Moeite met buigen op 1 kant.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

Moeite met buigen op 1 kant.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 13:55

Mijn paard heeft moeite met het buigen op de ene hand. De ene hand gaat heel goed de ander vind ze het heel moeilijk de juiste stelling aan te nemen.

Ik heb les.
Ik doe nu veel oefenen met extra stelling, terug wijken naar de hoefslag en volte sluiten en openen.

Iemand nog extra tips?

Bar

Re: Moeite met buigen op 1 kant.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:01

Mijn tip is om je te verdiepen in de oorzaak van het probleem, nl. de scheefheid van je paard.
Elk paard heeft nl. een voorkeurskant waar hij makkelijker kan buigen. Vergelijk het maar met links-of rechtshandigheid van een mens.
De oplossing zit in het rechtrichten van je paard. Dit is niet zo simpel als het klinkt. Uiteindelijk wil je, heel kort door de bocht gezegd, de korte spieren aan de "moeilijke kant" oprekken en de lange spieren aan de "makkelijke kant" verkorten.
2e tip, praat over rechtrichten met je instructeur en als die je niet kan helpen zoek dan een instructeur die dat wel kan. Knipoog

Veel inf over rechtrichten en scheefheid vind je op www.paardenbegrijpen.nl

Succes!

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 17:50

Mijn instructrise doet dat heel goed hoor, en die zegt ook precies hetzelfde. Vroeg me af of jullie zelf nog wat ideen hadden over oefeningen.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:21

Ik heb dit ook gehad met de haflinger waar ik op rijd. Ik heb toen heel veel achtjes en slange voltes gereden en inderdaad op rechte lijnen goed rechtstellen en ik moest van mijn instructrise bijna de hele tijd op de binnenhoefslag rijden zodat ze niet aan de bakrand kon plakken en ik haar goed recht kon stellen. Bij mij was het na een maand al een stuk beter!! En nu een half jaar later is ze zo soepel als wat aan allebei de kanten!!
Succes!!

kakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:59

Ik ben het eens met "Bar". Niet willen buigen heeft vaak te maken met de scheefheid. Op www.paardenbegrijpen.nl staan oefeningen om recht te richten. Echt een heel goede site.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 20:22

mijn pony's knappen erg op van een osteopaat behandeling en dan revalideren aan de hand en aan de longe, bij mijn fjord weten we af en toe niet meer wat nu goede en verkeerde kant is voor hem, dan gaat het even heel lekker.

blackqueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:09

quote:
"Veel inf over rechtrichten en scheefheid vind je op http://www.paardenbegrijpen.nl"

helemaal mee eens, en goede info staat ook op www.paardenrecht.be en www.hoefkatrol.com

zorg er in ieder geval voor dat je je paard niet forseerd in de moeilijke buiging naar binnen te laten lopen dan zal hij/zij zich alleen maar op de schouder laten vallen wat resulteerd in slijtage van gewrichten etc.begin met i.d.d op de binnenhoefslag aan de kant die het makkelijkst gaat en dan met buiten stelling zelf ga je dan op je binnenbeen zitten net zo veel druk op je beugel als dat je het paard niet naar de hoefslag laat lopen. (zo ga je zelf recht zitten en rek je de korte spieren op) dit doe je net zo lang tot dat het paard gaat nageven op je buiten teugel. (dit is het begin maar een enorm moeilijk stukje rijkunst) als je geen spiegels in de bak hebt laat iemand heel secuur na de beenzetting van je paard kijken van achter of voor, zodat je zeker weet dat je paard een rechte lijn loopt met de afdruk van achterhoeven in die van de voorhoeven dit voorkomt overbelasting.

succes