te sterk buiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maya1981

te sterk buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 23:10

mijn paardje is me af en toe (of misschien beter gezegd erg vaak) te sterk af buiten. ze is nu 4 en vorig jaar helaas met stang gereden. het is een stevige haflinger dame. ik rij haar nu en klein half jaar en heb haar lbest wel lekker lopen in de bak dan.... ik rij haar nu met een dikke enkel gebroken trens maar wil liever niet met een scherper bit gaan rijden. ze zet haar nek erop en gaat gewoon. alleen naar buiten is echt net te doen en met zn 2en heb ik echt mijn handen vol aan haar. ik krijg haar hoofd niet naar beneden (in de bak wel zonder problemen) en ze heeft haar rug dus niet goed. wat kan ik hiermee? een hulpteugel gebruiken? en zo ja wat en welke?
ze staat nog een paar weken aan de rand van het bos waar ik dus echt geen mogelijkheid heb om in een bak of wei te rijden.

8nnemiek

Re: te sterk buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 23:16

Veel oefenen Ja Misschien met iemand die er naast loopt, of gewoon zelf rustige stapritjes. Hoe vaker je naar buiten gaat hoe normaler alles wordt, en uiteindelijk is er niets spannends meer te zien en zal ze meer gaan ontspannen.
Zorg ook dat je zelf ontspannen bent. Niet te veel met de teugels bezig zijn, niet te veel drijven, gewoon lekker relaxed zitten. Paarden voelen het heel goed aan als je nerveus bent.
Als je iets achter de hand wil hebben voor een noodgeval dan zou je voor buitenritten een pessoabit kunnen kopen met twee teugels. De eerste teugel doe je aan de grote bitring vast, deze heeft dus 0,0 hefboomwerking en is dus het zelfde als je normale bit. En de tweede teugel maak je vast aan de onderste, kleine ring. Die teugel laat je gewoon los hangen. En zou het nodig zijn dan kun je hem er altijd bij pakken. Dat is vooral voor het idee. Als je weet dat je nog iets achter de hand hebt kun je zelf ook beter ontspannen Lachen

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 23:17

Het lijkt erop dat ze buiten een soort opgewonden raakt. Waarschijnlijk kan ze in de bak wel ontspannen omdat die omgeving helemaal vertrouwd is voor haar. Misschien moet je eerst even met haar aan de hand naar buiten en zo de omgeving verkennen. Neem een vaste route en herhaal die heel vaak. Hoeft maar een klein stukje te zijn. Als ze dat eenmaal kent zal ze meer ontspannen.

Ga ook gewoon lekker in de bak rijden (als dat weer kan) en dan buiten uitstappen. Het is een kwestie van oefenen en geduld. Paarden moeten gewoon altijd aan alles heel erg wennen. Ik denk niet dat je het moet gaan zoeken in hulpteugels enz want ze kan blijkbaar wel netjes lopen.

maya1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 10:50

het is niet zo dat ik gespannen ben hoor Bloos drijven doe ik in het bos al helamaal niet. in de bak is ze ook super aan mn been, hoef mijn kuit maar aan te leggen en ze vliegt zo ongeveer weg (ben ik erg blij mee Pling )we gaan altijd met zn 2en het bos in met een wat oudere haf . ik ben 2 keer alleen geweest maar dat was in galop naar de ene kant van het bos en in volle galop weer terug. een rondje lopen aan de hand is al helemaal geen optie. ze loopt me gewoon letterijk omver .dat is echt niet te doen met 'de tank'. maar dat pesooa bit vind ik misschien wel een optie. gewoon normaal rijden maar in geval van nood toch even wat extra s hebben. ik wil lieve niet met hulpmiddelen rijden hoor ze is nog zo jong maar ze schrikt nergens van maar wil echt alleen maar hard. rustige ritjes hebben we wel regelmatig maar zodra ik een drafje inzet en zij met haar schouder voorop loopt gaat ze erg hard. meestal kan ik haar wel in draf houden maar niet ontspannen en is ze binnen 5 minuten helemaal doorweekt van het zweet. ik zet haar wel regelmatig achter de andere haf en dat houden we wel een tijd vol maar dat vind ik niet de oplossing.

melissa20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 12:20

ik volg dit onderwerp, jheb namelijk hetzelfde probleem

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:09

Als ze echt gewoon over je heen loopt heeft ze dus totaal geen respect voor je. Daar zou ik als eerste aan gaan werken. Veel grondwerk, eerst op de grond bepalen wie de leider is. Daar ligt ook een groot deel van het probleem met uitrijden; ze vertrouwt jou niet genoeg.
Google eens op '7 games' van Parelli, dat zijn 7 oefeningen om de band met je paard te verbeteren.

nasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:15

Probeer eens een rustig paard mee tenemen kijken of ze dan rustig blijft en wat meer ontspannen.
Wat ik zou doen is er een martingaal aan doen, zodat ze als ze er vandoor wil gaan zij haar hoofd er niet helemaal uit kan drukken, zo dat je nog wel iets kan doen.
gr

maya1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 22:38

ik neem altijd een rustige haf van 14 mee die er rustig achteraan komt galopperen als wij te hard gaan maare martinggaal of thiedeman zat ikzelf ook aan te denken!