Ik heb mijn paard in november 4 jaar. Toen was ze 10 jaar.
Even heel kort:
Het eerste jaar was ik nog absoluut niet bezig met nageeflijk rijden, het tweede jaar wel maar heb toen een tijd geen les gehad en ik stuitte vaak op grote meningsverschillen met m'n merrie..
Het derde jaar heeft ze vanwege blessures stilgestaan, en nu het vierde jaar ben ik behoorlijk fanatiek weer bezig en ze is inmiddels dus 14.
Bij der vorige eigenaren is ze vaak met slof gereden, handen hoog, lekker fanatiek bijporren en bijtikken.. eeeen dan ging ze meer opgericht lopen
Zelf zeiden ze ''als ze der tong naar buiten doet dan heeft ze een eigenwijze dag'' Noujah dat wou ik wel aannemen want hun hadden immers veel meer ervaring als (dan?
) ik.Dit resulteerde voor mij in een paard wat eerst absoluut niet naar beneden te krijgen was, maar uiteindelijk had ik een paard wat ik een ''prachtige'' houding liep met teugels in boogjes. Het tweede jaar ben ik vooral bezig geweest met het volgen van mij hand. Lang laag, neusje naar voren en gewoon ontspannen kunnen lopen. Toen kwam de periode van een jaar stilstaan. Nu ben ik weer fanatiek aan het rijden.
Ik heb een jaarkaart bij de kliniek gekregen
waar ze ongeveer een maand terug helemaal 100% goed gekeurd is. Ook komt er regelmatig een tandarts op bezoek en krijgt ze regelmatig een sportmassage door een erkend persoon. Ook de zadelmaakster is recent geweest. Ook heb ik een aantal keer een osteopaat/homeopaat laten komen. Der bekken stonden scheef, had een kleine blokkade in der rug en der achterhand was behoorlijk verslapt door de gescheurde spier.
Inmiddels zijn we een half jaar verder en ik heb het idee dat mijn paard zich redelijk prima voelt. Ik wil dan ook graag eindelijk wedstrijden gaan rijden, alleen zie ik dat niet zo zitten met een paard waar de tong eruit steekt aangezien dit toch als een duidelijk probleem wordt gezien.
Echter blijft de tong er aan de linkerkant uitkomen. Er hangt geen hele flap uit, maar je ziet gewoon roze inplaats van een geheel zwart smoeltje.
Ik heb nu denk ik al bijna een jaar lang les iedere week (Voor het jaar stilstaan ook maar dan van een andere instructrice waar ik minder over te spreken was), wat zij zei komt overeen met wat de osteopaat zei, ook kwamen ze beide met dezelfde oplossingen aan, zonder elkaar gesproken te hebben. Ik ga er dus vanuit dat we hier goed mee bezig zijn.
Alleen hoe kan ik nou weten of alle lichamelijke problemen over zijn en dat het gewoon ''aangeleerd'' gedrag is, of dat er nou daadwerkelijk nog iets zit?