Terug beginnen rijden na zomer op de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eline11

Terug beginnen rijden na zomer op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 12:43

Hallo iedereen,
Mijn paard heeft wat problemen gehad met zijn benen en staat daarom al sinds juni op de weide. Binnen enkele dagen gaat hij terug naar binnen en mag ik volgens de dierenarts weer kalpjes aan beginnen werken. Ik mag echter nooit meer met hem springen, maar dressuur mag wel nog.

Ik zou dus graag enkele tips hebben hoe ik hem terug soepeler kan laten worden en weer wat conditie kan trainen, want ik ben er zeker van dat hij dat niet meer zal hebben na deze zomer de hele tijd stil te staan.

Alvast bedankt!
Groetjes
Eline

Animal_ABC

Re: Terug beginnen rijden na zomer op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:48

Longeerwerk, best bijgezet om zijn spieren te trainen, wandelen aan de hand, zijgangen tijdens grondwerk... En gewoon lichte oefeningen doen, niet te lang rijden.
Komt wel goed!

Succes!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:54

langzaam weer conditie gaan opbouwen, steeds een paar minuten langer. Longeerwerk is ook wel goed, mits de bak niet te zwaar is voor zijn benen.
veel succes.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:56

longeren? Dat ligt eraan wat je paard heeft gehad aan zijn benen. Mijn dierenartss is pertinent tegen longenren omdat het een zware eenzijdige belasting geeft! Dat zou ik eerst even goed navragen bij je dierenarts!!

Eline11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 13:02

Ja dat is waar, mijn paard heeft een probleem gehad aan zijn ligament, maar dat is nu genezen. Maar hij heeft ook een verkalking aan het gewricht, en de dierenarts heeft gezegd dat hij daardoor liefst niet op een te zwachte grond of in te diep zand mag lopen. Hij vond de binnenpiste in mijn manege heel geschikt, maar daar mogen we enkel rijden, dus niet longeren enzo... We mogen wel longeren in de paddock, maar die is veel dieper dan de binnenpiste, dus ik denk dat veel longeren niet zo'n goed idee is...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:59

Dan veel wandelen! Is echt super! En als je ook nog met 'm draaft is het ook nog eens goed voor je eigen conditie! Daarnaast als je langs de weg wandelt krijg je een betere band met je paard (vind ik) omdat je veel 'enge' dingen samen tegenkomt. En het is: veel rechtuit en vaak harde wegen.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 22:55

ja lekker wandelen en als het kan met jou en je paard lekker veel gaan stappen in het bos, rechtuiit, rechtuit, rechtuit..

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:53

wat ik in de andere topic ook al had geadviseert, veel en lang stappen waarbij je zowel jezelf als je paard bezig houd, dus slalommen om pionnen, balkjes lopen etc. ook in draf veel afwisselen. als ze iets sterker word, veel overgangen maken, en er es een galopje tussendoor gooien. ik zou de zijwaardse bewegingen ff laten zitten tot je paard weer wat meer conditie en spieren heeft, en weer goed soepel is van het vele bochtenwerk.
dat afwisselen met lange rustige buitenritten, en het moet zeker goedkomen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:10

werken aan de hand en met dubbele lijnen gaan werken, je paard wordt soepeler en het is zelf ook leuk om te doen, verder net als hierboven ga er lekker op uit met je paard. Wandelen lange stukken. Succes met je paard. Aan welke gewrichtsbanden had hij problemen en waar zit de vekalking ? Misschien zou je met massage ook wat kunnen, dat zou ik even overleggen met je da.

xxelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:41

Longeren in een grote bal. niet in een ronde.. En dan zoveel mogelijk eigenlijk door de bak heen lopen dta je niet te veel op één plek blijft staan. Dan krijg je niet de eenzijdige beweging maar kan je hem wel mooi trainen zonder erop te gaan!

Succes!