Prix gelopen en kan ze dus alles. Alleen moet ik de juiste knopjes nog weten te vinden. Clown

Ik ga met al deze informatie eens aan de slag. Knipoog

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:20

Wow een grand-prix paard.
Daar kun je echt veel van leren.
Bouw het voorzichtig op en overvraag haar niet.
Ben heel erg benieuwd hoe jullie het samen gaan doen.

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:30

Ik zou veel voorwaarts-neerwaarts rijden aan een lang teugeltje. Hals zo lang mogelijk laten maken. Zo kan de achterhand er mooi onderkomen en moet het paard op eigen benen lopen. Wel opletten dat je niet overvraagt, is best intensief voor het paard. Maar aan een lange teugel valt dat goed te voelen. Succes!

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 11:34

Ook Kaatje en Loesje bedankt voor de tips. OK dan!

sandravanr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 12:18

langzaam aan opbouwen lekker tussen door veel stappen voorwaarts neerwaarts over de schouder rijden.
met longeren zou ik heel voorzichtig opbouwen het is toch een ouder paard.
rustig de tijd voor nemen niks forceren.

nou succes groetjes.