Vast zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Vast zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 08:27

Mijn pony houdt zich graag erg vast in haar lijf, ik heb nu een paar maanden en nieuwe instructrice en we zijn al heel wat vooruit gegaan.
Ik heb eerst veel te veel op mijn handen gereden met als gevolg dat als ik mijn pony los laat van voren ze gelijk weer zoekt naar de steun van mijn handen om in haar houdinkje te lopen.

Het is heel moeilijk om haar nu goed los te krijgen, ze grijpt vrijwel alles aan om zich vast te zetten op mijn handen. Nu kan ik haar tegen woordig in de stap en draf aardig voorwaarts neerwaarts krijgen, maar in de galop is het nog erg moeilijk.

Wat zijn goeie oefeningen om het paard los te rijden?

bromfiets

Re: Vast zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 08:29

longeren met pessoa Ja Niet te strak zetten. Of bij gebrek aan een pessoa met een slof longeren.

Allebei de mogelijkheden zo laag mogelijk instellen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 08:33

Ik heb een pessoa, maar daar ontspant ze nog moeilijker op dan op mijn hand, ze vind het heel moeilijk om te dalen en probeert met pessoa alles om eronder uit te komen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 09:01

Het is ook een kwestie van doorzetten Lachen

Nu snapt ze het nog niet en denk je dat je er niks mee zal bereiken. Maar als je haar ook met rijden loslaat, zal ze met longeren ook langzaam los gaan laten, nu geeft het nog een gevoel van paniek bij haar. Blijf zelf rustig en praat haar ook naar de ontspanning toe. Geef haar gewoon de tijd.

nasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:09

Longeren wil inderdaad wel eens goed helpen!
Als dit niet gaat, wat ook kan, is proberen met rijden, veel te wijken, schoudervoor, schouderbinnenwaarts, volte's sluiten en openen te rijden, hier maak je het lijf ook losser mee!! overgangen rijden en proberen goed aan je hulpen te houden.
gr

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:16

Hoe gebruik je je pessoa?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:39

Je kan eens een fysio laten langskomen. Heb ik pas ook gedaan, voor 25 euro was ie klaar, en dan krijg je advies waar ie vast zit en met welke oefeningen en massages die spieren soepeler worden.

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 12:00

wat ik ook wel eens doe is wat rekken en strekken naast je paard staan met wat lekkers en dan vragen of ze in wil buigen en belonen

kakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 20:03

Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl. Daar staan interessante dingen op. Verder is longeren ontzettend belangrijk, maar dan wel met dubbele lijnen, zodat je voelt wat het paard doet en je ook stelling kunt vragen.

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 07:47

ik kan niet op die site komen hoor... Boos!

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:04

ik zou ook lekker veel gaan buigen en wendingen rijden..
met pessoa longeren wilt ook weleens helpen, maar je kunt ook gewoon touwtjes gebruiken en met een katrolletje onder de longeersingel vastzetten. (heeft hetzelfde effect als een pessoa, alleen zit je niet telkens in de knup met al die touwen)
en verder gewoon door blijven trainen met je instructeur, omdat dit ook de goede kant op gaat!!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:05

kakkie schreef:
Kijk eens op http://www.paardenbegrijpen.nl. Daar staan interessante dingen op. Verder is longeren ontzettend belangrijk, maar dan wel met dubbele lijnen, zodat je voelt wat het paard doet en je ook stelling kunt vragen.

Ik zou persoonlijk even wachten met dubbele lijnen omdat ze dan nog steeds steun kan zoeken in jouw handen, met een pessoa moet ze het wat meer zelf uitzoeken. Maar het blijft natuurlijk een persoonlijke keus en je moet doen wat op dat moment het fijnste gaat voor jou en je paard. Lachen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 21:11

Longeren met dubbele lijnen zal denk ik niet gaan, met pessoa kan ik haar aardig in bedwang houden, maar gewoon aan een lijn is het nekvast en gassen maar met als gevolg dat ik aan het waterskieen ben *LOL*

Niet correct maarja haflinger streken he, ik kan er wel om lachen en vang paard weer en longeer verder.

anytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:32

inderdaad longeren met een pessoa en gewoon doorzetten. Wat wij doen met dat soort paarden is een dag rijden, longeren, rijden, longeren etc. Zodat ze echt goed los worden in het lijf,

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:35

Wat eigelijk het belangrijkste is, is de achterhand te activeren. Vanuit daar laten ze de rug los en kunnen ze van voor ook loslaten. Dat is de eerste stap, voordat je "lenigheidsoefeningen" gaat doen. Want die hebben geen nut, als ze de rug vastzetten.
Dus veel overgangen en veel schakelen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:44

Charaz schreef:
Longeren met dubbele lijnen zal denk ik niet gaan, met pessoa kan ik haar aardig in bedwang houden, maar gewoon aan een lijn is het nekvast en gassen maar met als gevolg dat ik aan het waterskieen ben *LOL*

Niet correct maarja haflinger streken he, ik kan er wel om lachen en vang paard weer en longeer verder.

Zo te lezen , vlucht je pony dus bij longeren met dubbelen lijn, dat is een teken dat ze het niet snapt,
Ik zou de pony toch ook even na laten kijken door een tandarts en osteopaat oid,

Je kan je pony ook heel geod even aan de hand trainen om hem duidelijk te vertellen waar je zijn hoofd wil, dat is vaak veel duidelijker voor het dier dan dat je het erop zit.

Je zegt dat je altijd veel met je handen hebt gereden, dus je hebt de pony altijd tegen gas gegeven en nu ineens is alles anders , dus logisch dat hij het even net meer snapt en waarschijnlijk even op de vlucht gaat, dat kan even duren eer het andere knopje erop zit,heb geduld!!!

Als je geintereseerd ben in de dingen die bij paardenbegrijpen.nl staan en gebeuren dan moet je me maar even pbje!