travers in galop wat niet moet!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_20

travers in galop wat niet moet!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 19:21

hoi hoi, ik heb een vraagje:

als ik aanspring in de rechtergalop gaat mn paard helemaal in travers, na een halve ronde kan ik haar al beter rechtstellen, ik laat haar al bewust aanspringen in een goede hoek of op de volte met de stelling echt na binnen maar ze blijft de eerste tig meters raar onbedoeld in travers, ik probeer al overdreven mn binnenbeen na achter te leggen en haar kont naar buiten te drukken maar het gaat moeizaam. en in de hoeken gaat ze ook travers lopen, hoe ik ook probeer! linksom is er niets aan de hand en galoppeerd ze gewoon goed. In het begin had ze de neiging om opwaarts ipv voorwaarts te galopperen, dat is al stukken verbeterd, ze maakt nu de sprong goed af en is goed voorwaarts. hebben jullie nog tips hoe ik die travers er uit kan rijden?

alvast bedankt!

Illusion

Re: travers in galop wat niet moet!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:22

ik snap niet precies wat je bedoeld Knipoog
hou je buitenteugel erbij meer kan ik er nog niet van zeggen

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:24

Schoudervoor rijden, van daaruit aangalopperen en ook in galop op die kant waar ze travers wil schoudervoor rijden. Op die manier moet ze haar binnenachterbeen onder de massa zetten.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:25

Marian, de kont van haar paard gaat dus naar binnen ipv recht voor de voorhand, een soort travers dus.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het ook niet zou weten. Heb je wel eens naar de rug laten kijken? En als dat het niet is kan je een keer proberen met een zweepje bij te tikken, niet op los rammen Knipoog

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:28

Niet de achterhand naar buiten duwen, maar juist de voorhand naar binnen (en dus recht voor de achterhand) zetten. Denk aan schoudervoor of schouderbinnenwaarts rijden zoals Shanna zegt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:28

Shanna16 schreef:
Schoudervoor rijden, van daaruit aangalopperen en ook in galop op die kant waar ze travers wil schoudervoor rijden. Op die manier moet ze haar binnenachterbeen onder de massa zetten.

Dit was ook mijn gedachte. Waar ik ook aan dacht was het opbouwen naar een contragalopje om je paard in galop te gymnastiseren.
Hoe is ze in de andere gangen? Misschien dat je haar met buigingswerk in stap en draf ook nog kunt verbeteren?

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:46

Contragalopje kan idd ook Urielle.
Let wel op dat als je aanspringt in galop je zit op je binnenbeen doet. Vaak geeft men teveel druk met het buitenbeen waardoor ze dus - heel gehoorzaam - de achterhand naar binnen zetten.

nasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:01

probeer hem inderdaad schoudervoor of zelf schouderbinnewaarts zetten. Wat je ook kan doen is stukej wijken en aanspringen. Niet op een plek doen waar hij het al weet.
Ook vanuit een volte 10 meter dan heb je hem goed aan je buiten teugel en aan je hulp.
gr.

Esther_20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 12:00

bedankt voor jullie reactie, ik zal vanavond even antwoorden want ik ben aan het werk, sneaky he!

Esther_20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 15:41

hoi hoi, ja nou zowieso bedankt voor jullie reactie's maar ik heb nogal een "lastig"paard, niet gemeen maar uitgekookt slim, ik heb haar er nu eindelijk vanaf dat ze niet om niets meer aangaloppeerd, ik kan nu mn been aangelegd houden en gebruiken (kon eerst niet galoppeerde ze steeds aan) wijken lukt nu een meter of 10 zonder galop (hoera) ! ik heb vanochtend les gehad en door de regen was de hoefslag niet begaanbaar dus de binnenhoefslag gepakt en daar had ik echt veel werk mee om haar recht te houden, maar het rechtsomgaloperen ging als een stuk beter! niet zo raar meer met haar kont na binnen! ofdat ik nu bewuster recht moest sturen ivm de slecht hoefslag of waar het aan lag weet ik niet maar het ging al beter! ik hou het gewoon even vol zo (op die binnenhoefslag) en dan zie ik het wel, zweepje laat ik nog even als laatste optie omdat ze dat ding bijna niet kent (Gelukkig) en ze bijna panisch reageert op dat ding!

Esther_20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 15:43

oja contragalop en overspringen doet ze allemaal al (ONGEVRAAGT!!!!) en als ze erg in de knoop komt gaat ze gewoon overkruist wisselen haha maarja tegen die tijd ga ik altijd maar helemaal halthouden en weer van voorafaan opbouwen hahahah! het is me een portret!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:04

Esther doet ze datzelfde ook aan de longe of alleen als jij erop zit? Want het (jouw laatste bericht) klinkt alsof ze wellicht nog erg vast zit in haar lijf ergens of misschien gewoon balans mist? En hoe los en soepel is ze in stap en in draf?

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:11

Mijn paard doet dat ook (in lichtere mate).. De tip van mijn lesgever wat bij mij echt heel goed helpt was om zelf naar de korte zijde van de bak te blijven kijken..

Mijn paard probeert mij namelijk op zijn andere kant te laten zitten en als ik daarheen kijk blijf ik tenminste recht en kan ze het dus ook niet doen Lachen

Esther_20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 17:38

Urielle schreef:
Esther doet ze datzelfde ook aan de longe of alleen als jij erop zit? Want het (jouw laatste bericht) klinkt alsof ze wellicht nog erg vast zit in haar lijf ergens of misschien gewoon balans mist? En hoe los en soepel is ze in stap en in draf?

Hoi Hoi, dat doet ze aan de longe ook, vaak uit jolligheid als ik haar enkel aan de longe heb zonder bijzetten, dan mag ze dus wel eens flink galoperen en dat springt ze met 4 benen in de lucht en wisselt ze van galop, ook overkruist etc. over haar balans heb je een goed punt want dat wordt steeds beter maar in het begin was het net een dronkaard, op de hoefslag was er niets aan de hand, kon ze aan de bakrand kleven maar op de binnen hoefslag of een wending liep ze helemaal uit balans.
daarom heb ik er ook veel moeite mee om haar recht te richten, ze pakt op de middenlijn heel snel een stelling om maar enigszins "steun" te hebben. Ze is pas nog losgemaakt, ze had in het begin een heel verkeerd zadel waarop ze ook heel erg op reageerde, rug wegdrukken, erg onrustig, kriebelig etc, nu is dat nauwelijk meer aan de orde tenzij ze zelf heel druk is (ze is van nature ook een druktemakerd). Als ik rijdt dan heeft ze altijd minimaal 20 minuten nodig om een beetje warm te worden, dan rijd ik haar meestal zo'n 45 minuten door (afhankelijk van haar mood, is ze braaf is ze eerder klaar) en dan ook nog zo'n 10/15 minuten uitstappen, vaak als ze dan weer op haar eigen benen mag lopen valt ze ook weer uit balans. Ik probeer haar ook echt aan 2 teugels en 2 benen te rijden, en balkjes lopen en zo maar daar vind ze vaak niets aan haha, dan is het 2 keer wiebelen, 3 of 4 keer perfect in balans er over en dan is de lol er al weer af voor haar.., wat zijn nog meer goede balans oefeningen? ik ben nu sinds 2,5 week echt aan het oefenen met schakelen, dit kon nog niet eerder omdat ze bij terug rijden eerder al heel gauw begon te stuwen en dribbelen en bij verruimen steeds begon te galoperen, dat ze niet met die "centimeters ruimer"overweg kon. Het schakelen gaat nu de goede kant op, we begonnen met een paar passen en nu zitten we al op zo'n meter of 10 dat ze verruimt of terug komt!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 10:06

Ik denk dat je goed bezig bent, en haar gewoon verder wat de tijd moet geven om sterker te worden Lachen
Mijn paard heeft zelf heel veel gehad aan slangenvoltes en kleine achtjes voor zijn balans en ook aan het verkleinen en vergroten van de volte. Ik heb ook veel kwartlijn, binnenhoefslag en middellijn gedaan met hem, ipv hoefslag. En voor de galop, veel kilometers maken rechtuit, wellicht in de buurt een lang zandpad opzoeken als jullie dat in de buurt hebben en daar wat gaan galopperen? Ik heb ook veel vrijspringen gedaan, kleine gevarieerde sprongetjes met wisselende afstanden. Daar worden ze erg handig van, bewust van hun lichaam en de balans wordt ook beter. Ik maakte de hindernissen in de loop der tijd ook wat kijkerig om hem mak te maken. Dus een zeiltje of een jas erover, iets raars ernaast of eronder zetten.
De tijd dat je rijdt vind ik persoonlijk wel vrij lang.

Esther_20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 12:04

hoi urielle, bedankt hoor! en wat de tijd betreft, dat wisselt natuurlijk wel maar ze heeft echt de tijd nodig om op te warmen, als ik echt met haar aan het werk ga als ze nog niet warm "genoeg" is loopt ze echt te klieren en klooien en krijg ik haar er "niet door heen", maar het gaat steeds beter en makkelijker en volgens mij is het kwartje ook gevallen dat ze van mij de tijd krijgt óm op te warmen maar dat ze daarna wel moet luisteren en dat ze dan ook sneller klaar is als ze braaf is. Tuurlijk mag ze ook een baaldag hebben maar tussen klieren en klieren zit ook nog verschil!

Ik probeer haar om de dag te rijden, dagelijks is bijna niet te doen voor mij met een huishouden en 40urige baan. het wil ook wel eens gebeuren dat ik haar 2/3 dagen niet rij en dan vind ik het niet eerlijk als ik er op klim en haar meteen vollop aan het werk zet!

We hebben het bos om de hoek dus daar maak ik ook graag gebruik van! slangevoltes rij ik ook veel en kleine voltes, in het begin vliegt ze de bocht uit en na een tijdje loopt ze goed haar rondjes!

Sentasi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:04

HoiHoi
mijn vroegere bijrijdpaard had dit ook. Is een lange tijd om de zoveel weken naar een Fysio geweest, die werkt met stroom. En daarna was hij vrijwel over.
Misschien door een DA na laten kijken?

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:31

Ik snap precies wat je bedoelt, ik herken het heel erg van een paard dat ik weleens reed. Dat het één kant op is verrast me niet, dat betekent gewoon dat ze een duidelijk moeilijkere kant heeft. Goed je buitenteugel erbij, probeer steeds zachtjes even iets naar buiten te stellen (rechtstellen) en vraag juist niet teveel stelling, omdat ze dan al gauw 'valse buiging' gaat nemen omdat dat makkelijker is.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:48

Ik moest altijd heel ietsje stelling naar buiten vragen en dan de voorhand naar binnen zetten door twee handen iets naar binnen te zetten en m'n binnen been eraan om te zorgen dat hij op de hoefslag blijft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 07:00

Hanmar schreef:
Ik snap precies wat je bedoelt, ik herken het heel erg van een paard dat ik weleens reed. Dat het één kant op is verrast me niet, dat betekent gewoon dat ze een duidelijk moeilijkere kant heeft. Goed je buitenteugel erbij, probeer steeds zachtjes even iets naar buiten te stellen (rechtstellen) en vraag juist niet teveel stelling, omdat ze dan al gauw 'valse buiging' gaat nemen omdat dat makkelijker is.

Ben ik het mee eens. Clown