Dressuurvraagjes (beginner)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Dressuurvraagjes (beginner)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 18:17

Gisteren bij het buitenrijden merkte ik dat [***] rechts vaster aanvoelde, en ook het buigen naar rechts ging eerst totaal niet, en later wel een beetje. Ik denk dus dat hij wat vast zit? Maar dan zit hij links vast? Of ..?

Ook merkte is dat hij makkelijker in draf/galop kon ontspannen dan in stap, stap ging uiteindelijk wel maar dus pas nadat we al een drafje/galopje gedaan hadden, en dan nog niet hetzelfde als in draf/galop. Is dit normaal? Of betekent dit ook dat er ergens iets "mis" is? Met ontspannen bedoel ik kopje laag aan de lange teugel (voorwaarts/neerwaarts?).

Ik moet eerlijk zeggen dat ik van dressuur niet veel kaas heb gegeten en ik heb nu het gevoel dat er toch wat meer aandacht aan besteed moet worden en zit dus met vragen. Hopelijk vinden jullie het niet erg mij even op weg te helpen (en later waarschijnlijk ook nog wel eens Knipoog ).

Qua rijden doe ik "niks" zeg maar. Ik probeer ervoor te zorgen dat hij in een vlot tempo loopt maar bv. met mijn handen doe ik niet veel. Ik wacht als het ware tot hij vanzelf komt. Wel heeft hij weinig respect voor mijn benen. Voorwaartse hulp gaat nog wel, maar bv. reactie op 1 been is er totaal niet. Hoe moet je hieraan werken? Of moet je je daar nog niks van aantrekken en komt dit als hij ontspannen en wat meer dressuurmatig gereden is vanzelf?

Ook heb ik het gedacht dat hij een beetje een headshaker is, niet extreem erg en heb het gevoel dat het door de mugjes komt. Hij is namelijk extreem gevoelig en als er wat rond z'n hoofd zwermt kan hij daar helemaal niet tegen. Mijn vraag is eigenlijk of dit beperkingen kan geven ivm dressuurmatig werk? Of ik ergens rekening mee moet houden of op bepaalde dingen letten ofzo?

Ik rijd hem nu iets meer dan een jaar en we rijden voornamelijk buiten. Dus niet in een bak ofzo. Buiten is er wel plaats om wat dressuurwerk te doen, en er is nu een stuk weide wat in de toekomst als bak gaat fungeren, dus daar gaan we in de toekomst ook meer werk verrichten. Hebben jullie tips hoe ik moet beginnen zeg maar? Wat het belangrijkste is om eerst op te werken e.d.?

Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen waar ik naartoe wil, want ik vind het best moeilijk om het neer te schrijven.
Alvast bedankt voor de hulp. Lachen

Illusion

Re: Dressuurvraagjes (beginner)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 18:21

je zegt dat je bijna niks met je handen doet Knipoog
met dressuur hoef je dat ook niet overdreven te doen..maar wat wel belangrijk is is dat je met je handen gaat ''spelen'' niet trekken ofzo maar rustig en vriendelijk ophoudinkjes maken,, om hem te laten reageren kan je overgangen rijden Knipoog dus bijv.. om de 10 meter van stap naar draf.. en andersom
dit doe je dan alleen op beenhulp.. zorg wel dat hij nadat jij hem beenhulp hebt gegeven hij METEEN luisterd dus als hij na jou 1ste beenhulp niet luisterd mag je hem gerust wat harder aanpakken.. (houd het wel vriendelijk Knipoog )

dan het shaken van zijn/haar hoofd Knipoog probeer eerst eens uit ze zoeken waarom hij/zij het precies doet.. het zal kunnen dat dat idd door de vliegjes kan komen.. hier kan je spul voor halen bij de dierenarts.. of een vliegennetje over je hoofdstel doen..maar dit kan ook hinderlijk voor je pony zijn en daardoor kan hij/zij nog meer met het hoofd gaan ''shaken Tong uitsteken ''

meschien is het makkelijk als je gaat beginnen met dressuur om er iemand bij te halen die verstand heeft van dressuur evt je les kan geven Knipoog
Laatst bijgewerkt door Illusion op 01-10-07 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 18:23

Waarom is spelen nodig als je paard ook vanzelf komt?
En wordt spelen niet al snel zagen als het niet gaat zoals je wil?

Voor zover ik het ondertussen denk (door veel te lezen) zou het allemaal "vanzelf" moeten gaan. Ik heb vroeger ook wel geleerd van te spelen e.d. maar ik weet niet of dat wel dé manier is, vandaar de vragen, omdat hij zonder spelen ook naar beneden gaat Lachen

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 18:28

[***] schreef:
Waarom is spelen nodig als je paard ook vanzelf komt?
En wordt spelen niet al snel zagen als het niet gaat zoals je wil?

Voor zover ik het ondertussen denk (door veel te lezen) zou het allemaal "vanzelf" moeten gaan. Ik heb vroeger ook wel geleerd van te spelen e.d. maar ik weet niet of dat wel dé manier is, vandaar de vragen, omdat hij zonder spelen ook naar beneden gaat Lachen

spelen is een manier.. zagen niet..
onder spelen versta ik rustig met mijn handen ophoudinkjes maken .. en zeker niet zagen!
als je paard vanzelf al aan de teugel gaat lopen is dit niet nodig Knipoog maar hou dus wel contact

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 18:32

Contact heb ik Ja
Als z'n neus bijna over de grond is natuurlijk langere teugels dan anders, maar er is steeds licht contact Knipoog

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 18:34

haha hoe bedoel je over de grond Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 18:35

Gewoon, koppie naar beneden? Lachen
Uiteraard niet letterlijk over de grond Clown maar hij gaat wel diep Ja

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 18:53

als je paard rechts vast houdt dan betekend dat dat hij lins juist los laat, je moet dan met je rechter been naar je linker hand toe rijden en je rechter hand met rust laten.
elk paard heeft een gang die hij wat moeilijker vind bij die van jou is dat waarschijnlijk de stap, is niets ergs gewoon blijven oefenen op een goede stap.
om te reageren op een eenzijdige kuitdruk moet hij eerst wat beter aan het been zijn dan dan komt het vanzelf.
van headshakers hab ik absoluut geen verstand dus daar kan ik geen andwoord op geven. Clown

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 18:54

hmm zorg dat je pony niet TE diep gaat lopen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 18:56

Is het niet juist goed dat hij naar beneden gaat? Kan hij te diep gaan? Het lijkt me hoe dieper hoe beter voor de rug (en hij doet het zelf, dus ik dwing niet ofzo).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 18:57

barbar schreef:
als je paard rechts vast houdt dan betekend dat dat hij lins juist los laat, je moet dan met je rechter been naar je linker hand toe rijden en je rechter hand met rust laten.
elk paard heeft een gang die hij wat moeilijker vind bij die van jou is dat waarschijnlijk de stap, is niets ergs gewoon blijven oefenen op een goede stap.
om te reageren op een eenzijdige kuitdruk moet hij eerst wat beter aan het been zijn dan dan komt het vanzelf.
van headshakers hab ik absoluut geen verstand dus daar kan ik geen andwoord op geven. Clown

Ok, bedankt Lachen
Alleen dat eerste snap ik niet goed wat daar de bedoeling van is.
Zorg je er dan voor dat hij links hetzelfde gaat aanvoelen als rechts? Of rechts als links? Clown

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:04

als je met je rechterbeen naar je linkerhand toe tijd dan zorg je er voor dat hij links wat meer aan neemt en hij rechts wat los laat zodat het gevoel in bijde handen gelijk wordt.
zorg wel dat je niet te veel met je rechterhand doet, dus juist loslaten ipv vast houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:16

Ok, het is dus een compromis zeg maar.. bedankt Ja

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:20

ja zo kan je het wel noemen. Haha!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:39

Ik vind dat jij zelf hele goede ideeen hebt Haha!
Ik zou eerst eens het paard na laten kijken, bij veel headshakers zit er een wervel verkeerd of hebben ze last van hun rug of nek.
Als uitgesloten is dat er niets medisch is, zou ik gewoon bij het begin beginnen. Eerst het paard aan het been maken. Meteen reactie vragen van het paard op je been, consequent zijn. Beter een keer een flinke schop en reactie, dan 10 keer een vaag schopje en geen reactie. Als er reactie is natuurlijk uitgebreid belonen! Zelf er dan aan blijven denken dat je bv in draf niet blijft drijven, zodat je paard weer afstompt op je hulp. Benen dus stil, behalve als er een reactie van je paard moet komen.
Verder zou ik bezig gaan met het losmaken van je paard, voltes rijden, slangevoltes, volte openen en sluiten enz. Je kan buiten heel goed slalommen om bomen heen! Tempowissingen helpen ook prima om het paard los te maken en aan het been.

Het advies wat je krijgt over het spelen met de handen ben ik het totaal niet mee eens. Ik zou zeggen licht contact is prima, verder niet aan zitten. Eerst aan het been en losser worden. Spelen wordt idd snel zagen en is nergens voor nodig. Als een paard niets heeft om op vast te pakken of te hangen, kan dat ook niet!

Ik zou ook denken aan longeren, grondwerken er zijn hele leuke oefeningetjes om je paard losser te krijgen, kijk maar eens in wat topics op bokt of bekijk het boek van Inge teblick eens. Dat heet volgens mij ook grondwerk.

succes!

kakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 20:23

Het allereerste waar je aan moet werken is reaktie voor het been. Een paard moet voorwaarts reageren, is hij dat niet dan kom je later bij de oefeningen en het aan de teugel rijden problemen tegen. Een paard moet van achter naar voor de hand in lopen.

Als je paard rechts niet wil buigen, wil zeggen dat de spieren aan de linkerkant korter zijn dan rechts. Je kunt dit door oefeningen oplossen zoals "Barbar"uitlegt. Het teveel gewicht aan de rechterkant moet naar links. Maar ook zeker door het rechtrichten van je paard, omdat een paard van nature scheef is. Kijk maar eens op www.paardenbegrijpen.nl daar staat alles over rechtrichten.

succes