Alleen goed worden door bruut geweld?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Intervarno

Alleen goed worden door bruut geweld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 21:27

Ik weet niet of het hier goed staat, anders voel je vrij om het te verplaatsen Knipoog

Ik heb op dit moment een 6-jarige D-ponymerrie, superbraaf en doet altijd goed haar best, ze snapt alleen niet alles even goed. Nou ben ik in april begonnen met wedstrijden rijden in de B. Dit gaat niet echt geweldig, heb op dit moment 2 winstpuntjes bij elkaar weten te sprokkelen. Nou heb ik op dit moment een hele lieve instructrice, die mij ontzettend veel heeft geleerd, maar ik ben een beetje te eigenwijs en wij dachten dat we misschien een strenger iemand moesten proberen... Nou bood iemand aan om mij les te komen geven, dus zo gezegd, zo gedaan.

Nou, viel dat even tegen... Na een half uurtje les, bood ze aan om er even op te gaan, gewoon om te voelen hoe ze loopt. Ik heb serieus nog nooit iemand zó lomp zien doen... Trekken, schoppen, totdat mijn pony uit paniek omhoog komt. Ze klapte bijna achterover, en daar lag ze bijna op de grond (zonder cap!). Maar dat was niet alles... Het ging gewoon door, ze vond dat de pony niet luisterde, zette de pony stil, deed haar handen omlaag en trok het bit van links naar rechts door haar mond heen. De paniek was in de pony haar ogen af te lezen. Ik stond daar gewoon met tranen in mijn ogen te kijken en zij was nog steeds in de veronderstelling dat ze mij ermee hielp.

Ik weet dat ik er iets van had moeten zeggen, en ik ben ook heel boos op mezelf dat ik dat niet heb gedaan Verdrietig Ik ben niet zo'n held en daar maken mensen handig gebruik van. Boos! Ik weet ook dat het onverantwoord is om zomaar iemand zonder cap op mijn paard moet laten (ik rijd zelf áltijd met cap), maar dit heeft vrees ik ook te maken met mijn gebrek aan lef...

Reacties achteraf door anderen waren dat ik te soft was en dat het goed is dat ze een keer aangepakt werd. Naar mijn idee is er een verschil tussen consequent en lomp...

Tegenwoordig worden er ook steeds meer foto's gepubliceerd (denk aan de foto's van PP, LDR enz.) waarbij topruiters (naar mijn idee) niet bepaald eerlijk met hun paard omgaan.

Vandaar deze discussie: Is de top alleen boor je weggelegd als je een paard ziet als een soort machine zonder gevoel? Ik dacht dat paardrijden ging over wederzijds respect...

Ik weet trouwens niet of de betreffende persoon op bokt zit, maar dat kan me op dit moment even niets schelen...

Zammie

Re: Alleen goed worden door bruut geweld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:35

Ik zou het ook niet kunnen aanzien als iemand op die manier op m'n paard zou rijden. waarom deed ze dit, heb je daar naar gevraagd? Ik zou in ieder geval weer naar m'n oude instructie gaan of op zoek naar iemand waar het wel mee klikt. Vind het trouwens onzin dat zo iemand er ff op moet. (tenzij jij er niets meer mee kon en dat ze dacht je ermee te helpen, maar of dit dan de manier is?) Jij moet je er mee redden en er zijn veel wegen die naar Rome leiden.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:44

Als je de foto's ziet van de Nederlandse top dan denk je idd dat paardrijden niet meer om wederzijds respect en ontspanning gaat.
Ik denk dat mijn instructrice me als de sodemieter van m'n pony af zou sleuren als ik zo zou rijden als foto's die hier laatst op bokt zijn geplaatst met een paard die zowat met z'n neus door z'n kin heen ging en waarbij er erg veel binnen hand gebruik was. En gelijk zou ze dan hebben. Ik kan niet geloven dat dit een manier van ontspanning is.
Laat mij dan maar lekker in de lagere klasses blijven rondrijden, dan op hoger niveau op zo'n brute manier.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:49

Ik bereik mijn top op mijn manier, en dat is door samen te werken met het paard en samen plezier aan de sport te beleven. Op die manier kom je nog altijd het verst over lange tijd, eerlijkheid duurt het langst. Ik denk niet dat mijn pony zo voor zijn leven en daarna ook de sport had geknokt als ik niet in alle eerlijkheid met hem reed. Vele andere paarden hadden in zijn situatie al onder de grond gelegen. Maar geen paard of pony die 's ochtends zo staat te trappelen om op wedstrijd te gaan. Als onze band niet zo was en ik niet zo zielsveel van hem hield dan hadden we de Z1 echt niet bereikt, want het was echt niet makkelijk.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:50

Helaas zijn er nog véél te véél mensen die paardrijden vanuit een soort 'ik moet het dier aan mij onderwerpen' idee. Bleegh! Ik begrijp best dat je op dat moment overrompeld was, maar liever een lieve instructrice en plezier hebben aan je pony dan op zo'n manier hogerop te komen bij dressuurwedstrijdjes Knipoog Vooral omdat het op mij overkomt alsof het je daar toch niet echt
om te doen is. Uiteindelijk moet het rijden voor jou en je pony toch vooral leuk zijn, toch?

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:51

zoals jij het beschrijft klinkt het echt heel erg en zou ik diegene eraf schoppen. maar als anderen zeggen dat het goed was is het misschien niet zo erg als ik zou denken uit jouw verhaal. of dat zijn ook rare mensen... maar dit is nogal onbelangrijk want het is JOUW pony en daar gaan mensen mee om zoals JIJ denkt dat het goed is. het lijkt mij dat je een paard met respect moet behandelen en dat vind jij ook dus wat maakt de mening van anderen dan uit??

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:52

Het belangrijkste wat jij er van geleerd hebt is dat deze nieuwe instructrice en deze aanpak niet bij jou en je pony passen.

Lekker bij je eigen instructrice blijven, dan gaat het maar iets minder hard met de winstpunten Lachen.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:52

Niemand behandeld een dier van mij op die manier... ik zou haar er echt af hebben gehaald.

Je hoeft zeker niet op zo'n manier met je dieren om te gaan, ik behandel mijn dieren op basis van wederzijds vertrouwen. En als dat betekend dat ik nooit tot de top zal behoren, so be it... Ik heb meer interesse in de band tussen mij en mijn dier dan de winst.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:54

Ik weet hoe vervelend dit is, ik heb het zelf ook wel eens gehad in het verleden. Alleen deed mijn haffie dan maar een ding en dat is diegene wijzen waar zijn plek is, in het zand naast het paard. Ik zou de persoon er alsnog op aanspreken en zeggen dat je hier niet van gediend bent en inderdaad terug naar je oude instructrice. Beter wat langzamer vooruit dan met geweld.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:55

Ik had die persoon van m'n paard getrokken!
Jammergenoeg weten sommige ruiters het verschil tussen dicipline en dwang niet meer.
Als iets niet lukt word de schuld op het paard gestoken,terwijl het grotendeels te wijten is aan de berijder, erg zonde.

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 22:32

Ga lekker terug naar je vorige instructrice en ga verder met plezier hebben met je pony en dan maar niet zo veel succes in de wedstrijden momenteel. Het juist (be)leren van ruiter en/of paard kost heel veel tijd en beloont zichzelf wel. Dan maar langer in de lagere klasses en zorgen dat de basis voor elkaar en correct is en dan stroom je alle klasses wel door, zonder op een gegeven moment vast te lopen omdat je je basiswerk niet goed hebt gedaan. Paardrijden en wedstrijdrijden is toch leuk, niet dan? (en als je zegt: niet dan, dan doe je volgens mij iets goed fout)

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 22:40

Bedankt voor de antwoorden!

@ Zammie: Ik heb hier niet om gevraagd, ik was aan het rijden en het ging niet super, maar ook niet echt slecht. Pony was braaf, maar liep gewoon niet zo lekker los door haar lijf en niet even constant in de aanleuning. Ze wilde alleen even voelen, verder zou ze niets doen

@ Miryamk: Ik heb inderdaad besloten om bij mijn eigen instructrice te blijven, dan maar een paar jaar in de B rondhobbelen en lekker rijden.

@ Zazoo: Ik begrijp je reactie. Ik ben bang dat ik echter niet heb overdreven. Dat andere mensen hebben gezegd dat het wel meeviel is wel waar, maar er waren ook mensen die echt heel boos en verbaasd waren erover, maar ook niets wilden zeggen... Ik heb het beschreven zoals het gebeurd is. Een vriendin van mij was er ook bij en die ston ook met open mond te kijken... En al was het niet zo, dan vind ik het sowieso niet kunnen. En paard (en al helemaal met het paard van een ander) moet je gewoon met respect behandelen. Ik zag persoonlijk ook niet wat de pony verkeerd deed...

@ sojim: Mijn pony accepteert werkelijk alles... Dat stijgeren was uit paniek, omdat ze geen kant opkon, dit werd gewoon uitgelokt, dit was niets gemeens... Aan de ene kant denk ik dat ze haar er beter af had kunnen gooien, aan de andere kant, had ik dan nu een veel groter probleem...

@ Arabendu: Ben ik het mee eens Ja Had alleen gedacht dat iemand met zoveel ervaring wel beter zou weten...

Ik heb er in ieder geval wel iets van geleerd en ik laat alleen nog mensen op mijn paard mét cap, waarvan ik weet dat ze altijd met respect met haar om zullen gaan Ja

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 22:43

Nou meid, je hebt denk ik (weet het wel zeker) de juiste beslissing genomen. Gewoon lekker genieten met z'n twee en de rest komt wel. Een goede vertouwde basis is echt nodig met je instructie. Ik hoop dat je paardje er niets aan heeft overgehouden (mentaal)

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 22:49

Ik ga morgen weer rijden, dus ben nu wel een beetje benieuwd hoe ze nu op mij gaat reageren Ach gut

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 09:49

probeer er gewoon heel normaal op te stappen en gewoon even lekker te rijden alsof er niets aan de hand is Ach gut
mocht je pony nog erg onder de indruk zijn , nerveus ofzo zeg maar
dan zou ik gewoon heel even pas op de plaats maken en vooral proberen lekker ontspanning erin te krijgen ,

denk dat je kwa keuze idd de goeie hebt gemaakt, liever op een paardwaardige manier en er dan maar iets langer over doen , dan op de manier van degene die er even op is geklommen Lachen

ik denk trouwens zeker dat je verder komt door normaal met je paard om te gaan ipv met trek en schop werk
en in ieder geval met een heel wat beter gevoel over jezelf en met een heel wat fijnere samenwerking ...

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 22:44

Even een update... Heb vandaag weer gereden en ze was nog wel een beetje gestresst, ze was rennerig en kwam in stap omhoog als ik een ophoudig maakte... Toen heb ik haar maar wat laten draven en na een tijdje werd ze gelukkig wat rustiger... Ze was nog niet écht ontspannen, maar ze durfte in ieder geval al weer een beetje mijn hand op te zoeken. Ja

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 00:49

zo wat erg! arm paardje... voel je niet schuldig hoor, als dat gebeurt ben je gewoon ffe in shok. hoop dat je paardje nu niet heel angstig is geworden. Wat is er nu eigenlijk met die instructrice? ennuh de naar de top kan ook vriendelijk hoor Haha!
kijk naar Jolanda en Guus. en zeker nog veel meer. alleen de mensen die het snel willen doen dit met geweld. ..

Glamourvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 08:00

Ik had diegene van mijn paard afgetrokken!!!!
Logisch dat je paardje nog niet ontspannen was toen jij erop ging hoor, kan nog wel eventjes duren.............

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 08:17

Poe he, wat een verhaal...Nu kan ik wel heel stoer gaan roepen dat ik haar er persoonlijk af had getrokken, maar als ik heel eerlijk ben ben ik ook niet zo'n held Bloos , ik durf niet te zeggen wat ik zou hebben gedaan in die situatie.
En wat al eerder gezegd is, het paardje zal nog wel even gespannen zijn met rijden. Het was gelukkig maar een eenmalige ervaring, dus dan denk ik dat het met rust en geduld wel weer in orde komt.
Ondanks alle foto's enz. geloof ik er nog steeds wel in dat je op een paardvriendelijke manier naar de top kunt komen (idd 'SuperGuus' bv.), en misschien duurt deze weg wat langer, maar dan houden zowel jij als je paardje er lol in (en dat was toch de bedoeling met paardrijden?).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 08:20

Wat een maffe instructie

Een beetje streng zijn is niet erg, maar een paard zagen en schoppen zo ver dat hij over de zeik raakt...nee daar heb je nooit wat aan.

Nu vind ik guus en jolanda niet meteen een goed voorbeeld van hoe het hoort...maar goed Lachen

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 08:24

Ikheb hier maar een ding op te zeggen en dat is een tekst dat iemand mij ooit vertelde:

Het paard iets leren gaat goed als alles simpel en ontspannen gaat.

Helaas denken veel mensen juist dat het dan niet goed gaa, omdat het allemaal te makkelijk lijkt te gaan en/of te lang duurt. Waarna ze helaas dus meer druk gaan uit oefen op een paard met alle gevolgen van dien..

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 08:29

Streng en consequent zijn is niet erg, oneerlijk zijn wel. Imo is zagen en schoppen tot ie over de zeik gaat in geen enkel geval eerlijk te noemen. Men zegt niet voor niets: kalmte en rust kan u redden. Het gaat uiteindelijk om het plezier dat jij aan je paardje hebt, het is leuk als het snel gaat op wedstrijden, maar je komt op mij niet over als iemand die dat als voorwaarde heeft om het rijden leuk te vinden. (nu is dat imo ook niet de instelling waarmee je op je paard moet gaan zitten, maar das een andere discussie)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:06

Intervarno schreef:
Even een update... Heb vandaag weer gereden en ze was nog wel een beetje gestresst, ze was rennerig en kwam in stap omhoog als ik een ophoudig maakte... Toen heb ik haar maar wat laten draven en na een tijdje werd ze gelukkig wat rustiger... Ze was nog niet écht ontspannen, maar ze durfte in ieder geval al weer een beetje mijn hand op te zoeken. Ja

wat balen joh...dat de muts zoveel impact heeft gehad op je paard...
komt wel weer goed...gewoon even lekker aan die ontspanning werken en laten merken dat het okay is ..
en een goeie voor de volgende keer Lachen
als jij vind dat het te hard is en je je niet goed voelt bij een bepaalde manier van trainen/ls
gewoon direct zeggen ...soms best moeilijk... maar het voelt wel goed als je gewoon je eigen gevoel volgt

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:24

Jeetje, echt rot voor je wat een k*t mens Ach gut

Bij mij in de omgeving zie ik het ook erg veel, ow hij wil niet stil staan geef maar een keiharde knal met de zweep..
Hij wil de hoek niet in, geef hem een schop en trek hem de hoek in..

Ik kan er ook echt niet tegen als ik mensen zo zie doen tegen hun paard, ik heb sinds 2,5 maand een nieuw paard wat in het verleden mishandeld is geweest.
Ik heb er mijn handen vol aan om hem weer wat vertrouwen te laten krijgen..
Zodra hij een zweep zag werd ie helemaal gek, maakte iemand een onverwachte beweging dan sprong die opzij..
Zodra ik er op zat en mijn been maar een klein beetje bewoog raakte hij in paniek en ging er vandoor.
Nu is het al een heel stuk verbeterd, ik rijd niet met zweep/sporen maar doe alles op mijn stem en kan zelfs al wat met mijn benen doen..
In de omgang gaat het nu erg goed en hij heeft vertrouwen in mij, ik hoop binnenkort les te kunnen gaan volgen om zo ook aan het vertrouwen te kunnen werken als ik er op zit.. nu gaat dat nog niet omdat hij in paniek raakt zodra er iemand in de bak staat als ik er op zit..

Ik snap daarom ook echt niet hoe mensen hun paard zo kunnen behandelen,
ik vraag me soms ook echt af of ze wel weten wat ze hun paard aandoen!? Boos!
Wat mij betreft mogen ze bij die mensen die hun paard zo behandelen precies hetzelfde doen, zetten ze 1 stap verkeerd mep er maar gelijk op in.. zo hoort dat toch? of omdat het dan om een mens gaat ineens niet meer!?

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:28

Wat een raar mens zeg Verward Maar, ik had het er laatst nog over met iemand, zodra ze aan de top willen komen dan is het geen paard meer, dan is het een ding die kosten wat het kost geld moet verdienen. Een ding zonder gevoel.